Vorige maand heeft mijn paard fikse zandkoliek gehad. Inmiddels krijgt ze al bijna 2 maanden psyllium (0,5-1kg per dag) en zijn we met spoed verhuisd. Na de verhuizing (nu een maand geleden) is het zand in de mest wel al flink afgenomen, maar er komt op de meeste momenten nog steeds teveel zand uit de tests.
Nu is de DA laatst geweest en deze raadde nog magnesiumsulfaat (ook wel bitterzout/epsom zout/salts) aan. Via Bokt kwam ik onderzoeken tegen dat dit de werking van psyllium zou versterken, maar het lijkt niet iets te zijn wat je "even makkelijk" bij elke willekeurige paardenwinkel kan halen.
Dochorse en Agradi verkopen TRM Epsom Salts voor (op zich) een redelijke prijs, maar ik kom op internet ook zakken tegen van 25kg voor +-50eu. Maar is dit veilig te voeren? Want daar kom ik, iig bij de grootverpakkingen, vanwege de vele toepassingen niet uit. Ergens denk ik "de scheikundige formule is bij allemaal hetzelfde", maar is dit daadwerkelijk zo en daardoor ook veilig oraal toepasbaar?
Oftewel, waar koopt Bokt magnesiumsulfaat welke veilig te voeren is, zonder een fortuin kwijt te zijn? (zoals bij Pit&Pit bijv).
Met als bonusvragen, in welke dosering voeren jullie en voor hoe lang per keer?
Volgens de onderzoeken lees ik een 1 op 1 verhouding met psyllium, maar om ook nog 500 gram magnesiumsulfaat per dag erbij te voeren, dat klinkt wat heftig...