Situatieschets: last van Mestwater. Altijd met wisseling van gras naar paddock en andersom krijgt ze iets last van mestwater , maar dit is vaak ook met een paar dagen weer klaar. Alleen nu niet. En naast dat het gewoon sneu en vervelend is voor het paard, vind ik het ook niet erg prettig telkens die billen weer te wassen. En ik heb er ook niet heel veel ervaring mee, dus ik zie door de bomen het bos niet meer.
Qua voer krijgt ze nu hetzelfde als wat ze al jaren krijgt en het ook altijd goed op heeft gedaan: 4x per dag hooi, in de ochtend hooi op stal en een kwartje pavo condition, daarna op de paddock met hooi, bij binnenkomst ligt er hooi in de stal en een kwartje muesli, en s avonds krijgt ze nog een portie hooi. Ze staat van zonsopgang tot zonsondergang buiten met hooi.
Ik laat 2x per jaar mestonderzoek uitvoeren op wormen en ontworm sowieso 1x preventief in het voorjaar. Ik probeer regelmatig mest te controleren op zand dmv zit in een zakje te doen met water. Hier komt eigenlijk nooit wat uit, maar hoe groot is de kans dat ze toch vol zand zit? Is een röntgenfoto toch stap 1? Of een psyllium kuur? Ze eet echt geen zand. Maar misschien krijgt ze toch perongeluk zand binnen.
De tandarts is er een maand of 3 geleden bij geweest. Ze heeft geen maagscopie gehad voor maagzweren, want ze vertoont hier verder 0 symptomen voor. Maar misschien mis ik toch wat.
Uiteraard heb ik me al suf gezocht op Google en bokt, maar ik kom heel veel vragen tegen over dunne mest. En dat heeft ze niet. Het komt er wel in ballen mooi uit. Het is echt water wat meekomt en natte scheten. Vind de hoefsmid niet zo leuk

Zijn er fijne supplementen en/of ander voer die ik hier voor kan geven? Ik heb o.a Darmbalans van Vitalstyle voorbij zien komen, of Oerbalans. Of een Probiotica? Maar van alles zijn er zo ontzettend veel merken te vinden, dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Over alles vind ik goede en mindere verhalen, dus dat maakt het niet makkelijker

Wat voeren jullie je paarden ter extra ondersteuning? Welke supplementen werken, en hoelang doe je ongeveer met 1 verpakking? De Oerbalans sprak me bijv. Best aan, maar ik schrok best van ruim 100 euro voor een zak van 15kg.
Laat ik voorop stellen dat ik echt niet de beroerdste ben om de dierenarts te bellen, maar ook die raadde aan om iets van een supplement te proberen. Alle andere redenen die ze wist leken haar niet aannemelijk.
Ik hoop dat ik alles heb genoemd, zo niet, vraag rustig om meer informatie.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen.