Meer vetten of meer eiwitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 10:48

Jopack horse dinner is ook toch ook raaigras. :?
Al vind ik ook dat nog laag in eiwitten. Die van jopack is maar 6%, in mijn voer zit 12%

Het voordroog
Afbeelding

Mijn draver en de hooibak.
Gisteravond gevuld. Nog niet leeg. Maar is erg goed bijeen geperst. Ik had er 5 schijven in gedaan.

Hier eten 2 paarden van. De draver en zijn 2 jarig vriendje tinkerxfries

Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:10

Oef, is dat de 5 jarige draver? Die ziet er niet zo lekker uit op de bovenlijn. Ik heb andere foto's van je gezien van dit paard. Wat is er in de tussentijd veranderd?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:12

Nou dit was die in februari
Afbeelding

Er is een reden dat ik hem op pensionstal laat staan.
In de winter mocht hij van de oudjes niet veel eten van het hooi, hij moest vanaf de rand van de hooibak eten, daardoor is hij dus afgevallen.
In November is de fysio geweest (elke 6 maanden) en zei me dat je de ribben te fel kon zien. Toen had hij nog wintervacht en idd je kon z'n ribben erdoorheen zien.

30 december zijn ze alle 3 naar stal gekomen voor het vuurwerk. En Dundee heb ik daar gelaten.


Zijn rug is tevens nooit goed geweest. Da's ook de reden dat de fysio erbij komt. Hij had in begin tekenen van topline syndrome zei de fysio. Zij is vorige week geweest en ziet wel al veel verbetering tov vorig jaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:19

Ik wil hem graag dag en nacht buiten hebben. Maar ik merk dat hij wel weer inlevert sinds hij nu 2 weken snachts ook buiten staat. Misschien doet hij het dan toch beter met snachts op stal staan.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:21

Veel dravers doen het beter met in de nacht op stal, het scheelt veel energieverbruik om warm te blijven :)

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:23

Dan is hij in 2.5-3 maand tijd dus zoveel aangekomen zoals je nu op de foto's ziet? Dat vind ik echt te weinig hoor. Je ziet zijn ribben niet meer, maar ik vind hem niet zo best in de in de vacht zitten (zeker voor zo'n jong dier), en hij lijkt ook nog wat ingevallen bij de flanken.

Rijd je hem nog momenteel / heb je hem al die tijd gereden?

weet je 100% zeker dat er geen wormen meer in zitten?
of leverbot?

De blub komt denk ik van gisteren? van die stortvloed aan regen?

zou evt een dekentje nog wat schelen?

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:25

Het is nog best fris 's nachts buiten.
En misschien vind hij daar zijn rust niet. Dat beide vreet energie natuurlijk.

In februari is wel heel erg afgevallen zeg.
Phoeh.

Zijn vacht is ook echt niet mooi.
Zou zeker nog naar wormen kijken.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:30

Ik zou niet te moeilijk denken, begin eerst bij de basis. Al die dure preparaten, poeders en body builders producten zijn onnodig in dit geval, omdat je basis nu gewoon niet goed is. Begin daar.
Je hebt al onbeperkt ruwvoer neem ik aan. Als beide paarden te dun zijn, zit hier gewoon te weinig in (voor deze paarden), dus zul je goed moeten bijvoeren als je het ruwvoer niet kunt veranderen. Voer een goede brok bij en niet zo zuinig. Mijn volbloed van 17 krijgt 2 tot 3 kilo draversbrok per dag. Is dit ook te weinig, dan zou ik naar iets van seniores priores grijpen, of de masters senior slobber, pavo fibrebeet of een ander soortgelijk product en wat lijnzaadolie of andere olie erdoor. En dan zou het echt goed moeten komen :o.
Al die andere middelen, vind ik persoonlijk iets wat je gaat bijvoeren als je basis goed is. Dus paard blijft keurig op gewicht en in de basisspieren, maar in de arbeid mis je iets of is er onvoldoende spieropbouw bijv. Of als een paard "iets" mankeert, waardoor een goed basisrantsoen erg lastig is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:33

Wormen heeft die 100% zeker niet mest is ook getest samen met andere paarden van stal. En hij was een van de weinige die echt verwaarloosbaar was qua aantal eitjes.

Ik reed hem max 3x per week nooit langer dan 30 a 40 min.

Heeft nu ongeveer 3 weken rust gehad alleen 2x even gelongeerd en net nu lijkt hij weer terug te vallen.

De modder is idd van gisteren die regenval.

Dit was hij op 4 april
Afbeelding

Rust vind die wel buiten.
Afbeelding


Is het dan wel gezond om 3 kilo brok per dag te voeren?
Ik denk dat 1 schep ongeveer 0,5kg is.

Ik ga hem terug de nachten op stal zetten. Ofwel een deken omdoen.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:49

Is dit eerste foto echt van 4 april (2023? want je ziet daar geen overgang geschoren ongeschoren op de achterbenen en op de foto waar hij eet uit de voerkist nog wel, of is die foto een stuk ouder?) en nu, 1 maand later, ziet hij er uit zoals hij staat te eten uit die kist? Jeutje wat is er veranderd, want schik er wel van.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 11:53

Ja is van 4 april is alleen ander lichtinval. Overgang van geschoren zie je wel lichtjes hoor :)

Enige veranderd is dat hij nu dus snachts buiten staat en ook minder training. Op gebied van voer is er niks veranderd.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 12:31

Ik hoor goede verhalen over subli omega 369 ik geef dat nu ook aan mijn jaarling die behoorlijk was ingevallen door de overgang naar 24-7 buiten. Ik zie nu na een week al verschil

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:08

Hier heel goede ervaringen met 'gewoon' een conditioning brok bijgeven. Niet eens veel nodig voor resultaat. Bijv de Saracen condition-improver, Spillers digest + condition, of dodson & horrel build up cubes.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:35

Heeft hij wel een schuilstal of een plek waar hij echt goed droog en uit de wind kan staan en liggen? Of straks uit de zon en beestjes?

Op stal is niet direct een oplossing, want paarden hebben geen dag en nachtritme. Het ligt er vooral aan hoe en wanneer je voert.
Zeker als je aardig wat bijvoert zou ik hem buiten laten zodat hij wat in beweging kan blijven wat echt beter is voor een gezonde darmwerking.

Maar ik zou hem momenteel wel een deken op doen.

Je geeft aan wat je voert, maar niet in hoeveel beurten. Als wij meer bijvoeren, pakken we er ook een voerbeurt bij, zodat het goed verdeelt is over de dag.

Qua commerciele voeren is er best veel te koop, maar vaak zitten de meeste eiwitten in merriebrok en sportbrok. Dan geef je ook weer andere dingen zoals suikers en zetmeel, maar dan is het merken tegen elkaar afstrepen en ook kijken wat nu belangrijker is.

Veel is buikvulling, maar ook dat heeft een paard nodig. Het is alleen een zoektocht om nu bij te laten komen en hem daarna vooral stabiel te houden. Je wil niet jarenlang vele kilo's geven en weinig tot geen resultaat hebben. Dus een oorzaak vinden is wel belangrijk.

Het kan echt in kleine dingen zitten, maar ook natuurlijk medisch. Ik denk dat veel veeartsen nu niet direct enorm schrikken of vooral komen met oplossingen in allerlei voeren en supplementen, maar ik zou toch ook een goed wormen onderzoek willen en dan idd ook leverbot meepakken.

Daarnaast zou ik ook met regelmaat een flinke kuur psyllium geven. Zand kan ook echt een flink probleem zijn en een groter probleem worden. Maar veel kuren laten mensen veel te weinig geven.

Olie, zou ik zelf rijstolie pakken. En wat je max MAG geven HOEF je niet te geven. Je kan opbouwen en het bij de rest aanbieden.

Ik heb mijn oudjes weleens coolstance copra gegeven en die aten het prima. Is zeker veilig en de moeite waard om te proberen, maar dan weer; je wil de oorzaak hebben en niet steeds van alles blijven zoeken en moeten geven.
Op een gegeven moment moet een paard wel echt stabiel zijn op wat hij nodig heeft qua maat, type en werk.

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:43

Art_Ificious schreef:
Is het dan wel gezond om 3 kilo brok per dag te voeren?
Ik denk dat 1 schep ongeveer 0,5kg is.

Ik ga hem terug de nachten op stal zetten. Ofwel een deken omdoen.


Je moet ze voeren wat ze nodig hebben. Heeft hij 3 kilo nodig, dan is het 3 kilo. Als je dat voert aan een Haflinger die veel te dik is, is dat niet gezond. Als je dat voert aan een paard wat nu structureel te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, is dat wel gezond. Staat hij op de wei en kan hij heel de dag gras eten en houdt hij dan wel zijn gewicht vast, kun je weer wat minder geven. Je past dus aan op wat jouw paard nodig heeft. En dat hangt af van de omstandigheden, inderdaad 24/7 buiten, kwaliteit van je ruwvoer, type paard en je training oa.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:04

Op die laatste foto ziet hij er helemaal niet zo slecht uit, hij glanst en de ribben zijn niet te zien.

Wbt dat topline syndroom, ik denk dat dit gewoon een kwestie is van de juiste training. Goed nageeflijk over de rug trainen en longeren en binnen een paar maanden staat er een heel ander paard.

Ik zou hem trouwens wel binnen zetten s"nachts zodat hij daar zijn rust kan pakken en de hele nacht kan eten. En met koud/ guur weer een dekentje op..zorgen voor onbeperkt ruwvoer etc.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:15

Art_Ificious schreef:
Daarvoor dus slobber of pulp een volle emmer maar dat zette niks aan behalve een ronde buik. Maar toch nog steeds ribben zichtbaar. Hij is wel heel slecht uit de winter gekomen.


Bedoel je met pulp. Bietenpulpbrok of fibrebeet of iets anders?


1 emmer lijkt wel erg veel maar daar krijg ik mijn oudje niet mee op gewicht.
Die krijgt nu nog 2 emmers. Krijgt nu ook weer gras. En in de winter 3 emmers.
Ik meng de bietenpulpbrok met luzernebrok en Fytolin Fibre SENIOR muslie.
1/2 schep bietenpulpbrok
1 schep luzernebrok
1/2 schep Fytolin Fibre SENIOR

3 keer op een dag een emmer vol dus en ze eet daarbij nog genoeg hooi. Maar op 2 emmers begon ze toch af te vallen op de bovenlijn. Met 3 kwam ze weer aan. En dat verschil zie je met 1 a 2 weken al.
Of ze afvalt of bij komt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:22

Elisa2 schreef:
Op die laatste foto ziet hij er helemaal niet zo slecht uit, hij glanst en de ribben zijn niet te zien.

Wbt dat topline syndroom, ik denk dat dit gewoon een kwestie is van de juiste training. Goed nageeflijk over de rug trainen en longeren en binnen een paar maanden staat er een heel ander paard.

Ik zou hem trouwens wel binnen zetten s"nachts zodat hij daar zijn rust kan pakken en de hele nacht kan eten. En met koud/ guur weer een dekentje op..zorgen voor onbeperkt ruwvoer etc.


De hele nacht volproppen is niet zo goed. Daar krijgt een paard ook niet de juiste bespiering van en zeker met flink bijvoeren kan je daar weer veel andere problemen door krijgen.

Voor een goede darmfunctie, moet een paard echt bewegen.

Als een paard buiten voldoende eet, beschutting heeft en ook goed tot rust komt, wat allemaal hier verteld is en ook op foto's te zien is, is op stal helemaal geen toevoeging.

Wij moeten nu vaak op stal zetten vanwege de wolven in de straat en mijn merrie gaat daar eerder van achteruit dan vooruit. Ook op stal staan kan veel stress geven en heeft veel nadelen.

Vaak is het wel voor de eigenaar een fijn gevoel dat een paard op stal staat. Maar je kan dezelfde goede omstandigheden ook buiten aanbieden. Zeker in een stabiele groep zou er meer rust moeten zijn omdat paarden over elkaar waken.

Als ik 's nachts de stal in loop slapen er 2, soms 3 en om de beurt. Buiten gaan ze bij elkaar liggen en waken ze om de beurt.
En ook met slecht weer kiezen ze een strategische plek waar ze duidelijk overzicht hebben. Zelfde als met vuurwerk bijv.

Je gaat nu richting het betere weer, maar het is nog vrij nat en guur soms, dus een deken zou nu de eerste stap zijn om te helpen.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:24

Volgens mij schrijf ik ook niet dat het gebrek aan bespiering opgeheven kan worden door s"nachts te eten?

S"nachts op stal is niks mis mee, de meeste paarden gedijen daar prima op. Vaak een plek waar ze echt tot rust durven te komen en durven te gaan liggen en slapen. Als ze voor de rest 12/14 u per dag buiten lopen krijgen ze genoeg vrije beweging.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:26

Met bietenpulp vul je doorgaans de bovenlijn vrij goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:33

Elisa2 schreef:
Volgens mij schrijf ik ook niet dat het gebrek aan bespiering opgeheven kan worden door s"nachts te eten?

S"nachts op stal is niks mis mee, de meeste paarden gedijen daar prima op. Vaak een plek waar ze echt tot rust durven te komen en durven te gaan liggen en slapen. Als ze voor de rest 12/14 u per dag buiten lopen krijgen ze genoeg vrije beweging.


Ik zeg niet dat er iets mis mee is, maar de rest is gewoon onzin en komt door slecht management.

Paarden horen niet ECHT tot rust te komen alleen in een stal waar ze niks kunnen zien. Daar is overigens ooit een onderzoek naar gedaan.

Paarden horen hun rust te durven pakken als ze in een stabiele groep/kudde staan en overzicht hebben. Als je paarden bestudeert zie je ook wat hun eigen gedrag en keuzes zijn.

Bij hevige wind gaan ze bijv vaak niet schuilen, maar kiezen een open plek en gaan bij elkaar staan. Niet alleen hier, maar in veel kuddes.

Als ze slapen, waken de anderen waardoor ze beter en dieper zouden kunnen slapen.

Eten moeten ze de gehele dag doen en dat eten moet ook goed verwerkt worden in de darmen, die alleen maar goed functioneren door vrij bewegen en niet door 8-10-12 uur stil staan.

Bij 24/7 vrije beweging hebben ze ook een goede basis bespiering. Hier sws omdat we ook heuvels hebben, bochten etc. Maar zelfs zonder dat hoort een paard een basis bespiering te hebben door vrije beweging en goede basis voeding.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 14:48

Superpony ik denk dat Elisa2 wat mijn Draver betreft wel gelijk kan hebben.
Hij ligt wel in de paddock. Maar of die ook echt kan slapen weet ik niet.

Op stal snachts ligt die wel quasi elke nacht languit. Dat zie ik 's morgens of' s middags (afhankelijk welke post ik heb op het werk) aan zijn hoofd en manen. Die zijn dat vuil van de bodembedekking en meneer gebruikt mestplek als hoofdkussen denk ik :+
Zand van de paddock zie ik eigenlijk zelden aan z'n hoofd hangen.

Qua voer beurten ben ik volgens mij ook duidelijk geweest? 2x per dag.

Meer is niet haalbaar ivm voltijdse job.
Daarnaast kan ik bij de oudste niet even een dubbele portie geven. Ik moet zien dat die het ook op heeft voor ik moet vertrekken naar stal om Dundee te verzorgen. En de oudste eet al niet zo heel snel. Moet er ook al voor zorgen dat zijn weidegenoot het voer niet afpakt.
Maar ze apart zetten om te eten brengt paniek onder hen. Ze moeten elkaar kunnen zien.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:57

Art_Ificious schreef:
Superpony ik denk dat Elisa2 wat mijn Draver betreft wel gelijk kan hebben.
Hij ligt wel in de paddock. Maar of die ook echt kan slapen weet ik niet.

Op stal snachts ligt die wel quasi elke nacht languit. Dat zie ik 's morgens of' s middags (afhankelijk welke post ik heb op het werk) aan zijn hoofd en manen. Die zijn dat vuil van de bodembedekking en meneer gebruikt mestplek als hoofdkussen denk ik :+
Zand van de paddock zie ik eigenlijk zelden aan z'n hoofd hangen.

Qua voer beurten ben ik volgens mij ook duidelijk geweest? 2x per dag.

Meer is niet haalbaar ivm voltijdse job.


Je weet het dus niet.

Als een paard wel op stal languit gaat liggen en buiten niet, ligt het aan de omstandigheden buiten die niet afdoende zijn voor hem zodat hij gedurende de 24/7 zelf kan kiezen waar en wanneer hij gaat liggen.

Er is ook echt een onderzoek gedaan naar waar en hoe paarden beter slapen. Moet even gaan zoeken in mijn computer daarvoor als ik straks og tijd heb.

24/7 buiten hoort ene paard ook echt droog te staan en te liggen en voldoende te kunnen schuilen en beschutting te kunnen vinden. Maar ook dus een open plek te hebben waar ze overzicht hebben.

En daarnaast is de samenstelling van de groep echt belangrijk. Aan al die zaken wordt te vaak niet voldaan.

Als een paard de stal in komt en languit gaat liggen omdat het eindelijk languit kan liggen, is het feitelijk gewoon al heel moe en is het een heel slecht teken dat een paard dat verder niet kan doen.

En omstandigheden kunnen van alles zijn. Mijn kudde is heel stabiel en gek op elkaar. Liggen voldoende. Maar mijn merrie en ruin liggen absoluut minder sinds haar veulen, nu jaarling er is.
De andere merrie gaat nu wat meer liggen sinds ze vriendschap heeft gesloten met de andere merrie.

Maar elke factor speelt mee.

Maar goed, succes. Ik zou het risico niet nemen om een paard veel voer en hooi aan te bieden en lang stil te zetten waar darmen dus echt beweging nodig hebben en dan niet zoals bij mensen overdag, maar gedurende 24 uur.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-23 15:00

Ik snap je punt. En ik ben ook echt van 24/7 buiten. Maar dit is duidelijk dat het voor mijn draver niet goed werkt.
Ik probeer het met een deken. Maar als die dan nog afvalt gaat die toch echt wel terug op stal snachts (en dat is pas vanaf 22u dat ik die dan binnen haal)

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Meer vetten of meer eiwitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:17

De foto van de liggende paarden is ook niet echt in de rust.
Ik vind ze beide erg allert.
Die van mij tonen heel anders als die liggen. Dus zou best kunnen dat hij wel lekker ligt maar niet rust.