Is mijn paard te dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8638
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:39

Wat maakt het uit wat voor ras het is? Gaat toch om zn gewicht/ conditie...

Ik vind 'm in de zomer zeker niet te dun. In wintervacht kan ik het niet goed zeggen, maar hij lijkt wel wat mager bespierd.

En is ie aan de dunne mest? Lijkt alsof zn achterbenen en staart helemaal onder zitten.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:08

Joh, niet zo moeilijk doen allemaal! Het is maatje (mini) sh#t en hopelijk goed genoeg opgevoed door TS om niet de bijbehorende arrogantie tentoon te spreiden :Y) waardoor het hopelijk gewoon een leuke pony is.
Ja er zijn nog steeds mensen ‘gewoon’ blij met een ‘gewone’ shet of iets wat er op lijkt :knuffel:

Qua dikte voel-tip voor TS; als je met platte hand de bovenkant van de billen voelt naar daar waar de zitbeenknobbels voelbaar (zouden kunnen) zijn en je voelt ze niet, dan is ie te dik.
Voel je ze heel makkelijk en is het zachte weefsel ertussen op gelijke hoogte dan is ie netjes.
Voel je de zitbeenknobbels heel makkelijk en steken deze uit, dan is ie te dun.

Spoiler:
[Alert; dit is een huis-tuin-keuken richtlijn, resultaten uit het verleden, geven geen garantie voor de toekomst. Voor beter resultaat consulteer je dierenarts. ]
:D

nick_en_ik

Berichten: 201
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 23:41

Allereerst, wat een leuk koppie zit erop <3
Heb zelf ook zo’n kruising, moeder is een Shetlander, vader is een Mini-Appaloosa. Voor het gemak noem ik het vaak een Shetlander kruising, dan hebben (niet paarden)mensen vaak beter beeld bij het formaat :))
Zulke kruisingen zijn vaak wel wat smaller dan volle Shetlanders, wat duidelijker te zien is in de zomer dan in de winter met zo’n wintervacht. Ik grap altijd, in de zomer heb ik een mini paardje, en in de winter een Shetlander :))
Ik snap dus de verwarring wel over geen/wel Shetlander, wel/geen (mini-)Appaloosa, sommige Mini-Appaloosa kruisingen lijken ontzettend veel op Shetlanders, anderen weer meer duidelijk op mini paardjes, en door de seizoenen heen verschilt dat ook weer enorm. Toverballen zijn het :')

En wat Jorex zegt, deze pony lijkt mij vooral onbespierd. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe oud is je pony? Is het nog een jong paard?
In dat geval is het onbespierd zijn wel logisch. Mijn pony liep er ook ongeveer zo bij.
En wat anderen al gezegd hebben met voelen is ook een goede tip! Vanachter een schermpje is het toch wat lastiger te bepalen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 00:26

Afgelopen zomer zag ie er prima uit, wat voer je voor ruwvoer? Hooi of voordroog?
Mestwater kan onder andere van zand komen, of van voordroog. Dat verdragen ze niet altijd even goed.
Af en toe een zandkuur is goed voor de darmen.
Als je pony verkeersmak is dan kun je ermee gaan fietsen, maar wel rustig opbouwen.
Een goede vitaminebrok, klein handje elke dag, met een handje grasbrok geweekt in lauw water vinden ze erg lekker. Maar belangrijkste is voldoende goed hooi.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 02:55

Koper schreef:
Geeft niks, maar noem 'm voortaan alsjeblieft geen shet meer. Van appaloosa shetten bestaan er net zo veel als dat er zwarte haflingers of witte Friezen bestaan ;)



Witte friezen bestaan dus wel.... :Y)

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 08:12

Hij is nog maar 2 en die foto is al van 2 maanden terug en toen had hij mestwater ja maar dat is nu over. Ik geef preventief elke maand een zandkuur en het mestwater kwam waarschijnlijk door het gras waar hij niet zo goed tegen kan. Nu staat hij op onbeperkte hooi, fibrebeet en een beetje luzerne en hij krijgt vitalbix daily complete met probiotica
Laatst bijgewerkt door PeanutGuapa op 14-12-23 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 08:16

nick_en_ik schreef:
Allereerst, wat een leuk koppie zit erop <3
Heb zelf ook zo’n kruising, moeder is een Shetlander, vader is een Mini-Appaloosa. Voor het gemak noem ik het vaak een Shetlander kruising, dan hebben (niet paarden)mensen vaak beter beeld bij het formaat :))
Zulke kruisingen zijn vaak wel wat smaller dan volle Shetlanders, wat duidelijker te zien is in de zomer dan in de winter met zo’n wintervacht. Ik grap altijd, in de zomer heb ik een mini paardje, en in de winter een Shetlander :))
Ik snap dus de verwarring wel over geen/wel Shetlander, wel/geen (mini-)Appaloosa, sommige Mini-Appaloosa kruisingen lijken ontzettend veel op Shetlanders, anderen weer meer duidelijk op mini paardjes, en door de seizoenen heen verschilt dat ook weer enorm. Toverballen zijn het :')

En wat Jorex zegt, deze pony lijkt mij vooral onbespierd. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hoe oud is je pony? Is het nog een jong paard?
In dat geval is het onbespierd zijn wel logisch. Mijn pony liep er ook ongeveer zo bij.
En wat anderen al gezegd hebben met voelen is ook een goede tip! Vanachter een schermpje is het toch wat lastiger te bepalen.

Ja hij is zoo schattig. En bij mij is het precies hetzelfde want in de zomer lijkt hij echt niet op een shet(dat is hij waarschijnlijk ook niet of half) maar in de winter vind ik hem wel weer op een mini shet lijken. En hij is nog maar 2 dus daar komt het dan van dat hij nog onbespierd is.

grace1989
Berichten: 820
Geregistreerd: 10-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:01

Niet te dun hoor. Ziet er goed uit. Leuke pony.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:00

Afbeelding

Dit is mijn 2 jarige shet. Zij is ook niet bespierd.
Als ik dit zo vergelijk, lijkt die van jou wel wat aan de dunne kant. Maar het is lastig te beoordelen met die vacht.
Het beste kun je voelen, je mag de ribben een beetje voelen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:38

Ik vind dit lid van de familie der paardachtigen er prima uitzien voor zijn leeftijd, hoor!
Leuk diertje!!

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 12:45

PeanutGuapa schreef:
Hij is nog maar 2 en die foto is al van 2 maanden terug en toen had hij mestwater ja maar dat is nu over. Ik geef preventief elke maand een zandkuur en het mestwater kwam waarschijnlijk door het gras waar hij niet zo goed tegen kan. Nu staat hij op onbeperkte hooi, fibrebeet en een beetje luzerne en hij krijgt vitalbix daily complete met probiotica



Als je kijkt naar zomer en winter vind ik daar wel een groot contrast. Zomer ziet hij er top uit. Winter vind ik het wat ongelukkig ogen. En idd bespiering te missen wat bij een twee jarige niet zo gek is. Maar het verschil met zomer en winter vind ik groot. Ook oogt hij juist op de winter foto's juist als een oudere pony. Heb je geen recente foto's? Of zou je die nog kunnen maken en dan liefst buiten.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 13:04

Shirley schreef:
Ik vind dit lid van de familie der paardachtigen er prima uitzien voor zijn leeftijd, hoor!
Leuk diertje!!



:') :')

Als je hem gewoon pony noemt is iedereen blij. Wat een zinloze discussie :')

Het is altijd lastig te zien met al dat haar maar ik vind hem op de foto van de zomer echt dik zat. Die kleintjes worden al heel snel veel te dik wat heel veel nadelige gevolgen heeft. Beter om ze iets schaal te laten voor hoe lang dat lukt want eenmaal uitgegroeid groeien die dingen van de lucht. Iedereen is gewend aan veel te dikke pony’s dus dat verandert het beeld een beetje als ze een keer normaa zijn vindt iedereen ze te dun.

Gewoon voor de zekerheid even met je vingers tussen het haar frutten en voelen hoe goed je de ribben kunt voelen.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:07

Afbeelding
Afbeelding
Hier nog 2 recente foto's van vandaag ik heb aan zn buik gevoeld en je voelt heel lichtjes de ribben en bij z'n kont steekt het niet uit maar is het gw mooi vlak

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:10

Afbeelding
En nog een foto van z'n schattige en ondeugende kopie :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:23

De foto`s zijn té leuk!

Ik denk dat je goed zit. Niet dat de DA niet goed zit, fijn dat ie meekijkt. Hij is nog wat onbespierd in de hals en heeft niet heel veel 'over'. Jonge en oude paarden zie je liever met een laagje extra want ze verbruiken wat meer tijdens de seizoenswisselingen en hebben wat meer moeite met hooi soms (tandenwisselen en slechtere tanden)
Het kan dus idd geen kwaad om even wat bij te voeren. (subli gewone slobber is een goede daarvoor omdat die de balans tussen voedingstoffen niet erg verstoort)

Ik vind hem er zo van de foto goed uitzien. Lekker van genieten.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:28

Het is echt een schatje ja :) Ik geef al sindskort fibrebeet dus wat dat betreft zit ik goed

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:31

Je ziet op de laatste foto’s wel duidelijk dat het inderdaad een appie is door de aftekening rond de ogen.
Hij moet in elk geval niet nog meer afvallen.

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:33

Het is ook een vertekende foto.
Ik denk dat je het beste een foto overdag kan maken, dat scheelt al een hoop.

Ik zie geen pony die te dun is. Mist inderdaad bespiering maar ach hij is ook nog maar 2 jaar.

Dit is mijn 2 jarige appaloosa pony
Afbeelding

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:42

Wpaard schreef:
Het is ook een vertekende foto.
Ik denk dat je het beste een foto overdag kan maken, dat scheelt al een hoop.

Ik zie geen pony die te dun is. Mist inderdaad bespiering maar ach hij is ook nog maar 2 jaar.

Dit is mijn 2 jarige appaloosa pony
[ [url=m/D5UpUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit was een foto van overdag maar maakt niet uit.
Jij hebt ook echt een leuke hoor :)

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:45

Ik zie idd vooral dat hij wat bespiering mist. Deze foto's vind ik hem wel veel beter uitkomen en weetje ik vind shetjes vaak te dik. Dat is hij Iig niet. Maar ik zou me geen zorgen maken.

Wat een leukerd trouwens <3

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:47

Ja dit is wel een typische awkward 2 jarige qua bouw. Komt volledig goed, pony van de foto van mij heeft die fase ook gehad en daar kon ik instoppen wat ik wou aan eten maar ik kreeg echt geen spek op die ribben want hij stopte alles in zijn groei.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 16:51

Leuk paardje heb je. Aan de oogleden te zien en het type lijkt het iets met een minipaardje (amerikaans / falabella oid). Maar dat doet er niet toe want je vroeg of hij te dun is of niet.

Het ene paardje is de ander niet en met een dikke vacht lijkt het al snel wat 'scharrig'. Je kunt het zelf goed voelen, je moet het vel wat over de ribben heen kunnen schuiven, dan zit er een mooi vetlaagje tussen. Wat soms ook gebeurt in de winter dat ze te weinig / niet genoeg drinken, waardoor ze net ietsje uitdrogen en alles er wat minder fleurig uit komt te zien (nu vind ik je pony er op de foto prima uitzien hoor).

Ik heb zelf een kruising falabella / american miniature gehad, deze werd door de niet-kenners ook altijd ingeschat als shet, maar hij was er ook een tje met duidelijke appaloosa kenmerken, dus de wel-kenners zeiden dat dan niet. Je kunt vaak ook aan de botten/benen zien dat het andere kenmerken heeft (fijner) dan de shetlander.

Maar zo op de foto, vind ik je pony zeker niet te dun en ja, die twee-jarigen zijn af en toe wat slungelig. Let wel goed op goed ontwormen, daar zijn vooral jonger pony's erg gevoelig voor.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 16:55

Ik heb vorige week ontword dus dat zit wel goed. Maar fijn om te horen dat hij niet echt te dun is. En ik denk ook dat hij iets in die richting is

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 17:31

Leuk diertje.

Coco4life
Berichten: 1217
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 18:11

Wpaard schreef:
Het is ook een vertekende foto.
Ik denk dat je het beste een foto overdag kan maken, dat scheelt al een hoop.

Ik zie geen pony die te dun is. Mist inderdaad bespiering maar ach hij is ook nog maar 2 jaar.

Dit is mijn 2 jarige appaloosa pony
[ [url=m/D5UpUi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is appaloosa nou een kleur of een ras?
Ik dacht een kleur, maar misschien is dat fout.
Hoe dan ook, TS je hebt een leuke pony, en hij is denk ik niet te dun. :)