Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 14:07

Hallo,
Ik heb een 21 jarige pony die goed fit is en we gaan graag naar het bos. Ik ben de trainingen in het bos aan het opbouwen maar ik mis net het beetje extra energie.

We zijn 3 maanden geleden verhuids en hij heeft zn plek in de kudde goed gevonden.

Huisvesting:
- 24/7 buiten in kudde verband
- met verschillende schuilmogelijkheden
- bij goed en droog weer smiddags weidegang
- onbeperkt toegang tot kwalitatief goed en droog hooi.

Voeding dagelijks:
- agrobs alpgengrunn muesli
- agrobs miniraal brokjes
- lijnzaad olie
- bodybuilder
- wat wortels

Pony is allergisch voor luzerne.
Op bovenstaand voer doet hij het super goed maar ik mis net het beetje extra energie.

Wat zou nog een goede toevoeging voor ons zijn?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:11

Rijstkiemolie is een goede energieleverancier

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:20

Eventueel Coolstance Copra?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:41

Is je hooi geanalyseerd?
Langzame energie komt uit vetten. Snelle energie uit koolhydraten. Eiwitten zijn voor spieropbouw.
Ik vind lijnzaad een fijn basisproduct voor goede energie en meteen voor spieropbouw. Lijnzaadbrokjes bijvoorbeeld of of een slobber als Marstall Bergwiesen mash of gewoon pure lijnzaad. Wil je wat snellere energie zou je naar (biologische) zwarte haver kunnen kijken. Dat geeft geen explosie, je hebt er niet veel van nodig en kan net dat beetje extra geven.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 15:34

Hooi is door de staleigenaar geanalyseerd, ze voeren verschillende soorten hooi van eigen land. Het hooi wat onze paarden krijgen is suiker arm hooi maar ik durf zo niet te zeggen hoe het met de rest van de waardes is.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 18:50

Babootje schreef:
Rijstkiemolie is een goede energieleverancier

Heb je er zelf ervaring mee dat het net dat extra zetje in je training geeft?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 18:51

Hebben jullie ervaring met gewone haver? Of dat iets doet voor het paard?

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:15

Yenni schreef:
Babootje schreef:
Rijstkiemolie is een goede energieleverancier

Heb je er zelf ervaring mee dat het net dat extra zetje in je training geeft?


Jazeker. Rijstkiemolie bevat gamma oryzanol en vitamine E en is goed voor de spieropbouw. en energie.
Ik merk het echt bij mijn paarden. Veel goedkoper dan al die muscle fit supplementen waar het ook in zit.
ca 48 uur voor een wedstrijd niet geven ivm doping.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 21:35

Bedankt! Is het proberen waard voor dat geld..

Anders zit je al snel met n grote zak voer te kijken natuurlijk.

Kan dat gewoon bij zijn huidige voer gegeven worden? Ook omdat hij al lijnzaad olie krijgt?

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:51

Ik voer voor het beetje extra zwarte gepunte haver. Ik week het van te voeren met het voer mee en werkt hier heel fijn

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:53

op het voer wat je geeft zou je pony toch echt genoeg energie moeten hebben?

Citaat:
dagelijks:
- agrobs alpgengrunn muesli
- agrobs miniraal brokjes
- lijnzaad olie
- bodybuilder
- wat wortels


hoeveel geef je van elk dan, of geef je misschien te weinig

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 07:39

Hij krijgt 500 gram alpengrunn muesli, mineraal brokjes de aanbevolen hoeveelheid, 15 ml lijnzaadolie en 100 gram bodybuilder

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:36

ik zou het niet zoeken in nog meer toevoegingen want dat is vaak niet nodig.
maar misschien gaat het op een wat hogere dosering met wat je nu geeft beter.
welke bodybuilder geef je, want er zijn meer merken die die naam hebben voor een brokje.

en het kan natuurlijk zijn dat het niet zozeer in de voeding zit,maar in de manier van trainen?
want wat merk je precies, hoe bouw je je training op en hoe lang rijd je?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:47

Yenni schreef:
Hebben jullie ervaring met gewone haver? Of dat iets doet voor het paard?

Dat vind ik altijd een fijne. Of luzerne van den hartog.

Leo

Berichten: 50139
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:50

24/7 kuddeverband kost ook een hoop energie, dus kan best dat daar zeker in de winter wat extra nodig is. En ook nog relatief kort op een verhuizing.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:59

Yenni schreef:
Hebben jullie ervaring met gewone haver? Of dat iets doet voor het paard?

Die van mij ging stuiteren van gele haver. Zwarte haver niet, dat gaf iets verspreider energie af.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:12

Yenni schreef:
Hooi is door de staleigenaar geanalyseerd, ze voeren verschillende soorten hooi van eigen land. Het hooi wat onze paarden krijgen is suiker arm hooi maar ik durf zo niet te zeggen hoe het met de rest van de waardes is.


Dan zou ik de analyse even opvragen, en daarop kun je dan afstemmen wat en of er verder nog meer nodig is.
Waarom wil je dat je pony pittiger wordt?
Als ik zo lees komt je pony, ook gezien de leeftijd, niets tekort aan bijvoeding, en is prima in conditie.
Hoe zit ie in z'n vacht of is hij geschoren? Heb je een schema met de trainingsopbouw?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 12:33

Bodybuilder is ook van mijten.
Het is altijd al n dieseltje geweest, was nooit extreem fris tijdens de winters.
Heeft op dit moment een deken op en is in oktober geschoren maar dat is al terug tegroeid.

Rij hem op dit moment 2 in de week waarvan 1 buitenrit. De buitenritten zijn op gebouwd van een half uur naar nu een uur tot anderhalf uur. Die houd hij goed vol maar merk als ik voorop ga op buitenrit of in de bak dat ik wat energie mis, de go om lekker voorop te lopen.
Achterop geen probleem maar ik in de bak merk ik ook dat ik de energie mis

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 12:35

Merk dat het een combinatie is van minder energie en respect voor het been. Als ik been geen duurt het even voor die in n lekker tempo draaft zeg maar

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:38

Yenni schreef:
Hebben jullie ervaring met gewone haver? Of dat iets doet voor het paard?

Ervaring met mijn oude paard. Daar kon ik in de winter krachtvoer in blijven gooien en nog vond ik hem destijds wat te tam. En ik vond 3,5 kg aan brok en muesli voor een grote e-pony echt te veel worden.
Op advies van mijn instructrice gaan kijken of (gepunte) haver hem net dat beetje extra energie kon geven zonder vreselijk heet te worden. Begonnen met een handje na het trainen. Uiteindelijk had hij aan een halve voerschep haver per dag genoeg. De rest van het krachtvoer kon daardoor weer naar een halve schep per voerbeurt.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:40

Als je paard achter een ander aan goed op tempo is maar vooraan niet zou ik het niet perse in het voer zoeken maar de manier van rijden.

Verkijk je trouwens ook niet op arm ruwvoer. Soms is het echt heel arm en is het lastig om voldoende energie bij te voeren. Maar dat zou je wel echt enorm moeten gaan merken als dat zo is qua afvallen en energie tekort.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 12:48

Hij is altijd te dik geweest en staat nu op de nieuwe stal op arm hooi. Toen is ie gaan afvallen door alle veranderingen en komt nu weer wat beter terug op gewicht

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Wat voeren, voor net het beetje extra energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:54

Cavalor Action Pellet deed mijn toen 19-jarige merrie het erg goed op!

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:29

Je zou je pony voorwaarts willen voeren, maar dat lukt meestal niet.
Je kunt sommige voederen tot ze vet zijn, andere tot ze exploderen en nog andere tot ze hoefbevangen zijn.

Persoonlijk zou ik het helemaal niet zoeken in allerlei aditieven.

Wat ik zou doen?
- goed paardenhooi geven, waarom moet hooi arm zijn als je pony te weinig energie heeft?
- de wortelen zou ik houden, altijd goed. In die moderne wortelen zit zelfs behoorlijk wat energie, maar dan moet je er natuurlijk meer dan een kg per dag gaan voederen
- gewoon standaard sportmengeling volgens dat je pony vetter/magerder moet. Daar zit alles in, in goede verhoudingen.
- later kan je wat gaan experimenteren met haver, er zijn grote individuele verschillen hoe paarden er op reageren.

Dan het management:
24/7 buiten vreet energie in de winter, zeker als je dan ook nog gaat scheren. ( al dat nieuw haar aanmaken + de koude vraagt bouwstoffen en energie)
Ikzelf zou hem 's nachts op stal zetten, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou praktisch haalbaar is.

Maar het meeste effect moet volgens mij van het rijden komen.
- beter 3 a 4 x per week rijden; alleen zo bouw je verder meer conditie op. ( nooit meer dan 2 dagen rust na elkaar voor conditieopbouw)
- je rijstijl: dressuur: flegmatiek paard = benen er af en als je dan wel kort been geeft, MOET hij duidelijk reageren ( een overdreven reactie is ok, een slappe reactie niet). Daar focus je elke training gedurende 5 a 10 minuten op, net na het losrijden. In deze fase rijd je massa's korte overgangen.
Op buitenrit in groep gaat dit moeilijk. Je hebt ook paarden die gewoon niet graag op kop lopen, zal ook wel met kuddegedrag te maken hebben.. Ik zou er niet te veel op focussen. Als je verder gevorderd bent, is het wel tof om aan het staartje van de groep stukjes schouderbinnenwaarts of travers te rijden.

Alleen op buitenrit kan je wel gemakkelijk je dressuuroefeningen doen. Af en toe een echt sprintje trekken, zorgt ook dat ze meer vooruit staan.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:52

Yenni schreef:
Bodybuilder is ook van mijten.


Als je dit geeft https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015
is dat ongeveer hetzelfde als rijstkiemolie. De werkzame stof is gamma oryzanol en Vit E.
Olie neemt het lichaam vaak wat beter op.

Van de olie geef je tussen 15 en 30 ml. Ik begon met 10 en heb dat opgevoerd naar 30.
Ik koop die van Alesie, gewoon te koop bij de Jumbo. 1 L voor 4,70.
(Zodra ergens ergens een etiketje paard op staat betaal je het 3 of 4 voudige :D )

Ik gebruik geen omega 3 olie. Maar geef de paarden gekookt lijnzaad (2 x per maand een kuurtje van een week) voor de darmwerking. Werkt beter dan lijnzaadolie.

Zoals Koend zegt zou ik ook voorzichtig zijn met suikers.