2 kwart haflingermerries. hoeveel voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

2 kwart haflingermerries. hoeveel voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 21:42

hoi,

Ik hoop dat deze topic hier goed staat.

heb een klein vraagje over de hoeveelheid voer :Y) een paard nodig heeft.

Ik verzorg 2 merries. ze krijgen als er geen gras op de wei staat per paard het volume van 1 conserveblikje korrel en dan 1 baal hooi per dag. Nu zijn ze toch zo opdringerig naar het eten als ik er kom, dat ze als het ware de emmers uit m'n handen zouden sleuren :9 . Ik vraag me af of deze hoeveelheid dan wel afdoende zou zijn.

Door de slechte zomer zijn de beschikbare weides zo goed als kapot en leveren ze onvoldoende eten op.

Wat betreffende hun gestalte lijken ze wel op gewicht te blijven. Maar zeker ben ik niet.

Qua activiteit heb ik er weinig zicht op. Ze worden gebruikt als therapiepaarden, maar ik heb het idee dat er de laatste tijd weinig mee gedaan wordt, vanwege het weer.

Iemand die me kan helpen?

Bedankt.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 12:17

denk dat ze wel genoeg krijgen hoor.
dat ze dol zijn op de korrel is logosch, veel paarden vinden het lekker.
als ik bij de weilanden langsloop met een emmer worden ook alle paarden enthousiast bij ons :))

hoe zwaar is de baal hooi?
en wat voor hooi is het??

the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 18:24

Welk soort weet ik niet. waaraan kan ik zien wat het is? misschien dat ik het via de classificatie kan zeggen?
Gewicht schat ik iets van een kilo of 10-12.

Het punt is dat ze de schuilstal aanvreten. Er is al menig plank of balk 'verdwenen'.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 19:16

de meeste pakken hooi bevatten zo'n 8 plakken hooi.
als je die dan zou delen zou elk dier dus 4 plak per dag krijgen,wat op zich wel genoeg moet zijn.
maar heeft het hooi wat minder voedingswaarde dan moeten ze er misschien wat bij hebben.

hout eten doen veel paarden,kan verveling zijn, en kan dus ook een tekort aan ruwe celstof zijn.
eventueel kun je ook nog ,als je erg fijn hooi hebt ze wat stro er bij geven?

the_titan
Berichten: 198
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 22:59

Hebt U enige suggestie over iets dat hen kan bezighouden tegen de verveling en dat relatief onschuldig is en eenvoudig?

De beslissingsmolen draait nogal traag voor hen, en ben toch begaan met hun (psychische) gezondheid ook.

Je bent nu vrijwilliger voor iets of niet.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 06:54

Hang een zoutblok op; daar hebben ze behoefte aan; blijven ze ook eerder van het hout af.

Of het hooi en de brokken genoeg is, hangt af van de kwaliteit van het hooi en de brokken.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 07:24

klopt,dus je moet weten wat de voedingswaarde van je hooi is, en dan weet je of ze genoeg krijgen of niet