Stro of houtkrullen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shushuzay24
Berichten: 73
Geregistreerd: 04-05-23

Stro of houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 02:29

Dag iedereen,

Mijn paard stond vroeger op stro (al eigenlijk heel zijn leven tot een jaar terug)
En staat dus nu op vlas.

Ik heb opgemerkt dat hij er beter uitzag toen hij op stro stond dan op vlas… daarmee bedoel ik dus dat hij geen hooi buikje had en eigenlijk veel meer energie had (geen verandering in training op stro als op vlas)
Hij kreeg dagelijks ook 6-8kg hooi toen hij op stro stond.
Nu hij op vlas staat krijgt hij wel wat redelijk bij: 10-16kg.
Ik zou graag eigenlijk terug willen overschakelen naar stro maar ik ben daar ook niet zo zeker van of het een goed idee is…
nu het probleem is dat hij:
1) maagzweren heeft (wordt hiervoor behandeld)
2) hij snel mok krijgt (als hij op stro staat).
3) hij van het vlas eet..

De kliniek waar ik hem liet behandelen zei dat het beter is om hem op houtkrullen te hebben staan (eet er niet van en is niet zo stoffig als vlas)
Dus ik overweeg hem op houtkrullen te laten staan.
Maar ik wil niet meer dat hij een grote hoeveelheid hooi eet want hij wordt er snel dik door…

Dus mijn vraag is:
Of het beter is voor een paard met maagzweren op stro te hebben staan waar hij ook gewoon wat kan knabbelen zonder dat hij dikker wordt.

Of houtkrullen waarvan hij niet zou eten, maar dat hij wel 10-16kg hooi blijft krijgen?

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Stro of houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:40

Waarom geef je dan niet gewoon een losse plak Sto om te eten? Problemen in 1klap opgelost lijkt me?

Ik ben absoluut geen fan van normaal stro als stalbedekking. Ik vind het goor en het is slecht voor de voeten hoe hoog je ook opstrooit, ze staan altijd in hun eigen nattigheid. Ik heb nu gehakseld stro en dat vind ik top (maar geeft wel stof). Voordelen van vlas als in hoge opname en makkelijk mesten maar is wel goedkoper. Ze eten het wel dus als je een vreter hebt dan heb je kans op verstopping en koliek. Gewoon houtkrullen en een plak stro om te eten zou mijn keuze zijn in dit geval.

Daihyo

Berichten: 88049
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stro of houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:24

Inderdaad, kun je een net hooi met 1 of 2 plakken stro ophangen? Kan hij daarvan knabbelen en houd je de voeten schoon.
Het kauwen op stro zorgt voor veel speeksel, wat maagzuur neutraliseert. Harde stukjes kunnen wel irritatie geven, daarom zou ik dan kiezen voor gerstestro ipv tarwestro. Dat is zachter van structuur en geeft minder irritatie.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:10

Shushuzay24 schreef:
Dag iedereen,

Mijn paard stond vroeger op stro (al eigenlijk heel zijn leven tot een jaar terug)
En staat dus nu op vlas.

Ik heb opgemerkt dat hij er beter uitzag toen hij op stro stond dan op vlas… daarmee bedoel ik dus dat hij geen hooi buikje had en eigenlijk veel meer energie had (geen verandering in training op stro als op vlas)
Hij kreeg dagelijks ook 6-8kg hooi toen hij op stro stond.
Nu hij op vlas staat krijgt hij wel wat redelijk bij: 10-16kg.
Ik zou graag eigenlijk terug willen overschakelen naar stro maar ik ben daar ook niet zo zeker van of het een goed idee is…
nu het probleem is dat hij:
1) maagzweren heeft (wordt hiervoor behandeld)
2) hij snel mok krijgt (als hij op stro staat).
3) hij van het vlas eet..

De kliniek waar ik hem liet behandelen zei dat het beter is om hem op houtkrullen te hebben staan (eet er niet van en is niet zo stoffig als vlas)
Dus ik overweeg hem op houtkrullen te laten staan.
Maar ik wil niet meer dat hij een grote hoeveelheid hooi eet want hij wordt er snel dik door…

Dus mijn vraag is:
Of het beter is voor een paard met maagzweren op stro te hebben staan waar hij ook gewoon wat kan knabbelen zonder dat hij dikker wordt.

Of houtkrullen waarvan hij niet zou eten, maar dat hij wel 10-16kg hooi blijft krijgen?


Ik heb je een pb gestuurd, de voorkeur zou de mogelijkheid hebben waarbij hij non-stop iets te eten heeft. Bij knabbelen op stro wordt er minder maagzuur aangemaakt dan bij het eten van hooi dacht ik - vraag dit even na bij de dierenarts zou ik zeggen. Als hij continue kan eten met die 10-16kg, denk ik dat dat misschien beter is. Het gaat er om dat ze nooit zonder staan, continue kunnen eten waardoor speeksel het maagzuur neutraliseert... ik durf even niet te zeggen of er met hooi eten meer maagzuur geproduceerd wordt of met stro... dat zou de dierenarts je wel kunnen vertellen.
Geeft stro krullen minder problemen dan stro icm mok?
Vlas eet die van mij ook, goed mengen en evt een fles azijn overheen gooien als er net nieuw in ligt , wellicht los je het daarmee op. Zo niet , in case dat er wel genoeg eten in de stal hangt, dan snap ik dat je uit zou wijken naar stro. Dan is de vraag indd of stro of houtkrullen.
Geeft houtkrullen minder mok klachten? Kan je dan wel onbeperkt hooi bijvoeren? Dan kan dat een optie zijn.

pluisje88

Berichten: 8080
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Stro of houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:12

Ze gaan niet meer of minder maagzuur aanmaken. Een paard maakt sowieso maagzuur aan en moet eten om dat te neutraliseren. Wat ze eten maakt in principe niet uit. Qua voedingswaarde is stro lager dan hooi dus daarom zou het een voordeel kunnen zijn.

pillow
Berichten: 7811
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Stro of houtkrullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:13

Gewoon een net vol stro ophangen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:23

Mijn haf heeft ernstige whiteline disease gehad. Mij werd houtkrullen afgeraden omdat dit dus juist voor dit probleem kunnen zorgen. Ik heb rubbermatten met op de ligplaats vlas voor het opnemen van vocht en daarover 1 of 2 plakjes stro. Elke dag wordt dit bijgehouden.