Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 14:03

Hi Bokkers,

Sinds een tijd voer ik Vitalbix DC Timothee. Hij eet het goed, máár...

Hij is erg spooky, meer dan normaal. Ook is hij gevoelig bij aanraking en heb ik het idee dat dit te linken is aan de Vitalbix. Na wat forums te hebben gelezen en vragen te hebben gesteld, blijkt hij niet de enige te zijn die deze veranderingen laat zien.

Ik wil daarom overgaan op een ander voeder. Ik zelf zit te denken aan Metazoa of Oerbalans, maar sta open voor anderen adviezen.

Wij trainen nìet intensief, wel probeer ik hem 3x per week te laten bewegen in de cirkel, rijbak of onder het zadel. Máár, wegens de Astma is dit elke week aankijken. Sommige weken doen we niks behalve wandelen aan de hand. (De Astma is nu trouwens goed onder controle na vele aanpassingen!)

Hij is goed op gewicht en mag níet afvallen, maar aankomen is ook overbodig. Stabiel blijven dus.

Wat adviseer jij & nu we het er toch over hebben, herken jij dit ook na het voeren van Vitalbix DC timothee?!

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:10


Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:17

Voer al jaren Vitalbix Timothee aan twee paarden. En nee, ik herken je verhaal absoluut niet.

Ik vraag me ook af wat er dan in zou moeten zitten, wat paarden zo schrikkerig maakt? Oerbalans lijkt mij ook een fijne, maar vind het wat te duur :o .

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:18

Soms is het echt lastig te kiezen welke vitamine/mineralen brok bij je paard past. Dat maakt de andere merken niet slecht, maar gewoon niet geschikt voor je paard.

Hier ooit begonnen met de Marstall force. Ze wilde het echt onwijs slecht eten en ging mest van andere paarden eten.
Toen op de Metazoa (de gewone) daar heeft ze het 2 jaar super op gedaan en opeens een schizofreen paard.
VitalBix geprobeerd maar ook dat was het hem niet. Ze at het onwijs slecht, 0,0 energie, slecht in haar vacht (werd mat/dof/rabbig) en opeens enorme mok.
Nu alweer jaren op de Pavo Vital, hier doet ze het super op.
Enkel nu staat ze tijdelijk op wat anders, maar dat is omdat ze aan het einde van haar dracht zit en op de merriebrok staat.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:35


Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:39

Ik heb zelf goede ervaringen met Oerbalans. Pony heeft een prachtige vacht, doet het goed, en heeft geen last van zomerkriebels (maar of dat nou alleen door die Oerbalans komt… :P). Ik voer de poedervorm.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:43

De mijne krijgt Naturel balance van Havens. Heel hoog in vitamines en geen suikers. En oerbalans is toch niet om als vitamine of voer te dienen. Het is meer voor overgang naar weide bijvoorbeeld, voor de darmflora. Het is ook veel te duur om als krachtvoer te dienen.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:16

Mijn vorige haflinger heeft 6 jaar lang probleemloos vitalbix gehad maar mijn huidige wordt ook heel spooky van vitalbix. Hij krijgt nu Oerbalans en daar prima tevreden over! Hoewel ik het wel erg prijzig vind...

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:17

pillow schreef:
De mijne krijgt Naturel balance van Havens. Heel hoog in vitamines en geen suikers. En oerbalans is toch niet om als vitamine of voer te dienen. Het is meer voor overgang naar weide bijvoorbeeld, voor de darmflora. Het is ook veel te duur om als krachtvoer te dienen.


Oerbalans en darmbalans zijn 2 verschillende producten met beide een andere functie ;)

LadyDii
Berichten: 410
Geregistreerd: 29-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 15:20

FleurSandro schreef:
Mijn vorige haflinger heeft 6 jaar lang probleemloos vitalbix gehad maar mijn huidige wordt ook heel spooky van vitalbix. Hij krijgt nu Oerbalans en daar prima tevreden over! Hoewel ik het wel erg prijzig vind...


Ik overweeg het ook. Ik wil namelijk geen krachtvoer voeren, liever niet. We doen geen zware inspanning dus behalve de dagelijkse behoeften mineralen en vitaminen naast ruwvoer en weidegang, vind ik onnodig.

Ik lees ook veel over Pavo Vital en de Metazoa.. er is zoveel keuze dat ik het even niet meer weet. Zo is er ook nog Agrobs Naturmineral... ook prima geloof ik.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:22

Ik heb al jaren de paarden op marstalll force. Inmiddels drie en dat bevalt bij alledrie meer dan prima.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:38

Er bestaan toch ook puur vitamine brokjes. Een vriendin van mij geeft haar paarden een bekertje per dag. Ik weet alleen niet hoe dat heet.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:47

pillow schreef:
Er bestaan toch ook puur vitamine brokjes. Een vriendin van mij geeft haar paarden een bekertje per dag. Ik weet alleen niet hoe dat heet.


Daar zijn ongeveer 30 merken van ofzo ;) marstall force is rond de 100 gram voor een paard. Dat is nog geen half koffiekopje.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:06

pluisje88 schreef:
pillow schreef:
Er bestaan toch ook puur vitamine brokjes. Een vriendin van mij geeft haar paarden een bekertje per dag. Ik weet alleen niet hoe dat heet.


Daar zijn ongeveer 30 merken van ofzo ;) marstall force is rond de 100 gram voor een paard. Dat is nog geen half koffiekopje.

Ik bedoel dat ik niet weet welk merk die vriendin geeft. Maar dan kan TS zoiets toch beter geven dan vitalbix als het alleen om de vitaminen gaat.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18128
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 05:52

Ik verplaats dit naar VS, daar past het beter :)

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Re: Vitalbix: Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 07:14

Hier ook alweer jaren geleden overgestapt van Vitalbix naar Pavo Vital (en muesli) en heel tevreden!
Enkel de slobber heb ik nog van Vitalbix, maar vooral om bijv zandkuur in te geven en dan is de NutriMash een slobber waar weinig extra inzit.