Stress supplement met oud en nieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 10:23

Vorig jaar was ons eerste jaar op de huidige plek (24/7 buiten). Dat zit aan de rand van een klein dorp. Er werd toch wel aardig vuurwerk afgestoken. Ik heb ze om half 12 een flinke portie hooi gegeven en ben een paar dagen van tevoren met name mijn ruin de chillpil (opgebouwd naar 4 per dag) van Vitalstyle gaan geven. Dat haalt bij hem de scherpe randjes er af.
Ze zijn aardig rustig gebleven. Af en toe een rondje rennen, met name mijn merrie en de rest ging er achteraan. Maar ze stonden ook veel te eten gelukkig. Ik had een zak in stukjes gesneden wortel bij als bezigheidstherapie en ben naast de hooibak blijven staan en er steeds wortels in gegooid. Dat leidde ze goed af.
Ik heb geen mogelijkheid om ze op te sluiten, dus ik wil ze zo rustig mogelijk op hun eigen plek houden. Iemand nog een goed idee voor een supplement naast de chillpil en de afleiding in vorm van eten?

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:54

StressControl, zowel de vloeibare variant als de pasta. :j

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:40

Ik volg even mee.

Hier gaf de chillpill geen effect. Ik heb nu bachbloesem druppels gestart sinds 3,5week (speciaal gemeten), maar nog steeds zie ik dat ze stress heeft bij spontane knallen.

Die van mij staat op de box, die kan ik niet buiten laten. (Pensionstal).

Ze is bomproof maar vuurwerk zorgt echt voor ellende. Vorig oud & nieuw durfde ze een week haar stal niet in en vloog eruit als ze een kiertje zag.

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:36

wat misschien ook nog wel een goede is..ik zag afgelopen week op facebook een post van iemand die dus eigenlijk oordoppen/oorproppen zocht om het geluid dan te verminderen voor het paard.
misschien kun je ook naar zoiets kijken?

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:46

Ik volg ook graag. Mijn jaarling kan wel op stal, maar die schrikt gigantisch van elke knal en vliegt dan ongeveer tegen de box wand omhoog. Wil hem ook op de een of andere manier wat rustig proberen te houden. Kreeg zelf de tip om valeriaan te proberen. Maar vraag me af of dat voldoende gaat werken.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:53

Ik volg ook mee, hier 24/7 buiten aan de rand van het dorp. De ene is wel relaxed, de ander uit haar spanning wel door bewegen en neemt daarin de eerste mee. Als ik met een zak lekkers bij de stal blijf blijft ze wel redelijk bij mij.
Phytonics Strezzz doet voor mijn gevoel niet zo veel, ik wil de Chillpil proberen. En heb een roller met etherische olie.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:06

Volg! Die van mij was zo van slag vorig jaar, durfde een week niet de stal in/uit, paddock niet meer in, zo sneu. Ben nu begonnen met No Stress van Paskacheval.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:15

Ik volg ook even!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:45

Hier doet canabidol wonderen, voor zowel paard als hond.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:34

Ik ben nu maar gestart met valeriaanwortel & kamille in kruidenvorm. Hopelijk werkt dat verlichtend tzt. B-)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 14:38

Ik lees even mee, zoek voornamelijk iets wat je niet al weken elke dag moet geven maar ook gewoon voor die dag alleen werkt.
Woon namelijk niet in de buurt.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 18:52

ellepel schreef:
wat misschien ook nog wel een goede is..ik zag afgelopen week op facebook een post van iemand die dus eigenlijk oordoppen/oorproppen zocht om het geluid dan te verminderen voor het paard.
misschien kun je ook naar zoiets kijken?


Vind dit ook wel een goede. Alleen durf ik een gestrest paard geen halster om te doen in de stal. En dan is een oornetje wel makkelijk af te doen d.m.v. schuren

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 19:51

Ik weet niet of je het over paarden of pony's hebt? Bij Chillpill is dan echt 6 pillen nodig om echt te werken in zo'n stresssituatie. Verder misschien flink de muziek aan? Doe ik op stal (wel al aantal dagen ervoor dat ze dat als gewoon zien), maar buiten is dat mss wat lastiger.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 20:44

Goeie tips komen er voorbij.
Wel handig om te weten: ze lopen 24/7 buiten. Hebben wel een schuilstal, maar die kan niet dicht. Het gaat om een haflinger en een paint, vandaar 4 pillen. Maar 5 mag ook nog. 1 per 100kg lichaamsgewicht geloof ik.
Proppen heb ik ook aan gedacht. Of desensibiliseren.
Maar een extra supplement is ook fijn. Alles om ze rustig te houden. Alleen wel fijn als ze ook kunnen eten. Want van eten worden ze ook rustig.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:28

Ik heb al eens ruim vooraf gestart met homeopathische druppels. Kamille al eens gegeven. Magnesium. Chillpill. Dag spul om in neusgat te smeren.... deed allemaal niet super veel helaas.

Toch ga ik denk ik er toch weer chillpill in stoppen in de hoop
Dat het iets verminderd....

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 21:36

Is er in de buurt een stalling, pension of maneger oid waar ze een nachtje kunnen verblijven?
Wij hebben van de inloopstal een wat diepe box gemaakt, en met een stel deuren (oude houten garagedeuren ergens -uiteraard- van ver weg opgehaald) staan ze dan die nacht opgehokt met z'n drietjes in 1 grote stal. Paar flinke zakken hooi, en licht aan. Ze vinden de knallen niet zo erg maar het siervuurwerk van boven wel. Zien ze niets dan gaat het prima.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 21:44

Ja dat zou kunnen. Maar mijn ruin flipt op stal. En mijn merrie en shet hebben zelfs nooit op stal gestaan. Dus ik weet niet of ze daar nu echt mee geholpen zijn. :=
Denk dat mijn merrie het nog wel accepteert. En de shet ook wel zolang we eten is. Maar mijn haflinger komt serieus over deuren heen in een stal.
Is wel het overwegen waard hoor. Met hoge traliestal en naast elkaar. Ik heb daar al een paar keer aan lopen denken. Ik zou allicht eens kunnen informeren bij de stal in de buurt. Is ook net buiten dorp, dus rustiger met vuurwerk.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:50

Ik zou het wel doen; in de coronatijd konden ze hier 247 buiten blijven, lekker rustig toen. Maar ik heb ze ook in andere jaren wel eens buiten gelaten, en was bij hen toen de overbuurman zijn, op zich mooie, siervuurwerk afstak.
Ze kropen na een rondje paniekerig rondrennen in mijn broekzak, renden weer paniekerig weg, en dat een keer of 15. Dat doe ik ze niet weer aan, en gelukkig hadden ze heel veel ruimte om hun rondje te rennen maar om midden in de nacht 3 paarden te zoeken in het bos... :x
Dus het wordt sindsdien 1 nacht ophokken.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 19:50

Iemand ervaring met de calm down supplement van horse victory?

Anoniem

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 06:54

Geen supplementen, maar ik geef due van mij om 1 voor 12 een grote emmer slobber. Soms rennen ze een rondje, maar komen altijd terug bij de slobber...

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 07:43

ZYLKENE equine (echt op natuurlijke basis) wel al paar dagen van te voren mee beginnen.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 08:35

Hier lopen ze ook 24/7 buiten, vorig jaar zijn ze zich rot geschrokken om middernacht na 2 rustige corona jaarwisselingen.
1 van de 2 durfde de schuilstal niet meer in.
Ben toen Bach rescue druppels gaan geven en binnen 24u stond hij uit zichzelf weer in de schuilstal.

Dit jaar sluit ik ze op in de schuilstal met licht en radio aan en controleer ik ze een paar keer op de avond, en ga binnenkort alvast beginnen met de Bach rescue druppels omdat er toch af en toe al knallen te horen zijn hier.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Stress supplement met oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 08:45

Vorig jaar zennn flash gebruikt van audevard. Dit jaar 2 spuiten op voorraad, het begon vprig jaar al best vroeg, nu krijgt hij s ochtends al wat

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 09:32

Cemlys schreef:
Vorig jaar zennn flash gebruikt van audevard. Dit jaar 2 spuiten op voorraad, het begon vprig jaar al best vroeg, nu krijgt hij s ochtends al wat


Maakt dat sloom? Kunnen ze wel gewoon eten en alles of werkt t als muisjes sloom makend?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-23 20:08

Tancreda4 schreef:
Cemlys schreef:
Vorig jaar zennn flash gebruikt van audevard. Dit jaar 2 spuiten op voorraad, het begon vprig jaar al best vroeg, nu krijgt hij s ochtends al wat


Maakt dat sloom? Kunnen ze wel gewoon eten en alles of werkt t als muisjes sloom makend?

Nee hoor, maakt niet sloom. Ik sedeer hem liever niet ivm zn leeftijd. Vorige jaar heb ik het wat te laat gegeven, dit jaar dus eerder beginnen