18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitsune
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 06:10

Marie111 schreef:
Isobethadine kan ook te agressief zijn en smeer je ook nog wat op de plekken?


Momenteel nog niets anders geprobeerd. Heb wel zin er is een wondhelende zalf op te smeren, kijken wat het effect daarvan is.. erger gaat het niet worden iig

Kitsune
Berichten: 9
Geregistreerd: 16-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 06:15

Diddykong schreef:
Ik ben zelf erg fan van de havens draversbrok. Daar doet mijn volbloed het heel fijn op. En verder vond ik de senior crumbs beter dan seniores. Fijne is ook dat dat kort hoeft te weken. Wat ik zie is dat volbloeden best wel een hoge behoefte hebben aan voer en eiwitten en dat de meesten het niet enkel op ruwvoer redden.

Qua rainrot kan ik je geen advies geven helaas. Heb dat zelf nooit bij de hand gehad. Maar wat ik lees gaat dat meestal om een bacteriële infectie. Ik weet niet of er al een dierenarts bijgeweest is? Anders zou ik er 1 vragen om eens mee te kijken voor advies en om eventueel antibiotica te starten. Ik kan me voorstellen dat de eigen weerstand nu onvoldoende is om een forse infectie te verslaan.


Qua voer ben ik nog veel aan het inlezen op alle tips van hier en hou ik haar momenteel op de belangerijke basis van veel hooi en de basisbrok. Ik zie dat ze gewicht aankomt en wil dus nog niet teveel veranderen. (Heb doodse schrik dat ze koliek zou maken)

De regenrot of infectie heeft de dierenarts idd al gezien hoor. Hij heeft haar penicilline gegeven en moesten zelf nog 2x een spuit zetten. Droog houden en behandelen met isobethadine. Nu komt hij van de week naar een ander paard bij ons op stal en ga ik hem hopelijk nog even kunnen aanspreken. Maar ga eens kijken of wondhelende zalf iets verandert. De extreme jeuk die deze plekken teweeg brachten lijkt me wel beter. In het begin als ik eraan kwam gooide ze zich zowaar op me "jaaaaaaaaaa dat jeeukt zoooooooo erggggg"
Ondertussen hoef ik me geen zorgen meer te maken dat ze zich als een doorsnee hond op me werpt van het krabgenot

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 09:53

Gelukkig, er verbetert dus wel wat. Volgens mij is droog houden echt de eerste vereiste. Dus binnen houden met regen, zorgen dat ze niet zweet onder een deken en ik zou het ook niet te vaak wassen eerlijk gezegd, want ook dan blijft het een tijdje vochtig. Een solarium zou wel kunnen helpen als je stal die heeft. Ik weet niet of je zalf moet smeren nu, mijn gevoel zegt van niet. Ik vind de plekken nog erg etterig eruit zien. En dan werkt zalf averechts over het algemeen. Ligt ook een beetje aan het type zalf natuurlijk. Maar de meeste zijn vrij vet met wat natuurlijke extracten erin. Dat zou ik zelf nu niet gebruiken tenzij alles heel droog geworden is. Antibioticazalf van de dierenarts of misschien honingzalf, maar zelfs daar twijfel ik aan. Zalf is ook weer bedoeld om een wond vochtig te houden namelijk.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:05

Wij hebben voor onze Arabieren Havens draversbrok, eventueel aangevuld met Havens slobber. Bij de slobber kan je nog olie bijvoeren (lijnzaadolie, maar simpele zonnebloemolie werkt ook). Belangrijk is om vooral het aantal voerbeurten te verhogen en niet teveel in 1 beurt te willen voeren, want dan kunnen ze het niet goed verwerken. Sowieso onbeperkt hooi, maar ook je krachtvoer verdelen over 3 of 4 voerbeurten ipv 1 of 2.

En verder de medische checks natuurlijk. De tanden heb je al laten doen, maar ook een mestonderzoek kan nooit kwaad.

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:28

Rainrot komt vaak ook bij paarden met een minder weerstand.
Wat natuurlijk logisch is aangezien ze te dun is.
Misschien kun je nog een vitamine spuiten proberen. Om zo iets meer haar weerstand te boosten.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 10:39

18 jarige volbloed en eind van de winter: dat is bijna logisch dat ze dan mager is.

Hier zijn al veel goede tips gegeven voor wat betreft bijvoeren. Olie inderdaad (gewone zonnebloemolie), fibrebeet of wellicht speedibeet (ook Pavo), maar als ze al goed bijkomt van het voer dat ze nu krijgt is dat natuurlijk ook prima.

Ze heeft gekoerst en ze heeft jachten gelopen. Dat betekent dat je een paard hebt gekocht dat gewend is flink wat werk te verzetten en dat mogelijk ook flink wat 'go' heeft. Dan is het dus met krachtvoer vooral goed in de gaten houden of ze niet te heet wordt.

Als je haar officiële naam weet dan kun je ook nog haar race resultaten terug vinden :-) Dat is sowieso leuk :-)

Tenslotte, de meeste volbloeden die ik ken groeien niet echt een heel indrukwekkende wintervacht en hebben in de winter echt wel een dekentje nodig.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:10

Veel hooi van het afgelopen jaar is erg hoog in suiker maar heeft bijna geen eiwit. Als je zelf geen invloed hebt op de kwaliteit ruwvoer dan zou je een paar baaltjes Luzerne kunnen kopen en hier bij voorbeeld voor de nacht 2 plakken extra van ophangen in een net. Kans is groot dat dit na een paar weken al veel verschil geeft!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:54

CarolineCF schreef:
Veel hooi van het afgelopen jaar is erg hoog in suiker maar heeft bijna geen eiwit. Als je zelf geen invloed hebt op de kwaliteit ruwvoer dan zou je een paar baaltjes Luzerne kunnen kopen en hier bij voorbeeld voor de nacht 2 plakken extra van ophangen in een net. Kans is groot dat dit na een paar weken al veel verschil geeft!


Nou heb ik mijn hooi toevallig dit jaar niet laten testen maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het was juist een uitstekend groeiseizoen afgelopen jaar.
Als je het nou over het jaar daarvóór zou hebben, dan zou je statement zeer waarschijnlijk zijn met al die droogte.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 18jarige volbloedmerrie staat mager. Geef me jullie voedingtips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:16

Goed groeiseizoen zeker. Maar ook lang nachtvorst. En als je dan vroeg op de dag maait, is de glucose nog opgeslagen in het gras en komt dat dus in je hooi. Veel 1e snede, gemaaid in mei/juni, bevat veel suiker. Later gemaaid of 2e snede heeft minder suiker en met name de 2e snede augustus/september meer eiwit.
Pavo heeft ergens eind van de zomer volgens mij een nieuwsbericht naar buiten gebracht dat er gemiddeld meer suiker in het hooi zat dan normaal. Net als het jaar daarvoor.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:26