Magnesiumsulfaat, waar bestellen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Blacky94

Magnesiumsulfaat, waar bestellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 12:37

Aangezien ik via de zoekfunctie niet verder kom en ik via het psylliumtopic ook nog geen antwoord heb gehad, probeer ik het toch nog even zo :o

Vorige maand heeft mijn paard fikse zandkoliek gehad. Inmiddels krijgt ze al bijna 2 maanden psyllium (0,5-1kg per dag) en zijn we met spoed verhuisd. Na de verhuizing (nu een maand geleden) is het zand in de mest wel al flink afgenomen, maar er komt op de meeste momenten nog steeds teveel zand uit de tests.

Nu is de DA laatst geweest en deze raadde nog magnesiumsulfaat (ook wel bitterzout/epsom zout/salts) aan. Via Bokt kwam ik onderzoeken tegen dat dit de werking van psyllium zou versterken, maar het lijkt niet iets te zijn wat je "even makkelijk" bij elke willekeurige paardenwinkel kan halen.

Dochorse en Agradi verkopen TRM Epsom Salts voor (op zich) een redelijke prijs, maar ik kom op internet ook zakken tegen van 25kg voor +-50eu. Maar is dit veilig te voeren? Want daar kom ik, iig bij de grootverpakkingen, vanwege de vele toepassingen niet uit. Ergens denk ik "de scheikundige formule is bij allemaal hetzelfde", maar is dit daadwerkelijk zo en daardoor ook veilig oraal toepasbaar?

Oftewel, waar koopt Bokt magnesiumsulfaat welke veilig te voeren is, zonder een fortuin kwijt te zijn? (zoals bij Pit&Pit bijv).

Met als bonusvragen, in welke dosering voeren jullie en voor hoe lang per keer?
Volgens de onderzoeken lees ik een 1 op 1 verhouding met psyllium, maar om ook nog 500 gram magnesiumsulfaat per dag erbij te voeren, dat klinkt wat heftig... :=

belle_boef

Re: Magnesiumsulfaat, waar bestellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 12:55

Ik haal het bij de drogist. Kilo kost dan iets van €7 uit m’n hoofd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:23

Paard natuurlijk heeft magnesium Chelaat, dit zou beter opneembaar zijn, maar wel duuurrrr.
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/mgch.html
Weet iemand het verschil tussen de sulfaat en de chelaat? MAakt het echt zoveel verschil?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:32

Ik heb m van Horse Adds, maar iets geschikt voor menselijke consumptie kan ook.

M1+10

Soura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:37

Duhelo schreef:
Paard natuurlijk heeft magnesium Chelaat, dit zou beter opneembaar zijn, maar wel duuurrrr.
Weet iemand het verschil tussen de sulfaat en de chelaat? MAakt het echt zoveel verschil?

Daar weet ik het antwoord op (ik werk bij een bedrijf wat zowel met sulfaat als chelaat als hydroxytrace minerals werkt voor in veevoeding). Je hebt inderdaad gelijk dat een chelaat beter opneembaar is dan een sulfaat. Sulfaten noemen we inorganische zouten. Deze zijn zeer reactief en oplosbaar. In de praktijk betekent dit dat de Magnesium vaak al afsplitst van de sulfaat voordat deze de plek bereikt waar deze opgenomen dient te worden in het dier. Dit kan in de zak zijn, in het voer, in de maag of in het verkeerde deel van de darm. De afgesplitste sulfaat reageert vaak ook nog eens met andere voedingsstoffen zoals vitamine E en A. Het magnesium bindt zich aan een antagonist en is nooit meer opneembaar voor het dier en belandt via urine of mest in de omgeving. Gevolgen: je paard kan veel minder Mn opnemen dan je denkt te voeren van een sulfaat, en daarnaast heb je kans dat als bijeffect je paard ook nog eens minder van andere voedingsstoffen op kan nemen omdat de sulfaat reageert met de vitamines en deze laat oxideren.

Organische trace minerals zoals chelaat en hydroxy verbindingen hebben dit probleem veel minder tot niet. Doordat deze beter opneembaar zijn, kun je er minder van voeren en zou je onder aan de streep financieel goedkoper uit moeten zijn. Dus ondanks dat de grondstof per kilo duurder is, komt er meer van in je paard en minder op je mesthoop.

Soura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 13:42

Om je een idee te geven, bij deze een overzicht. Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 14:10

oh dat is interessant! Dankjewel voor de bijkomende uitleg!

Als ik het goed begrijp hoeft het voor in combinatie met de psyillium niet de opneembare variant te zijn.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 14:30

Het gaat mij idd niet om de magnesium opname in dit geval :)
Dat is waar ik in mijn zoektocht op Bokt ook een beetje tegenaan loop. Veel mensen willen idd een vorm van magnesium voeren vanwege het magnesium, maar in mijn geval wil ik juist (en op aanraden van de DA) de sulfaat-vorm omdat dit ervoor zorgt dat er meer vocht wordt vastgehouden in de darmen. Het werkt laxerend en zou volgens onderzoeken de werking van psyllium dus versterken en kunnen zorgen voor meer zandafvoer tov alleen psyllium voeren.

En dan krijg je dus idd weer het volgende, dat veel verpakkingen voor menselijke consumptie vaak +- 1,5KG zijn met soms rustig prijzen van richting de 15-20eu := Stel ik zou wel 500gram per dag voeren voor zeg een week, dan ben ik 3,5e kg verder. Das op zich prima, maar vandaar de vraag of een grote(re) verpakking niet ergens goedkoper te krijgen is. 2eu per kg vs 7eu per kg (of nog duurder) zit wel een fors verschil in haha :o

Ik wacht nog wel op antwoord van mijn DA mbt hoe we het kunnen regelen dat ik bijv in Utrecht een buikfoto kan laten maken. Beetje afhankelijk daarvan sluit ik nl ook niet uit dat ik wellicht meerdere keren een kuur met magnesiumsulfaat erbij moet geven. En dan lopen steeds kleinere hoeveelheden kopen wel weer snel op qua kosten :=

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 16:52

Het verschil tussen dit soort dingen voor consumptie en niet consumptie, zit hem vaak in de mate van verontreiniging die is toegestaan. Of dat schadelijk kan zijn, is dan weer de volgende vraag

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:13

Volgens mij is de dosering 50gram per dag.
Dat durfde ik mijn paard niet aan te doen nadat ik hetzelf geprobeerd had, maar dan heel wat minder grammen :D

M1+10

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:16

Mag ik vragen hoe je dat voert? Ik weet namelijk niet beter dan dat dat gesondeerd moet worden, het is namelijk best wat wat je moet geven inderdaad. Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat een paard 500g daarvan zomaar op eet.

(dosering is inderdaad wel 1g/kg net als psyllium...)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:26

En is magnesiumhydroxide ook iets? Ik weet niet in welke dosering voor paarden. Dat wordt humaan gebruikt voor dezelfde functie als die jij zoekt voor paarden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:38

Ik zie bij Horse Adds het advies voor een paard van 600kg 60 gram per dag. Dat is heel wat minder. Let op met overdosering.

M1+10

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 18:55

Soura schreef:
Duhelo schreef:

Daar weet ik het antwoord op (ik werk bij een bedrijf wat zowel met sulfaat als chelaat als hydroxytrace minerals werkt voor in veevoeding). Je hebt inderdaad gelijk dat een chelaat beter opneembaar is dan een sulfaat. Sulfaten noemen we inorganische zouten. Deze zijn zeer reactief en oplosbaar. In de praktijk betekent dit dat de Magnesium vaak al afsplitst van de sulfaat voordat deze de plek bereikt waar deze opgenomen dient te worden in het dier. Dit kan in de zak zijn, in het voer, in de maag of in het verkeerde deel van de darm. De afgesplitste sulfaat reageert vaak ook nog eens met andere voedingsstoffen zoals vitamine E en A. Het magnesium bindt zich aan een antagonist en is nooit meer opneembaar voor het dier en belandt via urine of mest in de omgeving. Gevolgen: je paard kan veel minder Mn opnemen dan je denkt te voeren van een sulfaat, en daarnaast heb je kans dat als bijeffect je paard ook nog eens minder van andere voedingsstoffen op kan nemen omdat de sulfaat reageert met de vitamines en deze laat oxideren.

Organische trace minerals zoals chelaat en hydroxy verbindingen hebben dit probleem veel minder tot niet. Doordat deze beter opneembaar zijn, kun je er minder van voeren en zou je onder aan de streep financieel goedkoper uit moeten zijn. Dus ondanks dat de grondstof per kilo duurder is, komt er meer van in je paard en minder op je mesthoop.

Dat is een duidelijk verhaal.

Maar als het op de mesthoop komt en je rijdt het uit over je land, kan het dan opgenomen worden door het gras en zo alsnog nuttig zijn voor je paard?

Een stal hier in de buurt ging er prat op dat paarden die bij hem in pension kwamen altijd wat rustiger/relaxter werden.
Ik vond dat best bijzonder, tot ik erachter kwam dat hij elk jaar, op advies van een gondonderzoek, 1000kg magnesium strooide op zijn land. Ik weet niet meer welke versie hij gebruikte, maar ik begreep toen wel hoe het kwam dat de paarden wat relaxter werden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 22:38

Rainer schreef:
Mag ik vragen hoe je dat voert? Ik weet namelijk niet beter dan dat dat gesondeerd moet worden, het is namelijk best wat wat je moet geven inderdaad. Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat een paard 500g daarvan zomaar op eet.

(dosering is inderdaad wel 1g/kg net als psyllium...)

Ik heb op Bokt wel eens wat gelezen over dat men het gewoon door het voer gooit, maar idd, ik vraag me ook af of ik er ooit 500gram in ga krijgen.

Slmt9 schreef:
En is magnesiumhydroxide ook iets? Ik weet niet in welke dosering voor paarden. Dat wordt humaan gebruikt voor dezelfde functie als die jij zoekt voor paarden.

Geen idee eigenlijk. De onderzoeken hebben het wel echt over magnesiumsulfaat wat ik gelezen heb en DA had het ook over bitterzout.

boemel schreef:
Ik zie bij Horse Adds het advies voor een paard van 600kg 60 gram per dag. Dat is heel wat minder. Let op met overdosering.

Wat verwacht je dat er mis kan gaan met overdosering? En wanneer is er sprake van overdosering? Wat ik lastig vind namelijk is dat onderzoeken dus wel over een behoorlijke hoge dosering spreken. Op Bokt kom ik hier en daar wel wat berichten tegen waarin mensen zeggen epsom zout toe te voegen, maar daarin staan geen doseringen. Dus qua "gebruikerservaringen" kom ik weinig concreets tegen. Mede ook omdat, als ik de doseringen psyllium van de bekende voermerken en paardendrogisterijen gevolgd had, ik waarschijnlijk een dood paard had gehad :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:50

Blacky94 schreef:
boemel schreef:

Wat verwacht je dat er mis kan gaan met overdosering? En wanneer is er sprake van overdosering? Wat ik lastig vind namelijk is dat onderzoeken dus wel over een behoorlijke hoge dosering spreken. Op Bokt kom ik hier en daar wel wat berichten tegen waarin mensen zeggen epsom zout toe te voegen, maar daarin staan geen doseringen. Dus qua "gebruikerservaringen" kom ik weinig concreets tegen. Mede ook omdat, als ik de doseringen psyllium van de bekende voermerken en paardendrogisterijen gevolgd had, ik waarschijnlijk een dood paard had gehad :=

Wat wil je weten?

Ik voer het al jaren, diverse paarden en geen problemen.

Bij hoge dosering zou je last van nierstenen kunnen krijgen maar in de praktijk ben ik dat nog niet tegen gekomen al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-24 23:32

ikke schreef:
Wat wil je weten?

Bij hoge dosering zou je last van nierstenen kunnen krijgen maar in de praktijk ben ik dat nog niet tegen gekomen al wil dat natuurlijk niet zeggen dat het niet voorkomt.

Hoeveel voer je per paard per dag? En hoe lang? Net als normaliter met psyllium aangeraden wordt 7 dagen per maand? Of langer/korter? En als ik dan toch mag vragen, waarom die dosering en wanneer geef je het wel/niet? Ik heb namelijk ook wel eens wat gelezen over mogelijke darmkrampen tgv magnesiumsulfaat. Dus ben ook een beetje op zoek naar een dosering die doet wat ie moet doen, zonder dat ik straks weer de DA op stal heb staan :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:37

Blacky94 schreef:
ikke schreef:
Wat wil je weten?

Hoeveel voer je per paard per dag? En hoe lang? Net als normaliter met psyllium aangeraden wordt 7 dagen per maand? Of langer/korter? En als ik dan toch mag vragen, waarom die dosering en wanneer geef je het wel/niet? Ik heb namelijk ook wel eens wat gelezen over mogelijke darmkrampen tgv magnesiumsulfaat. Dus ben ook een beetje op zoek naar een dosering die doet wat ie moet doen, zonder dat ik straks weer de DA op stal heb staan :o

https://www.horseadds.com/product/epsom ... t-paarden/

Hier staat de dosering.
Ik gaf 50 gram en dat laxeerde al behoorlijk bij mijn paard. Ik heb het daarom slechts enkele dagen gegeven. Wel een volle week zandkuur.

M1+10

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 23:56

Blacky94 schreef:
ikke schreef:
Wat wil je weten?

Wij voeren Celaat (van PaardNatuurlijk) ca 10gram (afgestreken schepje) per keer, drie tot vijf keer per week, jaarrond.

Soura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:23

Citaat:
Dat is een duidelijk verhaal.

Maar als het op de mesthoop komt en je rijdt het uit over je land, kan het dan opgenomen worden door het gras en zo alsnog nuttig zijn voor je paard?

Een stal hier in de buurt ging er prat op dat paarden die bij hem in pension kwamen altijd wat rustiger/relaxter werden.
Ik vond dat best bijzonder, tot ik erachter kwam dat hij elk jaar, op advies van een gondonderzoek, 1000kg magnesium strooide op zijn land. Ik weet niet meer welke versie hij gebruikte, maar ik begreep toen wel hoe het kwam dat de paarden wat relaxter werden.

Dat is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik denk dat het eraan ligt waar de vrijgekomen magnesium aan bind en hoe sterk deze verbinding is. Niet alles kan kapot ;)
Ik verwacht dat de stal bij jou in de buurt magnesium op het land strooit wat goed opneembaar zal zijn en wat dus niet hetzelfde werkt als magnesium wat heeft los gelaten van zijn verbinding en aan iets anders is gaan binden, maar graslandmanagement is niet een van mijn sterke kanten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-24 11:22

boemel schreef:
https://www.horseadds.com/product/epsom ... t-paarden/

Hier staat de dosering.
Ik gaf 50 gram en dat laxeerde al behoorlijk bij mijn paard. Ik heb het daarom slechts enkele dagen gegeven. Wel een volle week zandkuur.

Ik heb uiteindelijk die van DocHorse besteld, kreeg daar nog 25% korting overheen dus hopelijk komt die vanavond binnen. Maar dan begin ik toch maar met 50-60gram denk ik, even zien wat dat doet. Kan ik altijd nog ophogen. Heb ip ook donderdagochtend een afspraak op de kliniek voor een buikfoto dus zal dan nog eens overleggen.

ikke schreef:
Wij voeren Celaat (van PaardNatuurlijk) ca 10gram (afgestreken schepje) per keer, drie tot vijf keer per week, jaarrond.

Maar chelaat heeft ip een andere werking toch? Ook omdat dat een beter opneembare vorm van magnesium schijnt te zijn en het mij juist om de laxerende werking gaat en niet de magnesiumopname an sich. Kan iig niet direct zo terugvinden dat Mgchelaat die wateraantrekkende en laxerende werking heeft die Mgsulfaat wel heeft.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 08:47

Mag ik vragen hoe het nu gaat met jouw paard en dit voeren?

Voer jij een jaar rond Psyllium met jouw supplement?

Hoe was je controle foto?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie