oplossing gezocht gulzig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 16:17

goedemiddag lieve bokkers,

Ik ben opzoek naar een oplossing voor mijn gulzige merrie. Ik zal eerst de situatie uitleggen. Ik heb een 7 jarige D pony koudbloed mix met IR, een 2 jarige koudbloedmix en een lieve shetlander.

Ik geef mijn paarden 2x per dag hooi op 2 verschillende plekken. Ze krijgen nu 14 kilo hooi smorgens ( rond 08.00 uur ) en 14 kilo savonds (rond 20.00 uur) verdeelt over de 2 voerplekken.
De voerplekken bevat 1 hooibak met een net erover met een maas 4,5x 4,5 en een hooinet met dezelfde maas.
Toen mijn 2 jarige er net was kregen ze smorgens 20 kilo en savonds 20 kilo hooi in hoopjes verdeelt over het land. Mijn Dpony merrie is in 2 weken tijd echt mega dik geworden vandaar dat we iets geminderd zijn in de kilo's.

Nu komt dus mijn probleem. Zodra ik er ben is het hooi op, en komt ze op me afgerend alsof ze al 3 weken geen eten hebben gehad. Mijn vermoeden is ook dat het hooi al erg vroeg op is. Mijn Dpony merrie jaagt soms mijn andere paardjes weg, en ze staat alleen maar met haar neus in de voerbak of bij het hooinet. Ze staat echt te eten alsof haar leven er vanaf hangt.
Bij mijn andere paarden zie ik dit totaal niet die staan rustig te eten. Met brokjes eet mijn merrie weer gewoon super rustig.

Hebben jullie tips/adviezen waardoor ze rustiger gaat eten of dat ze wat langer met het hooi doen? Moet ik weer meer hooi gaan geven? Ik zie het even niet meer.

Alvast heel erg bedankt!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:21

Is het een optie om nog een paar kleinere losse netten met kleine maas op te hangen? Zodat ze meer lopen en nog verspreider eten? Plus echt slowfeeden? Andere optie is om een deel te vervangen door stro.
En een hele andere weg: is je hooi geanalyseerd? Mijn ervaring is dat wanneer er te weinig vezels en eiwitten in zitten, ze niet verzadigd raken en dus door blijven eten. Heb je dan wat teveel suikers en energie in het hooi, komen ze snel aan. Ook dan is een deel vervangen door stro verstandig + het aanvullen van eiwitten, zodat ze wel een verzadigd gevoel krijgen.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 16:38

Daihyo schreef:
Is het een optie om nog een paar kleinere losse netten met kleine maas op te hangen? Zodat ze meer lopen en nog verspreider eten? Plus echt slowfeeden? Andere optie is om een deel te vervangen door stro.
En een hele andere weg: is je hooi geanalyseerd? Mijn ervaring is dat wanneer er te weinig vezels en eiwitten in zitten, ze niet verzadigd raken en dus door blijven eten. Heb je dan wat teveel suikers en energie in het hooi, komen ze snel aan. Ook dan is een deel vervangen door stro verstandig + het aanvullen van eiwitten, zodat ze wel een verzadigd gevoel krijgen.



Meedere hooinetten ophangen moet wel gaan, kleine maas niet echt.. ze raakt dan erg gefrustreerd. Het hooi van dit jaar is niet getest. Vorige keren wel en altijd laag suiker.. Aan stro heb ik nog niet gedacht.. Wat slim dankje! Het is trouwens voordroog. Echt hooi kan ik helaas niet opslaan.

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:41

Ik lees graag mee.
Mijn IJslander staat ook continue te eten en wordt ook ontzettend dik. Daar waar de andere paarden staan uit te buiken blijft hij eten.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:52

jitskenienke schreef:
Daihyo schreef:
Is het een optie om nog een paar kleinere losse netten met kleine maas op te hangen? Zodat ze meer lopen en nog verspreider eten? Plus echt slowfeeden? Andere optie is om een deel te vervangen door stro.
En een hele andere weg: is je hooi geanalyseerd? Mijn ervaring is dat wanneer er te weinig vezels en eiwitten in zitten, ze niet verzadigd raken en dus door blijven eten. Heb je dan wat teveel suikers en energie in het hooi, komen ze snel aan. Ook dan is een deel vervangen door stro verstandig + het aanvullen van eiwitten, zodat ze wel een verzadigd gevoel krijgen.



Meedere hooinetten ophangen moet wel gaan, kleine maas niet echt.. ze raakt dan erg gefrustreerd. Het hooi van dit jaar is niet getest. Vorige keren wel en altijd laag suiker.. Aan stro heb ik nog niet gedacht.. Wat slim dankje! Het is trouwens voordroog. Echt hooi kan ik helaas niet opslaan.

Ook niet alles vervangen voor een kleine maas. Maar een aantal grote maas, een aantal kleine. Dan kunnen ze een deel makkelijk eten en daarna wat meer moeite doen.
IR geeft ook een constant honger gevoel. Dan is voordroog sowieso niet de beste optie. Maar als het niet anders kan, zou ik het mengen met stro. En dan ook echt mengen, zodat ze moeite moeten doen om het hooi er tussenuit te vissen. Dan slowfeed je ook al.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:08

2 x 14 kilo is voor zo'n stel ook wel heel veel. Ik heb een koudbloed die ook zo gulzig is en heb een net met 2x2 mazen. Ik voer 4 x daags iets van 4 kg met wat stro er door. Maar dat is dus binnen een half uur leeg. Ze propt het achter elkaar door met nauwelijks kauwen naar binnen. Dus een oplossing nee.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:32

Ik zou in jouw geval schrik hebben dat de pony met IR het grootste deel van het hooi opeet, en alsnog bevangen raakt. Ik zou proberen die een deel van de dag apart te houden zodat iedereen zijn deel binnenkrijgt en hij niet met alle hooi gaat lopen (als de shet niet snel te dik wordt, kan die mss nog wel onder een tussendraadje heen en weer lopen)

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:52

Hoi, wij hebben een soortgelijke situatie, ons paard blijft maar eten en eten, maar we hebben ook een jonkie die voldoende moet binnen krijgen. We gingen over op onbeperkt voeren, met als gevolg het paard licht bevangen en een dikke harde manenkam, niet normaal. Tijdens onze ‘onbeperkte fase’ viel het ons op dat als we via de camera checkten ons dikkerdje altijd stond te eten en de andere twee gingen slapen.
Gelukkig staan ze aan huis en hebben we besloten dat ze overdag samen staan met drie voerbeurten en snachts gaan ze weer op stal. Het jonge paard krijgt flink hooi, de shet ook niet te veel en het paard een klein plukje. Hij is in twee maanden wel zo’n 100 kilo afgevallen met ons nieuwe voerbeleid. Hij ziet er (bijna) weer uit als een slank sportpaard! Hij is het er niet helemaal mee eens, maar het is echt gezonder voor hem. Verder dan iig snachts apart zetten heb ik geen tips voor je, want die grote eters worden overal handig in. Zelfs netten met kleine gaatjes draaien ze hun hoefjes niet voor om.

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:53

Hier ook een koudbloed die blijft schrokken… fijnmazige hooinetten, strookbegrazing, etc helpen niet als ze non-stop blijven dooreten. Hij gaat ‘s nachts altijd apart van de rest met een klein netje hooi gegeven rond 23u. Na een uurtje of 2 plukken is het klaar tot de volgende ochtend. Dus sorry, ook geen oplossing voor je.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 18:51

Super bedankt voor jullie reacties!! Wat fijn dat jullie zo willen meedenken, en super voor de eigen ervaringen! Ik vind het zo lastig. Het is inderdaad super veel hooi wat ze krijgen. Ik zou super graag echt hooi willen maar ik heb geen opslag en elke week een nieuwe hooibaal halen/laten bezorgen is echt niet haalbaar. Er is een analyse gemaakt en die komt eerdaags ook mijn kant op. @daihyo hoe geeft jij eiwit bij? Gewoon met een brok?

Ze staan ook aan huis ik ga eens overleggen voor een 3e voerbeurt. Ik werk zelf fulltime. Ik heb verschillende hooinetten besteld en stro moet eerdaags ook komen.
Het apart zetten gaat denk ik wel moeilijk worden. Mijn shetlander en 2 jarige worden helemaal spastisch als ik de merrie even apart zet om te borstelen. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Ik ga er mee aan de slag! Suuuper bedankt!

Poekkie

Berichten: 7355
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:09

Gewoon aan de andere kant van de draad zodat ze elkaar kunnen zien lukt meestal wel. Of doen ze daar ook al zo gek?

Celebi
Berichten: 3709
Geregistreerd: 04-11-20

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:42

Hoe lang heb je onbeperkt geprobeerd? Lees vooral dat het jonge paard zich tonnetje rond propte in twee weken? Soms heeft het even tijd nodig om van beperkt naar onbeperkt te gaan en als dat lukt dan stoppen veel paarden gewoon met eten omdat ze geen schaarste meer kennen. Uiteraard is dat met koudbloeden en ir paarden wel lastiger, dat geef ik dan ook meteen toe. En het is dan goed om (deels) minder rijk ruwvoer aan te bieden natuurlijk.

Overigens, als je stro kunt opslaan, kun je dan niet ook ergens hooi opslaan? Graszaadhooi mengen met de voordroog is misschien een goede balans. Hooi plakt ook minder en komt vaak lastiger uit hooinetten, wat dus ook weer vertraagd.

Hopelijk helpt het al om meerdere kleinere netten op te hangen. Zeker 'losse' netten die kunnen draaien zijn vaak moeilijker als ze bijna leeg zijn, dus dat vertraagd ook.

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:58

En een graasmasker?

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 20:09

Ik zou met insulineresistentie ook denken aan meer Eiwitten. Ik heb die bij mijn ponies in de winter ook gedaan toen er gewoon veel en veel te hooi doorheen ging.
Het scheelde gelijk.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:04

TS heeft voordroog omdat het in folie zit. Maar dat houd niet automatisch in dat het rijker en voedzamer is dan gewoon hooi. Mijn hooi zit ook in folie omdat ik het niet binnen kan zetten Het komt van mijn eigen land dus de voedingswaarde is niet anders als wanneer ik het in kleine pakjes had gedaan.

Nado
Berichten: 3355
Geregistreerd: 23-11-04

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:33

Vorig jaar zat er in veel hooi/voordroog veel meer suiker dan normaal vanwege gestrest gras door droogte, dus dat kan zeker een rol spelen. Hoeveel ruimte heb je? Is het mogelijk een mini-track te maken of met een paar goedgeplaatste stukken draad ze heen en weer te laten lopen tussen de hooinetten en het water? En dan wel meer ruwvoer geven? Mijn ervaring is dat te weinig juist het ‘vreten’ in de hand werkt.

Anastasia24

Berichten: 2716
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:39

Gulzigheid komt vaak ergens vandaan. Verveling, angst dat ze zonder komt te staan. Kun je niet onbeperkt stro aanbieden? Wij hebben hier veel dieren, ook met gulzigheid gehad, enige optie was gewoon geven, onbeperkt net zolang tot ze beseffen dat ze genoeg hebben. Ivm hoefbevangen zou ik ze apart zetten en voordroog door het stro doen. Hier aten ze ook 15kg per paard dus zoveel vind ik het niet.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:37

Anastasia24 schreef:
Gulzigheid komt vaak ergens vandaan. Verveling, angst dat ze zonder komt te staan. Kun je niet onbeperkt stro aanbieden? Wij hebben hier veel dieren, ook met gulzigheid gehad, enige optie was gewoon geven, onbeperkt net zolang tot ze beseffen dat ze genoeg hebben. Ivm hoefbevangen zou ik ze apart zetten en voordroog door het stro doen. Hier aten ze ook 15kg per paard dus zoveel vind ik het niet.

15 kg pp voor een shet en een d pony is veel te veel. Maar als ik die SF van mij onbeperkt ga voeren , kan ik haar volgende week naar de slager brengen. Die houd echt nooit weer op, ik ga het echt niet proberen. Als jong paard toen ze nog in de groei was liep ze met mijn rijpaarden in de weide. De anderen stonden vaak op 3 benen te soezen of wat om zich heen te kijken enzo. Maar zij stond echt 24 uur met de bek aan de grond, toen al zette ik haar in de risico volle periodes vaak in de paddock.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:12

Toen onze fries bij ons kwam was het ook eten tot het op was en dan roepen om meer. Nu is het kwartje gevallen dat er altijd wel eten is en kan hij eindelijk ook rustig eten en zelfs een periode gewoon ergens op rust staan en niet eten. Bij sommige valt het kwartje dat er altijd eten is en sommige blijven proppen.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:33

jitskenienke schreef:
Super bedankt voor jullie reacties!! Wat fijn dat jullie zo willen meedenken, en super voor de eigen ervaringen! Ik vind het zo lastig. Het is inderdaad super veel hooi wat ze krijgen. Ik zou super graag echt hooi willen maar ik heb geen opslag en elke week een nieuwe hooibaal halen/laten bezorgen is echt niet haalbaar. Er is een analyse gemaakt en die komt eerdaags ook mijn kant op. @daihyo hoe geeft jij eiwit bij? Gewoon met een brok?

Ze staan ook aan huis ik ga eens overleggen voor een 3e voerbeurt. Ik werk zelf fulltime. Ik heb verschillende hooinetten besteld en stro moet eerdaags ook komen.
Het apart zetten gaat denk ik wel moeilijk worden. Mijn shetlander en 2 jarige worden helemaal spastisch als ik de merrie even apart zet om te borstelen. Maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn. Ik ga er mee aan de slag! Suuuper bedankt!

Eiwitten kun je op verschillende manieren geven. Luzerne (los of in brok), esparcette, lijnzaad zijn wel de meest voorkomende. Je kunt het allemaal puur geven, maar het bestaat ook gewoon in brokvorm. Je hebt ook diverse muesli's, slobbers of brokken hoog in eiwit. Marstall Bergwiesen mash, Pavo InShape, Hippalgo bodybuilder en zo zijn er wel meer.
Zelf vind ik lijnzaad heel fijn, soms in combinatie met esparcette. Goed voor de darmen, huid, hoeven en vacht. En flink eiwit, waardoor je niet eens zoveel hoeft te geven. Hier merk ik het echt, met name in de winter. Ze stoppen dan gewoon met hooi eten omdat ze verzadigd zijn, terwijl ze zonder eiwitten blijven eten.

Het Nederlandse hooi van dit jaar en vorig jaar zit in veel gevallen vol met suiker, door de droogte. Dat was vorig jaar nog nieuws in paardenland. Hoog in suiker en energie, laag in eiwit. Dat heeft niets met verpakt of onverpakt te maken, dat is gewoon zoals het gras gegroeid is.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:57

Extra eiwit kan je ook geven in de vorm van erwtenweiwitisolaat poeder. Wij hebben dat een poosje aan onze altijd maar dooretende Lusitano hengst gegeven en die is sindsdien een stuk minder gaan vreten en laat nu ook hooi in zijn bak liggen. Ik gebruik die van Bulk.com ( https://www.bulk.com/nl/erwteneiwitisol ... tgQAvD_BwE) en geef dan 1 maatschepje per dag ( ca. 70 gram); wel nat maken en mengen met iets anders. De meeste paarden moeten er even aan wennen maar hier aten ze het gewoon puur. Het geeft een heel vol gevoel en vult een eiwittekort dus meteen aan.

Britta31

Berichten: 13151
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:20

Mijn haflinger propt zich ook vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.De oplossing was dat mijn Haflinger een graasmasker heeft en dus niet kan proppen.Ik geef hem nu minder hooi en mijn andere ruin in zijn ruif meer.Zodat de andere ruin genoeg heeft en mijn Haflinger aan zijn kleine hoeveelheid hooi en wat mijn andere ruin laat staan genoeg heeft.Door het masker eet hij veel langzamer en heeft mijn andere ruin de tijd om voldoende te eten.Hij heeft dus ook in de zomer en winter 24/7 zijn graasmasker om.

Cchanny

Berichten: 8856
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:26

Britta31 schreef:
Mijn haflinger propt zich ook vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.De oplossing was dat mijn Haflinger een graasmasker heeft en dus niet kan proppen.Ik geef hem nu minder hooi en mijn andere ruin in zijn ruif meer.Zodat de andere ruin genoeg heeft en mijn Haflinger aan zijn kleine hoeveelheid hooi en wat mijn andere ruin laat staan genoeg heeft.Door het masker eet hij veel langzamer en heeft mijn andere ruin de tijd om voldoende te eten.Hij heeft dus ook in de zomer en winter 24/7 zijn graasmasker om.

Heel eerlijk?
Ik zou dat geen oplossing vinden. Dat vind ik echt sneu.

IR/EMS is ook genoemd. Daar ga ik mijn paard ook op laten checken.
Lucerne is voor mijn paard geen optie helaas, daar krijgt hij maagzweren van.

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: oplossing gezocht gulzig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:35

Honger/schrokken kan ook voortkomen uit een tekort of onbalans ergens. Misschien eens kritisch kijken naar het krachtvoer? Ik had een hungry hungry hippo op marstall Force bijv, geswitcht naar andere vitaminebrok en het was over.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:48

Cchanny schreef:
Britta31 schreef:
Mijn haflinger propt zich ook vol en begint dan aan het hooi van zijn vriend.De oplossing was dat mijn Haflinger een graasmasker heeft en dus niet kan proppen.Ik geef hem nu minder hooi en mijn andere ruin in zijn ruif meer.Zodat de andere ruin genoeg heeft en mijn Haflinger aan zijn kleine hoeveelheid hooi en wat mijn andere ruin laat staan genoeg heeft.Door het masker eet hij veel langzamer en heeft mijn andere ruin de tijd om voldoende te eten.Hij heeft dus ook in de zomer en winter 24/7 zijn graasmasker om.

Heel eerlijk?
Ik zou dat geen oplossing vinden. Dat vind ik echt sneu.

IR/EMS is ook genoemd. Daar ga ik mijn paard ook op laten checken.
Lucerne is voor mijn paard geen optie helaas, daar krijgt hij maagzweren van.


Graasmasker is niet zielig, soms is het kiezen tussen een paard zich laten doodeten of hem daartegen beschermen met een graasmasker. Die van mij staat ook 24/7 met graasmasker. Mijn shet stond ook 24/7 met graasmasker. Alternatief was dooreten, hoefbevangen en dus dood.......geen moeilijke keuze!