Ik heb een vraag betreft gerst.
Ik heb een magere (oudere, 23 jaar) pony die hoefbevangengevoelig is. Het gaat nu goed, maar hij mag wat aankomen. Bietenpulp, coolstance, luzerne, en andere soorten 'dikmakers' zijn allemaal al geprobeerd. Daarnaast heeft hij 24/7 toegang tot goed ruwvoer (wel wat laag in energie), maar stopt met eten als hij genoeg heeft, dus meer ruwvoer gaat niet.
Hij heeft ppid, geen insulineresistentie, heeft geen wormen, tanden zijn goed en staat op een paddock paradise (beweegt dus veel) en daarnaast beweegt hij ongeveer 3/4 keer per week voor de kar.
Er werd gerstenvlokken geadviseerd om hem aan te laten zetten/ meer energie te voeren, is dit geschikt? Het gerst bevat natuurlijk ongeveer 60% zetmeel, maar wel zetmeel wat niet zorgt voor een glucose/insulinepiek, maar gelijdelijke afgifte van glucose in het bloed. Daarnaast zou ik het voeren in 0.4 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht en ik lees overal dat een paard tot 2 gram zetmeel per kg lichaamsgewicht zonder problemen kan verteren. Dus zonder dat er zetmeel in de dikke darm terecht komt (waar het niet hoort).
Daarnaast voer ik dan een hoeveelheid waarbij zijn algehele dagelijkse inname van suiker en zetmeel in heel zijn voer en hooi onder de 10% blijft.
Zou dit kunnen, zonder dat ik bang hoef te zijn voor hoefbevangenheid?
Ik lees overal dat gerst prima is voor paarden zolang het niet te veel is, zoals te van alles niet goed is. Maar dat graan/ gerst voor hoefbevangengevoelige paarden echt niet kan. Terwijl ik mij dan afvraag waarom dat is, als je niet te veel geeft en rekening houdt met het suiker en zetmeel gehalte op de hele dag?
Misschien is er iemand die mij kan helpen met wat meer kennis?