Wennen aan nieuw hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rach_el

Wennen aan nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:56

Hoi,
Wij hebben sinds een kleine week nieuw hooi, iets grover dan het oude, maar verder van prima kwaliteit. De baal is een grondbaal met een klein gaatje waardoor die aan één kant een beetje nat is geworden. Dit natte stuk en een stuk eromheen halen we er altijd uit, en voeren alleen het droge, wat ook niet te zurig ruikt. Alleen mijn paard eet het amper, het oude hooi was ze steeds aan het eten, en dit af en toe.
Zou het kunnen dat ze nog aan de smaak en textuur moet wennen omdat het anders is dan het oude, en hoelang zou dat duren? Of is het gewoon pech en moet ik doorvoeren met het oude hooi?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Marigo

Re: Wennen aan nieuw hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 11:52

Misschien is het hooi toch door het gaatje meer gaan schimmelen dan wat je op het oog kunt zien. Paarden ruiken dit veel beter.
Eet ze ander hooi en haar voer wel goed?

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 12:50

Ja, het andere hooi eet ze wel goed, brokken en muesli ook. Vannacht heeft ze wel veel van het nieuwe hooi gegeten, dus misschien dat ze er nog wat aan moet wennen, ik blijf haar voor nu beide voeren zodat ze in ieder geval niet te weinig eet. Maar het zou natuurlijk beter zijn als ze het uiteindelijk wel wil eten want anders kunnen we het hele pak weggooien

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:37

Ik heb eens met een nieuwe lading hooi gehad dat mijn paard het niet echt at, het vorige hooi wel.(zeker zoals in jouw situatie)

Hooi zag er goed uit.
Na een paar dagen at ze goed van het nieuwe hooi.
Ik denk dat ze gewoon moest wennen aan het nieuwe hooi.
(Dit was niet in plastic of zo, dus wel goed te zien dat het bv niet beschimmeld was)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 13:43

Misschien kun je het wat mengen, zodat het elkaars smaak en geur aanneemt?

Rach_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 13:47

Ja ik zal het inderdaad proberen te mengen, bedankt voor de tips. En dan maar hopen dat ze net zoals jouw paard, FrNo, het na een paar dagen goed wil eten