Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mariska_vD schreef:Hier ook altijd heel veel moeite gehad met aan laten komen bij een schraal paard. Inmiddels lijkt het alsof ik het juiste dieet heb gevonden wat voor hem werkt en wat hij ook lust (Vrij moeilijke eter). Die van mij staat op vitalbix, nu zonder extra omdat hij er nu goed uit ziet maar als hij weer wat schraler wordt krijgt hij of de vitalbix slobber of van pavo fibrebeet extra. Fibrebeet eet hij wat lastiger en mix ik al met muesli, de nutrimash van vitalbix vind hij wel heerlijk maar ik merk dat hij zeker in de winter even iets extra's nodig heeft.
Gaat hier ook om een paard dat heel hoog zat in spanning in zijn lijf. Wat daar heel goed bij heeft geholpen waardoor hij ook wat meer aan kon zetten doordat hij meer ontspannen was, is magnesium bijvoeren. Dat heeft hier echt een wereld van verschil gemaakt dus dat is zeker een aanrader om te proberen.
Rocamor schreef:Je zou je arts nog even kunnen vragen of ze controleren op leverbot. Zeker als ze in de buurt van drassige weides staan / hebben gestaan.
Heb daar hier op Bokt vaker iets van gezien. Paard ook niet dikker te krijgen: behandelen tegen leverbot en je herkent het paard niet meer.
En met die spierspanning: leer masseren / ga masseren. Dat hielp bij de mijne ook goed.
DuoPenotti schreef:Het gras op.
Heb er hier 2 gehad die bekend stonden om snel mager te zijn.
Dat was na een half jaar niet meer te zien
Maar deze 2 paarden zouden nu hier met mijn koudbloed paarden niet meer passen.
En denk dan ook dat hij wat dat betreft nu tussen de koudbloeden met vaak toch suikerarm hooi niet tot zijn recht komt.
Jokonootje schreef:ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die tips op tricks hebben.
In januari dit jaar heb ik Chelsea gekocht.
Ze was mager, onbespierd en een project dat wist ik toen we haar kochten.
Ondertussen hebben we de dierenarts haar laten bekijken die kon niks bijzonders vinden (ook geen afwijkingen in het bloed), de tandarts is geweest (twee wolfskiezen getrokken en wat onregelmatigheden in het gebit weggewerkt), fysiotherapeut is geweest die gaf aan dat ze wel wat gespannen was in het lijf maar ze heeft haar nu twee keer behandeld met de laser en accupunctuur en mij wat oefeningen mee gegeven, zadelmaker erbij gehad en het zadel lag voor nu prima.
Hoefsmid is geweest en die heeft haar voor bekapt. Achter lukte niet omdat ze verkrampt.
We hebben hier de afgelopen weken hard op geoefend en vanuit alle rust kan ik haar achterbenen nu wel optillen en uitkrabben.
We hebben haar in januari ook direct verhuisd naar de stalling, ze staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheid. Ze staat in een kudde met nog 4 andere merries (waarvan 3 koudbloeden), en twee ruinen (2 koudbloeden).
Ze heeft altijd ruwvoer tot haar beschikking en het gras wordt nu ook weer langzaam opgebouwd.
Ik voer haar nu 1x per dag seniores priores (1 schep) bij met een schep muesli (anders eet ze het niet)
En ze krijgt wat extra vitamines van Liquihorse bij gevoerd.
Verder belasten we haar amper, hooguit twee keer in de week onder het zadel een ritje buiten (90% stap en 10% draf) meestal is dat met mijn dochtertje in het zadel.
Zelf ben ik wat met grond werk met haar bezig. Maar ik wil haar zelf zo min mogelijk belasten omdat ze aan moet zetten en niet moet verbruiken.
Maar ze komt niet voldoende aan vind ik. Ik heb vorige week een mest onderzoek laten doen en daar is verder niks bijzonders uit naar voren gekomen.
Ik vind haar zeer schraal, Ik weet uit haar geschiedenis dat ze eigenlijk nooit vol is geweest dus dat het een uitdaging wordt.
Het is een moeilijke eter, 2x per dag seniores priores geprobeerd maar de tweede keer laat ze gewoon staan.
Zijn er nog mensen met tips? Zou zonnebloem olie nog een optie zijn om toe te voegen?
Elisa2 schreef:Jokonootje schreef:.....
Hoe zit het met eventuele wormbesmettingen?
Olie toevoegen kan zeker helpen, maar het zal vooral tijd nodig hebben als er verder niets onderliggends aan de hand is.