Voeding voor aankomen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 13:35

Hi bokkers

Voor mij alweer heel lang geleden dat ik actief ben geweest op bokt hopelijk werkt het nog net zo fijn als 'vroeger' waarin gelijkgestemden met elkaar mee kunnen denken.
Ik zit met het volgende vraagstuk.
Sinds ruim een halfjaar heb ik een nieuw paard, even wat info ter context:
- Ruin
- 13 jaar
- 1.64
- Wolkentanz x Wanderbursch
- Loopt z1/z2 niveau, voorheen youngriders gelopen en M springen
- Elke dag minimaal 5 uur weidegang in relatief groene wei met rijk gras (deze tijd van het jaar minder)
- 3 keer p dag ruwvoer, wordt door stal gevoerd, heb niet veel invloed op hoeveelheid. Ieder paard krijgt +- evenveel
- Loopt zo'n 4/5 keer p week, 3 keer intensiever en de rest rust of recreatief (longe benen springen of rondje springen op 60 cm voor de lol/afwisseling)
- Is een stressgevoelig paard, nu die geaard is op deze stal en lekker in de wei loopt is dit al stukken beter maar bij stress eet hij meteen zijn hooi slecht en zie je dit aan zijn lijf (logisch ook)
- Is gecheckt op maagzweer is niks uitgekomen

Mijn casus is nu: ik krijg/houd hem moeilijk op gewicht. hij heeft een enorme looplust en energie, maar ziet er nu m.i. nog wat te kaal uit. Het is al stukken verbeterd en ik weet dat dit tijd en geduld nodig heeft, maar ik zou heel graag willen dat hij voordat hij de winter weer in gaat wat meer aan is gezet.
Wat ik nu voer en waar ik ook invloed op heb qua hoeveelheden:
- 2 x halve schep pianissimo van Cavalor (ivm stressgevoeligheid)
- 2x hele schep Cavalor sportbrok (standaard sportbrok, als ik me niet vergis cavalor action)
- ik voer zelf nog dagelijks seniores priores bij, 1 KG.
- qua supplementen geef ik in de zomer elektrolyten bij ivm zweten, NAF magic (overpriced magnesium) en voor wat extra vetten lijnzaadolie.


Nu is dit paard absoluut niet mager en zou hij waarschijnlijk in de gewichtsschaal als 'perfect' aangeduid worden alleen is het voor mij a) belangrijk dat hij wat extra vet op de botten te hebben om dit goed om te kunnen zetten in spier, met name in de bovenlijn b) ik het persoonlijk mooier vind als een paard wat ronder is en c) ik hem goed aan wil laten komen deze zomer zodat hij straks in nov/dec wat meer reserve heeft.

Ik wil geen advies over huisvesting en stalmanagement waar ik geen invloed op heb, we staan op deze stal heel fijn en hij voelt zich er goed. Dat hij hier door alle regelmaat geen stress meer heeft helpt al ontzettend om beter en ronder in zn vel te zitten dus een verhuizing doen wij niet. Ook ruwvoer zijn wij afhankelijk in wat er gevoerd word dus kan ik helaas ook weinig mee behalve aangeven bij staleigenaar en dit heb ik al gedaan.

Graag jullie advies in:
- Dikmakers om bij te voeren
- Krachtvoer welke soort en welke hoeveelheid

Tips die ik al heb gekregen waar ik over twijfel:
- Verhogen hoeveelheid seniores priores (geef nu 'maar' 1 kg p dag dit opbouwen tot bijvoorbeeld 3kg)
- bietenpulp
- Voer met meer vet erin ipv het zoeken in eiwitten (hier weinig ervaring mee graag tips)
- Luzerne bijvoeren
- Pavo speedibeet als tip gekregen, weet niet of dit beter is dan seniores priores?
- Subli Omega Mix 369
- Masters omgega-plus

Ik zoek geen product met heel veel suiker omdat hij al voldoende krachtvoer krijgt plus zijn energie level is hoog en hij is absoluut niet futloos.

Wie heeft er tips of wil er met me meedenken?
Heel erg benieuwd en bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 13:38


Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:03

Ik zou het in eerste instantie in ruwvoer zoeken. Weet je hoeveel hooi hij in gewicht krijgt? Dan kun je wat gerichter aanvullen.
Omdat zijn gewicht goed is, maar je meer in de bespiering zoekt, zou ik toch die eiwitten juist wel belangrijk vinden. In ruwvoer kun je dan denken aan luzerne (brok of gehakseld), fibrebeet (ipv seniores priores en speedibeet) of een eiwitrijke grasbrok, zoals de Myo Proteïn Flakes. Eiwitrijke slobber is Marstall Bergwiesen mash. En je zou eiwitten ook gericht kunnen aanvullen met een supplement op basis van bijvoorbeeld erwten of lijnzaad.
Wil je ook wat meer vetten toevoegen, is Coolstance Copra een mooi product.
En ook nog interessant: Mijten Bodybuilder, maar dan zit je wat meer in de granen (en dus suikers en zetmeel).

Ook gezien zijn energie, zou ik zeker suiker en zetmeel laag houden. Ook omdat je al sportbrok bijvoert, dat ook al hoog in suiker en zetmeel zit.

Noukie
Berichten: 10946
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:07

Mijn merrietje die altijd wel actief en 'aan' is werd ook matig vol. Ondanks 4x per dag veel en goed ruwvoer en 2kilo sportbrok. Mijn andere paard is op hetzelfde voer eerder iets te rond dan te schraal zeg maar, maar zij bleef net mwah.

Veel geprobeerd en bij haar is uiteindelijk de combinatie van een halve schep fibrebeet + kwart tot halve schep (afhankelijk van arbeid) lucernebrok bovenop het gewone voer de oplossing geweest. Ik herken haar echt niet meer terug, zelfs na een paar maanden al.

Evt kan ik vergelijkingsfoto via pb delen.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 14:41

Daihyo schreef:
Ik zou het in eerste instantie in ruwvoer zoeken. Weet je hoeveel hooi hij in gewicht krijgt? Dan kun je wat gerichter aanvullen.
Omdat zijn gewicht goed is, maar je meer in de bespiering zoekt, zou ik toch die eiwitten juist wel belangrijk vinden. In ruwvoer kun je dan denken aan luzerne (brok of gehakseld), fibrebeet (ipv seniores priores en speedibeet) of een eiwitrijke grasbrok, zoals de Myo Proteïn Flakes. Eiwitrijke slobber is Marstall Bergwiesen mash. En je zou eiwitten ook gericht kunnen aanvullen met een supplement op basis van bijvoorbeeld erwten of lijnzaad.
Wil je ook wat meer vetten toevoegen, is Coolstance Copra een mooi product.
En ook nog interessant: Mijten Bodybuilder, maar dan zit je wat meer in de granen (en dus suikers en zetmeel).

Ook gezien zijn energie, zou ik zeker suiker en zetmeel laag houden. Ook omdat je al sportbrok bijvoert, dat ook al hoog in suiker en zetmeel zit.

Super bedankt voor je uitgebreide tip, ga ik even rustig doorlezen en de producten erbij zoeken.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 14:49

Noukie schreef:
Mijn merrietje die altijd wel actief en 'aan' is werd ook matig vol. Ondanks 4x per dag veel en goed ruwvoer en 2kilo sportbrok. Mijn andere paard is op hetzelfde voer eerder iets te rond dan te schraal zeg maar, maar zij bleef net mwah.

Veel geprobeerd en bij haar is uiteindelijk de combinatie van een halve schep fibrebeet + kwart tot halve schep (afhankelijk van arbeid) lucernebrok bovenop het gewone voer de oplossing geweest. Ik herken haar echt niet meer terug, zelfs na een paar maanden al.

Evt kan ik vergelijkingsfoto via pb delen.

Dat klinkt veelbelovend en qua typetje ook vergelijkbaar. :P
Foto heel graag! Ga de producten er eventjes bijzoeken dank.
Leverde seniores priores bij jou ook niet het gewenste effect?

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 14:50

Daihyo schreef:
Ik zou het in eerste instantie in ruwvoer zoeken. Weet je hoeveel hooi hij in gewicht krijgt? Dan kun je wat gerichter aanvullen.
Omdat zijn gewicht goed is, maar je meer in de bespiering zoekt, zou ik toch die eiwitten juist wel belangrijk vinden. In ruwvoer kun je dan denken aan luzerne (brok of gehakseld), fibrebeet (ipv seniores priores en speedibeet) of een eiwitrijke grasbrok, zoals de Myo Proteïn Flakes. Eiwitrijke slobber is Marstall Bergwiesen mash. En je zou eiwitten ook gericht kunnen aanvullen met een supplement op basis van bijvoorbeeld erwten of lijnzaad.
Wil je ook wat meer vetten toevoegen, is Coolstance Copra een mooi product.
En ook nog interessant: Mijten Bodybuilder, maar dan zit je wat meer in de granen (en dus suikers en zetmeel).

Ook gezien zijn energie, zou ik zeker suiker en zetmeel laag houden. Ook omdat je al sportbrok bijvoert, dat ook al hoog in suiker en zetmeel zit.

Nog even kleine aanvulling, gewicht is officieel goed verwacht ik maar mag zeker ook meer omdat hij (en correct me if im wrong) ook vetmassa moet hebben om uberhaupt spieren te kweken. Dus zou graag ook méer vet op de botten willen voor 'm.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:55

Coolstance copra wordt niet door elk paard graag gegeten.
Je kan hier gelukkig wel proefzakjes van kopen om te proberen.

Ik wil ook overgaan op Coolstance voor mijn draver.

Ik voer voor de eiwitten rijsteiwit bij. Ik lees hier vaak ook erwteneiwit als extra.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:59

Gelukkig is Coolstance Copra goed te mengen in slobber.
Leeneliefje: voor spieren heb je eiwit nodig geen vet. Het is niet zo dat als je paard te vet is, dit omgezet wordt in spieren. Vet verbrandt en spieren groeien door de juiste training, aangevuld met eiwitten ter ondersteuning. Dat staat los van elkaar.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:09

Daihyo schreef:
Gelukkig is Coolstance Copra goed te mengen in slobber.
Leeneliefje: voor spieren heb je eiwit nodig geen vet. Het is niet zo dat als je paard te vet is, dit omgezet wordt in spieren. Vet verbrandt en spieren groeien door de juiste training, aangevuld met eiwitten ter ondersteuning. Dat staat los van elkaar.


Puur uit interesse van mijn kant: kan het dan wel zo zijn dat de eiwitten die je voert 'opgaan' aan de stofwisseling ipv spieropbouw, omdat je paard te mager is en te weinig vetmassa/intake heeft om aan de behoeften te voorzien? Hier op stal wordt inderdaad ook gezegd 'als ze niet een beetje vet hebben, kunnen ze ook geen spier opbouwen'.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27979
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:12

Mijn paard is na ziekte heel mooi en vlot bijgekomen door Coolstance Copra, wat hierboven ook al werd genoemd. Hij is altijd lijvig geweest, en kwam alleen al aan door naar gras te kijken, maar nadat hij ziek was geweest en enorm veel was afgevallen bleef hij schraal op z'n toplijn, ook met extra ruwvoer en luzernebrok. Met de CC kwam hij mooi bij, maar werd hij niet dik, en hij bleef goed te handelen. Ik vind het topspul.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:13

Ik heb, weliswaar al enige tijd geleden, goede ervaring met maïsvlokken. Paard werd er niet heter van maar kwam wel enorm goed aan.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 15:32

Britt_xxx schreef:
Daihyo schreef:
Gelukkig is Coolstance Copra goed te mengen in slobber.
Leeneliefje: voor spieren heb je eiwit nodig geen vet. Het is niet zo dat als je paard te vet is, dit omgezet wordt in spieren. Vet verbrandt en spieren groeien door de juiste training, aangevuld met eiwitten ter ondersteuning. Dat staat los van elkaar.


Puur uit interesse van mijn kant: kan het dan wel zo zijn dat de eiwitten die je voert 'opgaan' aan de stofwisseling ipv spieropbouw, omdat je paard te mager is en te weinig vetmassa/intake heeft om aan de behoeften te voorzien? Hier op stal wordt inderdaad ook gezegd 'als ze niet een beetje vet hebben, kunnen ze ook geen spier opbouwen'.

Dat kan, maar in dit geval gaat het om een paard dat goed op gewicht is. En wanneer een paard te vet is, zal dat echt niet om gaan zetten in spier. Vet verbrand door training of dieet, spier bouwt op door eiwitten.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:19

Daihyo schreef:
Gelukkig is Coolstance Copra goed te mengen in slobber.
Leeneliefje: voor spieren heb je eiwit nodig geen vet. Het is niet zo dat als je paard te vet is, dit omgezet wordt in spieren. Vet verbrandt en spieren groeien door de juiste training, aangevuld met eiwitten ter ondersteuning. Dat staat los van elkaar.

Dat begrijp ik, de training is bij ons ook de juiste voor spieropbouw onder begeleiding van goede trainers en fysiotherpeut-zadelmaker etc. Het zou mooi zijn als er ´overnight´ spieren gekweet worden op je paard zo lang die maar vet genoeg is :7
Maar volgens mij heeft een paard wel vet nodig om in spieromvang te groeien of zie ik dat verkeerd?
Zou namelijk mooi zijn als bovenstaande niet klopt want m'n paard krijgt maar moeilijk vet op de botten

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:23

Rije schreef:
Mijn paard is na ziekte heel mooi en vlot bijgekomen door Coolstance Copra, wat hierboven ook al werd genoemd. Hij is altijd lijvig geweest, en kwam alleen al aan door naar gras te kijken, maar nadat hij ziek was geweest en enorm veel was afgevallen bleef hij schraal op z'n toplijn, ook met extra ruwvoer en luzernebrok. Met de CC kwam hij mooi bij, maar werd hij niet dik, en hij bleef goed te handelen. Ik vind het topspul.

top klinkt goed! En niet eens mega prijzig volgens mij ?

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 16:28

Ik zou in de eiwitten zoeken bodybuilding zet mooi aan zonder extra energie luzerne ook maar vooral de vraag het ruwvoer wat hij krijgt gaat dit op?.. anders eerst dat ophogen ( snachts in de stal extra netje bv. Zo lang hij verder goed kan kauwen en niet mager is zou ik niet teveel sloebers enz voeren tenzij nodig voor andere suppelementen

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 16:30

Het hooi eet hij 60% van de tijd niet helemaal op... staat ook de hele dag op een groene wei te vreten. Waar alle andere paarden op stal kogelrond de wei afkomen zet hij het volgens mij om in lucht heb ik wel eens het gevoel.. :Y)

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:55

en de bodybuilder van mijten dan?
https://www.mijten.be/nl-nl/hippalgo-bo ... 20295%2015


en kijk in plaats van de seniores priores eens naar een ander voer,( iets als equifyt zupa,of agrobs)of doe door de seniores een schep pavo fibernuggets er bij?
dat is een grasbrok en zet dan net wat meer aan, en de groffere vezel is goed voor de darmen.
eventueek kijk je naar een luzernebrok voor er bij?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:34

Bodybuilder werd mijn draver toch heet van tijdens het rijden. (vriendin haar paarden worden er ook heet van) Na 2 zakken ben ik dus ermee gestopt.

Ik heb ook veel gezocht, helaas nog altijd niet het gewenste resultaat bereikt. Daarom wil ik de coolstance copra proberen. Proefzakje heb ik besteld.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:00

Mijn oudje die wat bespiering verloor doet het super goed op de subli atleet. Binnen 1,5 week dag ik echt al verbetering.

Jodym

Berichten: 4935
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:20

Mag ik hier ook vragen wat nou het verschil is tussen fibrebeet en seniores priores?

Ik voer nu fibrebeet en nuggets voor een pony die echt moet aankomen. (2x daags van beide een halve kg. Ik wil dit opbouwend ophogen naar 2x daags 1kg van beide)
Zou overstappen naar SP dan beter zijn?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:35

leeneliefje schreef:
Nog even kleine aanvulling, gewicht is officieel goed verwacht ik maar mag zeker ook meer omdat hij (en correct me if im wrong) ook vetmassa moet hebben om uberhaupt spieren te kweken. Dus zou graag ook méer vet op de botten willen voor 'm.


I will correct you…Vet kun je niet omzetten naar spieren. Dan zijn hele andere cellen. Spieren bestaan uit spiervezels, die weer bestaan uit eiwitten. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren. Jouw paard heeft dus eiwitten nodig om spieren op te bouwen. EN TRAINING. Extra “vet op zijn botten” is dus onnodig en alleen maar extra ballast tijdens de training. Dikke mensen vinden hardlopen ook niet fijn.

Een tipje…: draverbrok en goed hooi will do the trick. Al die extra supplementen zijn cash cow’s voor de producenten maar doen niets extra.

Ik denk ook dat 3 keer per week intensief trainen (wat vind jij intensief) te weinig is voor een paard met veel looplust en energie.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Voeding voor aankomen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:41

Ik zweer bij Linamix van Equifirst.

Eef_Bam

Berichten: 4104
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 23:54

leeneliefje schreef:
Daihyo schreef:
Gelukkig is Coolstance Copra goed te mengen in slobber.
Leeneliefje: voor spieren heb je eiwit nodig geen vet. Het is niet zo dat als je paard te vet is, dit omgezet wordt in spieren. Vet verbrandt en spieren groeien door de juiste training, aangevuld met eiwitten ter ondersteuning. Dat staat los van elkaar.

Dat begrijp ik, de training is bij ons ook de juiste voor spieropbouw onder begeleiding van goede trainers en fysiotherpeut-zadelmaker etc. Het zou mooi zijn als er ´overnight´ spieren gekweet worden op je paard zo lang die maar vet genoeg is :7
Maar volgens mij heeft een paard wel vet nodig om in spieromvang te groeien of zie ik dat verkeerd?
Zou namelijk mooi zijn als bovenstaande niet klopt want m'n paard krijgt maar moeilijk vet op de botten


Vet heb je echt niet nodig om spieren te doen groeien. Vet kan je niet omzetten jn spiermassa. Je moet het in de eiwitten zoeken. Sojaschroot heeft 45% eiwit, kan je makkelijker mengen door de seniores priores. En kan helpen spieren op te bouwen zonder kilos meer voer te geven.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 06:47

Jodym schreef:
Mag ik hier ook vragen wat nou het verschil is tussen fibrebeet en seniores priores?

Ik voer nu fibrebeet en nuggets voor een pony die echt moet aankomen. (2x daags van beide een halve kg. Ik wil dit opbouwend ophogen naar 2x daags 1kg van beide)
Zou overstappen naar SP dan beter zijn?


kijk even zelf naar de ingrediënten?
fiberbeet:
Grondstoffen
Bietenpulpvlokken (< 8% suiker) / Luzerne / Sojahullen GMO / Lijnzaad / Rietmelasse / Fenegriek

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... g-EALw_wcB

en de seniores priores:
Ingrediënten

Haverproducten (schillen), bietenpulp, sojaproducten, tarweproducten (gries), luzerne, speltvlokken, zonnebloemzaadproducten, maiskiemen, palmolie, monocalciumfosfaat, melasse en natriumchloride.
https://subli.nl/producten/seniores-priores/

ik zou niet overstappen,maar gewoon meer voeren, dus die 2x kilo kan prima