Zout bij voeren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Zout bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 11:36

Ik ben benieuwd wie er zout bij voeren aan hun paard en wat voor zout en hoeveel geef je dan?

Ik dacht altijd dat dat alleen goed was voor paarden die grote prestsies leveren en veel zweten.
Maar eigenlijk denk ik dat ieder paard daar wel behoefte aan heeft.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:06

Als je een liksteen (himalaya steen) ophangt, dan kan een paard zelf bepalen of en hoeveel hij nodig heeft. Dit kun je als mens niet doen.

amyz

Berichten: 6935
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:44

Los bijvoeren, liksteen is meer geschikt voor koeien, halen ze zelf niet genoeg af. Prima entertainment, maar zet geen zoden aan de dijk.
Basisbehoefte is zo'n 10g per 100kg paard, bij veel zweten/scherp gras/hard werken/ziekte/etc komt daar nog eens bij.

Opletten dat je zout zonder toegevoegd jodium voert, zeezout oid is gewoon prima.

Op https://www.calmhealthyhorses.com/ staat er ook heel veel informatie over :j

Ken iig veel paarden die er van zijn opgeknapt!

Lieser
Berichten: 1619
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:50

amyz schreef:
Los bijvoeren, liksteen is meer geschikt voor koeien, halen ze zelf niet genoeg af. Prima entertainment, maar zet geen zoden aan de dijk.
Basisbehoefte is zo'n 10g per 100kg paard, bij veel zweten/scherp gras/hard werken/ziekte/etc komt daar nog eens bij.

Opletten dat je zout zonder toegevoegd jodium voert, zeezout oid is gewoon prima.

Op https://www.calmhealthyhorses.com/ staat er ook heel veel informatie over :j

Ken iig veel paarden die er van zijn opgeknapt!

Maar in sportbrok en pavo vital bijvoorbeeld zit al zout. Dus ik zou niet zomaar mensen adviseren om 10 g per 100 kg paard te geven als je niet weet wat ze nu aan krachtvoer krijgen.

amyz

Berichten: 6935
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:53

Lieser schreef:
amyz schreef:
Los bijvoeren, liksteen is meer geschikt voor koeien, halen ze zelf niet genoeg af. Prima entertainment, maar zet geen zoden aan de dijk.
Basisbehoefte is zo'n 10g per 100kg paard, bij veel zweten/scherp gras/hard werken/ziekte/etc komt daar nog eens bij.

Opletten dat je zout zonder toegevoegd jodium voert, zeezout oid is gewoon prima.

Op https://www.calmhealthyhorses.com/ staat er ook heel veel informatie over :j

Ken iig veel paarden die er van zijn opgeknapt!

Maar in sportbrok en pavo vital bijvoorbeeld zit al zout. Dus ik zou niet zomaar mensen adviseren om 10 g per 100 kg paard te geven als je niet weet wat ze nu aan krachtvoer krijgen.


Dat lijkt me ook aan ieder voor zich om uit te rekenen, aangezien het van veel factoren afhankelijk is. T komt iig niet op de gram nauwkeurig, zelfs voor mijn extreem gevoelige merrie niet :+

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:02

Als die van mij zout wilt likken via een Himalaya steen, heeft ie er een dagtaak aan.. Die heeft het opgegeven. Ik geef los Himalaya zout (fijn of groffer) via het voer. En dan nog zout/natrium via het voer zelf, die gehaltes schelen ook veel.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 13:56


Katootje7791
Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-20

Re: Zout bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 15:07

Ik voer mijn paard ook los zout bij. Gewoon keukenzout, idd zonder jodium en zo fijn mogelijk qua korrel anders blieft meneer het niet. De zoutbehoefte van een paard, is echt behoorlijk. Ik heb dat eens afgemeten en dat is me toch een berg!! Nu zit er in brok/muesli/balancer uiteraard ook al NaCl en ook hooi en gras bevatten zout, hetzij in lage gehaltes. Ik heb destijds met mijn dierenarts overlegd over het bijvoeren, op welke momenten en in welke hoeveelheden en dat doe ik nu eigenlijk sinds een aantal jaar standaard. Op de dagen dat hij niet werkt en het niet heel warm is, krijgt hij geen extra zout bijgevoerd. Maar verder pas ik de extra zoutgift aan, aan de inspanning die hij heeft geleverd en de mate van transpireren. Mijn ruin zweet snel en veel, dus verliest ook veel zouten. Naast keukenzout, krijgt hij af en toe ook Magnesium bijgevoerd. Dit wordt ook uitgescheiden via zweet o.a. maar wel in een veel mindere mate dan natrium en chloride. Calcium krijgen ze wel genoeg binnen via het reguliere ruwvoer. Kalium bijvoeren doe ik niet, ook dat komt voor zover ik weet, voldoende voor in ruwvoer. Ik doseer overigens niet het maximum aan benodigde Na per dag. Dat vind ik zoveel, dat krijg ik er nooit in bij mijn paard. Die laat z'n eten staan bij teveel zout. Dus wel minder dan wat hij, denk ik, nodig heeft na een flinke inspanning, maar dan krijgt hij de dag erna ook weer een wat grotere dosis door z'n muesli.

monsera
Berichten: 3099
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 15:16

Bedankt voor de antwoorden zover.
In de winter hebben ze een gewoon vierkante wit zoutblok en een hymalaya steen tot hun beschikking.
Maar nu staan ze op het land en hebben ze dat niet.

Ik voer ze bietenpulp brok en luzernebrok bij dus daar zit niet echt zout in.

Ik heb nu Keltisch zeezout.
Heb het ook wel aangeboden via drink emmers maar weet dan niet wie van de 4 de emmer leeg gedronken heeft. Via het voer kan ik het gemakkelijk uit meten.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 18:48

Teveel zout is helaas ook niet goed. Dan denk je als eigenaar je paard te helpen, maar eigenlijk kun je bij teveel zout* hiermee maagzweren (bestaande kunnen verergeren) veroorzaken of diarree (zelfs tot spuitpoep aan toe). Vandaar dat een blok vaak geadviseerd wordt, zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze nodig hebben.

* Paard/pony afhankelijk, geen dier is hetzelfde.