Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 21:02

Voor mijn paard (7 jaar, ruin, volbloed x kwpn 1.70m) ben ik opzoek naar een voer dat hem helpt wat beter op gewicht te blijven. Hij is zeker niet graatmager maar je ziet wel duidelijk zijn ribben en omdat hij ivm blessure al bijna 4 maanden stilstaat is er niet veel meer over van zijn bespiering. ;(

Het is sowieso een paard dat snel gewicht en bespiering verliest, maar de laatste maanden waren geen pretje voor hem ivm veel stress op een stal waar hij niet op zijn plek was. Gelukkig nu een super fijne, rustige plek gevonden waar hij paard kan zijn en hij ook gelijk veel relaxter is. Hij staat overdag de hele dag op de wei met een vriendje, en heeft verder 's nachts op stal de hele tijd beschikking over goed, rijk ruwvoer (onverpakt hooi). Daarnaast krijgt hij twee keer per dag een schep Cavalor piannisimo, pavo vital en lijnzaadolie.
Het is een paard dat graag aan het werk is, beweegt en uitgedaagd wil worden, maar door zijn blessure kon dit lange tijd veel minder wat voor hem ook stressvol is geweest. Maagzweren zijn gelukkig uitgesloten met een scopie.

Ik las veel goede verhalen over de Cavalor Wholegain en over de Coolstance Copra. Zijn er hier ook ervaringen met soortgelijke paarden/verhalen? Was er verschil te merken in karakter/frissigheid? paardlief mag gelukkig weer heel langzaam opbouwen maar hij mag nog geen gekke capriolen uithalen, vandaar :D

Ook andere ideeën over voer zijn meer dan welkom, graag zelfs!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 21:14

Ik zou hem eerst gewoon even de tijd geven om zelf bij te trekken als hij nu mooi hooi krijgt zonder er meteen allerlei spul in te gaan stoppen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:02

Geef hem de tijd om bij te komen, en onbeperkt goed hooi, en Coolstance Copra met een goede graanvrije vitaminebrok (Vitalbix, Metazoa, Marstall, Je paard gezond en fit etc etc) is prima.
Beslist niet aan de Wholegrain en dat soort graanrijke zaken beginnen; dat is voer wat ongeschikt is voor paarden en de darmflora negatief aantast. Granen zijn koolhydraten, en die wil je juist beperkt of niet voeren.
https://praktijkpaardenmens.nl/spijsverteringsstelsel/
Geef dan liever een kilo of wat winterpeen of voerbieten.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:56

Ben ik het niet mee eens. Ik houd mijn volbloed echt niet zomaar goed op ruwvoer en een vitaminebrok, ook al staat ze stil. Met rijk ruwvoer gaat het wel beter, maar als een paard snel invalt, heeft het gewoon meer/extra eten nodig. Dat moet geen ongezond eten zijn, maar wel datgene bevatten wat ze missen. Meestal zijn dat vooral eiwitten.
Als je het ruwvoer nog op kunt hogen, zou ik dat zeker doen.
Verdeer ben ik zelf fan van merriebrok in zulke gevallen. Rijker aan eiwit en de mijne wordt er niet heter van. De 2 merken die jij noemt, ken ik persoonlijk niet, dus daar kan ik ook geen oordeel over geven.
Als je paard vrij schraal is, wil subli seniores priores ook wel eens helpen. Sinds dit voorjaar zijn we overgestapt van dit bijvoer naar de Havens senior crumbs. En ik moet zeggen dat heel de stal daar meer van aankwam dan van de priores. En je hoeft maar kort te weken. Dus misschien is dat ook nog een optie voor je.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:00

Voor meer eiwitten zou je ook Lucerne kunnen toevoegen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:18

Diddykong schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ik houd mijn volbloed echt niet zomaar goed op ruwvoer en een vitaminebrok, ook al staat ze stil. Met rijk ruwvoer gaat het wel beter, maar als een paard snel invalt, heeft het gewoon meer/extra eten nodig. Dat moet geen ongezond eten zijn, maar wel datgene bevatten wat ze missen. Meestal zijn dat vooral eiwitten.
Als je het ruwvoer nog op kunt hogen, zou ik dat zeker doen.
Verdeer ben ik zelf fan van merriebrok in zulke gevallen. Rijker aan eiwit en de mijne wordt er niet heter van. De 2 merken die jij noemt, ken ik persoonlijk niet, dus daar kan ik ook geen oordeel over geven.
Als je paard vrij schraal is, wil subli seniores priores ook wel eens helpen. Sinds dit voorjaar zijn we overgestapt van dit bijvoer naar de Havens senior crumbs. En ik moet zeggen dat heel de stal daar meer van aankwam dan van de priores. En je hoeft maar kort te weken. Dus misschien is dat ook nog een optie voor je.

Wat je noemt is allemaal boordevol granen en rijk aan koolhydraten. Als er iets is wat je niet wilt is het dat wel…

Ts geeft aan dat het paard het op de vorige stal niet goed heeft gehad en daarom super veel is afgevallen. Nu staat ie op een nieuwe stal met goed voer. Waarom niet even de tijd geven om het zelf op te lossen zonder er allerlei meuk in te stoppen?

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:33

Jij vindt het meuk, ik noem het gezond en goed voeren ;). In hooi zitten ook koolhydraten. Daarbij is het hele verbrandingssysteem van zoogdieren voornamelijk gebasseerd op de verbranding van koolhydraten. Nu zeg ik niet dat er geen paarden zijn die een ziekte/aandoening hebben en baat hebben bij een forse beperking van koolhydraten, maar de meeste paarden zijn gezond en kunnen dus prima koolhydraten verteren en hebben ze nodig. Maar dat is mijn mening, het staat je vrij er anders over te denken :o.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:05

Hier ook goede ervaringen met merriebrok. Niet alleen om jonkies uit de opfok/na castratie een handje te helpen, maar soms ook de sportpaarden die lastiger groeien in de bovenlijn. Alles staat hier op onbeperkt ruwvoer van eigen land, maar soms red je het daar gewoon niet mee.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:07

Heb lang vanalles geprobeerd. Ook merriebrok oa.


Pas toen ik Draversbrok van Havens begon te geven (naast eiwitrijk ruwvoer) zag ik echt zeer snel verschil bij mijn paard. En hij blijft ook mooi stabiel in gewicht nu.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:11

Zo aan het begin van de winter gaat hooi alleen niet voldoende zijn.
dit is het moment dat paarden op hun zomer vet moeten teren en dus aankomen is lastig in deze tijd.

Coolstance is zeker een goede toevoeging.
nadeel is wel dat je het tijdelijk kan geven, wisseling is goed.
wat je erbij kan geven is de Agrobs myo Proteine flakes, dat is graanvrij en bevat veel eiwit, die goed zijn voor spieropbouw.
wat ook kan is equifyt Zupa. ook een hele mooie dikmaker!

Vergeet bij deze voeding ook niet een balancer toe te voegen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 01:06

Diddykong schreef:
. Maar dat is mijn mening, het staat je vrij er anders over te denken :o.


het heeft weinig met mening te maken maar meer met kennis over hoe de spijsvertering van een paard in elkaar zit, en wat voor koolhydraten hooi (en ander voer) bevat.
Eiwitten kunnen ze goed verteren. Onbeperkt goed hooi scheelt ook veel; door van het hooi analyses op te vragen of anders zelf te laten testen valt te beoordelen of het genoeg voedingswaarde bevat voor het type paard.
Bijvoeren is prima maar dan wel met gezond voer zonder granen.
Driebergen geeft prima opties.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 01:15

Diddykong schreef:
Jij vindt het meuk, ik noem het gezond en goed voeren ;). In hooi zitten ook koolhydraten. Daarbij is het hele verbrandingssysteem van zoogdieren voornamelijk gebasseerd op de verbranding van koolhydraten. Nu zeg ik niet dat er geen paarden zijn die een ziekte/aandoening hebben en baat hebben bij een forse beperking van koolhydraten, maar de meeste paarden zijn gezond en kunnen dus prima koolhydraten verteren en hebben ze nodig. Maar dat is mijn mening, het staat je vrij er anders over te denken :o.


Fijn dat je een mening hebt maar granen zijn gewoon niet goed voor paarden. Punt. Hun verteringssysteem is er gewoon niet voor gemaakt.

Ik heb wel goede ervaringen met bietenpulp gecombineerd met tarwezemelen en een scheut lijnzaadolie (geen zonnebloemolie zoals veel mensen doen omdat het goedkoper is)

Coolstance wilde bij mij geen 1 van alle paarden eten. Myo flakes alleen wilde mijn merrie ook niet eten. Maar met een slobber erdoor vond ze het wel oké. Was wel een heel mooi product vind ik. Zeker een optie alleen vraag ik me af of hij dan niet te snel zal aankomen. Zeker als hij lange tijd slecht of te weinig te eten heeft gehad zou ik daar wel voorzichtig mee zijn.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:56

In gras zitten nu niet zoveel voedingsstoffen meer. Weet je hoeveel hooi in kg hij krijgt en heb je een analyse? En hoeveel uur staat hij op de wei?
Hoeveel Pianissimo krijgt hij (hoeveel weegt jouw schep)?
Ik wil best eens meedenken, maar dan heb ik iets meer info nodig :j

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:14

Senioren priores is zeker niet graanrijk! Juist heel mooi om aan te laten komen op een kalme manier.

Fibrebeet is ook een mooie met extra eiwit

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:10

Seniores Prioris bestaat uit: Haverproducten (schillen), bietenpulp, sojaproducten, tarweproducten (gries), luzerne, speltvlokken, zonnebloemzaadproducten, maiskiemen, palmolie, monocalciumfosfaat, melasse en natriumchloride.

wat ik me dan afvraag; wat zijn al die 'producten' en 'vlokken' dan. Maiskiemen zijn die witte vruchtbeginselen van de mais.
Het is wel helder dat het meeste in SP uit vezels bestaat, die 'bijprodukten' zijn van voedingsmiddelen. Ze zijn niet per definitie ongezond, en voor sommige oudere paarden handig en goedkoop ruwvoer.

Voor een jong paard is iets als geweekte grasbrok en bietenpulp/fibrebeet prima. Daar zou ik zo zuiver mogelijk proberen te voeren, en daarvoor is inderdaad een analyse van wat er in het hooi zit en in het voer wel handig. Wat je wilt voorkomen is een vet paard zonder bespiering. Spieren komen er wel weer op zodra hij meer gaat en mag bewegen.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 21:34


Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 01:40

Mijn oudje valt snel af en die kan ik redelijk makkelijk op gewicht houden met onbeperkt hooi, 1kg geweekte bietenpulp gemengd met Master seniorenslobber en 1x Voermeesters Sport Torso, verkrijgbaar bij Welkoop.

Zoek het niet te moeilijk. Daarmee raak je alleen maar de weg kwijt.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Voer om paard aan te laten komen in bespiering en gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 22:45

bedankt voor alle reacties en dat iedereen zo meedenkt!!

sorry dat ik nu pas reageer, was er eerder niet aan toegekomen.

hij krijgt nu sinds 1,5 week wholegain van cavalor. Hij doet het er super op, zie gelijk al verschil met dat hij een stuk meer gevuld is en veel meer happy toont. hij glimt weer en bespiering lijkt iets meer bij te trekken, herken mn paard elke dag steeds meer terug <3