Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 19:39

Ik ga vrijdag met de stal eigenaresse overleggen om hem toch op stal te zetten.
Misschien dat alle veranderingen (verhuizen, nieuwe kudde en plek, ander hooi) hem toch te veel zijn.
Misschien dat hij op stal wat meer rust krijgt en ook weer wat meer energie

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:53

Yenni schreef:
Hij is altijd te dik geweest en staat nu op de nieuwe stal op arm hooi. Toen is ie gaan afvallen door alle veranderingen en komt nu weer wat beter terug op gewicht


Dan zou ik de analyse van het hooi opvragen, en dan gericht gaan voeren. Zeker als ie sinds 3 maanden 247 buiten staat, niet in de beste tijd van het jaar om dat te doen, maar ok...ander hooi krijgt en gewicht is verloren (wat prima is voor een te dik paard) is het niet zo heel raar dat er nog geen pit, en nog geen 'balans' is.
Hij vindt het waarschijnlijk wel prachtig, en is goed gewend, maar dat is wat anders dan conditioneel. Plus leeftijd, 21 is niet meer piep maar ook niet stok, dan kost de overgang ook even wat meer tijd.
Zodra hij ook lichamelijk aangepast is aan het nieuwe leven, aan het 247 buiten zijn, kunnen rondlopen; dus algehele conditie, dan zou je verder naar het voer kunnen kijken wat er nog veranderd zou kunnen worden.
Van op stal staan wordt het niet veel beter wat conditie betreft...

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:09

Lindsey hij staat al een aantal jaar 24/7, buiten. Ben nu alleen verhuisd naar een andere stal

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:14

Ik heb niet alles gelezen, maar is hij getest op Cushing?
Net even wat minder energie hebben/ slomer zijn is soms het eerste ( of enige) symptoom.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:21

Punz schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar is hij getest op Cushing?
Net even wat minder energie hebben/ slomer zijn is soms het eerste ( of enige) symptoom.

Ja is hij getest op, hij is nu verhoogd met 0,02 %. Advies van de DA was voor nu afwachten mbt medicatie

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:25

ik zou hem helemaal niet op stal zetten?
je zegt zelf al dat hij slecht voor been is en in de bak niet erg voorwaarts.
denk echt dat dit toch iets meer rijtechnisch is en om hem dan maar binnen te zetten om een meer voorwaarts dier te krijgen vind ik wel een beetje vreemd.

kan best zijn dat je bakwerk te weinig uitdaging bied,misschien je hele rijden over een andere toer gooien?

even ter vergelijk, ik had een welsh ruin, in de bak niet vooruit te branden.
ik kreeg les, moest overgangen rijden tot ik er bij neer viel en het hielp geen zier.
overgestapt naar klassieke rijkunst en echt na twee lessen had ik een voorwaarts vrolijk dier super aan het been was..
kijk jij kent je dier het beste,dus als je denkt dat dit puur voer gerelateerd is zou je hem hoger in het voer kunnen zetten,maar misschien mist er toch een stukje uitdaging in je werk.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:40

Ellepel dat zou best kunnen hoor wat je zegt.. ik weet niet of het ook daadwerkelijk aan het voer ligt maar ik merk nu verandering nu ik hem hoger in het voer ben gaan zetten en de omgeving veranderd is.. hij is altijd te zwaar geweest en ik wijde het 'slome' aan zn over gewicht. Nu is hij tegen het magere aan en moet ik hem nog meer vooruit duwen dan voorheen.. het is n echte diesel en na n galoppje komt hij pas echt los. Als ik even streng ben dan loopt hij ook wel maar daarna zakt hij weer helemaal terug..

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 21:59

ja ik had ook wel zo een hoor,maar buitenritten deed hij echt met gemakkie en liefst voor op en op de terugweg dansend naar huis.
maar ik stapte wel veel tussendoor.

eventueel kijk je of je de bodybuilder verhoogd?
ik heb die ook gegeven, en gaf 300 gram voor een welshpony.
maar tegen mager aan zitten is ook niet echt de bedoeling natuurlijk.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 22:01

Nee inderdaad en ik kan nu zn ribben voelen dus voor mijn gevoel is hij nu echt te mager.. daarom dat ik het ook in het voer aan het zoeken ben.
Aankomen en wat meer pit erin.. want als ie mag eten heeft ie genoeg pit om hard te lopen...

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:12

ja lastig hoor, hier ook een hele club (11 stuks) 24/7 buiten,maar die zijn allemaal aan de ronde kant.
dan zou best kunnen dat het ruwvoer daar bij jou dan te schraal is.

hij kan wel genoeg eten en de rest is wel rond genoeg?

anders misschien dan toch wat er bij.
je geeft al agrobs.
de myo protein flakes zijn ook best geschikt :j

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 22:14

Ribben kunnen voelen is trouwens juist normaal. Ze kunnen zien wil je net niet, maar de goed kunnen voelen is prima.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 08:38

Ik heb met de dierenarts overlegt over het afvallen en het tamme gedrag wat ik niet gewend ben.
Haar advies was voor nu goed ontwormen en over een aantal weken een panacur kuur van 5 dagen.

Ik ben vergeten te vragen maar hij
is in oktober door de vorige stal eigenaar nog ontwormt, kan het kwaad om nu nogmaals te ontwormen?

ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:14

nou lijkt me dat je eerst mestonderzoek laat doen?
en ja dat kan in de winter ook gewoon.
met wat voor middel is hij in oktober ontwormd en is dat toen na mestonderzoek gedaan?

Leo

Berichten: 50140
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:42

Oef ontwormen is juist een enorme aanslag op de darmen en darmgezondheid is essentieel voor de gehele gezondheid. Nooit kuren zonder onderzoek, en zeker niet als hij er al een heeft gehad in het najaar. Daar ga je je paard niet mee helpen.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:59

Havens Performance is erg fijn voer voor extra energie zonder dat ze heet worden.

Een compleet voer, je zou dan wat je nu geeft bijna wel achterwege kunnen laten

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 10:42

Er is toen geen wormen onderzoek gedaan. Dat kan ik nu wel even laten doen. Kan dat via de dierenarts?
Er is in oktober ontwormt met equest pramox. De vorige stal ontwormende altijd alle paarden tegelijk

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 13:20

Leo schreef:
Oef ontwormen is juist een enorme aanslag op de darmen en darmgezondheid is essentieel voor de gehele gezondheid. Nooit kuren zonder onderzoek, en zeker niet als hij er al een heeft gehad in het najaar. Daar ga je je paard niet mee helpen.


Een een migratie van ingekapselde rode bloedwormlarven is vele malen schadelijker, soms zelfs dodelijk. Dat wil je echt niet meemaken
Het gebruikelijke advies van de veearts is om gedurende het weideseizoen tussen de 5-12 weken (afhankelijk van de werkzame stof). Tussen iedere wormenkuur moet ca 6 weken zitten, ook afhankelijk van de werkzame stof.
Gezien het paard op de wei heeft gestaan zijn wormen als oorzaak van het vermageren niet ondenkbaar.
https://dierenkliniekdenham.nl/ontwormen/

Met een mestonderzoek vind je die niet (alleen de volwassen wormen leggen eitjes). In de koude maanden ontwikkelen laven zich bijna niet tot volwassen wormen. Dan moet je bloedonderzoek doen.
Een wat breder bloedonderzoek kan sowieso geen kwaad bij dit paard.
Nog een extra wormenkuur kan dus echt geen kwaad. Overleg gewoon even met de veearts.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 18:58

Babootje bedankt, hij heeft inderdaad nog op de wei gestaan en is in oktober voor het laatst ontwormt. Breed bloedonderzoek is in december nog gedaan en kwam uit dat er wat calcium te kort had. De toenmalige dierenarts kon mij niet vertellen hoe ik die het beste kon bijvoeren. Inmiddels heb ik een andere dierenarts die mij vanmorgen bovenstaand advies over het ontwormen heeft gegeven

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:14

Yenni schreef:
Hebben jullie ervaring met gewone haver? Of dat iets doet voor het paard?


Wij voeren haver ( blank of zwart en niet geplet maar vaak wel geweekt) bij, niet veel max. 400 gram per dag. Op het moment even niet omdat we niet veel doen met de paarden.
Haver geeft een snelle energiepiek en is dus ideaal om te voeren voordat je iets van paard/pony vraagt. Ze worden er NIET heet van, zoals vaak beweerd wordt maar ze krijgen wel energie.
We voeren ook de brok van Paddy's Choice, daar zit ook haver in. Fijne brok en onze paarden blaken van gezondheid en energie.
Gerst is ook een optie; die geeft langduriger energie af dan haver.

Maar als je wil dat je pony energie krijgt zal je hem dus brandstof moeten voeren en dat halen ze uit suikers ( dus geen suikerklonten maar suikers in hooi en ander voer ;-) ). Als het hooi al suikerarm is dan is de kans dat het dier gewoon te weinig brandstof binnen krijgt en dus te weinig energie heeft. Het andere voer wat je geeft zit ook geen/ weinig energie in dus is het logisch dat de pony niet echt energiek is.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:00

ElCid
Ik ben het bijna helemaal met je eens behalve jouw stellige bewering dat ze er niet heet van worden.
Volgens mijn ondervinding klopt dit meestal, haver is ook paardenvoer en geen doping.
Maar ik beb er ook al een paar gekend dit met haver snel buiten zinnen waren en dingen gingen doen die ze anders nooit deden.
Haver? Voor mij prima voer, maar langzaam opbouwen en blijven naar je paard kijken.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:09

koend schreef:
ElCid
Ik ben het bijna helemaal met je eens behalve jouw stellige bewering dat ze er niet heet van worden.
Volgens mijn ondervinding klopt dit meestal, haver is ook paardenvoer en geen doping.
Maar ik beb er ook al een paar gekend dit met haver snel buiten zinnen waren en dingen gingen doen die ze anders nooit deden.
Haver? Voor mij prima voer, maar langzaam opbouwen en blijven naar je paard kijken.


Ik heb nog nooit een heet paard gehad door haver maar ik ken natuurlijk ook niet alle paarden ;-). Ik zie wel dat ze meer energie krijgen en goed in hun vel zitten. Maar die van mij krijgen ook bijv. pure lucerne en daarvan wordt gezegd dat paarden ook heet worden maar dat ken ik dus ook niet terug.
Het is natuurlijk per dier verschillend, net als bij mensen waar de 1 wel tegen een bepaalde soort voeding kan en een ander niet, maar ik ken het dus niet, ook niet bij paarden van anderen. De brok die voeren zit ook haver in en er zijn hier nu een paar paarden die zelfs rustiger zijn geworden door het voeren daarvan.

De fokkerij waar mijn paard vandaan komt, New Mexico, VS, voerde alleen maar haver en lucerne ;-).

Maar het is ook geen wet van Meden en Perzen maar het is sowieso wel een fabel dat "alle" paarden er heet van worden en uitzonderingen bevestigen ook hier de regel ;-)

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:22

Heyy,

Ik heb door heel bokt gescrollt en dit is het meest relevante en recente onderwerp waar ik dit in kan vragen… Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde probleem, mijn paard is net een stuiterbal zoveel energie heeft ze

Ze krijgt nu 3x per dag 1/4 schep krachtvoer, en dan 1/3 schep muesli na het rijden op magnesium er doorheen te roeren. Ik rij 5x per week en longeer/wandel nog 1x, de laatste dag heeft ze vrij. Dus nóg meer beweging geven kan haast niet… Het gaat om een 6 jarige merrie van 170. Zodra ze al haar energie eruit heeft gelopen, loopt ze zó enorm fijn, alleen jammer dat die energie er dus pas na een halfuur uit is.
Tips??? _/-\o_ :')

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:25

Pavo ricebran? Hier reageert mijn haflinger erg goed op! Net dat beetje extra energie

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:51

TS, hoe is het er nu mee. Hoe is het met ontwormen gegaan?

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:57

Mrskiwi schreef:
Heyy,

Ik heb door heel bokt gescrollt en dit is het meest relevante en recente onderwerp waar ik dit in kan vragen… Ik heb eigenlijk het tegenovergestelde probleem, mijn paard is net een stuiterbal zoveel energie heeft ze

Ze krijgt nu 3x per dag 1/4 schep krachtvoer, en dan 1/3 schep muesli na het rijden op magnesium er doorheen te roeren. Ik rij 5x per week en longeer/wandel nog 1x, de laatste dag heeft ze vrij. Dus nóg meer beweging geven kan haast niet… Het gaat om een 6 jarige merrie van 170. Zodra ze al haar energie eruit heeft gelopen, loopt ze zó enorm fijn, alleen jammer dat die energie er dus pas na een halfuur uit is.
Tips??? _/-\o_ :')


Nee, wees er maar blij mee :D