Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 10:21

Hoi,

Ik heb al wat topics bekeken maar die waren niet specifiek genoeg op het ras en mijn vraag.

As feb. Komt mijn 10 maanden jonge Noriker veulen uit Oostenrijk naar Nederland. Ze wordt op dit moment afgespeent op 9 maanden.

Afbeelding
Op deze foto is ze 7 maanden <3


Onze andere Norkiker van 19 jaar krijgt nu marstall force met Fibremix van vitalbix en onze shetlander balance muslie van vitalbix.
De basis is 2 soorten graszaadhooi aangevuld met natuurhooi/dijkhooi. Ik heb hier geen analyses van. Maar het natuurhooi is te lekker om onbeperkt te voeren :+ dan eten ze zich tonnetje rond.

Nu het veulen. Die is alleen gewend aan gras en hooi en moedermelk. De kwaliteit van het gras en hooi is daar super. Maar mijn hooi en is natuurlijk armer en de weide is puur om te snacken voor mijn paarden. 1 uur per dag is de max in de zomer.

Ik heb de neiging om mijn veulen straks ook gewoon marstall force te geven met fibermix en eventueel nog wat extra eiwitten in de vorm van luzerne. Ik ben alleen bang dat het toch te weinig is omdat ze wel een groot en gespierd paard wordt. Daarin tegen wil ik niet dat ze te hard groeit met oa gewrichtsproblemen als resultaat.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
-Zijn de extra eiwitten nodig met dit type paard in de groei of is het juist een overdaad?
-wil je de spieren die er zo makkelijk op komen ivm het ras juist ondersteunen of komen die er toch wel ook op arm voer zonder het lichaam leeg te trekken?
-is een speciale korrel of muslie nodig zoals breed en grow van vitalbix? Of is een balancer genoeg?

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-24 23:05

Niemand? |(

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:02

Ik zou een vitamine brok voeren en goed ruwvoer.. lijkt het weinig kan je altijd na meer toch...

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 00:13

snorkel1986 schreef:
Ik zou een vitamine brok voeren en goed ruwvoer.. lijkt het weinig kan je altijd na meer toch...


Dankjewel voor het meedenken!

Ja dat is ook zo. Ik wil vooral voorkomen dat het te veel is en ocd vorming voorkomen wordt. Maar maak mij tegelijkertijd ook zorgen dat het te weinig is voor de spierontwikkeling die zo hoe dan ook gaat krijgen, en dan bijvoorbeeld botten leeg trekt en slecht opbouwt.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 00:39

Ik voerde mijn Freiberger Equilin Grow.

Je zou Daihyo op bokt kunnen contacteren zij geeft onafhankelijk maatwerk voeradvies.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 01:31

Ik zou de eerste weken gewoon dat lekkere(ook rijkere? hooi geven. Zo snel worden ze niet te dik na het spenen. En niet direct beginnen met krachtvoer, als ze het niet gewend zijn. Om maagzweren te voorkomen. Een paar weken zonder is echt geen probleem. En je kunt altijd een vitaminebrokje geven. En misschien aanvullen met lucerne?

En dan na een paar weken overstappen naar veulenbrok of muesli, in combinatie met ruwvoer van goede kwaliteit.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 02:16

Ik heb mijn jonkie de grow van vitalbix gegeven tot 1,5 jaar oud en verder onbeperkt hooi.
En daarna de normale vitalbix.

Zeer tevreden over! Niet te hard gegroeid, maar ook geen tekorten en zag er hele. Periode goed gezond uit!

Is een kwpn barock pinto, maar is met zijn 2,5 jaar al rond de 1.70m met flink grof been en bil werk. Dus ook 1 die extra tijd nodig heeft.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 09:36

Mijn Rocky Mountain kreeg eerst als veulen/jaarling Vitalbix breed en grow.

Nu als tweejarige voer ik Equifyt en als balancer de Equilin Grow daarbij. Mijn volwassen merrie krijgt hetzelfde voer alleen dan de gewone balancer van Equilin voor volwassen paarden.
Ik vind dit zo makkelijker doordat ik ze dan verder hetzelfde voer kan geven op de balancer na.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:06

Ir111 schreef:
Ik voerde mijn Freiberger Equilin Grow.

Je zou Daihyo op bokt kunnen contacteren zij geeft onafhankelijk maatwerk voeradvies.


Ow ja dat is wel een goed idee!

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:12

Kendra schreef:
Ik zou de eerste weken gewoon dat lekkere(ook rijkere? hooi geven. Zo snel worden ze niet te dik na het spenen. En niet direct beginnen met krachtvoer, als ze het niet gewend zijn. Om maagzweren te voorkomen. Een paar weken zonder is echt geen probleem. En je kunt altijd een vitaminebrokje geven. En misschien aanvullen met lucerne?

En dan na een paar weken overstappen naar veulenbrok of muesli, in combinatie met ruwvoer van goede kwaliteit.


Ja de bedoeling is dat ze idd eerst een paar weken op het natuurhooi komt te staan om te bekomen van het afspenen en de lange reis. Eventueel voer ik door wat Fibremix, mastic horse bij om de maag direct te ondersteunen.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 11:15

Breed en grow van vitalbix hoor ik meer goede verhalen over. Hebben jullie daar nog extras bij gegeven als luzerne oid?

Als ik luzerne ga voeren wil ik sowieso een geperste variant ivm de maag van mijn shet. Die heeft maagzweren gehad dus de harde stekelige variant wil ik hier niet op stal hebben. Dan kan mijn man het ook niet perongeluk voeren ofzo :o

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:17

Mijn boullonais kruising krijgt vooral ruwvoer.. hooi en gras.
Verder een halve kilo equifyt gold .

Hij is nu met 21 maanden 1.70 en al erg breed.

Hij doet het hier erg goed op.

Het is zo afhankelijk van allerlei factoren. Het is trial and error.
Je ziet vanzelf of er wat bij of af moet.

Direct na het afspenen viel hij wel wat in. Maar dat trok met een maand wel bij.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 12:26

Olikea schreef:
Mijn boullonais kruising krijgt vooral ruwvoer.. hooi en gras.
Verder een halve kilo equifyt gold .

Hij is nu met 21 maanden 1.70 en al erg breed.

Hij doet het hier erg goed op.

Het is zo afhankelijk van allerlei factoren. Het is trial and error.
Je ziet vanzelf of er wat bij of af moet.


Direct na het afspenen viel hij wel wat in. Maar dat trok met een maand wel bij.


Ah kijk dat is een beetje een vergelijkbaar ras. Qua eiwitten voor de spieren doe je dus eigenlijk niks bijzonders?

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:41

Ik gaf wel extra eiwitten bij, met name in de winter. Ik gaf naast hooi een balancer en Vitalbix Breed & Grow, met daarnaast wat lijnzaad, luzerne of esparcette.
In de zomer eigenlijk niet. Dan is gras, hooi en een balancer voldoende. Maar als je beperkt gras voert, dan zou ik de eiwitten wel bijvoeren.
Heb je een analyse van je hooi? Daarmee kun je (laten) berekenen hoeveel je nog moet bijvoeren aan een paard in de groei.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:54

Hannanasjuh schreef:
Olikea schreef:
Mijn boullonais kruising krijgt vooral ruwvoer.. hooi en gras.
Verder een halve kilo equifyt gold .

Hij is nu met 21 maanden 1.70 en al erg breed.

Hij doet het hier erg goed op.

Het is zo afhankelijk van allerlei factoren. Het is trial and error.
Je ziet vanzelf of er wat bij of af moet.


Direct na het afspenen viel hij wel wat in. Maar dat trok met een maand wel bij.


Ah kijk dat is een beetje een vergelijkbaar ras. Qua eiwitten voor de spieren doe je dus eigenlijk niks bijzonders?


Nee. Ik voer weinig bijzonders bij. Hij ziet er heel goed uit en groeit goed. Dus ga ik er van uit dat hij voldoende binnen krijgt.

Ik ben niet van de supplementen en zo. Goed hooi en gras is de basis

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:05

Ik vraag me af of je een jong paard echt alleen op het oog kan voeren. Een jong paard moet niet alleen op gewicht blijven en spieren ontwikkelen. Het heeft ook bouwstoffen nodig om een sterk bewegingsapparaat en organen te bouwen/ontwikkelen.

Ik denk dat de bodem en dus de gewassen (gras, hooi, ruwvoer dus) armer zijn dan pak weg 30, 40, 50 jaar geleden. Dus als men vroeger een jong paard liet opgroeien met voornamelijk ruwvoer dan was de kans dat daar de benodigde voedingsstoffen in zaten groter dan dat dat nu is.

Voor mij een reden om niet alleen op het oog te voeren maar ook na te denken over welke voedingsstoffen nodig zijn om een sterk paard te 'bouwen' , laten groeien, los van hoe het paard er uit ziet. De problemen van tekorten in de voeding tijdens het opgroeien zie je vaak niet direct maar uiten zich later in een verhoogde kans op blessures.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:10

Ir111 schreef:
Ik vraag me af of je een jong paard echt alleen op het oog kan voeren. Een jong paard moet niet alleen op gewicht blijven en spieren ontwikkelen. Het heeft ook bouwstoffen nodig om een sterk bewegingsapparaat en organen te bouwen/ontwikkelen.

Ik denk dat de bodem en dus de gewassen (gras, hooi, ruwvoer dus) armer zijn dan pak weg 30, 40, 50 jaar geleden. Dus als men vroeger een jong paard liet opgroeien met voornamelijk ruwvoer dan was de kans dat daar de benodigde voedingsstoffen in zaten groter dan dat dat nu is.

Voor mij een reden om niet alleen op het oog te voeren maar ook na te denken over welke voedingsstoffen nodig zijn om een sterk paard te 'bouwen' , laten groeien, los van hoe het paard er uit ziet. De problemen van tekorten in de voeding tijdens het opgroeien zie je vaak niet direct maar uiten zich later in een verhoogde kans op blessures.

Eens :j
Daarom zou ik sowieso een analyse van het hooi laten doen. En bij twijfel is een voedingsadvies altijd een goed idee. Eiwitten zitten er vaak te weinig in het hooi, suiker vaak teveel. En dan nog los van alle andere voedingsstoffen, maar daar kun je al veel mee met een balancer.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:05

Ja op het oog voeren vind ik met een opgroeiend paard niet zo heel handig. Natuurlijk is het goed om er rekening mee te houden maar juist intern gebeurt er zo veel.

We hebben 3 soorten hooi. 2 ervan zijn suiker arm, waarvan 1 laag is in eiwitten en 1 gemiddeld.
Het natuurhooi is iets rijker aan suiker en eiwitten.
Laatst bijgewerkt door Hannanasjuh op 13-01-24 14:10, in het totaal 5 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:05

Ir111 schreef:
Ik vraag me af of je een jong paard echt alleen op het oog kan voeren. Een jong paard moet niet alleen op gewicht blijven en spieren ontwikkelen. Het heeft ook bouwstoffen nodig om een sterk bewegingsapparaat en organen te bouwen/ontwikkelen.

Ik denk dat de bodem en dus de gewassen (gras, hooi, ruwvoer dus) armer zijn dan pak weg 30, 40, 50 jaar geleden. Dus als men vroeger een jong paard liet opgroeien met voornamelijk ruwvoer dan was de kans dat daar de benodigde voedingsstoffen in zaten groter dan dat dat nu is.

Voor mij een reden om niet alleen op het oog te voeren maar ook na te denken over welke voedingsstoffen nodig zijn om een sterk paard te 'bouwen' , laten groeien, los van hoe het paard er uit ziet. De problemen van tekorten in de voeding tijdens het opgroeien zie je vaak niet direct maar uiten zich later in een verhoogde kans op blessures.


'Op het oog voeren' is niet zo zwart wit als je hier stelt. Dat is niet dom voeren op dik of dun zoals je eigenijk zegt met andere woorden. Ook met 'op het oog' voeren hou je rekening met extra bouwstoffen, andere soorten voer per paard. Met of zonder analyse is dat echt wel prima te doen.

Wat jij bedoeld is eigenlijk er gewoon voer in drukken zonder te kijken, weten en aan te passen aan situatie.

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:23

Cioccolato schreef:
'Op het oog voeren' is niet zo zwart wit als je hier stelt. Dat is niet dom voeren op dik of dun zoals je eigenijk zegt met andere woorden. Ook met 'op het oog' voeren hou je rekening met extra bouwstoffen, andere soorten voer per paard. Met of zonder analyse is dat echt wel prima te doen.

Wat jij bedoeld is eigenlijk er gewoon voer in drukken zonder te kijken, weten en aan te passen aan situatie.

Ik zeg echt helemaal nergens dat je er maar voer in moet drukken zonder te kijken, weten en aan te passen!? :? Ik heb het ook nergens over analyses.

Ik reageer op de posts hierboven waarin dingen staan als hij groeit goed, hij ziet er goed uit. Voor mij is dat zeker een graadmeter niet de enige om mijn voerbeleid op te baseren. Hoe zie jij aan een paard of er voldoende voedingsstoffen naar botten, pezen, organen gaan? Daar moet je inderdaad over nadenken. Als je er zelf geen verstand van hebt of er niet uitkomt is mijn advies: vraag om een voedingsadvies.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:25

@ciocolata,
Ik ben ook wel benieuwd hoe jij het aanpakt? Want je kan toch niet aan de buitenkant zien welke mineralen ze bijvoorbeeld te kort komen? Zelfs uit een bloedonderzoek is dat nog moeilijk omdat er ook veel opgeslagen ligt in spieren en organen

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Voeding 10 maanden jonge veulen trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:40

De Freiberger veulens krijgen bij de fokker waar ik op stal sta niets bijzonders. Gewoon hooi (zeker niet rijk) en een standaard veulen mineraal poeder.
In de zomer staan ze zonder bijvoeren op de wei.
Met 2,5 komen ze uit de opfok en gaan dan op normaal onderhoudsvoer.
Met 3 jaar zijn dat allemaal stuk voor stuk glanzende bodybuilders in wording.
Heb je wel zomerweide? Ik zou niet graag een jong dier volledig van het gras houden. Dan moet je inderdaad goed overwegen hoe je genoeg eiwit erin krijgt.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-24 14:49

Sizzle schreef:
De Freiberger veulens krijgen bij de fokker waar ik op stal sta niets bijzonders. Gewoon hooi (zeker niet rijk) en een standaard veulen mineraal poeder.
In de zomer staan ze zonder bijvoeren op de wei.
Met 2,5 komen ze uit de opfok en gaan dan op normaal onderhoudsvoer.
Met 3 jaar zijn dat allemaal stuk voor stuk glanzende bodybuilders in wording.
Heb je wel zomerweide? Ik zou niet graag een jong dier volledig van het gras houden. Dan moet je inderdaad goed overwegen hoe je genoeg eiwit erin krijgt.


Op dit moment hebben we geen zomerweide. Ze gaan van juni tot en met half oktober hooguit een uur per dag op de wei, met meer worden ze te dik. Het veulen zou er langer op mogen maar het zijn wel echt koudbloeden. Freiberger is idd een stevig ras maar gaat denk ik toch nog anders om met de inkomende energie :+

Persoonlijk vind ik weides een beetje overschat. Echt een gezonde weide is super moeilijk te krijgen en te houden. En als je naar de natuurlijke habitat kijkt hebben ze ook geen volle weide. De fokker laat de paarden van haar op de alm lopen. Dit zijn geen volle mooie weides met hoog gras oid. Maar gewoon kaalgegeten kruidenrijke grote stukken. Paar hectare hebben we het dan over. Alle dieren zagen er gezond en glanzend uit.

Vandaar dus ook vooral mijn vraag of de eiwitten bij dit type paard hoog nodig zijn of bouwen ze zichzelf op het minimale ook al op? Als ik zie hoe weinig ze nu nodig hebben om gewoon gezond te zijn en zelfs nog kunnen presenteren onder het zadel...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:21

Misschien kun je samen met de fokker een voerbeleid/plan opstellen?
Zij weet wat ze bij haar krijgen en waarop ze goed groeien, als je samen overlegt wat de verschillen zullen zijn tussen dat en de nieuwe leefomgeving van het veulen, geeft dat wellicht een goed beeld?

Wat een leukerd is het trouwens, met dat aparte blesje <3

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:03

Hannanasjuh schreef:
@ciocolata,
Ik ben ook wel benieuwd hoe jij het aanpakt? Want je kan toch niet aan de buitenkant zien welke mineralen ze bijvoorbeeld te kort komen? Zelfs uit een bloedonderzoek is dat nog moeilijk omdat er ook veel opgeslagen ligt in spieren en organen


Je kan wel zien of een paard gezond is aan de buitenkant tot op zekere hoogte. Als je aan de hand van een bloedonderzoek moet gaan voeren, gaat er wel iets mis :=
Vacht, ogen, gedrag. En later hoe ze arbeid oppakken en daarin spieren groeien. Je kan echt heel erg veel wél zien (dus op het oog voeren).
Hier maken we ook röntgen foto's die ook hebben bewezen prima te zijn. Maar dat is achteraf natuurlijk, maar hier dikke prima dus ook een bevestiging.