Welk voer voor jong paard die net in training is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roccokarina
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-19

Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 17:12

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af wat jullie je jonge paard geven die net in training is.
Ik zie door de bomen het bos niet meer…
Die van mij mag net wat voller en energieker worden. Ik zoek ook voer dat de spier opbouw bevorderd.

Dus ik vroeg mij af wat voeren jullie je jonge paard?

Bowo
Berichten: 2823
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 17:54

Ligt nogal aan het paard. Wat en hoeveel voer je nu?

Wij hebben er 1 die alleen Pavo Vital krijgt en 1 die meerdere kilo's merriebrok krijgt. Allebei KWPN, maar nogal andere behoeften. De ene haalt alles al uit het gras, de ander is niet dik te krijgen, ook voordat ze in het werk ging niet

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:09

Ik denk zelf aan merriebrok of havens draversbrok. Maar je kunt ook kijken of een goede sportbrok afdoende is. Niet te zuinig voeren als je paard verder geen problemen heeft. Ik zou mikken op 2x 1 kilo en dan eens kijken wat er gebeurt (mits ze dat nu nog niet krijgt natuurlijk, want dan is het een ander verhaal).

Roccokarina
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 18:11

Bowo schreef:
Ligt nogal aan het paard. Wat en hoeveel voer je nu?

Wij hebben er 1 die alleen Pavo Vital krijgt en 1 die meerdere kilo's merriebrok krijgt. Allebei KWPN, maar nogal andere behoeften. De ene haalt alles al uit het gras, de ander is niet dik te krijgen, ook voordat ze in het werk ging niet



Die van mij is ook een kwpn’er en staat 24/7 nu op het gras en krijgt in de ochtend 1 kilo basisbrok van subli met in de avond 1 kilo van Pavo condition
Maar is ook gewoon niet dik te krijgen

Bowo
Berichten: 2823
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:20

Waarom voer je de Condition? Volgens de omschrijving is dat juist voor paarden die geen extra energie nodig hebben.

Ik zou eens beginnen met beide voerbeurten vervangen door een dravers- of merriebrok. Eventueel nog een 3e voerbeurt met nog een kilo.

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:27

Wel goed ontwormd? Maar kan ook zijn dat ze nog aan t groeien is :).

Roccokarina
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 19:35

Diddykong schreef:
Wel goed ontwormd? Maar kan ook zijn dat ze nog aan t groeien is :).


Zeker! Einde van het jaar standaard en verder door het jaar heen wordt zijn mest gecontroleerd (via worm en co )

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:42

Ja soms werkt dat niet. Mijn paard was eens schoon en toevallig 3 weken later op de kliniek nog eens gekeken en toen zat ze vol wormen. Bij een schraal paard kan een x extra ontwormen in elk geval nooit kwaad. Just in case ;).

Wildgirl

Berichten: 11674
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 19:51

Waaruit bestaat de training(hoevaak, hoelang) en hoe ziet je overige management eruit?
Vol in het gras of op een paddock, hooi of voordroog etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:25

Afbeelding

Dit is mijn oudje van 29 op pavo condition :o super tevreden van.

Misschien de porties toch groter maken, en aanvullen met slobber?

Hoe is de weidegang, je zegt 24/7 buiten, maar is het gras goed? Is er extra hooi?

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Welk voer voor jong paard die net in training is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:47

Goed hooi, getest op voedingswaarde en een goede vitamine/mineralenbrok, en als het hooi tekort schiet in eiwitten dan die aanvullen met bijvoorbeeld coolstance copra of een andere bron. Om een jong paard vol te stoppen met merriebrok vind ik niet zo'n goed idee. Daar is die brok niet voor, zit veel te veel suiker/koolhydraten in. https://vitalbix.com/vitalbix-breed-gro ... erriebrok/

Kendra

Berichten: 8741
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:04

Een jong paard moet het in principe doen op goed ruwvoer met max. een paar kg goed krachtvoer.
Speciaal voer zou ik niet zomaar mee beginnen - wij doen dat eigenlijk nooit. Dat ze het af en toe even wat moeilijker hebben is herkenbaar. Dat is ook niet erg, maar op tijd een stapje terug in de training is belangrijk.
Soms groeien ze bv. nog door - en zo'n groeispurt kost veel energie. Dan mogen ze best een beetje extra voer (Dat helpt overigens bijna nooit...) , maar moet vooral de training aangepast.
24/7 buiten vraagt met dit weer ook veel energie, dus je zou ook kunnen overwegen om hem tijdelijk 's nachts op stal te zetten. Ik merk dat onze jonge paarden het wel fijn vinden, die liggen 's nachts languit te slapen.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 21:05

Pavo condition! Ideaal laag in suikers en energie, wel net die vitaminen en mineralen die je nodig hebt.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 22:32

Pavo Condition heeft ook weer 21% suiker en zetmeel, en dat is behoorlijk veel. Je voert dan bij een kilo brok per dag (zoals ze voorschrijven) 210 gram koolhydraten. En dat elke dag weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:58

Voor sommige paarden is dat heus niet erg Lindsey :o

Je moet vooral kijken naar je paard.

Wij hebben 7 paarden op een suikerarme muesli en 2 paarden op pavo condition.

Dit is de andere op pavo condition, zij is 20 jaar oud (er zit geen glansmiddel op :') )
(+ ander paard foto hierboven):

Afbeelding

Kijk vooral naar je paard dus.
Een goede wei met 'stressvrij' gras en goed hooi is ook belangrijk, maar soms is het extra krachtvoer gewoon nodig.

Capriootje

Berichten: 6765
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:28

Ik raad ook de Havens draversbrok aan, doen hier verschillende paarden het erg goed op maar ook vooral mijn eigen jonge paard. Extra energie en eiwitten hebben ze nou eenmaal nodig in deze fase, qua groei maar ook start van het werk en spieropbouw enz.

Koekie73

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:59

Topic is al iets ouder, maar ik was ook erg zoekende voor mijn merrie. Ze is net zadelmak gemaakt (ze is 3.5) en kreeg daar merriebrok. Ik had nog een halve zak prodogrow die ik nu heb opgemaakt sinds ze weer thuis is en nu voer ik voorlopig draversbrok van Havens. Genoeg eiwitten in deze fase :j