Grasbrok voor paard op paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 07:07

Dag!

Aangezien ik geen verstand heb van voer wil ik graag jullie advies.
Heeft het nut om een paard op de paddock grasbrok bij te geven?

Paard krijgt nu fibrebeet om aan te komen en daarbij fibrenuggets. Daarnaast onbeperkt hooi.
Als die op gewicht is wil ik over gaan op muesli.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 07:14

Fibrenuggets is een (dure) grasbrok :)

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:05

Ik denk dat je op de paddock beter onbeperkt ruwvoer kan geven en gras als dat mogelijk is (wei).

Bietenpulp in combinatie met olie helpt ook goed met aankomen..en dravers/ merriebrok voor de eiwitten. (maar alleen als paard niet HB gevoelig is)

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 12:32

Fibrenugget is ong. 10% eiwit en de grasbrok hier (hartog) is ruim 16%, dus qua er zit wat in is je grasbrok meer waard om aan te zetten of stomweg genoeg eiwit binnen te krijgen. Weet je de waardes van je hooi? Ook ivm suikers?

journee
Berichten: 764
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:23

Dit is een beetje afhankelijk van wat je wilt bereiken. Heeft je paard problemen met de opname van voeding? De slobber van havens is dan een hele goede optie. Mocht hij problemen hebben met suiker maar wel goed kunnen kauwen, dan is havens natural balance muesli een optie. Deze heeft laag suiker maar hoog olie gehalte. Beide soorten hebben een hoog Ewpa gehalte en helpen om aan te komen. Naast hooi en grasbrok is luzerne een fijn ruwvoer aanvulling. Dit is hoog aan eiwit en ondersteunt de spieropbouw.

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 18:38

Bedankt allemaal!
Pony heeft geen problemen met het opnemen van ruwvoer. ‘T is puur dat ie geen ‘echt’ gras krijgt :)

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:49

Ik geef mijn pony die op zand/ verharding woont wel grasbrok. Momenteel de wiesencobs van marstall. Naast dat hij in het bos mag snacken van planten bomen mossen en grassen. Puur omdat ik van mening ben dat een paard een redelijk gevarieerd menu nodig heeft. Daarnaast vaak nog een handje hunsrucker trift of een handje grun mash erdoor.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 07:53

Moet ie er ook wat langer mee kauwen? Want dan zou ik i.p.v brok eerder voor bv Hartog gras mix kijken. Of de comfort, mocht je paard ook vitamine en mineralen bij moeten krijgen.

journee
Berichten: 764
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:55

Hooi en grasbrok zijn beide "echte gras", maar dan in gedroogde vorm. :) Dus als je voor de afwisseling wat extra wilt geven, kies dan voor luzerne, een worteltje, wat brok/muesli of zoek eens wat wilgentakken op!

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Grasbrok voor paard op paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:54

Op de paddock hebben ze gewoon weide hooi, maar om de eiwitten wat op te krikken (helemaal de laatste paar jaar) voer ik daarbij nog ruwvoermixen en grasbrok. Mijn ruwvoermixen zijn van Agrobs (Alphen Grun muesli en mash) en de grasbrok van Hartogh. Ik geef dat 2x per dag met een balancer.