Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 16:13

Ik ben van de winter volledig over gegaan op de producten van Vitalbix. Sinds een paar maanden heb ik problemen met zijn weerstand. Dat heb ik eerder nooit gehad! Zou deze omschakeling de oorzaak kunnen zijn? Zijn er meer mensen met deze ervaring? Waar doen jullie paarden het goed op? Mijn pony deed het eerder super op Vitalbix.

Ik zal een omschrijving geven van de voeding, beweging en het management van de stal.

- Paard glimt als een spiegel, beetje aan de mollige kant, hoeft niet dikker;
- Paard is 16 jaar, doet wat lichte arbeid 4 keer per week;
- Paard komt buiten van 8 uur tot 18:00 uur. Hij heeft soortgenoten om zich heen. Staat momenteel op t gras;
- Hij heeft onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit (vrij rijk);
- Paard heeft afgelopen tijd last gehad van: rotstraal, mok, ontstoken ogen en schimmel;
- Paard likt zand;
- Paard reageert wel extreem op vliegen beten, maar dit was ook al voordat hij Vitalbix kreeg.

Hij krijgt de dosering Vitalbix Daily compleet (zonder lucerne), handje soort Lucerne van Vitalbix, handje Vital Active plus 2x per dag en supplement Jointpower (artrose).

Tips en ervaringen zijn welkom.

Eapy

Berichten: 1735
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:15

Zand likken op daily complete van Vitalbix deed mijne helaas ook en hoor je vaker. Ik voer van Vitalbix nu alleen nog de fiber mix (ben ik al jaren fan van!) en de Tiny treats. Die gaan wel goed!

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:20

de slechte voeten kan ook uit de stal komen, weet niet wat voor bodem er gebruikt word en of het wel droog en schoon genoeg is?
je kunt ook een ander merk voer halen en kijken of het beter gaat?

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 16:23

ellepel schreef:
de slechte voeten kan ook uit de stal komen, weet niet wat voor bodem er gebruikt word en of het wel droog en schoon genoeg is?
je kunt ook een ander merk voer halen en kijken of het beter gaat?


Ze staan droog, zelfs de paddocks/weides zijn niet extreem nat. Daarin is weinig veranderd. Hij staat op vlas.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 16:30

Hier ook 1 die slechtere voeten kreeg, 1 werd er spooky en 3 die zand gingen likken. Ik ben overgestapt op een andere balancer en het probleem loste zich met een paar dagen op. De fibermix is wel fijn en daar ook geen problemen mee overigens. Alleen met de Daily Complete, beide versies.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 17:00

Hij krijgt trouwens ook lijnzaadolie met vitamine e door z’n voer, vergeten te zeggen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 17:01

Daihyo schreef:
Hier ook 1 die slechtere voeten kreeg, 1 werd er spooky en 3 die zand gingen likken. Ik ben overgestapt op een andere balancer en het probleem loste zich met een paar dagen op. De fibermix is wel fijn en daar ook geen problemen mee overigens. Alleen met de Daily Complete, beide versies.


Welke voer jij op dit moment?

Urbiezira

Berichten: 2919
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:19

Hier ook een op daily complete die plots mok kreeg. Werd er ook spooky van, terwijl zijn energie er niet op vooruit ging. Ben uit eindelijk weer overgestapt op het sportbrok van stal.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:26

Hier ook een die het niet lekker deed op de DC (timothee). Werd plofferig, slecht in haar vacht en conditie was er niet aan te krijgen. Ze staat nu op Florian en dat gaat een stuk beter :j

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:36

Ik heb afgelopen zomer voor het eerst een zak vitalbix vitaminebrok gevoerd, en het viel me toevallig ineens op dat hij zijn liksteen vaker gebruikt dan normaal.
Geen idee of het daarmee te maken heeft natuurlijk, maar ik ben sinds vorige week weer terug gegaan naar Marstall Force waar ik al jaren tevreden over ben (die was in het voorjaar even niet op voorraad, dus vandaar eens de Vitalbix geprobeerd). Ik ben benieuwd of hij binnenkort weer minder behoefte heeft aan de liksteen.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:50

Toch bijzonder dat je het voert om geen tekorten te krijgen en dit bij veel paarden een heel andere uitwerking heeft.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:52

Dat is met meer balancers zo. Bij de een past het prima, bij de ander minder. Hangt ook nog af van wat er in het gras (dus bodem), hooi en water zit. En van nog veel factoren zoals training, type paard, enz.

TS: ik voer nu Marstall Force of Agrobs Naturmineral. Op beiden doen ze het een stuk beter.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 23-08-23 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:54

belle_boef schreef:
Toch bijzonder dat je het voert om geen tekorten te krijgen en dit bij veel paarden een heel andere uitwerking heeft.


Zo dacht ik het ook goed te doen bij mijn merrie: vitaminebrok en ruwvoermix. Maar dat bleek echt te weinig te zijn. Ze krijgt nu een stuk meer en doet het daar veel beter op.

mino1
Berichten: 365
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:22

Om eerlijk tezijn vindt ik dat niet raar zolang je niet weet wat er in je ruwvoer en bodem (gras) zit kun je niet gericht voeren. Met andere woorden doe je maar wat op hoop dat het goed is .

Lindsey_99
Berichten: 2498
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:33

Zou het ruwvoer wat onbeperkt gegeven misschien toch een beetje te rijk zijn? Samen met het gras, wat dit jaar te lijden heeft gehad van regen, hitte en droogte sinds een paar weken een groeispurt heeft gemaakt nadat het is gaan regenen.
Ik zou liever het ruwvoer laten analyseren, en dan kijken of het aan de brok ligt, aan de combinatie of aan wat anders.
Andere test is weer terug naar de vorige brok en kijken of dat verschil maakt.

senna21

Berichten: 11865
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:37

Wat is de reden dat je bent overgestapt op dit voer?
Gezien de leeftijd kan het voetenprobleem ook door beginnende Cushing/Ppid kunnen ontstaan. Dit kun je laten testen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 18:55

senna21 schreef:
Wat is de reden dat je bent overgestapt op dit voer?
Gezien de leeftijd kan het voetenprobleem ook door beginnende Cushing/Ppid kunnen ontstaan. Dit kun je laten testen.


Omdat hij enorm veel schilfers kreeg van normale basisbrok. Ook had hij jeuk en vette vacht. Dit was de enige vitamine brok die hij lustte.

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:58

Ja hier ook veel problemen met vitalbix. Onze haflinger kon niet over de grote hoeveelheden zout die in vitalbix zit. Zoek maar eens op in vergelijking tot andere voersoorten. Had slechte hoeven, nieren vrij hard en ging raar gedrag vertonen.

Onze haflinger krijgt nu de slueslimix en de andere voer van Equifyt.

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Weerstand problemen sinds voeding Vitalbix, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:07

Nieren vrij hard? Hoe constateer je dat

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:34

Mijne liet zich met een week in elkaar meppen in slaapmodus door zijn beste vriend op vitalbix.
Echt een zombie!!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:03

Lindsey_99 schreef:
Zou het ruwvoer wat onbeperkt gegeven misschien toch een beetje te rijk zijn? Samen met het gras, wat dit jaar te lijden heeft gehad van regen, hitte en droogte sinds een paar weken een groeispurt heeft gemaakt nadat het is gaan regenen.
Ik zou liever het ruwvoer laten analyseren, en dan kijken of het aan de brok ligt, aan de combinatie of aan wat anders.
Andere test is weer terug naar de vorige brok en kijken of dat verschil maakt.

Ja veel gras dat in juni is gemaaid, is hoog in suiker. Analyse is geen overbodige luxe als je een paard hebt dat daar gevoelig op is.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:07

Meestal is het beter om na enkele maanden te wisselen van balancer.
Probeer anders eens pavo vital bijvoorbeeld ?
Er zijn zat ‘goede’ vitamine / mineralen brokken te koop, maar wat voor de een werkt kan voor de ander idd niet werken.

En als je paard niet echt extra’s nodig heeft lekker bij een enkele balancer blijven en evt. aanvullen met iets van magnesium eiwit oid als je weet wat er in je hooi zit.

En tip voor slechte eters koop een zak agrobs mash (slobber) klein bekertje erdoorheen en tot nu toe hebben alle paarden die ik ken het wel gegeten. (Mooie slobber meer vit mineralen toevoeging dan overbodige troep)

Nielojram

Berichten: 7809
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 20:45

Muze schreef:
Nieren vrij hard? Hoe constateer je dat

Je was mij voor ;)

Hoe dan?

ellepel

Berichten: 47358
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 21:29

Gizeppie schreef:
senna21 schreef:
Wat is de reden dat je bent overgestapt op dit voer?
Gezien de leeftijd kan het voetenprobleem ook door beginnende Cushing/Ppid kunnen ontstaan. Dit kun je laten testen.


Omdat hij enorm veel schilfers kreeg van normale basisbrok. Ook had hij jeuk en vette vacht. Dit was de enige vitamine brok die hij lustte.


hee wat toevallig dat je dat noemt, ik heb een ruin gehad die precies hetzelfde had.
geen enkele brok kon er in.
op muesli deed hij het beter.
ik gaf subli dieetmix,misschien kun je die proberen?

xLiez

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 21:47

Nielojram schreef:
Muze schreef:
Nieren vrij hard? Hoe constateer je dat

Je was mij voor ;)

Hoe dan?


Beetje gek verwoord van mij oeps, maar hij had op de plek van de nieren echt een heel opgezwollen stuk. Wat soms ook een stuk stugger was en enoooorm veel plassen. Dat is allemaal veranderd sinds we ander voer geven dus kans dat het wel door vitalbix kwam.