Voer magere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 07:40

Ik zou gaan voor een bietenpulp, dat kun je ook best veel geven, omdat het veel al vezel zijn.

Mijn trekpaard was na twee verhuizingen flink ingevallen en ook laag in rangorde en kon niet onbeperkt eten daardoor. Die heb ik er toen weer opgekregen met fibrebeet, agrobs alpengrün mash en vitalbix fiber mix (zonder luzerne). En scheutje lijnzaadolie en vitamine brok.
En dan van alles een volle schep 2x per dag. Dus zo’n 5-6 kilo droog. Voor jouw wellicht de helft minder omdat het om een pony gaat. Of verdeeld over 4 porties misschien.

En na arbeid gooide ik daar nog een extra halve schep bietenpulp en fibermix bij als derde portie zeg maar.

Anoniem

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:26

Als hij momenteel op de maagzuurremmers staat kun je beter niks anders voeren dan alleen maar onbeperkt hooi. De maag heeft rust nodig en door de maagzuurremmers kan de maag krachtvoer niet goed verteren. Door maagzweren kunnen ze ook mager worden en door het geven van de medicatie kan het zomaar zijn dat je pony op alleen ruwvoer ineens goed bijkomt. Dus ik zou even goed met je dierenarts overleggen voordat je vanalles gaat voeren.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 17:39


Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Re: Voer magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:20

Hier onze kpwn merrie die slecht uit de winter kwam heel goed op gewicht gekregen met coolstance copra! Topspul! Dat voerde we bij bovenop het hooi en haar gewone voer (agrobs senioren voer).

En nu voeren we Agrobs Myo Protein Flakes standaard bij de hele winter door. Beide luzerne vrij

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:47

Yenni schreef:
Beste bokkers,
Door verhuizing van mijn pony en een nieuwe kudde is hij helaas afgevallen.
De dierenarts is geweest en hij krijgt momenteel medicatie voor maagzweren.
Ik ben op zoek hoe ik hem het beste op een gezonde manier kan laten aankomen.
Hij heeft een allergie voor luzerne wat de zoektocht lastiger maakt.
Hij krijgt nu sinds 3 weken meer voer dan voorheen.
Pony weegt ongeveer 350 kg. Kleine d pony.

Hij krijgt momenteel:
- agrobs alpengrunn muesli 400 gram
- mijten bodybuilder 100 gram
- lijnzaad olie 15 ml
- agrobs nutral mineral 60 gram.

Ik vind het lastig hoeveel ik mag voeren.. als iemand tips heeft heel graag!



Begin met goed ruwvoer; dat zou de basis moeten zijn. Zo veel als hij/zij op kan.

Wij hebben multibeet van horsefood bijgevoerd. Dat deed bij ons een stuk meer dan senior priores. Ochtend en avond een beetje, maar ik heb een paard van 1.70m/590kg (die kreeg 1 kilo in ochtend, 1 kilo in avond + nog berg water. Dus geweekt was dat meer).
Je kan met een kwart beginnen in de ochtend (+kwart water, dan heb je halve emmer) +kwart avond, of een kwart/halve schep in de avond. Maar moet wel 4 uur weken. Fijn spul, gaan ze ook lekker van glanzen, zitten veel vitaminen in.
Daarnaast hebben wij er paardenmeel doorheen gegeven. Maar Multibeet zelf ansich is ook heel goed spul.

De basis is ruwvoer.

Wij hebben ook nog een tijd van Florian de Growth ruwvoermix bijgevoerd. Dat is ook goed spul.