Tips gevraagd kruiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JustMePris

Tips gevraagd kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 01:24

Goedendag iedereen.

Ik wil graag beginnen met zelf wat kruiden/plantjes planten in de tuin (in een kweekbak, om mee te beginnen. Dus grote dingen kunnen voor nu nog niet).

Nu is mijn pony momenteel ook niet helemaal fit. Wellicht dat ik haar hierin nog wat kan ondersteunen. Ze heeft momenteel een flink te kort aan eiwit. Is behoorlijk opgeblazen. Ze heeft regelmatig last van mestwater en dit houd dan ook minstens een week aan.

Nu staat ze sowieso weer op eiwit voller hooi, wat ze eerst niet kreeg.. dus wellicht heeft het geen nut om hier aan te werken om zelf dingen te planten. Maar bv voor het mestwater, dit probleem hebben we helaas al iets langer..
Hierin kan ik haar denk ik wel zo nu en dan wat meer ondersteunen met kruiden/planten.

Kort gezegd: alle tips zijn welkom over welke kruiden/plantjes ik zou kunnen gaan planten en uiteindelijk geven. Ook iets wat ik regelmatig kan aanbieden. Uiteraard met mate.

Hebben jullie nog wat ideeën? Ik heb al een heel klein lijstje met eventuele opties, maar wellicht hebben jullie meer ideeën.

Bedankt voor het meedenken alvast :)

Berith

Re: Tips gevraagd kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:14

Ik weet van klaver dat er veel eiwitten in zitten. Maar ja niet echt kruiden die je direct zelf gaat planten.
Heel veel goede kruiden voor paarden zien wij vaak als "onkruid". Denk aan brandnetel, kleefkruid, paardenbloem, weegbree. Ik ga regelmatig met mijn paarden buiten wandelen en dan zie ik ze zelf kiezen welke kruiden ze willen eten en kennelijk op dat moment nodig hebben.

Als je echt zelf wilt planten kun je denken aan kamille, tijm, valeriaan, salie, citroenmelisse

Kijk wel een beetje wat de werking van de kruiden kan zijn en of dat geschikt is voor je paard.

Grondwerk en werk aan de lange teugel in combinatie met obstakeloefeningen om je paard/pony op een ongedwongen, speelse manier te gymnastiseren en mentaal uit te dagen https://longreinpg.com/ en https://playfulhorsemanship.com/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:45

Ik denk niet dat kruiden kunnen ondersteunen met het mestwater.

Hoelang heeft ze dat mestwater al en heeft ze dat ook als ze gewoon echt hooi krijgt en geen gefermenteerd hooi?

Heb je weleens een darm microbioom onderzoek laten doen en is ze goed ontwormd/ getest op zand?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 08:52

Mestwater is vaak een groter probleem en hangt samen met het totaalplaatje: voeding, management, huisvesting.
Dat ga je niet met een paar kruiden oplossen, deze kunnen hooguit ondersteunend zijn bij je plan van aanpak.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

JustMePris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-24 10:49

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat kruiden kunnen ondersteunen met het mestwater.

Hoelang heeft ze dat mestwater al en heeft ze dat ook als ze gewoon echt hooi krijgt en geen gefermenteerd hooi?

Heb je weleens een darm microbioom onderzoek laten doen en is ze goed ontwormd/ getest op zand?

Ze staat op goed hooi.
Ik heb haar tijdelijk moeten verhuizen dichterbij huis op een plek waar meer zicht over haar is omdat ze op de vorige plek niet meer genoeg opknapte. Daar stond ze op 2 soorten hooi. Waaronder verpakt (helaas..) maar sinds ze hier in de buurt staat is het met mestwater al een heel stuk beter/niet meer gezien. Maar ze heeft er helaas vrij snel last van helaas. Bij het kleinste voer veranderingenetje kan het mestwater weer komen.
Vandaar dat ik dacht wellicht dat iets voor de darmen oid kan helpen tijdens deze periode om het net wat rustiger te houden of iets?
Uiteraard verhelpt het het probleem niet, maar wellicht wel een fijne ondersteuning als extra.

Verder heeft ze geen wormen en staat momenteel nog op een zandkuur maar die is ook zo goed als afgerond.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 12:35

Oke, ik snap jouw gedachtegang. Sommige paarden zijn ook gevoeliger om mestwater te krijgen als ze bijvoorbeeld nat gras eten.

In jouw geval zou ik eigenlijk meer denken aan een binder bij dit probleem. Maar dat is ook symptoombestrijding. Ik kwam toevallig dit artikel tegen waar ze het ook over kruiden hebben, dus wellicht kan het toch helpend zijn.

https://purehorse.nl/2023/10/25/mestwater/

In ieder geval zijn er waarschijnlijk meerdere stappen nodig.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie