Voer voor mager oude pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:22

Hoi Bökkers,

Wellicht kunnen jullie mij op weg helpen
We hebben op stal een pony van 28 jaar

En ze is onwijs mager maar we krijgen het er niet aan.

Gebit is nagekeken alles is goed.

Haar hooi zit in een net maar daar plukt ze de hooi uit gooit het op de grond en walst het door de stal heen.

Stro daarintegen is wel lekker.

Ze krijgt al bietenpulp met muesli maar dat is ook maar zo zo 1 schep geweekte pulp met muesli kan ze gerust de hele dag over doen.

Biks laat ze ook de hele dag staan of neemt soms een hapje.

Subli Seniores Priores over 1 schep geweekte doet ze de hele nacht en dan ligt er sochtends nog in haar voerbak.

Verschillende soorten Musli geprobeerd de ene gaat iets beter dan de andere

Gras gaat er wel goed in maar het is winter nu.
Paprika,peen kan je haar voor wakker maken dat eet ze wel heel goed

Olie krijgt ze al door haar voer heen.

Wie heeft er tips om haar dikker te krijgen en ook wat ze eet en ook een tip voor het hooi.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:25

heeft de veearts al eens goed gekeken naar gebit en eventueel bloedonderzoek en ook kijken naar ppid?
als ze niet wil eten dan zou ik wel denken dat er meer aan de hand is.

hier een van 30 die geen hooi meer kan eten en die doet het goed op 5 emmers( ja is nodig) met in elke emmer een schep wiesencobs, een schep Masters senioren slobber en een halve schep fibrebeet.


zeker als ze een hele dag doet over 1 zo’n schep zou ik verder laten kijken naar de oorzaak van niet willen eten.
olie voegt eigenlijk niet heel veel toe hoor voor oudjes.
beter is toch buikvulling in de vorm van een ruwvoervervanger

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:31

Bij die ouwetjes zou je toch eerst aan het gebit denken, want met versleten gladde kiezen kunnen ze ruwvoer niet goed wegkrijgen.
Wellicht dat een geweekte grasbrok wel gaat, desnoods gemengd met een flinke schep mash (Bergwiesen of Vitalbix) want dat is erg smakelijk.
Krijgt het paard voordroog of echt hooi? Is het hooi getest? Hier laten ze hooi wat erg laag is in suiker, zo rond de 5%, hangen. Wekenlang. Zit het rond de 8% dan gaat het met smaak in.

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:33

ellepel schreef:
heeft de veearts al eens goed gekeken naar gebit en eventueel bloedonderzoek en ook kijken naar ppid?
als ze niet wil eten dan zou ik wel denken dat er meer aan de hand is.

hier een van 30 die geen hooi meer kan eten en die doet het goed op 5 emmers( ja is nodig) met in elke emmer een schep wiesencobs, een schep Masters senioren slobber en een halve schep fibrebeet.


zeker als ze een hele dag doet over 1 zo’n schep zou ik verder laten kijken naar de oorzaak van niet willen eten.
olie voegt eigenlijk niet heel veel toe hoor voor oudjes.
beter is toch buikvulling in de vorm van een ruwvoervervanger


Ze heeft het aan haar lever en nog iets wat me zo 123 niet te binnen schiet.

S'omers zet ze goed aan en als het heel slecht gaat en ze bijna helemaal niets meer eet krijgt ze prednison en dat werkt.

Dat ruwvoer is inderdaad een dingetje
Ik zat eraan te denken om ook luzerne in een emmer in de stal te laten hangen.

Olie heb ik even opgezocht die schijnen wat energie te geven?

Ze is al jaren op en af aan het gaan en dan staan we weer op het randje van inslapen maar dan wilt ze toch weer en knapt dan toch wel weer wat op.

Vandaar dat ik opzoek ben naar wat meer ideeën wat we nog zouden kunnen doen.
Wat lekker voer is, wat goed aanzet

Ze staat onder 2 dekens zodat daar geen energie heen hoeft

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:36

Lindsey_99 schreef:
Bij die ouwetjes zou je toch eerst aan het gebit denken, want met versleten gladde kiezen kunnen ze ruwvoer niet goed wegkrijgen.
Wellicht dat een geweekte grasbrok wel gaat, desnoods gemengd met een flinke schep mash (Bergwiesen of Vitalbix) want dat is erg smakelijk.
Krijgt het paard voordroog of echt hooi? Is het hooi getest? Hier laten ze hooi wat erg laag is in suiker, zo rond de 5%, hangen. Wekenlang. Zit het rond de 8% dan gaat het met smaak in.



Het gebit ziet er perfect uit die is pas nog gedaan die houden we heel goed in de gaten.

Stro vreet ze
Hooi duwt ze aan de kant of plukt het uit de hooinet en gooit het door de hele stal
Ze krijgt voor droog, andere hebben we ook geprobeerd maar geen verschil.

Hooi hebben we het niet laten testen omdat de andere pony s er wel Hollands welvaren uitzien :')

En het hooi kan je wel laten testen maar als ze het amper eet maakt dat ook niet echt uit
Laatst bijgewerkt door troetjoek op 01-01-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 12:39

Mijn pony die 32 is geworden was in t begin ook lastig maar aan het eind prachtig. Senioren priores alleen vond ze niks maar samen met een schep pavo 18+ heerlijk, ms dan paprika erdoor roeren als ze dat zo lekker vind? En vooral veel... hooi at ze hier nagenoeg niet meer dus ze kreeg sochtends en savonds een(droge schep sp met dus een schep 18+ met max hoeveelheid lijnzaadolie erdoorvoor oude paaren, is best veel( even opbouwen). Ze stond wel swinters ook op goed gras dus dat hielp ook.


Afbeelding

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 12:52

[quote="girlyggirl"]
Mijn pony die 32 is geworden was in t begin ook lastig maar aan het eind prachtig. Senioren priores alleen vond ze niks maar samen met een schep pavo 18+ heerlijk, ms dan paprika erdoor roeren als ze dat zo lekker vind? En vooral veel... hooi at ze hier nagenoeg niet meer dus ze kreeg sochtends en savonds een(droge schep sp met dus een schep 18+ met max hoeveelheid lijnzaadolie erdoorvoor oude paaren, is best veel( even opbouwen). Ze stond wel swinters ook op goed gras dus dat hielp ook.



Dankjewel !
Die ziet er nog goed uit !
Ja ik ben vooral ook opzoek naar een hooi vervanger.
En iets dat het eten lekkerder maakt.
Ik wil met alle liefde kilos eten klaar maken overal emmers neerzetten maar als ze het niet eet is dat zonde.

De slobber maken we al warm.

Paprikas en peen erdoor doen we soms al inderdáad

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:02

Grasbrok met een Mash erdoor geprobeerd? Dat is erg smakelijk en kan ook geweekt worden. Of Compactgras of Grasmix van Hartog? Het is proberen wat er wel in gaat.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:02

Gek dat sommige dingen er wel heel goed ingaan en andere dingen totaal niet. Ik denk dan toch zoeken naar iets wat heel lekker gevonden wordt.

Fibrebeet eten veel paarden goed. Misschien gemengd met de 18 plus muesli van Pavo? Die combinatie is blijkbaar vrij smakelijk en een goede vulling. En een flinke hoeveelheid lijnzaadolie erin gooien. Wel opbouwen natuurlijk. Volgens mij zei mijn dierenarts me ooit dat je tot ongeveer 500ml per dag kunt geven voordat het aan alle kanten uit je paard naar buiten loopt. Vond de omschrijving wel grappig, maar je kunt dus best een stuk meer geven dan die 30ml die de meeste verpakkingen omschrijven. En uit olie halen paarden het meeste efficiënt energie.

En het voordroog hooi los aanbieden? Toch nog ergens een ander baaltje kopen en proberen? Hoe meer ruwvoer erin gaat hoe makkelijker ze op gewicht blijven. Er gaat vaak toch zo'n 8 tot 12 kilo per dag naar binnen bij een gemiddeld paard dacht ik en dat is omgerekend toch heel wat energie. Dus als de tanden in orde zijn zou ik toch proberen te zoeken naar ruwvoer wat wel lekker is.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:08


Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:10

Precies, daar komen heel goede tips voorbij!

En blijven proberen, blijven aanbieden: voer dat te lang staat verzuurt, dat zal ze zeker niet meer eten...

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:56

Mijn moeilijke eter doet het nu jaren goed op hartog senior complete care.

ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:16

ik zou toch uitkijken met olie geven, zeker bij leverproblemen.
kan het zijn dat dat nu weer opspeelt …is eigenlijk duidelijk wat er precies met de lever aan de hand is?

verder is het echt uitproberen wat ze lekker vinden, vaak is het ook combineren van producten.
die van mij eet de wiesencobs van marstall zo niet,maar met de senioren slobberbrok van Masters er doorheen wel.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:21

niet frutten, zoveel geven van wat ze wel wil en zoveel je er nog in krijgt, stro lekkerder dan hooi, geef dan extra stro ipv pesten met veel hooi wat ze toch niet eet en in de stal gooit das zonde en is het hooi ook te duur voor, die besparing in het extra stro steken en eventueel in de wortels, als ze dat verder niet meer eet is het einde in het zicht denk ik

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:30

Bij mijn oudje meng ik de seniores priores met van Gorp Mais lijnzaad brok. Dat zet goed aan, en vind die van mij héérlijk.
En Hartog is ook een aanrader inderdaad. Ik heb een tijdje de seniorenmix gevoerd, maar nu vanwege de kosten over op de grasmix (die van mij eet helemaal geen hooi of stro meer) en dit gaat erg goed.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:36

Idd de 18+ van pavo.. maar mijn oude dame mag dat liever droog dan geweekt.. en ze houd zowiezo niet van "warme soep" dus koud weken met niet te veel water en de muesli er los bij en vor de nacht bietenpulp en fiber nuggets zelf mengen maar beide " rul geweekt "

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:49

Havens crumbs is ook een optie, hoeft maar een paar minuten te weken en gaat er bij veel goed in. Oude pony op stal met weinig tanden is er goed van op gewicht gekomen en mijn senior blijft er ook mooi mee op gewicht.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Voer voor mager oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:51

Of beetje snijmais ( hier werkt super ) niet te veel wilen geven daar van.. of pmb mix.. dat mogen ze ook graag eten hier

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 14:53

Die is Havens Senioren crumbs zijn hier ook favoriet!

Bij mij omdat het echt last minute food is (soms vergeet ik ook weleens iets, zoals op tijd de slobber in de week te zetten :o ) en als bijmenging als de slobber eens te dun uitvalt...
Bij de oudjes omdat het blijkbaar gewoon super lekker is op zichzelf, dus zonder nodige toevoeging van wat dan ook!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:06

Wat is ' mager' als je duidelijk de ribben , rug en heupbotten ziet hoever wil je dan nog gaan. 28 is een hele mooie leeftijd.

Alle ruwvoervervangers en senioren voeren zijn in principe geschikt maar als ze niet meer willen eten...... -O-

Sterkte ermee.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:43

Misschien kun je ergens groenten resten meenemen of kopen ? De kneusjes ofzo.
Vroeger had je de schillenboer die haalde alle schilletjes en restjes op voor zijn paarden.Kan gewoon.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:20

office schreef:
Misschien kun je ergens groenten resten meenemen of kopen ? De kneusjes ofzo.
Vroeger had je de schillenboer die haalde alle schilletjes en restjes op voor zijn paarden.Kan gewoon.


vroeger was het heel anders geweekt ook en de schillen verdwenen eerder in zijn varkens voor de bacon en spek dan in de paarden, oud brood ging in de paarden

tis niet voor nix dat er overal bordjes bij weides met paarden hangen en bij kinderboerderijen, niet alle "schillen" en restjes zijn geschikt voor dieren (paarden)

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 17:43

Ik ga mee met de Fibrebeet gemengd met de 18 plus muesli van Pavo.
Dat zijn 2 soorten die erg goed gegeten worden.
Beide samen in de emmer en dan water erbij om te weeken.

Olie zou ik ook mee uitkijken. Omdat er leverproblemen zijn en omdat ze verder gewoon veel te weinig eet.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:30

troetjoek schreef:
girlyggirl schreef:
Mijn pony die 32 is geworden was in t begin ook lastig maar aan het eind prachtig. Senioren priores alleen vond ze niks maar samen met een schep pavo 18+ heerlijk, ms dan paprika erdoor roeren als ze dat zo lekker vind? En vooral veel... hooi at ze hier nagenoeg niet meer dus ze kreeg sochtends en savonds een(droge schep sp met dus een schep 18+ met max hoeveelheid lijnzaadolie erdoorvoor oude paaren, is best veel( even opbouwen). Ze stond wel swinters ook op goed gras dus dat hielp ook.



Dankjewel !
Die ziet er nog goed uit !
Ja ik ben vooral ook opzoek naar een hooi vervanger.
En iets dat het eten lekkerder maakt.
Ik wil met alle liefde kilos eten klaar maken overal emmers neerzetten maar als ze het niet eet is dat zonde.

De slobber maken we al warm.

Paprikas en peen erdoor doen we soms al inderdáad


Zou er het echt gaam mengen met pavo 18+ mijne at dus ook nauwelijks nog ruwvoer

troetjoek
Berichten: 158
Geregistreerd: 08-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-24 19:40

Lindsey_99 schreef:
Grasbrok met een Mash erdoor geprobeerd? Dat is erg smakelijk en kan ook geweekt worden. Of Compactgras of Grasmix van Hartog? Het is proberen wat er wel in gaat.


Dankjewel dat zal ik eens gaan proberen.
Als het maar smakelijk is