Bietenpulp voor mager paard. Vraagje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Re: Bietenpulp voor mager paard. Vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 11:45

heb je weleens MBP mix geprobeerd? kan zowel droog , al is het iets vochtig omdat het vacuum verpakt zit , als geweekt , bv door de seniores priores ,gevoerd worden . sommige moeten even wennen aan de wat zurige smaak , geweekt met iets valt dat weg . makkelijk te voeren , zet goed aan bij magere paarden , paarden met gebitsproblemen bv.

Rizette
Berichten: 4386
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:14

bruine schreef:
heb je weleens MBP mix geprobeerd? kan zowel droog , al is het iets vochtig omdat het vacuum verpakt zit , als geweekt , bv door de seniores priores ,gevoerd worden . sommige moeten even wennen aan de wat zurige smaak , geweekt met iets valt dat weg . makkelijk te voeren , zet goed aan bij magere paarden , paarden met gebitsproblemen bv.

Uitkijken met schimmel er in, zeker met dit weer.

bruine

Berichten: 1037
Geregistreerd: 28-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:31

Rizette schreef:
bruine schreef:
heb je weleens MBP mix geprobeerd? kan zowel droog , al is het iets vochtig omdat het vacuum verpakt zit , als geweekt , bv door de seniores priores ,gevoerd worden . sommige moeten even wennen aan de wat zurige smaak , geweekt met iets valt dat weg . makkelijk te voeren , zet goed aan bij magere paarden , paarden met gebitsproblemen bv.


Uitkijken met schimmel er in, zeker met dit weer.

nooit last van gehad zolang je het pak maar binnen een dag of 10 op voert of het uitstort in een kuip .

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:37

Waardoor bietenpulp ook aan (lijkt) te zetten is dat het een goed 'waterreservoir' aanlegt in de darmen. Daardoor blijft de turgor goed en kunnen ze er ook beter uitzien (lees: minder ingevallen of opgetrokken). Ik gaf het mijn paardjes regelmatig, ze moeten het wel leren eten. Vooral als je een hele dag met ze rondtrekt of een dagwedstrijd hebt, of een paar dagen moet presteren is bietenpulp echt ideaal.
Begon dan altijd wel al weekje van te voren meer te geven (ze kregen altijd wel wat het is toch voer, is mijn ervaring) wat ze moeten leren eten.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 12:51

DuoPenotti schreef:
Vandaar dat ik iets wil voeren wat veilig is. En ik de tegenstrijdige berichten van bietenpulp zo bijzonder vind.


Ik denk dat de uitleg van josien_m_ daarbij de spijker op de kop slaat.
Bietenpulp als ruwvoer bevat meer voedingsstoffen dan hooi en is daardoor goed om bij te geven aan een paard dat wel wat extra mag hebben. Tegelijkertijd is het laag in suiker en zetmeel dus is het een goede voeding voor paarden die even moeten opletten daarmee.
Bietenpulp is daarbij altijd onderdeel van een rantsoen. Je paard op 3 kilo suikermuesli per dag zetten en bij hoefbevangenheid een schep bietenpulp bijgeven, gaat natuurlijk niet echt iets veranderen.

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bietenpulp voor mager paard. Vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 13:01

Nee precies, dat den ik idd ook dat josien daar een heel goed punt had.

Ik geef ze idd niet veel, gedroogd dan. Met water is het toch wel weer best wat vulling.
Makkelijk om vitamine korrel door te gooien.
In de zomer met heet weer geef ik soms wel weer het dubbele, puur voor extra vocht.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 13:25

Ik mengde het met suikervrije muesli als het er niet makkelijk inging. Maar de meeste paarden leren het wel eten.

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 15:46

DuoPenotti schreef:
Nu geef ik ze geen kilo bietenpulp maar natuurlijk wel aan hooi.

Maar dan is het idd ook de hoeveelheid die het doet.

Maar dan blijf ik het dubbel vinden dat het voor 2 soorten paarden goed zou zijn.
De magere, want er zit veel energie in.
De insulineresistent en hoefbevangen paarden, want er zit zo weinig in...

Ik moet geen voedingsdeskundige worden, dat zie ik wel :D


Ik snap je dilemma... Maar een paard dat rond genoeg is hoeft toch ook niets extra in de vorm van bietenpulp? Moet je die 2 groepen niet meer samen lezen als goed voor magere paarden en dan óók voor magere paarden die gevoelig zijn op bevangenheid? Dat ziet op de suikers.
Ik voerde het aan mn oudje met ppid. Dus niet dik, wel risico op bevangenheid.
Inmiddels is ze rond genoeg en krijgt ze het niet meer.

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 15:53

Ik geef het ook niet als extra maar als een keer wat anders.
Met in de hoop dat dat anders een mooie buikvulling is geen vet aanmaak.
Daarnaast gooi ik er de vitamine door.

Ze krijgen dat nu om 20.00 uur op stal. Zou ze anders een pluk hooi geven.

manzano

Berichten: 23949
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bietenpulp voor mager paard. Vraagje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:00

Oh nou prima toch.... Het is in feite een ruwvoervervanger en waarschijnlijk lager in suiker dan hooi. Bij paarden die aan moeten komen krijgen ze soms echt scheppen droog spul per dag, maar als extraatje doe je dat niet gok ik.
Zag laatste filmpje van pensioenstal en daar gaat het echt in kilos met een schop de bakken in. Das wel wat anders (en dan is laag in suikers wel echt een grote plus).

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:28

Bietenpulp is hoog in energie waarde, maar laag in suiker en zetmeel vergelijkbaar kwa energie met brok maar er zijn belangrijke verschillen. Het is technisch gezien een ruwvoer. De energie komt uit oplosbare vezels oa pectine. Voordeel van oplosbare vezels is dat deze pas in de blinde darm worden verteerd ipv suikers en zetmeel uit brok wat al veel eerder zijn energie afgeeft in de maag en dunne darm. Paarden worden ook niet heet of druk van bietenpulp. Hier voer ik een combi van pulp/luzerne brok/zemelen/olie bij. Zowel magere dieren als dieren die HB gevoelig zijn doen het prima op. Alleen de hoeveelheid pas ik wel aan naar behoefte van het dier.