Welke balancer worden ze niet ril van

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:58

Pavo Vital hier prima.
Een balancer geef je verhoudingsgewijs in zo’n mini hoeveelheid, en de eventueel heet-makende stoffen zoals luzerne zijn daar weer maar een deel van…. Hoe kan een paard daar ril van worden? Ik lees het vaker, maar kan me er geen voorstelling van maken.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:02

De balancer van Equilin.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:57

Ik ben erg tevreden met de Oerbalans van Vitalstyle. Houd er rekening mee dat ze van de Hartog digest ook rillig kunnen worden.
Mijn haflinger was heel braaf op de Florian horsefood Vi-mi plus in combinatie met de Basic growth van Florian. Blijft tot nu toe de beste combi voor mijn paard. Helaas nu moeilijk te verkrijgen in mijn omgeving dus verplicht weer over te moeten stappen.
Hij is nu een stuk rilliger geworden sinds is hartog digest voer (hiervoor gaf ik altijd de Vitalbix Fibre mix in combi met de oerbalans)
(Mijn haflinger werd levensgevaarlijk op vitalbix haha dus die zou ik zelf niet zo snel meer aanraden, Pavo vital eigenlijk geen problemen mee gehad in de tijd dat ik dat voerde behalve de jeuk)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:14

Pure feed balance en Easy, Hartog comfort
(Alles zonder lucerne)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:26

Mijn Spaanse schone wordt niet ril van Pavo vital - maar het kan inderdaad per paard verschillen.

Ik voer liever gewoon kruiden/takken in de winter/ stukjes plant aan mijn paard, dan de onduidelijke componenten van Hartog digest: postbiotica van metabolieten.
(Het woord metaboliet ken ik wel, maar 'metaboliet waarvan' : geen idee. In de wetenschap wordt er gigantisch hard gewerkt aan 'de wereld het het microbioom/ de darmflora' en daar weten we nog vrij weinig van af.
Postbiotische componenten kunnen korte keten vetzuren zijn, exopolysaccharides, vitamines, teichoic zuur, bacteriocines, enzymen en peptides in a non-purified geïnactiveerd celpreparaat.
Research staat nog in de kinderschoenen. Dus ik vind dat een soort van gok.)

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:44

Hier ook marstal force. Mijn paard vindt het alleen niet zo lekker…. Met een beetje suikerarme muesli gaat het er prima in.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:50

Mijn Tinker ging spoken zien van de Vitalbix Timothee. Overgestapt naar de Marshall Force. Lustte ze al gauw niet meer :+

Nu tot volle tevredenheid al een hele tijd de Vimi-Plus van Florian. Aangevuld met een ruwvoermix en naar mate van werk de Basic Impact brok.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:57

Hier al jaren de balancers van Je Paard Gezond en Fit. Doet ze het heel goed op.
Donya is ook kieskeurig maar dit gaat er altijd goed in.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 20:58

Hartog Digest voer ik nog maar een week of 4, de ril was er ook al toen ik nog Fibra gaf.

Ik denk dat ik haar eerst omzet naar alleen de Vitalstyle Gut & Gastro en kijken wat dat doet, ondertussen even al jullie suggesties op een rij zet en dan kijken wat voor balancer dan de eerste keuze is en die toevoegen.
Steeds minimaal twee weken proberen, twee weken zonder balancer zou ze niet meteen ernstige tekorten van moeten krijgen.

Zo moet er toch een keer stabiliteit komen en dan hopen dat fabrikanten hun recept niet aanpassen.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:29

Ik geef sindskort pharma horse multivitamine slobber en ondanks dat ik 3 hele kieskeurige eters heb zijn de bakken schoon.als ik daarnaast nog wat wil geven voer ik altijd dieetmix van subli en dan gewoon een handje voor de heb. Ze hebben deze vitamine ook in brok maar die is iedere keer niet op voorraad. Mijn haflinger werd echt van alles gek/ril of jeukerig, enige waar hij niets van kreeg was subli dieetmix en equilin maar dat was toen nog oude samenstelling. Hij kreeg overigens van dieetmix ook geen aanbevolen hoeveelheid want ook dan groeide hij dicht.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:57

Hier al meerdere uitstapjes gemaakt maar uiteindelijk kom ik elke keer toch weer terug op marstall force

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 21:59

Slobber is leuk om een week een zandkuur te geven, maar niet voor een pensionstal waar je bakjes klaarzet.
Omdat ik chronisch ziek ben zet ik altijd voor 10 dagen klaar zodat ik als het slecht met mij gaat geen druk heb van persé moeten gaan.

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:05

tiwi1969 schreef:
@ Babootje de pony wordt veel te dik van krachtvoer als ik dat in de juiste hoeveelheid moet geven

Welke hoeveelheden hou je aan dan?
Als je puur kijkt naar wat er op de zak staat snap ik je punt idd maar het lijkt me toch niet dat iemand dat überhaupt doet?
Hier een kleine kudde van koud en warmbloeden op basisbrok met bij sommigen wat extra eiwitten of granen dmv muesli. Geen poespas, voeren op het oog en toevallig allen zo gezond als een vis zonder tekorten.
Ik weet niet om wat voor pony het gaat maar ook mijn shetlander merrie staat hier zonder problemen op driekwart kilo per dag.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:10

Ik geloof niet in ril worden van balancer.
50 gram balancer op een pony van zeg 450 kilo?
Ik denk dat het tussen de oortjes van de eigenaar zit. Niet in het brokje.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 22:15

Het gaat om een E-pony kruising Groninger X rijpony.
Als ik daar iedere dag een kg onderhoudsbrok aan voer zet zich dat vast op haar rug en wil je voldoende vitaminen en mineralen voeren dan moet je behoorlijk wat geven.
Wij hebben hooi van zandgrond wat doorgaans minder mineralen bevat dan hooi van kleigrond. Dat moet je goed aanvullen zeker aan een pony die nog niet uitgegroeid is.

Pony werkt nog niet, behalve wat grondwerk.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:17

Grappig @Eatshay, toch was het enige dat veranderd was, een nieuwe zak balancer en ik had een pony die ik niet meer herkende, zo idioot spooky dat hij begon te worden, tot ik er dus echt een keer uit het niks zo genadeloos af werd gebokt en naar huis gebracht moest worden.

Toen ben ik gaan nadenken wat er veranderd was en het enige was de nieuwe zak balancer (Pavo Vital, waar die al jaren op stond).
Acuut gestopt met voeren van de balancer en met een paar dagen had ik mijn vertrouwde goedzak weer terug.

Verder echt helemaal niks veranderd, niet in de rest van zijn voer, niet in de hoeveelheid beweging of buiten staan of wat dan ook wat je kunt verzinnen.

Hij kreeg 100 gram Pavo Vital.

Ik ben na de test met stoppen niet meer gestart met voeren, heb het restant weg gegeven aan een stalgenoot en ben zelf toen een andere balancer gaan voeren, omdat ik simpelweg veel te weinig (nagenoeg geen) krachtvoer aan mijn haflinger voer om aan de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 22:50

Hier verschillende balancers gevoerd. Vitalbix daily compleet luzerne, pavo vital en oerbalans. Merkte op geen een verschil in meer of minder ril bij de paarden.
Vital compleet werd hier iets minder goed gegeten. Pavo vital gaf iets meer jeuk. Paarden vind ik op de oerbalans er het best uit zien. Wij zitten ook op zand grond.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 23:15

Mijn paard kreeg een hele rare grijze kleur en werd sloom van pabo vitaal. Van vitalbix werd ze gestoord in de kop. Heel schrikkerig. Metazoa veroorzaakte jeuk. Ik kies nu voor zowel graan als luzerne vrij.

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:10

Ik voer Oerbalans als balancer en vul dat aan met Gut & Gastro van Vitalstyle. Dan hoef je er ook niet zoveel van te voeren, omdat je met de Oerbalans al de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen geeft. Ben er tevreden over, ze worden er niet ril van en zien er goed uit.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:18

ik geef nutri support van Cavalor aan 3 pony’s en ik vind ze er erg chill op.
dus dat kun je ook proberen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:21

sommige ponies en paarden worden rillerig van voeding met veel suikers (granen/melasse) en andere van luzerne. Misschien kijken naar een balancer op basis van esparcette of thimotee. Verder is er imo een groot verschil tussen verschillende balancer qua aangeraden hoeveelheid die je moet voeren. Van sommige moet je alsnog tot 100g per 100kg levend gewicht per dag voeren, van anderen slechts 10-20g/100kg levend gewicht...

Zelf geef ik momenteel de Vita Horsekorrel van Horsefood door een beetje graanvrije muesli.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:21

Equilin
Paarden zien er top uit, zijn wakker, maar totaal niet ril

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke balancer worden ze niet ril van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:25

Havens Natural Balance bevat veel vitamines en mineralen. Geen suikers en haver.

Setteli

Berichten: 3169
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:41

kamsel schreef:
Ultimate balancer van dodson & Horrell bevalt hier echt met stip het beste. Voer het met een handje wiesenflakes van agrobs.

Volgens mij heb ik best wat geprobeerd.
Pavo vital, metazoa, vitalbix, marstall force, agrobs naturmineral in ieder geval.



Deze had ik ook altijd, alleen de prijs werd me nu echt te gortig. Ik ben al een tijdje overgestapt naar de Balancer van Horseadds. Is goedkoper en ik hoef er een stuk minder van te voeren. Paarden eten het graag. En wordt gratis thuisbezorgd (mijn postbode vond het wat minder toen ik 3 zakken bestelde _O- )

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 10:42

Babootje schreef:
tiwi1969 schreef:
Verder alleen mooie kwaliteit hooi, geen krachtvoer. Er is geen analyse van het hooi, grote stal met veel verschillende percelen dus dat kan wat verschillen in voedingswaarde


O vandaar. Normaal heb je met een gewone onderhoudsbrok geen problemen met rilheid. Is er een reden waarom je geen krachtvoer voert?


Maar dan moet je al wel snel een paar kilo voeren om aan de benodigde vitamines en mineralen te komen. Ik kon die hoeveelheid ook niet voeren aan mijn kwpner. Sterker nog, die krijgt wat basisbrok voor het idee al jaren en ik vul zelf aan zodat ze alles binnenkrijgt. Je kan het namelijk ook omdraaien waarom zou je basisbrok geven als balancer of iets anders ook kan? Helemaal bij dieren die sneller dik worden.

En die tekorten hoef je niet snel te merken, maar kunnen wel voor problemen zorgen die je in eerste instantie niet linkt aan eventuele tekorten. Wij zijn het ooit gaan voeren op aanraden van de dierenarts.

Hier kan ik zonder problemen luzerne geven. Geen ril paard. Bij sommige balancers wel ineens, herkende paard niet eens terug. Na stoppen was het vlot weer het paard dat ik kende. Maar het wisselt ook enorm per paard waar ze dus op reageren en welk merk dus goed gaat. Als merken niet ineens de samenstelling wijzigen :')