Ruwvoervervanger gezocht. Laag suiker/zetmeel

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PebblesShet

Ruwvoervervanger gezocht. Laag suiker/zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 17:29

Voor mijn shetlander van 24 jaar ben ik op zoek naar een ruwvoervervanger, omdat zijn gebit te slecht is om hooi/gras te eten. Aangezien hij ziekte van cushing heeft, is hij zeer gevoelig voor hoefbevangenheid.
Hij kreeg seniores priores, maar dit bevat teveel suiker en zetmeel voor hem. (Seniores priores bevat 5,3% suiker en 7,7% zetmeel). Wie weet er een geschikte ruwvoervervanger voor ons met heel weinig suiker en zetmeel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:46

kijk even naar fibernuggets van pavo.

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... ifications

of wiesencobs van marstall.
zoiets.
dat is een groffe grasbrok, die kun je makkelijk laten weken in wat water en dan kun je daar doorheen een vitaminesupplement mengen.
en een stalgenootje van me geeft haar oudere shetlander er coolstance copra door.
ruikt lekker en pony doet het er heel goed op

tamary

Re: Ruwvoervervanger gezocht. Laag suiker/zetmeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:51

Als je in de buurt zit van Markenesse kan je langs Souman agro rijden (bel ze eerst even voor voorraadcheck) voor hun Nordic grasbrok, die is zachter (wel absoluut weken) en stukken goedkoper (vanaf 5 zakken 10 euro/zak). Fibrenuggets is goed spul, maar als je massa moet gaan voeren wordt het een kostbaar grapje.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:59

ellepel schreef:

zoiets.
dat is een groffe grasbrok, die kun je makkelijk laten weken in wat water en dan kun je daar doorheen een vitaminesupplement mengen.
en een stalgenootje van me geeft haar oudere shetlander er coolstance copra door.

Dat eet onze oude pony echt bijna niet ze vind decsmaak niet echt wat... maar die kan gelukkig wel bietenpulp ,( met kleinbeetje nuggets' ook gelukkig geen suiker probleem)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:02

Op voervergelijk.nl kun je snel verschillende soorten voer vergelijken. Ik ga even mee volgen, want ik ben benieuwd of het haalbaar is om nog veel lager te gaan met suiker en zetmeel.

Zelf voer ik momenteel wel senioren priores bij aan mijn ppid'er. Ik meng het met fibrenuggets. De fibrenuggets los eet ze niet. Gemengt met wat senioren priores weer wel

Je zou eens kunnen kijken bij het voer van dodson and horrel. Zij hebben verschillende voeders die geschikt zijn voor hoefbevangen paarden

De kwikbeet bijvoorbeeld zit op 1 en 5 procent zetmeel en suiker
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... kbeet-20kg

SVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:58

Havens Senior Crumbs, voer ik mijn oude haflinger van 28jr. Warm water erbij en klaar!

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:32

ellepel schreef:

zoiets.

Dank voor het meedenken! Ik heb inderdaad zitten kijken naar Pavo fibrenuggets, maar met 7,8% suiker is deze vrij hoog in suikers. Zetmeel is wel laag, 2,2%. Ik vraag me af hoe een pony met cushing precies reageert op zetmeel? Ik las ergens dat zetmeel in het lichaam omgezet wordt in suiker, weet iemand of dat klopt?

Interessant alternatief, wiesencobs van Marstall. Ik kan alleen niet zo goed vinden hoeveel suiker/zetmeel deze bevat? Suiker 9,3 mg staat op de website, maar hoeveel procent is dat :?

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:33

tamary schreef:
Als je in de buurt zit van Markenesse kan je langs Souman agro rijden (bel ze eerst even voor voorraadcheck) voor hun Nordic grasbrok, die is zachter (wel absoluut weken) en stukken goedkoper (vanaf 5 zakken 10 euro/zak). Fibrenuggets is goed spul, maar als je massa moet gaan voeren wordt het een kostbaar grapje.

Dank voor de tip! :D

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:40

capopjekop schreef:
Op voervergelijk.nl kun je snel verschillende soorten voer vergelijken. Ik ga even mee volgen, want ik ben benieuwd of het haalbaar is om nog veel lager te gaan met suiker en zetmeel.

Zelf voer ik momenteel wel senioren priores bij aan mijn ppid'er. Ik meng het met fibrenuggets. De fibrenuggets los eet ze niet. Gemengt met wat senioren priores weer wel

Je zou eens kunnen kijken bij het voer van dodson and horrel. Zij hebben verschillende voeders die geschikt zijn voor hoefbevangen paarden

De kwikbeet bijvoorbeeld zit op 1 en 5 procent zetmeel en suiker
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... kbeet-20kg

Dodson and horrel... nooit van gehoord. Maar ziet er heel goed uit! Dankjewel voor de tip!
Deze is zelfs speciaal voor cushing-paarden: https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... ition-18kg

Zetmeel 6,9%
Suiker 3,5%

Zo laag in suikers en zetmeel had ik nog niet eerder gezien *\o/*

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:41

SVlugt schreef:
Havens Senior Crumbs, voer ik mijn oude haflinger van 28jr. Warm water erbij en klaar!

Is dit een vervanger voor krachtvoer of voor ruwvoer?

PebblesShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-24 20:43

Is dodson en horrel trouwens een volledige ruwvoervervanger? In de beschrijving staat dit erbij:

Voedingsrichtlijn

Dagelijks 400gr -1kg per 100kg lichaamsgewicht in combinatie met onbeperkte toegang tot ruwvoer

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:44

Hier ook een tevreden Dodson gebruiker. Cushcare is erg goed als tip, Safe&Sound misschien ook?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:47

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:19

Mijn oud shet at Speedibeet als vervanger en is verschillende fases verschillende soorten luzerne mixen. Door de speedibeet deed ik dan zijn balancer brokjes en lijnzaadolie en andere supplementen als hij die kreeg.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:33

Ik werk voor Dodson & Horrell :)

De CushCare is geen complete ruwvoervervanger, wel een ‘complete feed’ in de zin dat het alle vitamine & mineralen bevat als je je aan de aangegeven hoeveelheid houd. Maar wel belangrijk om hier nog ruwvoer naast te voeren! Bijv een mix van bietenpulp en grasbrok :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:52

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:25

Bonpard Senior, volledige ruwvoer vervanger. Laag in suiker/zetmeel. Om voldoende maag vulling te geven de aanbevolen hoeveelheid verdelen over meerdere porties per dag, dan zit je ook onder de suiker grens per portie voer.

Lees je even in over voedingsconsulent paard. Er worden super veel adviezen gegeven hier maar er zijn maar weinig soorten paardenvoer volledig ruwvoer vervangend

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:35

Hartog haycombs. 1 van de weinige die mijn paard ook echt lekker vindt. 0 procent zetmeel en 6,9 suiker. De oudere paarden die ik ken doen het het beste op verschillende ruwvoervervangers en niet maar 1. Zowel qua blijven eten en genoeg eten, maar ook qua conditie.

Let er alsjeblieft op dat je je niet zo blind staart op de percentages van suiker en zetmeel. Je zal het moeten uitrekenen hoeveel gram ze binnen krijgen. Bij een hoger percentage waar je minder van hoeft te voeren kan het zijn dat ze minder binnen krijgen als lager percentage waar je meer van voert. Want een percentage van 4 procent waar je per 100 kilo 1,5 kilo van moet voeren voer je bij paard van 500 kilo dus al 300 gram suiker. Terwijl je dan bij percentage van 8, maar 500 gram per 100 kilo maar 200 gram suiker voert.

Als ik al zie dat 5,5 te veel is zal het lastig worden, want de lagere zie ik juist vaak dat er veel meer van gevoerd moet worden. Hoe heb je dat gedaan toen hij nog wel normaal ruwvoer kon eten?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-06-24 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:39

Heucobs van Okapi!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 06:42

Idd wiesencobs van Marstall
Volgens mij heeft agrobs ook cobs en Pavo misschien ook wel.

Zal als ik het niet vergeet vanmiddag even op de zak kijken naar suiker en zetmeel.
Marstall bestel ik gewoon bij de webshop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:02

PebblesShet schreef:
ellepel schreef:

zoiets.

Dank voor het meedenken! Ik heb inderdaad zitten kijken naar Pavo fibrenuggets, maar met 7,8% suiker is deze vrij hoog in suikers. Zetmeel is wel laag, 2,2%. Ik vraag me af hoe een pony met cushing precies reageert op zetmeel? Ik las ergens dat zetmeel in het lichaam omgezet wordt in suiker, weet iemand of dat klopt?

Interessant alternatief, wiesencobs van Marstall. Ik kan alleen niet zo goed vinden hoeveel suiker/zetmeel deze bevat? Suiker 9,3 mg staat op de website, maar hoeveel procent is dat :?

er word dacht aanbevolen dat een pony met ppid onder de 10% suikers blijft dus dan zit de fibernuggets er toch prima onder dacht ik?
maar je kunt ook kijken naar de st hippolyt brokken.
die zit op 3.1%
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... ncobs-25kg

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 07:12

Lees even mee. Mijn pony heeft ook cushing en een slecht gebit. Hij eet hooi, maar krijgt niet genoeg binnen.

Bietenpulp , heucobs ( van verschikkelijk merken) vindt hij niet lekker.

Hij krijgt nu 2x / dag fibrebeet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:03

soms helpt het om te gaan mengen.
als de fiberbeet wel goed gaat meng je er een handje grasbrok/cobs door?
en er kan ook een muesli door die geschikt is voor dieren met ppid, vaak lusten ze het dan wel.
kijk zeker ook naar de dosering van de medicatie, die kan als bijwerking ook verminderd eten geven,misschien kan het wel iets omlaag als dat beter gaat.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 15:11

Ik voer equifyt aan mijn hoefbevangen gevoelige en mijn overgevoelig voor suikers/zetmeel Shetlanders. Ik gebruik voornamelijk de Gold als aanvullend bovenop hun hooi, deze zit zeer laag in suikers en zetmeel, maar bevat wel eiwitten. Je zou deze dan kunnen combineren met de zupa als hoofdslobber. Die was voor mijn 17 jarige niet vet genoeg (mijn hooi zit niks in dus die valt in de winter in zonder slobber). Dus ik combineer zelf de Gold met Masters senior slobberbrok, maar die zit voor wat jij nodig hebt dan ook te hoog in suikers/zetmeel. Ik heb dus eerst ook zupa gevoerd en de hoeveelheid voer die je met 1 handje al krijgt wordt echt een 6-voud, echt belachelijk hoeveel dat spul uitzet maar wel goed als je veel volume moet voeren. Zelfs de Gold zet al meer uit dan die senior slobberbrok.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 19:31

Ik heb even gekeken naar onze Marstall wiesencobs zak.

Er staat 9,3% suiker per kilo.
Dus 93 gram per gevoerde kilo(droog neem ik even aan)