Ondersteuning van de darmen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

prugelpiet

Ondersteuning van de darmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-23 22:48

Goed, de titel zegt het eigenlijk al. Ik zoek iets wat de darmen van mijn paard kan ondersteunen.

Situatieschets: last van Mestwater. Altijd met wisseling van gras naar paddock en andersom krijgt ze iets last van mestwater , maar dit is vaak ook met een paar dagen weer klaar. Alleen nu niet. En naast dat het gewoon sneu en vervelend is voor het paard, vind ik het ook niet erg prettig telkens die billen weer te wassen. En ik heb er ook niet heel veel ervaring mee, dus ik zie door de bomen het bos niet meer.

Qua voer krijgt ze nu hetzelfde als wat ze al jaren krijgt en het ook altijd goed op heeft gedaan: 4x per dag hooi, in de ochtend hooi op stal en een kwartje pavo condition, daarna op de paddock met hooi, bij binnenkomst ligt er hooi in de stal en een kwartje muesli, en s avonds krijgt ze nog een portie hooi. Ze staat van zonsopgang tot zonsondergang buiten met hooi.

Ik laat 2x per jaar mestonderzoek uitvoeren op wormen en ontworm sowieso 1x preventief in het voorjaar. Ik probeer regelmatig mest te controleren op zand dmv zit in een zakje te doen met water. Hier komt eigenlijk nooit wat uit, maar hoe groot is de kans dat ze toch vol zand zit? Is een röntgenfoto toch stap 1? Of een psyllium kuur? Ze eet echt geen zand. Maar misschien krijgt ze toch perongeluk zand binnen.

De tandarts is er een maand of 3 geleden bij geweest. Ze heeft geen maagscopie gehad voor maagzweren, want ze vertoont hier verder 0 symptomen voor. Maar misschien mis ik toch wat.

Uiteraard heb ik me al suf gezocht op Google en bokt, maar ik kom heel veel vragen tegen over dunne mest. En dat heeft ze niet. Het komt er wel in ballen mooi uit. Het is echt water wat meekomt en natte scheten. Vind de hoefsmid niet zo leuk :+

Zijn er fijne supplementen en/of ander voer die ik hier voor kan geven? Ik heb o.a Darmbalans van Vitalstyle voorbij zien komen, of Oerbalans. Of een Probiotica? Maar van alles zijn er zo ontzettend veel merken te vinden, dat ik niet meer weet waar ik het moet zoeken. Over alles vind ik goede en mindere verhalen, dus dat maakt het niet makkelijker 8)7

Wat voeren jullie je paarden ter extra ondersteuning? Welke supplementen werken, en hoelang doe je ongeveer met 1 verpakking? De Oerbalans sprak me bijv. Best aan, maar ik schrok best van ruim 100 euro voor een zak van 15kg.

Laat ik voorop stellen dat ik echt niet de beroerdste ben om de dierenarts te bellen, maar ook die raadde aan om iets van een supplement te proberen. Alle andere redenen die ze wist leken haar niet aannemelijk.

Ik hoop dat ik alles heb genoemd, zo niet, vraag rustig om meer informatie.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en delen van ervaringen.

I am because you were

Hilary

Re: Ondersteuning van de darmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:11

Zand zou kunnen, maar dan is een röntgenfoto de enige manier om dat zeker te weten / uit te kunnen sluiten.
Verder is mijn ervaring dat het (helaas) geen eenheidsworst-oplossing is en dus heel erg verschillend per paard.
Ik heb mijn paard meegenomen naar Den Hoek; vanuit daar blijkt vooralsnog YeaSacc het meest succesvol en ook herhaaldelijk. De andere middelen die ik via Den Hoek kreeg, werkten goed op dat moment / in die periode, maar bij een volgende periode mestwater kon het zomaar eens niet helpen.

Oy with the poodles, already

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:18

... ik had ooit een ander probleem met de buik/spijsvertering van mijn paard.

Al zoekend kwam ik op de fb pagina van equi biome.
Er staat gigantisch veel informatie op, ook over 'fecal water'.

En één van de gevleugelde woorden van deze site luidt, dat een gezond paard elke dag een hapje neemt van zo'n 25 verschillende planten.
(In de winter valt er voor mij wat minder te plukken en komt er iets meer aan kruiden van de drogist. Maar het probleem heeft zich 'knocks on wood' niet meer voorgedaan.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-23 23:41

Hilary schreef:
Zand zou kunnen, maar dan is een röntgenfoto de enige manier om dat zeker te weten / uit te kunnen sluiten.
Verder is mijn ervaring dat het (helaas) geen eenheidsworst-oplossing is en dus heel erg verschillend per paard.
Ik heb mijn paard meegenomen naar Den Hoek; vanuit daar blijkt vooralsnog YeaSacc het meest succesvol en ook herhaaldelijk. De andere middelen die ik via Den Hoek kreeg, werkten goed op dat moment / in die periode, maar bij een volgende periode mestwater kon het zomaar eens niet helpen.

Over dat YeaSacc heb ik inderdaad ook wat gelezen. Aan de hand daarvan leek deze probiotica mij wel wat: https://irisvangulik.nl/probiotica-voor-paarden/
Ze vermeld er specifiek bij dat deze stof er in zit.

Janneke2 schreef:
... ik had ooit een ander probleem met de buik/spijsvertering van mijn paard.

Al zoekend kwam ik op de fb pagina van equi biome.
Er staat gigantisch veel informatie op, ook over 'fecal water'.

En één van de gevleugelde woorden van deze site luidt, dat een gezond paard elke dag een hapje neemt van zo'n 25 verschillende planten.
(In de winter valt er voor mij wat minder te plukken en komt er iets meer aan kruiden van de drogist. Maar het probleem heeft zich 'knocks on wood' niet meer voorgedaan.)

Wat voor kruiden moet ik dan aan denken? Ik ken een paard, brandnetel, rozenbottel en kleefkruid maar daar houd het wel op zegmaar :=

Ik ga het zeker even opzoeken, bedankt!

I am because you were

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 00:06

Ik voer als mijn jongste zijn mest slecht is even een weekje per naturam kruiden. Binnen een dag is het dan weer goed. De eerste keer keurig de Amara gevolgd door adstringa. Nu heb ik volgens mij alleen de adstringa nog van over dus nu voer ik gewoon heel simpel die voor een weekje: https://purehorse.nl/product/adstringa-bitterkruiden/
Dit zijn dus kruiden mengsels. Dus een beetje in de richting van wat Janneke ook uitlegt.

Alex en Jorie <3

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-23 09:20

Jorex schreef:
Ik voer als mijn jongste zijn mest slecht is even een weekje per naturam kruiden. Binnen een dag is het dan weer goed. De eerste keer keurig de Amara gevolgd door adstringa. Nu heb ik volgens mij alleen de adstringa nog van over dus nu voer ik gewoon heel simpel die voor een weekje: https://purehorse.nl/product/adstringa-bitterkruiden/
Dit zijn dus kruiden mengsels. Dus een beetje in de richting van wat Janneke ook uitlegt.

Dat klinkt ook als fijn spul. Hoelang doe je ongeveer met zo’n zak? Alsin, bestel ik er 1 of meerdere? :))

I am because you were

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:43

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:48

Ik had de NAF Haylage balancer, omdat ik vermoedde dat paard last had van te natte voordroog. Had de indruk dat het een heel klein beetje hielp, maar heb het niet lang genoeg kunnen proberen om echt verschil te zien. Heb namelijk kort na het starten van de balancer besloten om van stal te verhuizen, en daar bleek betere kwaliteit ruwvoer de sleutel te zijn. Paard was in twee weken van alle mestwater af. (Niet dat ik beweer dat dit bij jou de oorzaak is, maar bij ons wel.)

Homo sapiens non urinat in ventum.
Bucas Smartex Rain 135/183 https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... at-135-183

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:54

YeaSacc werd bij mij absoluut niet gegeten. Ik ben overgestapt op de guthealth van pavo, zit die gist ook in en dat werd wel goed gegeten. De mijne had zowel slappe mest, natte scheten en mestwater. Heeft goed geholpen.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:59

Ik heb goede ervaringen met Oerbalans. Ik geef het alleen niet voor darmproblemen, meer als algemene balancer. Is inderdaad flink aan de prijs, maar ik doe wel heel lang met zo’n zak (half jaar misschien? Zou ik eens op moeten letten).

Verder geef ik als er veel nat voordroog in onze hooistations ligt (paard staat in Hit actief) preventief wat kamillebloemen door zijn voer. Dit zal jouw paard waarschijnlijk niet van haar klachten afhelpen hoor, maar wellicht te overwegen als ondersteuning? Het schijnt de maag en darmen te ondersteunen. Ik doe een weekje zo’n 10 gram per keer over de brokjes.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 12:59

prugelpiet schreef:
Dat klinkt ook als fijn spul. Hoelang doe je ongeveer met zo’n zak? Alsin, bestel ik er 1 of meerdere? :))

Ik heb mijne nog steeds maar halfleeg en nu een stuk of 2-3 keer een kuurtje gegeven sinds najaar 2021. Eigenlijk heeft hij dus daarna nog maar 2 keer weer mestwater gehad. Daarvoor had hij het eigenlijk constant wel een beetje. Maar de mijne zijn niet echt representatief voor een groot paard want ze wegen gezamenlijk ongeveer 1/3 van 1 grote van 600kg. :')
Dus ik zou even de dosering checken en aan de hand daarvan bestellen. En de eerste keer wel een volle zak amara voor deze kruiden opgevoerd over 6 weken en daarna een week deze bitterkruiden.

Alex en Jorie <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:38

Als eerste stap zou ik zelf een kuur tegen zand geven. Gewoon met psyllium/vlozaadvezels. Ik zou wel de hogere dosering adviseren ( 1 gram per kilo lichaamsgewicht) en dan 7 dagen achter elkaar.
Ongemerkt nemen ze heel wat zand op door de tijd heen, daar hoeven ze echt geen zand eters voor te zijn.

Weide gang wordt altijd netjes opgebouwd maar andersom eigenlijk nooit. Vaak gaan ze resoluut van de wei af, logisch want we willen ze er allemaal zo lang mogelijk ophouden tot het echte slechte weer komt.
Advies is dan ook, bouw de weide gang ook weer af.

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:28

Ik geef mijn paard sinds een aantal weken biergist. Mijn paard had wel wat andere klachten, geen mestwater (voorheen wel maar sinds we op een andere stal staan met kwalitatief goed hooi ipv rotzooi is dat probleem opgelost), maar wel veel last van gas in de darmen en gewoon niet lekker in de vel zitten. Dit gebeurde elk jaar in de winter en ik weet nog steeds de oorzaak niet. Ik dacht eerst door wisseling van rantsoen maar ze hebben dit jaar tot heel laat op het gras gestaan en toen had hij er ook alweer last van. Maar goed ik dwaal een beetje af: mijn instructrice raadde biergist aan, onder het motto baat het niet dan schaad het niet. Ik had er een zeer hard hoofd in, maar het werkt warempel als een tierelier :D Ik heb weer een blij paard die niet het eerste half uur niet wil lopen en eigenlijk gewoon chagrijnig is. Hij is nu vrolijk en veel voorwaartser. Achteraf schaam ik me ervoor dat ik niet eerder een oplossing heb gevonden want hij had er kennelijk veel meer last van dan dat ik vantevoren dacht.

Wel denk ik overigens dat wat voor mijn paard goed werkt, zeker niet voor een ander paard ook goed hoeft te werken, dus wat dat betreft is het ook een kwestie van wat dingen proberen.

Mijn ervaring is overigens wel dat een psylliumkuur helpt bij mestwater, daar zou ik eerst mee beginnen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:36

Heel persoonlijk. Biergist maakt het bij de mijne erger en de kruiden van per naturam doen helaas ook niet veel..

https://suusequus.nl

Holistisch ( massage) therapeut voor ieder paard
Sportmassage, lymfedrainage, myofasciale release, acupressuur, reiki….

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:34

Biergist reageert die van mij dan wel erg goed op.
Sinds ze aan de leiding van de kudde staat is ze met veranderingen soms wel eens wat gevoelig op haar maag.

Op een of andere manier lijkt het hier op stal dan altijd anders dan anders te gaan.
Bv er zou een nieuw paardje bijkomen waarvan we allemaal wel weten dat het onrust geeft. Maar nu al 2x gebeurt dat er in diezelfde week een paardje moet worden ingeslapen vanwege ouderdom. Echt pure overmacht, maar heeft wel zijn uitwerking

Ik geef haar dan biergist en daar knapt ze snel weer van op.
Maar ze heeft geen mestwater

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-23 18:43

Euridicey schreef:
https://irisvangulik.nl/probiotica-voor-paarden/ Heeft dit speciaal ontwikkeld voor paarden die last hebben van mestwater

Heb je er zelf ook ervaring mee? Ik kan nergens goed ervaringen vinden. Nu kost het niet de wereld, maar ik wil ook niet vanalles op de gok kopen.

I am because you were

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 10:52

Zolang je niet weet wat de oorzaak is kun je natuurlijk supplementen voeren en uitproberen maar heb je kans dat je of je paard slechter maakt of heel veel geld kwijt bent voor niets.

Wat voor een hooi krijgt ze? is dat echt hooi of is het gefermenteerd?

Qua krachtvoer werkt Gastro+ van Havens heel goed voor/ bij maag/ darm problemen.

Maar dat ze nu diarree blijft houden kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen, een virus/ bacterie etc. Daar kom je niet achter zonder hulp van een DA.

Zandkuren zijn sowieso goed om ieder jaar te doen in het voor en najaar..zand komt niet altijd mee naar buiten dus zo'n test zegt niet zoveel.

Dit is ook interessant om door te lezen: [MD] Onverklaarbare diarree, hulp nodig

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:04

De mijne kwam aan het eind van het najaar met mestwater, een opgeblazen buik en singelnijd het land af na het verzetten van het draadje. Eind oktober begonnen met havens gastro+, vitalbix active+ op dagen voor het werken en fibrebeet op “werkdagen” als beloning.

Kuurtje darmbalans gegeven en daarna verder op oerbalans. Dit heeft de mijne echt goed van zijn mestwater en opgeblazen buik afgeholpen. Ben nu gestopt met de gastro+ om te kijken of hij dit nog nodig heeft.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-23 13:49

Elisa2 schreef:
Zolang je niet weet wat de oorzaak is kun je natuurlijk supplementen voeren en uitproberen maar heb je kans dat je of je paard slechter maakt of heel veel geld kwijt bent voor niets.

Wat voor een hooi krijgt ze? is dat echt hooi of is het gefermenteerd?

Qua krachtvoer werkt Gastro+ van Havens heel goed voor/ bij maag/ darm problemen.

Maar dat ze nu diarree blijft houden kan natuurlijk ook door andere oorzaken komen, een virus/ bacterie etc. Daar kom je niet achter zonder hulp van een DA.

Zandkuren zijn sowieso goed om ieder jaar te doen in het voor en najaar..zand komt niet altijd mee naar buiten dus zo'n test zegt niet zoveel.

Dit is ook interessant om door te lezen: [MD] Onverklaarbare diarree, hulp nodig

Ben ik met je eens hoor, maar aangezien ze dus (gelukkig) geen diarree heeft en verder juist en top de winter door gaat tot nu, vermoed ik geen ernstige onderliggende redenen.

De mest is verder goed, het is alleen een teveel aan water wat mee naar buiten komt. Mest zijn mooie ballen, geen slappe mest of diarree.

Ze heeft jaren voor droog gegeten zonder problemen, toch wel een jaar of 4. Nu al een poos op kleine pakjes hooi van eigen land.

Ik heb voor nu in ieder geval een kruidenmengsel besteld en een kuur psyllium. Dat heb ik nog niet eerder gegeven dus zal geen overbodige luxe zijn. Ik neig er nog naar om de oerbalans bij te voeren, maar daar wil ik nog even wat meer over opzoeken.

Mocht het niet verbeteren neem ik uiteraard weer contact op met de dierenarts.

I am because you were

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:53

Wat vervelend voor jullie allebei. Ik heb goede ervaringen met Darmbalans van Vitalstyle/Ecostyle (geen idee hoe het nu precies heet). Maar inderdaad, de oorzaak is belangrijk om te achterhalen. Is al gevraagd maar ik zie het antwoord niet zo snel — wat voor hooi krijgt je paard? Is het echt hooi of is het uit plastic?

Oerbalans is een fijn vitaminenbrokje, maar voor zover ik weet niet specifiek voor de darmen.

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

_activemeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:08

Mijn paard paard heeft ook gevoelige darmen en elke jaar heeft hij er wel last van. Ik weet grotendeels altijd wel waardoor het komt. Ik zou eerst kijken waardoor het komt. Je kan er wel van alles ingooien maar vaak is het symptoom bestrijding en pak je de oorzaak niet aan hierdoor kan het regelmatig terug komen.

Maar was voor hooi geef je? Paarden met gevoelige darmen kunnen slecht tegen hooi in plastic. Bij die van mij helpen kruiden heel goed. Bij pure horse heb je darmkruiden maar bij pre naturam heb je ook veel keuze. Ik zou een goede balancer geven, met dat kleine beetje pavo die je geeft krijgt je paard niet voldoende vitamine en mineralen binnen. Ook zitten er waarschijnlijk granen in waar je paard opeens niet meer tegen kan en er zitten veel suikers en zetmeel in.

Mijn paard heeft momenteel ook redelijk goede ballen maar er komt ook water mee. Ook laat hij veel (natte) scheetjes, zijn buik is opgelazen. Heb een zandtest gedaan en er zit teveel zand is. Ik geef hem nu 500gr psyllium per dag 5 dagen lang, dan weer testen en eventueel verlengen naar 7 dagen.

Je mag me ook een PB sturen, mijn paard had langdurig last van dunne mest, slappe mest, of water voor en na het mesten. Ik heb het nu redelijk onder controle behalve nu waarschijnlijk door het zand.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:26

Hier een jonkie met onregelmatige mest. Vooral tijdens het rijden meerdere malen mesten en dan heel dun. Zijn staart en billen helemaal vies van. Geef nu enkele dagen darmbalans van vitalstyle. Oerbalans krijgt hij al maar nu ik thuiszit met een slijmbeursontsteking kan ik ook niet bepalen of het werkt

Fedor & Bailey
Instagram @adventures_of_baileyandfedor

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:01

ik heb goede ervaringen met oerbalans en phytonics gastri comp

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:05

Zemelen werkt toch ook goed voor de darmen?
€10/zak van 25kg, proberen kan geen kwaad ;)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 15:20

Het is me nog niet helemaal duidelijk of ze nou verpakt of onverpakt hooi krijgt. Bij verpakt hooi in plastic is dat waarschijnlijk het probleem. En anders zou ik ook op de kruiden gaan of de fir humic clay proberen, is een mycotoxine binder die ook de mest steviger maakt en kost bijna niks.