Narrig metazoa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lea2024

Narrig metazoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-24 21:27

Lieve allemaal 3 weken geleden onze enorm brave new forest van de manage gekocht en op de pensionstal gezet. We hebben haar vanaf toen iets minder van haar vente LS gaan geven en het reset protocol van metazoa gestart. Nu is het alleen zo dat ze sinds bijna een week enorm narrig is. We hebben haar al druppels van de groene os gegeven voor het overplaatsen (stress) en geven dat nogsteeds. De eerste 1.5 week a 2 weken was ze echt een schat net zoals we haar kenden van de manage en de verhalen. Nu kan ze niet gepoetst worden omdat ze alleen bij het staan op de poetsplaats al enorm gaat slaan met haar staart, oren in haar nek, schrapen en trappen. Wanneer ik haar box inkom draait ze zich direct om en heeft ze ook haar oren in haar nek. Haar mest en eetlust is verder goed. Ze laat alleen wel enorm veel scheten echt steeds zie je haar staart omhoog gaan en persen en komt er veel lucht. Ook zijn er merries hengstig in de stal maar zou dit wel een extreme reactie daarvoor vinden

Furst

Re: Narrig metazoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:32

Het is een reset protocol. Alle vuile stoffen moeten het lichaam nog uit. Misschien eens contact opnemen met Metazoa en een bloed onderzoek?

Volg mijn paardenleven op Instagram of Youtube !

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:36

Ik vraag mij af of dit met voeding te maken heeft. Ik heb heel vaak gezien dat manegeponys die naar een particuliere eigenaar gaan wat gedragsproblemen krijgen. In de manege lopen ze vaak 2 a 3 uur per dag en bij de particulier met geluk een half uurtje en vooral niet teveel. Daar worden ze lastig van, ze hebben een conditie en dat moeten ze kunnen uiten.

Madelief7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:29

Ik zou de pony weer terug zetten op het oude voer. Als dat het gedrag veroorzaakt dan merk je dat vrij snel. Mijn paard werd ook nukkig en zelfs redelijk agressief op een bepaalde muesli. Gestopt en ze was na een paard dagen weer haar lieve zelf. Zou dus wel van het voer kunnen komen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:23

Zijn er verder andere dingen veranderd? Iig al een andere plek, dus dat is al enorme impact. Is het ruwvoer anders? Is de tijd stal/buiten staan anders? Natuurlijk andere paarden waar ze aan moet wennen.

Wat je omschrijft qua scheten zou ik eerder in de ruwvoer hoek zoeken.

Dus ik zou zeggen, geef het vooral tijd.

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:09

Ik zou eerder denken aan te weinig hooi en last van maag ipv dat kleine beetje voer

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 11:37

Super bedankt voor jullie reacties! Ze krijgt onbeperkt hooi en eet hier ongeveer 11 kg per dag van terwijl ze 400kg is en staat dan ook nog 1.5 uur op de wei per dag. Ik kreeg een Pb berichtje dat er meerdere mensen zijn die dit ervaren bij Metazoa zou ze misschien moeten afkicken van de suikers? Zo lastig vind het zo zielig en kan haar nu niet eens poetsen laat staan haar hoefjes doen

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:54

Staat ze de rest van de tijd binnen? Hoe stond ze eerst qua uren buiten per dag en uren beweging per dag? En hooi/voerdroeg? En extra’s qua voer?

S <3

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:58

Wat is inderdaad het management rondom de pony nu?
Hoeveel buiten, vrije uitloop, met of zonder vriendjes, hoe groot is de wei of paddock?

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 12:17

Madelief7 schreef:
Ik zou de pony weer terug zetten op het oude voer. Als dat het gedrag veroorzaakt dan merk je dat vrij snel. Mijn paard werd ook nukkig en zelfs redelijk agressief op een bepaalde muesli. Gestopt en ze was na een paard dagen weer haar lieve zelf. Zou dus wel van het voer kunnen komen.

...ik zou een tussenweg bewandelen.

De spijsvertering van een paard is sowieso kwetsbaar omdat een groot gedeelte bestaat uit het verteren in de dikke en blinde darm.

Oude gewoonte is dus, langzaam je dier laten wennen aan nieuw voer.

(Bij reinigingskuren geldt dat een dier een paar dagen wat uit conditie mag zijn, dat is "alleen maar" een heftige reactie op de kuur. Bij gewoon een nieuwe brok geldt dit NIET.)

Ik zou sowieso hoeven blijven krabben (veiligheid: met twee personen, op een ruime poets plaats).
En eens kijken of je kunt aaien, masseren op haar favoriete plekken nadat ze in de paddock is geweest, of je haar los beweging hebt gegeven.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 12:49

Deni11 schreef:
Staat ze de rest van de tijd binnen? Hoe stond ze eerst qua uren buiten per dag en uren beweging per dag? En hooi/voerdroeg? En extra’s qua voer?

nee zeker niet, ze staat de rest behalve de rust en eet momenten op de paddock. En dan poets ik haar nog een klein uurtje per dag normaal en dan 1 a 1.5 uur beweging in de vorm van of rijden (dat gaat nu dus echt niet), longeren of vrij laten bewegen. ze had vente ls, die hebben we ietsje afgebouwd van 1/2 naar een 1/3 per dag. En dan dus onbeperkt hooi waarvan ze ongeveer 11 kg per dag eet en af en toe eet ze stro. ze heeft ook een mineralen liksteen deze gebruikt ze amper. Wel doet ze graven in de paddock en likt ze dan af en toe het onderste zand op. Maar ze vond poetsen zo enorm lekker en longeren zo leuk en nu wil ze helemaal niks meer, alleen uit haar "raampje" kijken met haar oren plat in haar nek. Toen ik haar vd week wilde opzadelen begon ze zelfs te steigeren

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 12:51

Rocamor schreef:
Wat is inderdaad het management rondom de pony nu?
Hoeveel buiten, vrije uitloop, met of zonder vriendjes, hoe groot is de wei of paddock?

De wei is 5 hectaren, ze staat met 2 oudere merries en 1 van dezelfde leeftijd. de paddock is ongeveer 20x20 en dan is er evt bij slechtweer nog een verhard stuk van 30x20. Ze is dus max 4 uur per dag binnen en ongeveer 10 uur buiten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 13:06

Euhm. En die andere 10 uur?

Uit het oog, maar nooit uit mijn hart
[&]Rockes <3, [&]Apache <3

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 13:16

Lea2024 schreef:
Deni11 schreef:

nee zeker niet, ze staat de rest behalve de rust en eet momenten op de paddock. En dan poets ik haar nog een klein uurtje per dag normaal en dan 1 a 1.5 uur beweging in de vorm van of rijden (dat gaat nu dus echt niet), longeren of vrij laten bewegen. ze had vente ls, die hebben we ietsje afgebouwd van 1/2 naar een 1/3 per dag. En dan dus onbeperkt hooi waarvan ze ongeveer 11 kg per dag eet en af en toe eet ze stro. ze heeft ook een mineralen liksteen deze gebruikt ze amper. Wel doet ze graven in de paddock en likt ze dan af en toe het onderste zand op. Maar ze vond poetsen zo enorm lekker en longeren zo leuk en nu wil ze helemaal niks meer, alleen uit haar "raampje" kijken met haar oren plat in haar nek. Toen ik haar vd week wilde opzadelen begon ze zelfs te steigeren

Ik begrijp je berichtje niet helemaal. Ze staat de rest van de dag (20-22uur?) op stal? En hiervoor op de manage ook? En misschien dat het zand er en ook iets is om naar te kijken?

S <3

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 13:24

Ze staat natuurlijk pas net op de nieuwe stal. Alles is anders, dit zal wel wat tijd nodig hebben voor de pony om aan te wennen. In het begin zal het dan wat puzzelen zijn. Ik zou vooral beginnen met pijn uitsluiten en kijken naar het paardenwelzijn op de stal. Als ze begint te stijgeren bij het opzadelen dan heeft ze wellicht ergens pijn...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:35

Zet haar terug op het oude voer.
Word ze weer de rust zelf dan kan je dat alvast afstrepen.
Blijft ze narrig dan moet je verder gaan zoeken.
Likken aan de grond is toch een tekort.
Je kan dan een bloedonderzoekje doen of er ergens een tekort is.
Wormen,zand in de darmen,maagzweer.
Het kan zo veel zijn waar het diertje pijn van heeft.
Ze is in iedergeval niet happy.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje Z1 +3
Muis L1+1
Jackson loesje x finnegan

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:22

Lijken me teveel veranderingen tegelijkertijd. Vanwaar de haast? Paarden zijn gebaat bij rust en regelmaat. Verandering van stal is al verandering genoeg. Laat haar even wennen. Da’s stap 1. Dan komt later stap 2.

Kousen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 15:44

Wat je aan symptomen beschrijft (zodanig nukkig doen dat hoefverzorging niet mogelijk is), vind ik een reden om een dierenarts te laten komen. Ik zou het interpreteren als ongemak, wat zonder onderliggende problemen niet zou mogen kunnen liggen aan wat minder suiker in voer dat ze één keer per dag krijgt. Als verdere problemen zijn uitgesloten (te veel gas in de darmen bijvoorbeeld) kun je altijd nog kijken wat een verandering van voer doet.

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-24 19:53

Rocamor schreef:
Euhm. En die andere 10 uur?

Ze staat s nachts van 10 tot 8 op stal

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:49

Verandering van voer kan heftig zijn. Verhuizing is heftig. Verandering van situatie en ritme is heftig. 3 weken is dan relatief kort om al deze stress te verwerken.
Zou me ook niets verbazen als er iets van maagzweren speelt.
Weet je wat ze aan eten kreeg als manegepony (ruwvoer, krachtvoer, weidegang)?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:42

Waarom ben je de 'kuur'- reset protocol gestart? Was er een aanleiding voor? Klinkt als iets wat je niet zomaar moet doen.
Wellicht past het nu niet, omdat de pony al zoveel verandering doormaakt.
Verandering in voeding is nogal ingrijpend voor het lichaam.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 08:39

Daihyo schreef:
Verandering van voer kan heftig zijn. Verhuizing is heftig. Verandering van situatie en ritme is heftig. 3 weken is dan relatief kort om al deze stress te verwerken.
Zou me ook niets verbazen als er iets van maagzweren speelt.
Weet je wat ze aan eten kreeg als manegepony (ruwvoer, krachtvoer, weidegang)?

Ja zeker, ze kreeg kuil, vente ls (die krijgt ze er nu nog in mindere mate bij) en stond op wei net zolang als nu

Lea2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-24 08:41

senna21 schreef:
Waarom ben je de 'kuur'- reset protocol gestart? Was er een aanleiding voor? Klinkt als iets wat je niet zomaar moet doen.
Wellicht past het nu niet, omdat de pony al zoveel verandering doormaakt.
Verandering in voeding is nogal ingrijpend voor het lichaam.

Jazeker, ze was echt sloom dat zei de manege zelf ook. Ik denk er zelf ook echt aan om maar weer terug te gaan op de vente

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie