janderegelaa schreef:Een 4 jarig paard kan echt prima aan het werk onder het zadel of in het tuig. Zeker een Fries, die toch al kwetsbaar zijn in hun pezen. Te laat mee beginnen maar spieren en pezen alleen maar zwakker. Ze is ook rijk in conditie, dat draagt niet bij aan actief zijn.
Helemaal gelijk! En dat was ook het plan.
In Oktober zijn we begonnen met Zadelmak maken en dat ging op zich prima.
3x iemand op gezeten.
Maar paard had aanhoudende darmklachten en op de foto bleek dat haar darmen levensbedreigend vol zand zaten.
Ze is 8x gesondeerd en dat werd een flink probleem. Sonde kwam verschillende keren in de luchtpijp terecht. Sederen ging steeds moeilijker door volledige paniek. Ik zal je de details besparen, maar de ellende was groot.
Gevolg: een paard dat mensen niet meer vertrouwd en gericht aanvalt.
Nu zijn we zover dat we weer veilig kunnen voeren, halster op en poetsen. Al het andere en met name vreemde mensen zijn echt nog niet simpel.
Reactie is direct stress. Verzuren, zich vastzetten in t lijf, schrapen, zichzelf overal jeuken en kan dan ook ineens aanvallen. Daar waar er vorig jaar al iemand op kon zitten is het nu een probleem om zich aan te laten raken door anderen.
Mijn plannen uitvoeren, zoals ik ze bedacht had, gaat ‘m voorlopig niet worden.
Dus als ik haar voorlopig in conditie kan houden met longeren, dan vind ik dat al heel wat.
En dat doet ze al met behoorlijk wat tegenzin
Idealiter zet ik haar op de kliniek om maag, darmen, eierstokken etc te laten onderzoeken. Want ja, is dit enkel mentaal trauma of ook pijngerelateerd?
Maar, vrees dat ik eerst een dierenarts moet vinden met een verdovingsgeweer
In vrijheid een compleet ander paard dan in mensenhanden.
Met trainer in paardengedrag bezig om haar weer dusdanig in veilige handen te krijgen dat zaken als dierenarts en hoefsmid probleemloos kunnen.
Moet ergens beginnen hè.