Goede vervanger voor gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 16:54

Hallo,

Mijn merrie van 11 jaar heeft in de winter aanzienlijk minder energie dan in de zomer.
Nu staat ze in de zomer lekker buiten op het gras en in de winter op de paddock, helemaal nu met al dit water….
Kan het zijn dat ze zoveel meer energie haalt uit het gras ( en het zonnetje) en dat nu dus mist…
Zoja wat zou een een goede vervanger zijn naast haar hooi/ kuil om de energie een beetje op te peppen.

Ik laat ook de dierenarts even komen om bloedonderzoek te laten doen, want ze is naar mijn idee nog trager dan andere winters.

Ze krijgt nu naast ongeveer onbeperkt hooi/ kuil ( goede paardenhooi) 2 kilo sportbrok en 1 kilo topsport muesli vd pavo.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:18

Herkenbaar! Gras en zon zijn wondermiddelen. Maar ook in de wintermaanden moet het wel lukken om ze op het juiste energieniveau te houden.

Laat je ook bloed onderzoeken op seleniumtekort?
Kan een oorzaak zijn!

Ik weet niet wat je merrie voor werk doet (waar je aan merkt dat ze minder energie heeft), maar ik vind 3 kg krachtvoer echt veel, dat krijgen bij ons alleen de paarden die fanatiek in de sport lopen.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 17:21

Ze loopt 5 dagen in de week op de bedoeling M2/Z1 niveau, nu zou ik met moeite een L proef rondkomen, ze is er gewoon niet bij, slecht aan het been en niet lekker zelf blijven doorlopen,
afwisselt met regelmatig ( als het weer het toelaat) een fijne buitenrit en longeren….

Ik grapte vanmorgen al tegen een stalgenootje; kunnen paarden ook last van winterdepressies hebben.

Ik ga dat morgen meenemen bij de da!
Dank voor de tip.

Paardenfann4
Berichten: 1344
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:26

Grasmix en grasbrok zijn een goede vervanger.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:55

Met zoveel krachtvoer en waarschijnlijk rijk ruwvoer zou ze eigenlijk niet te weinig energie moeten hebben. Verstandig dat je bloed laat testen, ik ben benieuwd wat eruit komt aan eventuele tekorten. Ik zou denken aan een vitamine E of proteïne.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 17:57

Paardenfann4 schreef:
Grasmix en grasbrok zijn een goede vervanger.

Ik ga eens op onderzoek, dank.


Change3x schreef:
Met zoveel krachtvoer en waarschijnlijk rijk ruwvoer zou ze eigenlijk niet te weinig energie moeten hebben. Verstandig dat je bloed laat testen, ik ben benieuwd wat eruit komt aan eventuele tekorten. Ik zou denken aan een vitamine E of proteïne.

Precies mijn gedachte, ben blij dat jullie dat ook zo zie, dus eerst maar bloed afwachten… ik hoop stiekem dat daar wat uitkomt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:00

Verstandig dat je bloedonderzoek laat doen, maar daar komt niet altijd wat uit.
Durft ze wel te liggen in de paddock/stal?

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:06

Vitamine E hebben de meeste paarden vanaf november een te kort aan.
Al vanaf september zit dit haast niet meer in gras (als ze dan niet al op paddocks staan) en dit maken ze zelf niet aan.

Hier is het dus standaard door een paard met chronisch vit e te kort vanaf september een onderhoudsdosis, vanaf november (dit jaar december) dubbele dosis, maar onderhouds en juni niets meer. Dat is de enige manier om zijn vit E op peil te houden.

In de zomer staat hij op alleen gras en hooi, pavo vital en wat grasmix. fiberbeet mash na het werk. Vanaf september krijgt hij al dagelijks fiberbeet mash en vanaf november luzernebrok tot april. En dan word alles afgebouwd naar de 2-3 maanden zomer. Voor ons is dat echt de enige manier om op gewicht te houden en zijn vit e op peil (en dan nog juist boven het minimum) te houden.

Dus zou goed opletten dat ze het buisje van vit e ook donker houden, anders krijg je een foute uitslag. Maar Idd slim dat je bloed laat trekken

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 18:26

senna21 schreef:
Verstandig dat je bloedonderzoek laat doen, maar daar komt niet altijd wat uit.
Durft ze wel te liggen in de paddock/stal?

Ja ik tref haar regelmatig slapend op stal aan, in de paddock niet, daar kunnen ze niet droog liggen.


GUSTIxBILL schreef:
Vitamine E hebben de meeste paarden vanaf november een te kort aan.
Al vanaf september zit dit haast niet meer in gras (als ze dan niet al op paddocks staan) en dit maken ze zelf niet aan.

Hier is het dus standaard door een paard met chronisch vit e te kort vanaf september een onderhoudsdosis, vanaf november (dit jaar december) dubbele dosis, maar onderhouds en juni niets meer. Dat is de enige manier om zijn vit E op peil te houden.

In de zomer staat hij op alleen gras en hooi, pavo vital en wat grasmix. fiberbeet mash na het werk. Vanaf september krijgt hij al dagelijks fiberbeet mash en vanaf november luzernebrok tot april. En dan word alles afgebouwd naar de 2-3 maanden zomer. Voor ons is dat echt de enige manier om op gewicht te houden en zijn vit e op peil (en dan nog juist boven het minimum) te houden.

Dus zou goed opletten dat ze het buisje van vit e ook donker houden, anders krijg je een foute uitslag. Maar Idd slim dat je bloed laat trekken


Ok, dank voor deze informatie…. Ze is elke winter idd minder energiek dan in de zomer.
Kan dus geen kwaad om daarop te testen.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:28

Je zou eens voor Wafer kunnen kijken. Dat geven wij onze sportpaarden. Dat is geperste luzerne in grotere dikke brokken..doen ze lekker lang mee en zorgt voor veel speeksel tijdens het kauwen wat weer goed voor de maag is en het zet echt goed aan. De hengsten krijgen het ook en die blijven in het voorjaar dan goed op gewicht.
Je hebt het van verschillende merken. Wij voeren die van Hoveler.
Guidolin heeft ook goede met verschillende evt toevoegingen van granen of gewoon enkel luzerne

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 19:51

Nou ze hoeft niet aan te komen hoor, ze heeft aanleg om vrij stevig te zijn… ze gaat aan het begin vh weideseizoen ook met graasmasker op het land op.

Dank weer, ik heb me even verdiept in het vitamine e + selenium te kort en dat klinkt wel heel aannemelijk; heb haar laatst een vitaminespuit gegeven ( paar dagen na ontwormen) en toen was ze een paar dagen weer de “oude” ….

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:53

Selenium moet je wel mee opletten
Als dit wel hoog genoeg is, dan ga je naar een vergiftiging. Dat hebben wij aan de hand gehad en hebben echt moeten zoeken naar een vit e zonder selenium en naar kokosolie moeten overschakelen ipv lijnzaad. Nu 2,5j later is selenium nog aan de hoge kant

Zou dus echt je bloedonderzoek afwachten

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:04

Extra vit E en extra eiwitten;aminozuren wil in de winter ook wel helpen.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:46

Ik vind 3kg krachtvoer erg veel. Met name omdat er veel suiker en zetmeel in zit en er veel paarden zijn die daar slecht tegen kunnen. Met onder andere sloomheid en slecht opname van de juiste voedingsstoffen als gevolg.
Ik zou terug gaan naar de basis en gerichter voeren. Onbeperkt hooi, balancer voor alle vitamines en mineralen + eiwit, magnesium en vitamine E voor de spieropbouw en -herstel + bij arbeid koolhydraten voor energie. Dat geeft minder ballast.
En kijk ook naar het tijdstip van voeren. Ga je trainen binnen 2 uur na het voeren van krachtvoer, kan je paard te maken krijgen met een laag glucose gehalte, oftewel de suikerdip.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:13

Misschien zit het niet in de voeding, maar lustelozer door minder zonlicht, gewoon niet haar favoriete seizoen? Staat ze nu net zoveel uren buiten met hetzelfde gezelschap en met net zoveel ruimte als in de zomer?

3 kg krachtvoer vind ik ook veel, zeker voor dit niveau.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:12

Ik wacht ook zeker het bloed onderzoek af voordat ik iets ga bijvoeren.
Ik train eigenlijk altijd ruim na het voeren vh krachtvoer.
Terug naar af is misschien goed om mee te starten, ze krijgt ook al heel lang oerbalans bij gevoerd van vitalstyle, daar zitten ook best wat vitamines ed in.

Ik denk ook zeker dat het gebrek aan zonlicht meewerkt, ze staat smorgens een aantal uren op een grote paddock in dezelfde kudde als op het land, wel heeft ze een buitenbox, dus kwa frisse lucht krijgt ze dat genoeg.

Bedankt allemaal vast voor het meedenken en inzichten, er zijn wat dingen geopperd waarvan ik nog niet wist dat dat invloed kon/kan hebben.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:25

Vitamine D is wel een goeie om te checken en eventueel extra bij te voeren.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 15:07

Da is net geweest, gaat uitgebreid testen ook op vitamines ed.
Zij dacht ook vrijwel direct aan selenium te kort.

Nu 2 dagen wachten.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:20

Heb je de mogelijkheid om het ruwvoer te laten testen? Als in, is het voldoende van één oogst/weide om er iets over te kunnen zeggen? Dan zou ik daar ook naar kijken, kan je gerichter die tekorten aanvullen en kan soms wel een verrassende uitslag geven, heel hoog in suiker maar laag eiwit bijvoorbeeld.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:06

saskiaojan schreef:
Nou ze hoeft niet aan te komen hoor, ze heeft aanleg om vrij stevig te zijn… ze gaat aan het begin vh weideseizoen ook met graasmasker op het land op.

Dank weer, ik heb me even verdiept in het vitamine e + selenium te kort en dat klinkt wel heel aannemelijk; heb haar laatst een vitaminespuit gegeven ( paar dagen na ontwormen) en toen was ze een paar dagen weer de “oude” ….


Ah o.k nouja er staat gezocht, een goede vervanger voor gras. Vandaar :D

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 20:32

RianneH schreef:
Heb je de mogelijkheid om het ruwvoer te laten testen? Als in, is het voldoende van één oogst/weide om er iets over te kunnen zeggen? Dan zou ik daar ook naar kijken, kan je gerichter die tekorten aanvullen en kan soms wel een verrassende uitslag geven, heel hoog in suiker maar laag eiwit bijvoorbeeld.

Hooi wordt elk jaar getest, we hebben elk jaar vd zelfde boer en hetzelfde land….
Ik sta op een manege/ pensionstal en eigelijk alle paarden functioneren hier goed op, het kan dat die van mij het er minder op doet, maar dan moet ik het gaan aanvullen met of ander ruwvoer of supplementen, maar dat is nu dus even afwachten wat er uit het bloed komt.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 20:33

Popstra schreef:
saskiaojan schreef:
Nou ze hoeft niet aan te komen hoor, ze heeft aanleg om vrij stevig te zijn… ze gaat aan het begin vh weideseizoen ook met graasmasker op het land op.

Dank weer, ik heb me even verdiept in het vitamine e + selenium te kort en dat klinkt wel heel aannemelijk; heb haar laatst een vitaminespuit gegeven ( paar dagen na ontwormen) en toen was ze een paar dagen weer de “oude” ….


Ah o.k nouja er staat gezocht, een goede vervanger voor gras. Vandaar :D


Dat is waar! Verwarrende titel!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:59

Het is wel zo dat gras nog altijd de beste voedingsbron is voor paarden, ik zie het ook aan mijn oudje. Ondanks onbeperkt hooi in de winter en meer vaker bijvoeren, verliest ze altijd gewicht totdat het gras begint te groeien en dan vult ze weer mooi op.

Benieuwd wat het bloedonderzoek uitwijst, want denk ook eerder aan tekorten waaronder vit E. 3kg krachtvoer is imo niet weinig.
Ik train mijn paard 4x/week op Z-niveau en zij heeft energie genoeg met 1kg graanvrije muesli met 0.5kg Muscle Fit voor extra eiwitten, een balancer en extra vit E na bloedonderzoek.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 12:48

Prada is een kruising haflinger toch? Ook al eens gedacht aan pssm?

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Goede vervanger voor gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 21:16

De uitslagen zijn binnen;
Ik heb van Prada een deel vh bloedonderzoek binnen en dit lijkt tot nu allemaal goed. Morgen verwacht ik de rest, dat is nog het bloedbeeld, ontstekingsbeeld en enkele vitamines.
Ik heb de volledige uitslag binnen en er is vooral een best wel groot tekort aan beta-caroteen. Dit wordt omgezet in vitamine a waardoor dat ook laag is. Bèta caroteen zit in vers gras vooral dus dat is wel verklaarbaar.


De da adviseerde mij nu om redcell bij te gaan voeren.