Welke balancer worden ze niet ril van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:27

Eatshay schreef:
Ik geloof niet in ril worden van balancer.
50 gram balancer op een pony van zeg 450 kilo?
Ik denk dat het tussen de oortjes van de eigenaar zit. Niet in het brokje.

Deed ik ook niet, maar heb het zelf al meerdere keren mogen ondervinden. Ik heb best wel wat kennis op gebied van voer en kan het echt op geen enkele manier verklaren. Heb geprobeerd of ik er uit kom qua ingredienten maar ben er niet achter…

Die van mij reageert op pavo vital en vitalbix. Beide meerdere keren geprobeerd en weer gestopt en binnen paar dagen een compleet ander paard. Vreemd genoeg gaat een goedkope basisbrok van stal dan wel weer goed? Ik blijf ook altijd terugkomen bij JPGEF. Had graag pavo of vitalbix gevoerd aangezien ik dat om de hoek kan halen, ipv een vrij prijzige brok met verzendkosten erbij.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:35

Het is idd gewoon heel raar. Ik heb de pavo vital meerdere keren geprobeerd en elke keer hetzelfde resultaat. En dat ging dus van doodbraaf paard dat 1 keer in de zoveel maanden een sprintje trok van schrik en anders alleen even half pasje opzij naar paard dat meerdere keren per training door de bak heen vloog, alles zag en aan de hand ook ineens lastig werd. Stoppen en ze werd weer normaal.

Niet alleen bij mij trouwens, ook anderen hadden er ohz en aan de hand last van.
Het is gewoon heel apart en ik geloof dus ook niet in dat luzerne altijd de boosdoener is. Want dat kan ik dus gewoon wel voeren.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-24 11:42

Ik geloof wel dat er iets in een voer kan zitten waar een paard niet fijn op gaat/gevoelig voor is. Een paard laat ongemak niet snel zien, tot er een prikkel bijkomt waar het dan heftig op reageert en het emmertje overloopt.

Die reactie bestempelen wij dan met ril/spooky.

Bij mensen zie je ook intolerantie of allergie voor voeding en dan hoef je er maar een klein beetje van te krijgen om je niet prettig te voelen.

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:19


Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:22

Mijn paard wordt snel ril van voer waar luzerne in zit.
Victorious secret is een balancer zonder luzerne. Mijn kieskeurige eter eet hem al jaren goed.

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 21:57

Hier jarenlang Pavo Vital gevoerd, afgelopen zomer even niet. Toen veranderde één paard in een paar dagen zo enorm dat ik het opvallend vond. Geloofde ook nooit in ril worden van een balancer. Nou mooi wel dus, dit paard was best een beetje link, maar werd ineens een lammetje. Nou ja, bijna dan... Op Marstall Force gaat het prima, wordt ook goed gegeten hier. Op luzerne reageert zij overigens niet, ik heb zelf het idee dat het in de Intellibond van Pavo zit. Geen idee of/hoe dat kan hoor.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 22:22

Ik geef Marstall Force, zowel aan een koudbloed als aan een pittige welsh en hackney. Ze krijgen hier maar een handje krachtvoer, daarom de balancer.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 23:26

Ook ik was sceptisch: maar mijn Haf verliest zijn verstand op Vitalbix en Metazoa.
Equilin, Okapi puur P, Victorious Secret, JPGF en Vital (gek genoeg) gaan wel goed.

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 00:27

Mede naar aanleiding van alle ervaringen in dit topic krijgt die van mij vanaf vandaag de balancer van Florian ipv de Pavo vital, ik ben heel benieuwd of we verschil gaan merken. Wil het in ieder geval geprobeerd hebben.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 19:55

Thrive schreef:
Mede naar aanleiding van alle ervaringen in dit topic krijgt die van mij vanaf vandaag de balancer van Florian ipv de Pavo vital, ik ben heel benieuwd of we verschil gaan merken. Wil het in ieder geval geprobeerd hebben.


Ik ben benieuwd! Ik wilde je deze ook aanraden.
Mijn paarden lieten geen gedragsverandering zien met de vimi plus. En ze aten het met smaak.

Oerbalans ging hier ook prima!

Succes

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:13

Ik ben fan van subli mineralenbikkels...helaas niet te verkrijgen in Zweden. Kun je ook heel makkelijker als tractatie geven en worden ondanks dat het mineralen zijn wel gewoon gegeten ook zonder dat je het mixt met iets.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:31

Van een vitamine brok zou je paard niet ril moeten worden. In Pavo Vital zit weinig suiker en zetmeel.

Kan het niet gewoon zijn dat je paard een stuk fitter is geworden door het voeren ervan?

Die van mij krijgen trouwens ook allemaal Pavo Vital, verschillende type paarden en hier geen problemen, ze zijn allemaal wel alert en wakker maar dat zou een gezond en fit paard sowieso moeten zijn.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 20:39

Change3x schreef:
Van een vitamine brok zou je paard niet ril moeten worden. In Pavo Vital zit weinig suiker en zetmeel.

Kan het niet gewoon zijn dat je paard niet gewoon een stuk fitter is geworden door het voeren ervan?

Die van mij krijgen trouwens ook allemaal Pavo Vital, verschillende type paarden en hier geen problemen, ze zijn allemaal wel alert en wakker maar dat zou een gezond en fit paard sowieso moeten zijn.


Ik vraag mij af waarom mensen denken dat dat niet mogelijk is?
Soms hoef je maar een paar gram van een stof te krijgen en heb je al reactie. En waarom die reactie dan komt? Niet altijd te verklaren.

Mijn vorige paard werd ook rill toen ze pavo vital kreeg. Kwam er toen bij toeval achter toen ik even moest stoppen ivm allergische reactie in haar mond. Later weer pavo gestart en weer hetzelfde feestje. Waarom? Geen idee, soms zijn dingen gewoon zo en is niet alles uit te leggen of te snappen.
Geef mij als mens een paar slokken koffie en ik ga trippen..Geen liters voor nodig }> en tsja dat de andere 10 miljoen koffiedrinkers daar geen last van hebben wil niet zeggen dat ik dat ook niet heb. Geef mij vitamine C en mijn hart gaat aan de hobbel….. zo kan ik wel even doorgaan.
En nee een paard is geen mens, maar ieder paard reageert weer anders.

Kijk gewoon naar wat er bij je paard past. Is soms even een zoektocht.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:15

Mijn paard is nu vele malen fitter en zit veel beter in zijn vel, vacht en staat op betere hoeven, dan toen die nog Pavo Vital kreeg en het ontploffingsgevaar was ontstaan na het openen van een nieuwe zak en hield binnen enkele dagen na stoppen met de Vital volledig op.
Verder op dat moment niets veranderd, in 2-3 dagen heeftie niet ineens zoveel tekorten ontwikkeld datie daarom weer gewoon normaal werd.
Bovendien is die nu echt heerlijk fit, maar is er geen ontploffingsgevaar meer.
Dus tja, hoe het te verklaren is, welk stofje er ineens in een nieuwe zak zat, geen idee, maar voor mij staat echt vast dat de betreffende zak Pavo Vital de boosdoener was.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:17

Die van mij werd echt gevaarlijk op Metazoa en Vitalbix. Overal van schrikken en wegschieten om het minste. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar dat was echt steeds bij die balancers. Ik geef ze dus niet meer.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 21:41

In een oud topic las ik dat een scheve calcium/fosfor verhouding (metazoa heeft dat geloof ik) kan zorgen voor een slechte opname van magnesium. Paarden die daar gevoelig voor zijn of al een tekort hebben, zouden dus meer ril en spooky door spierspanning kunnen zijn.
Maar het is een hypothese. Wellicht zit dat er achter? Zou ik vitalbix even moeten nakijken hoe het daar zit.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:15

Marus schreef:
Change3x schreef:
Van een vitamine brok zou je paard niet ril moeten worden. In Pavo Vital zit weinig suiker en zetmeel.

Kan het niet gewoon zijn dat je paard niet gewoon een stuk fitter is geworden door het voeren ervan?

Die van mij krijgen trouwens ook allemaal Pavo Vital, verschillende type paarden en hier geen problemen, ze zijn allemaal wel alert en wakker maar dat zou een gezond en fit paard sowieso moeten zijn.


Ik vraag mij af waarom mensen denken dat dat niet mogelijk is?
Soms hoef je maar een paar gram van een stof te krijgen en heb je al reactie. En waarom die reactie dan komt? Niet altijd te verklaren.

Mijn vorige paard werd ook rill toen ze pavo vital kreeg. Kwam er toen bij toeval achter toen ik even moest stoppen ivm allergische reactie in haar mond. Later weer pavo gestart en weer hetzelfde feestje. Waarom? Geen idee, soms zijn dingen gewoon zo en is niet alles uit te leggen of te snappen.
Geef mij als mens een paar slokken koffie en ik ga trippen..Geen liters voor nodig }> en tsja dat de andere 10 miljoen koffiedrinkers daar geen last van hebben wil niet zeggen dat ik dat ook niet heb. Geef mij vitamine C en mijn hart gaat aan de hobbel….. zo kan ik wel even doorgaan.
En nee een paard is geen mens, maar ieder paard reageert weer anders.

Kijk gewoon naar wat er bij je paard past. Is soms even een zoektocht.


Ik zeg nergens dat het niet mogelijk is, dat maak je er zelf van.

Ik heb verschillende balancers gevoerd door de jaren heen maar nog nooit een ril paard gehad specifiek daardoor.

En het is zeker waar dat elk paard anders is, hier hebben ze ook allemaal een persoonlijk voermanagement. Daar naar kijken is altijd belangrijk.

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 22:17

Marigo schreef:
In een oud topic las ik dat een scheve calcium/fosfor verhouding (metazoa heeft dat geloof ik) kan zorgen voor een slechte opname van magnesium. Paarden die daar gevoelig voor zijn of al een tekort hebben, zouden dus meer ril en spooky door spierspanning kunnen zijn.
Maar het is een hypothese. Wellicht zit dat er achter? Zou ik vitalbix even moeten nakijken hoe het daar zit.


Dit inderdaad.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 17:32

Heb zaterdag 18 kilo Victorious Secret binnen gekregen, paard eet het niet, mocht iemand nodig hebben, dan verkoop ik het weer, zijn 2 handjes uit. Prijs en meer info per pb.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:37

KootMiraDrum schreef:
Heb zaterdag 18 kilo Victorious Secret binnen gekregen, paard eet het niet, mocht iemand nodig hebben, dan verkoop ik het weer, zijn 2 handjes uit. Prijs en meer info per pb.

Hoe lang probeer je of hij het wil eten één keer?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:39

pillow schreef:
KootMiraDrum schreef:
Heb zaterdag 18 kilo Victorious Secret binnen gekregen, paard eet het niet, mocht iemand nodig hebben, dan verkoop ik het weer, zijn 2 handjes uit. Prijs en meer info per pb.

Hoe lang probeer je of hij het wil eten één keer?


En meng je het ook met ander voer om te laten wennen aan de nieuwe smaak?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 19:48

Voor degenen die niet geloven dat een hele kleine hoeveelheid van iets verschil kan maken...
Geef maar eens 1 cm taxustakje aan een paard van 1.80. De dierenarts gaat niet op tijd komen om de boel te redden.

Ik zou ook Florian adviseren, weinig nodig en ze doen het er echt goed op

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:04

Iets giftigs is ook nog wel wat anders dan een brok waar ze druk van worden :')

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:06

Die balancer van PureHorse gaat hier goed.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:08

Hier horseadds :j

Marstall was wel okey.
Vital, was ze onvoorspelbaar.
Vreemd genoeg op verschillende van kifrahorse ook.

Horseadds heb ik nu mijn tweede x van 20 kg gekocht.

Hier ook een spekkie, als ze alleen krachtvoer naast hooi krijgen.