Daihyo schreef:Heb je de optie om het mengen bijvoorbeeld voor een week te proberen? Want dat lijkt me ideaal. Ik meng ook een rijke soort met graszaadhooi. Het rijke hooi meng ik met graszaad in slowfeeders met kleinere mazen en ik geef nog extra graszaadhooi in netten met grote mazen en los in een bak. Daardoor wordt het eten makkelijker en gaan ze toch graszaadhooi eten. Of eigenlijk in de volgorde: rijk hooi in slowfeeders —> graszaadhooi in bak —> graszaadhooi in grote maas. En als er dan niks meer makkelijk gaat, knabbelen ze wat graszaadhooi uit de slowfeeders. Zo voee ik onbeperkt, maar wel onder controle zeg maar.
Stel je kunt niet mengen, zou ik voor onbeperkt optie 2 gaan icm een balancer en specifiek bijvoeren. Met name in de eiwitten en dan energie en/of vetten (EWpa) bij arbeid of afvallen. Als je dat gericht doet met geconcentreerd voer, hoef je daar niet veel van te geven.
Dan zou je zekfs nog kunnen overwegen om een grotere partij optie 2 te kopen en een paar baaltjes van optie 1. Dan zit je daar niet aan vast en heb je optie 2 vast in huis. Gaat het mengen wel, kun je meer optie 1 bijkopen.
Ik heb alle opties open, want sta eigen beheer en dit is mijn vaste levelancier. Dus iets 'achter de hand houden' kan altijd. Ik heb ook verschillende slowfeeders, zowel 4X4 als 3X3 en los kan natuurlijk ook nog. Ze staan nu op het schrale hooi uit 4x4 en dat lijkt goed te gaan maar is pas eerste week.
Ik denk dat ik toch eerst op alleen arme hooi zet met specifieke bijvoeding. En zodra ze teveel afvallen wat hooibaaltjes bijhaal van optie 1.
Volgens mij zegt vrijwel niemand alleen optie 1 te voeren, toch? Of wel?