Stress supplement met oud en nieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 22:50

Vorig jaar vloog m'n shet door de (binnen)draden en mijn paard ging er uiteraard achteraan, ze hebben mijn halve track aan gort gerend. De shet was echt bang, paard vond het wel lollig en gezellig dat rennen, volgens mij.
Heb daarom ook de Bach rescue druppels aangeschaft, ik ga een week van te voren ermee beginnen.

Mijn situatie is niet helemaal hetzelfde als de jouwe, want ik heb wel de mogelijkheid om op te sluiten, dus dat ga ik dit jaar wel doen. Als die mogelijkheid er niet was, had ik ze weggebracht naar de manege hier vlakbij.
Vind het risico van laten lopen wel groot na wat ik gezien heb vorig jaar. Als de shet een andere kant op was gevlogen (door het buitendraad), dan was er een heel andere gevaarlijke situatie ontstaan, dus dat durf ik echt niet meer aan.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 12:48

Ik heb geïnformeerd bij de stal hier in de buurt. Ik mag er komen staan voor 100 euro per nacht per stal. :wow:

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:52

Dat is bizar. Lekker verdienen over de ellende van een ander.
Mooi hoor zo’n aanbod en mogelijkheid.. maar omgerekend betaal ik €18 per dag voor mn huidige stalling :+
Dus zoveel onkosten zijn er toch niet?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:58

Ik ben vast een ontaarde eigenaar, maar ik doe en laat helemaal niks extra met deze dagen.
En juist dat geeft de minste stress.

Mijn dieren kunnen altijd naar binnen en buiten lopen en zouden het helemaal niet fijn vinden om opgesloten te worden...
Ze kijken allemaal wel even rond, maar gaan dan gewoon weer door met eten :Y)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 13:08

Ik dacht ook echt: meent hij dit nu serieus?
Ik ga het ook niet doen. Dat wordt een nachtje bij de paarden doorbrengen en doorgaan met de supplementen. 300 euro voor een nachtje. Snel verdiend. Was dan wel inclusief hooi en stro :+

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:30

Jeetje..... op een kliniek met volledige zorg 24/7 kost al niet zo veel (25 euro). Die zag er een slaatje in, iemand in paniek heeft dat er wel voor over. Dikke doei!!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 18:41

Misschien ook inclusief een speciekuip champagne om middernacht? :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:22

ellepel schreef:
wat misschien ook nog wel een goede is..ik zag afgelopen week op facebook een post van iemand die dus eigenlijk oordoppen/oorproppen zocht om het geluid dan te verminderen voor het paard.
misschien kun je ook naar zoiets kijken?

Ik heb oorproppen zien liggen bij Arthur's.
Maar ik vroeg me af of deze niet uitvallen als ze gaan schudden met hun hoofd?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:40

Ik heb na andere dingen geprobeerd te hebben vorig jaar HELTIE horse stress gegeven en dat werkte voor mijn Welsh Cob echt heel erg goed. Ben wel al op 20 december begonnen met een lichte onderhouds dosering en heb de laatste paar dagen voor oud en nieuw telkens dosering wat opgehoogd.
Heb het omgedoopt tot "zoete pony mix" omdat hij er echt rustiger (maar niet sloom) van werd.
In totaal heb ik (vorig jaar0 500 ml gegeven, maar dus al op 20 december begonnen en geeindigd op 2 janari.
Dit jaar dus alweer gestart en hoop dat het net zo goed werkt. Scheelt hem en mij een hoop stress.
We zijn tijdens de jaarwisseling altijd bij de paarden.

Flubberboot

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:43

Wij geven ze vlak voor 12 een spuit Stressless, werkt goed! Haalt net het scherpe randje eraf

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:41


Popstra
Berichten: 13763
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:49

Daihyo schreef:
Vorig jaar was ons eerste jaar op de huidige plek (24/7 buiten). Dat zit aan de rand van een klein dorp. Er werd toch wel aardig vuurwerk afgestoken. Ik heb ze om half 12 een flinke portie hooi gegeven en ben een paar dagen van tevoren met name mijn ruin de chillpil (opgebouwd naar 4 per dag) van Vitalstyle gaan geven. Dat haalt bij hem de scherpe randjes er af.
Ze zijn aardig rustig gebleven. Af en toe een rondje rennen, met name mijn merrie en de rest ging er achteraan. Maar ze stonden ook veel te eten gelukkig. Ik had een zak in stukjes gesneden wortel bij als bezigheidstherapie en ben naast de hooibak blijven staan en er steeds wortels in gegooid. Dat leidde ze goed af.
Ik heb geen mogelijkheid om ze op te sluiten, dus ik wil ze zo rustig mogelijk op hun eigen plek houden. Iemand nog een goed idee voor een supplement naast de chillpil en de afleiding in vorm van eten?


Chillpil kun je gerust meer van geven. Ik gaf op piek momenten na 6 dagen opbouwen gerust 7 tot 8 pillen. Geloof me, dan zijn ze echt chil!

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 00:08

Hier nu ook begonnen met de Chillpil, ik ben benieuwd. Lekker eten en een zak vol snoep helpt gelukkig ook om dr bij mij te houden.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-23 16:39

Heeft iemand al ervaring met Pavo Be Chill? https://www.agradi.nl/pavo-bechill-1l.h ... ct-reviews

En anders de Valeriaantinctuur? Ik las dit in een ouder bokt topic over Valeriaanwortel ([VS] Valeriaanwortel?)

hoogendroog schreef:
Wij geven al jaren valeriaantinctuur. Gewoon te koop bij het Kruidvat, kost bijna niets. 40 druppels een kwartier voor het rijden (of wat dan ook) in een schone mond geven. Paarden zijn ontspannen, maar zeker niet verdoofd!

hoogendroog schreef:
Tinctuur is bij mijn weten de meest zuivere en sterkste vorm. We zijn destijds begonnen met 30 druppels per keer, dat hielp al wel iets, maar 40 druppels was precies goed. Let wel, wij gaven het alleen in het begin (bijv. voor het eerst in het donker in de buitenbak, of de eerste bosrit). Meestal was een keer toedienen voldoende, dan waren ze er wel door heen. Maar tegenwoordig doe ik ook wel van dat spul in de neus smeren (bijv. bij eerste keer scheren). Met de valeriaan kun je het gewoon uitproberen, er gebeurt niks raars als je teveel of te weinig geeft. Bij mijn weten geeft het ook geen gewenning. Ik nam het zelf vroeger als ik zenuwachtig was voor mijn examens.


Lijken me ook wel goede aanraders als ik dit zo lees!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 11:44

Popstra schreef:
Daihyo schreef:
Vorig jaar was ons eerste jaar op de huidige plek (24/7 buiten). Dat zit aan de rand van een klein dorp. Er werd toch wel aardig vuurwerk afgestoken. Ik heb ze om half 12 een flinke portie hooi gegeven en ben een paar dagen van tevoren met name mijn ruin de chillpil (opgebouwd naar 4 per dag) van Vitalstyle gaan geven. Dat haalt bij hem de scherpe randjes er af.
Ze zijn aardig rustig gebleven. Af en toe een rondje rennen, met name mijn merrie en de rest ging er achteraan. Maar ze stonden ook veel te eten gelukkig. Ik had een zak in stukjes gesneden wortel bij als bezigheidstherapie en ben naast de hooibak blijven staan en er steeds wortels in gegooid. Dat leidde ze goed af.
Ik heb geen mogelijkheid om ze op te sluiten, dus ik wil ze zo rustig mogelijk op hun eigen plek houden. Iemand nog een goed idee voor een supplement naast de chillpil en de afleiding in vorm van eten?


Chillpil kun je gerust meer van geven. Ik gaf op piek momenten na 6 dagen opbouwen gerust 7 tot 8 pillen. Geloof me, dan zijn ze echt chil!

Ah top. Goed om te weten. Ik ben 1e kerstdag begonnen met 2 pillen en ga vanaf vandaag opbouwen.
Er wordt al wat geknald hier en daar zijn ze heel rustig onder gelukkig.
Is het op oudjaarsdag wijs om de hoeveelheid dan te verdelen? Dus in de ochtend 4 en avond weer? Of gewoon in 1x 8 in de middag/avond?

Popstra
Berichten: 13763
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:36

verdelen is o.k hoor. Deed ik ook.
Maar ik zou de dag er voor ook al zo veel geven.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 16:17

Ga ik doen. Thanx voor de tip.

Tancreda4

Berichten: 24044
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:28

Ik ga die zenn flash proberen. Ochtends en avonds een spuit. Ben benieuwd...

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:43

Het ging goed. Tot vandaag.

In de kudde op de paddock weinig aan de hand. Soort van kop in de ruif politiek :+

Maar daarbuiten overal van schrikken, knorren en stressen.
Vandaag wilde ze de box niet in met binnen zetten en eenmaal in de box is alles spannend. Je overbuurvrouw die haar deken op de voerbak legt is al dood eng. -O-

Ze zijn hier nu al weer de hele avond en soms overdag wat aan het knallen.
Hopeloos wordt je ervan!

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:05

Ik heb in de jaren al verschillende dingen gebruikt.

Ooit begonnen met muisjes. Kon toen echt niet anders. Hij brak bijna zijn benen.

In 2018 was dit op en waren de muisjes niet meer te verkrijgen. Toen kreeg ik een spuit mee die ik onder zijn tocng moest spuiten. (Domosedan ofzoiets) niet nodig gehad, want ik had hem op Puur Tranquil gezet (gewonnen pot) en we waren van stal verhuisd waar hij naar buiten kan kijken.

Sindsdien staat hij niet meer op rustgevende spullen.

Maar mijn Tinker krijgt Nerv Control van Pavo op "spannende momenten" (vuurwerk, storm, hagel)

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:12

Daihyo schreef:
Ik heb geïnformeerd bij de stal hier in de buurt. Ik mag er komen staan voor 100 euro per nacht per stal. :wow:


Dat is echt schofterig!

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:14

Schrikken ze alleen van het geluid of sta je zo dat ze ook de kruitlucht ruiken etc?

Hier was het enkel het geluid en heeft regelmatig blootstellen aan hard geluid (we waren aan het klussen, dus niet eens bewust) ertoe geleid dat ze ook op vuurwerk nauwelijks nog reageren. En anders zaag ik even een plank door en relaxen ze meteen met een “Ooh, jij bent het” blik in de ogen :+

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 21:33

Geluid en lichtflitsen. Gewoon knallen reageren ze niet op. Maar dat geknetter of gefluit achter elkaar wel. En siervuurwerk in het donker.
Ze staan nu een paar dagen op de chillpil. Vandaag 6 stuks, morgen 8 (ochtend 4 en middag 4) en ik heb Stress van Heltie Horse voor morgenmiddag. Dat hebben ze vandaag ook gehad. Ze waren vrij relaxt.

Ik zet ze morgenmiddag rond 12 uur op de wei, dan eraf met een bak eten als het donker wordt en heel veel hooi. En dan rond 11 uur er weer naartoe en weer veel hooi. Ik heb extra lekker hooi liggen, dat eten ze graag, dus dat geef ik vooral morgen. En eten maakt rustig.
En dan blijven we bij vrienden die er naast wonen, zodat we om 12 uur weer naar buiten kunnen en er naast gaan staan met een zak wortels.

Als ik mijn merrie bij me kan houden, dan blijft de rest ook rustig. Zodra zij gaat rennen, raken de mannen ook in paniek. En gelukkig is zij erg gefocust op eten. Vorig jaar hebben we het ook zo gedaan en hebben ze een paar keer wat gerend, maar geen gekke dingen gelukkig.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:36

Kun je haar niet aan een halster vasthouden? Zodat ze niet gaat rennen? En dan uit de hand wortels voeren? Mijn merrie is rustiger wanneer ik haar vasthoudt dan wanneer ze los staat. Misschien dat dat voor jullie ook werkt? En dan een halster touw los door het halster halen om haar vast te houden, niet vast geklikt, zodat het touw, mocht ze los komen, op de grond valt en niet achter haar aan wappert.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:45

Vorig jaar stond die van mij buiten en heb ik haar idd de halve nacht aan een touwtje gehouden, ze was helemaal de weg kwijt. Ondanks dat de rest van de kudde best relaxed was.

Dit jaar staat ze ‘s nachts gelukkig op stal. We zijn met de kerst begonnen met de chillpill. Ik merk wel dat het de scherpe kantjes eraf haalt. Maar hoe het morgen echt gaat zullen we zien.

Ze zullen het allemaal best overleven, maar wat mij betreft is het wel tijd voor een geheel vuurwerkverbod. Wat een stress levert het op voor zoveel dieren.