Gebruik van kokosolie voor het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hartje

Gebruik van kokosolie voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 11:36

Ik hoor en lees goede verhalen over gebruik van kokosolie voor het paard. Zowel voor het voeren als voor gebruik in staart en manen. Nu weet ik ook dat er een heleboel 'rommel' te koop is.
Gebruiken jullie kokosolie?
Zo ja welke ?
En waarvoor precies allemaal ?
Waar koop ik echt goede kokosolie (ik heb begrepen Holland & Barrett, maar daar zie ik ook verschillende op de site staan)?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:37

Waar wil je het voor gebruiken ?

Hartje

Re: Gebruik van kokosolie voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 13:50

Ik heb gelezen dat je het heel goed kunt voeren maar ook gebruiken als anti klit voor de staart en manen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:07

Voor voer zou ik echt niet zomaar kokosolie voeren. Er bestaat wel paardenvoer op basis van kokos.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:36

Kokosolie zou ik toch ook niet direct voeren. Hoewel men vaak denkt dat dit een beter alternatief is, is kokosolie ook voor mensen niet zo geschikt.
En als antiklit... het lijkt me behoorlijk kostelijk om dat als antiklit te gebruiken. Er zijn veel goedkopere alternatieven lijkt me...

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:37

Aangezien het een behoorlijke rotklus is om weer uit manen en staart te wassen, zou ik het niet aanraden. Heb het jaren terug ook eens geprobeerd met koud geperste kokosolie. Dra-ma.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:41

Kokosolie als antiklit gebruiken lijkt me ook vooral een grote zooi worden. Want 1 keer rollen en de manen zitten onder het vastgeplakte zand.

Waar ik kokosolie wel voor gebruik: tegen teken en vliegen. Niet alleen op paarden trouwens. Het is dan de geur die het hem doet, dus je moet niet-ontgeurde kokosolie hebben. Dat kan een biologische olie zijn, maar ook een niet-biologische die nog naar kokos ruikt. In dat geval staat er "niet-ontgeurd" op het etiket.

Als je dan de teekgevoelige plekken elke dag even insmeert met wat kokosvet blijven je paarden teekvrij *\o/* Dus zeg maar de kroonranden, kootholtes, ellebogen, liezen, bilspleet. Al die soort plekken waar een teek aan boord van je paard kan komen.

En niet op roze huid (aftekeningen/bonte paarden) smeren, want dan kunnen ze verbranden.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:41

Als anti-klit? Nee niet doen, het maakt het echt vettig en er blijft daardoor veel stof aan de manen hangen.

Ik gebruik het als middel om te helpen bij zomerjeuk. Ik voeg dan wel nog 10 cl teatree olie bij (op een halve liter kokosolie). Ik smeer daar om de dag/2 dagen de manenkam en staartaanzet mee in, het houdt het mooi vettig en de teatree houdt de insecten tegen. Wel afdekken anders kunnen ze verbranden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:06

Koper schreef:
Kokosolie als antiklit gebruiken lijkt me ook vooral een grote zooi worden. Want 1 keer rollen en de manen zitten onder het vastgeplakte zand.

Waar ik kokosolie wel voor gebruik: tegen teken en vliegen. Niet alleen op paarden trouwens. Het is dan de geur die het hem doet, dus je moet niet-ontgeurde kokosolie hebben. Dat kan een biologische olie zijn, maar ook een niet-biologische die nog naar kokos ruikt. In dat geval staat er "niet-ontgeurd" op het etiket.

Als je dan de teekgevoelige plekken elke dag even insmeert met wat kokosvet blijven je paarden teekvrij *\o/* Dus zeg maar de kroonranden, kootholtes, ellebogen, liezen, bilspleet. Al die soort plekken waar een teek aan boord van je paard kan komen.

En niet op roze huid (aftekeningen/bonte paarden) smeren, want dan kunnen ze verbranden.

Ik heb inmiddels geen paarden meer, maar precies daar gebruikte ik het ook voor, maar dan voor een van mijn honden. Aangezien die epilepsie had wilde ik daar geen chemische middelen voor gebruiken.
Werkte best goed, enige nadeel dat de rest van het roedel hem na insmeren wilde aflebberen :D