Is mijn paard te dun

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:44

Heyy
Vinden jullie mijn shet te dun ik weet het zelf namelijk niet of hij nu wel of niet goed is.
De da zei 2/3 maanden terug dat hij aan de dunne kant is alleen nu heeft hij een wintervacht dus kan ik het niet echt zien. Ik geef sinds kort fibrebeet dus hopelijk komt hij iets aan alleen weet ik nu niet of hij aan de dunne kant is of echt te dun.
Ik vind hem zelf wel een beetje aan de dunne kant maar ik weet niet echt of hij heel erg of juist niet heel erg dun is

[Het kan mischien een beetje vertekenen omdat hij een dikke vacht heeft]
Dit is hij nu

Afbeelding

Afbeelding

En dit was hij van de zomer [ ik heb nie echt een hele goede foto

Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 19:46

Je moet niet alleen kijken maar beter nog voelen. Zoek eens op YouTube naar fatscore horse. Dan heb je filmpjes die je uitleggen hoe je de conditie van je paard kunt beoordelen

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 19:53

Daar ga ik eens naar kijken interessante

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:36

Die in de zomer is zeker niet dun, ook niet een twijfelgeval. Van de winter is niet goed te zien, best voelen.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:38

In zomerconditie is hij in elk geval absoluut niet te dun.

En het is ook geen shet. Niet elke pony van formaat shet is een shetlander. Dit is een appaloosa, dus zeker weten geen shetlandpony.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:41

Het is lastig te zien met zijn vacht, maar bij kleine pony's is te dik veel erger dan te dun. Te dik kan veel meer soorten problemen opleveren dan te dun.

Maar ik snap je vraag, want in de zomer zag hij er lekker rond uit en nu niet meer, dus ik snap dat hij is afgevallen en ik snap dat je daar zorgen over maakt.

Heb je hem laten controleren op wormen? Heb je gecontroleerd op zand in zijn mest?

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:09

Koper schreef:
En het is ook geen shet. Niet elke pony van formaat shet is een shetlander. Dit is een appaloosa, dus zeker weten geen shetlandpony.


Appaloosa het ras? Nee dat denk ik niet. Appaloosa de kleur, ja dat zeker. Maar hoezo weet jij zo ontzettend zeker dat dit zeker geen Shetlander is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110696
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:13

ElfBeau_067 schreef:
Koper schreef:
En het is ook geen shet. Niet elke pony van formaat shet is een shetlander. Dit is een appaloosa, dus zeker weten geen shetlandpony.


Appaloosa het ras? Nee dat denk ik niet. Appaloosa de kleur, ja dat zeker. Maar hoezo weet jij zo ontzettend zeker dat dit zeker geen Shetlander is?


Omdat appaloosa geen kleur is die bij shetlanders voor komt.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:14

ElfBeau_067 schreef:
Koper schreef:
En het is ook geen shet. Niet elke pony van formaat shet is een shetlander. Dit is een appaloosa, dus zeker weten geen shetlandpony.


Appaloosa het ras? Nee dat denk ik niet. Appaloosa de kleur, ja dat zeker. Maar hoezo weet jij zo ontzettend zeker dat dit zeker geen Shetlander is?


Niet. Dit is gewoon een shet.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:18

Poekkie schreef:
ElfBeau_067 schreef:

Appaloosa het ras? Nee dat denk ik niet. Appaloosa de kleur, ja dat zeker. Maar hoezo weet jij zo ontzettend zeker dat dit zeker geen Shetlander is?


Niet. Dit is gewoon een shet.



Niet. Dit is gewoon een appaloosa. :+


Ziet er overigens prima uit. In wintervacht wel lastig te zien, beter voel je aan de ribben.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:26

Poekkie schreef:
Niet. Dit is gewoon een shet.

Appaloosa is geen toegestane kleur bij shetlandponies. Misschien je even verdiepen in de feiten van de echte wereld voordat je iets stoms zegt?

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:32

Hij is een mini shet en z'n kleur is fewspot

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:33

Ik zie zelfs niet eens waar jullie appaloosa zien en niet gewoon een witte. Maar deze pony heeft gewoon de bouw van een shet. Wil je er iets anders van maken mag je van mij alle namen noemen die je wil.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:33

Zand en wormen zijn behandeld dus dat kan het niet zijn hij heeft wel koliek gehad dus mischien is hij daardoor afgevallen en hij heeft ook een periode gehad dat hij veel mestwater had dus ik denk dat hij daardoor is afgevallen

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:36

PeanutGuapa schreef:
Hij is een mini shet en z'n kleur is fewspot

Dit is een tegenstelling. Hij kan geen minishetlander zijn als hij fewspot is. Eventueel kan hij wel een minipaardje zijn. Maar geen minishet.

Poekkie: kijk op foto 1 naar de ogen. En zie daar heel duidelijke appaloosakenmerken.

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:39

Sorry ik weet zijn afstamming niet zo goed dus ik dacht altijd dat hij gw een minishet was met de kleur fewspot

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:39

Want in z'n paspoort staat alleen fewspot maar er staat voor de rest niks bij

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:41

Geeft niks, maar noem 'm voortaan alsjeblieft geen shet meer. Van appaloosa shetten bestaan er net zo veel als dat er zwarte haflingers of witte Friezen bestaan ;)
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-12-23 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:45

Ja isg dus het is gw een minipaard. Ben ik dat ook weer te weten gekomen

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:46

Als hij minipaard papieren heeft wel. Het kan ook één of andere kruising zijn. Maar dat maakt hem natuurlijk niet minder mooi en lief :)

PeanutGuapa
Berichten: 245
Geregistreerd: 22-07-23

Re: Is mijn paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:55

Ja daar zit ik ook aan te denken want zijn moeder is vlgsmij wel een shet dus mischien is z'n vader dan een appaloosa.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:05

Poekkie schreef:
Ik zie zelfs niet eens waar jullie appaloosa zien en niet gewoon een witte. Maar deze pony heeft gewoon de bouw van een shet. Wil je er iets anders van maken mag je van mij alle namen noemen die je wil.


Dus omdat jij geen appaloosa kunt herkennen en hij lijkt op een shet, is het een shet :')

Kun je wel flauw gaan doen, maar dat ligt toch echt aan jou.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:06

Daphne__ schreef:
Poekkie schreef:
Ik zie zelfs niet eens waar jullie appaloosa zien en niet gewoon een witte. Maar deze pony heeft gewoon de bouw van een shet. Wil je er iets anders van maken mag je van mij alle namen noemen die je wil.


Dus omdat jij geen appaloosa kunt herkennen en hij lijkt op een shet, is het een shet :')

Kun je wel flauw gaan doen, maar dat ligt toch echt aan jou.


Dit paardje heeft gewoon echt niet de bouw van een appaloosa.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:13

Laatst bijgewerkt door ElfBeau_067 op 13-12-23 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:14

Zijn moeder kan ook geen shet geweest zijn, want om few spots te worden heeft hij twee ouders met een Appaloosa gen nodig. Dit is overigens ook duidelijk qua bouw meer een mini Appaloosa ras onbekend dan een shet. Dit is een mini shet qua bouw, mooi breed, maar niks te dik of te dun:
Afbeelding

Ik vind hem eerlijk gezegd vooral te mager bespierd eerder dan veel te dun. Vooral op de achterhand en in de zomer is ie zelfs te dik qua vet op de ribben zo te zien. Hij lijkt een beetje op bovenstaande pony toen die 2 jaar was en nog niet in het werk qua spieren.

Elfbeau je kunt erover willen discussiëren, maar letterlijk in het shetlanderstamboek is Appaloosa niet toegestaan als kleur. Ts geeft aan dat de afstamming niet bekend is en dat maakt hem dus officieel een onbekend mini paard qua type. Maar wel een leuke (met veel poetswerk).
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-12-23 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt