Subli dieetmix of toch Vitalbix daily compleet?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10614
Geregistreerd: 14-04-06

Subli dieetmix of toch Vitalbix daily compleet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 11:33

Hoi,

En weer een vraagje over voer.

Eigenlijk heb ik het idee dat mijn paard het super goed doet op het voer wat ze nu krijgt. Toch speelt er in mijn achterhoofd dat ze misschien wel niet genoeg vitamine etc binnen krijgt als ik echt puur kijk naar wat ze krijgt aan voer. Paard ziet er verder super goed uit en eigenlijk is er verder geen aanleiding om mijn voer te veranderen maar toch dat stemmetje in mijn achter hoofd.

Mijn paard word 3 a 4 keer per week recreatief gereden van een buitenritje tot dressuur of springen in de bak, niks moet alles mag mentaliteit. Paard staat zoveel mogelijk op de wei met strook begrazing maar gaat in de avond naar binnen en krijgt dan onbeperkt hooi tot de volgende ochtend. Voor de rest krijgt ze 2 keer per dag een halve schep fiber mix van Vitalbix en 2 keer per dag een kwart schep Subli Dieetmix. Ik besef mij dat ze dan dus waarschijnlijk te weinig vitamine en mineralen binnen krijgt omdat ik natuurlijk niet heel veel krachtvoer geef, maar aan de andere kant ze is topfit ziet er goed uit dus ja.... Ik twijfel dus enorm of ik het zo hou of dat het toch beter is om over te stappen naar de daily compleet van Vitalbix.

Waarom ik twijfel is oa dus omdat ze het op dit voer goed doet, maar ook omdat ze van de daily compleet veel minder binnen krijgen en ik mij afvraag of mijn paard haar voer nog wel lekker vind als het grotendeels fiber mix is wat ze dan binnen krijgt. Nu heeft ze natuurlijk lekker muesli gemengd met fiber mix en ik kan mij voorstellen dat dat veel lekkerder is.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Ik wil overigens niet de daily compleet naast haar huidige voer gaan geven. Vitamine brokjes zoals die van pavo zijn uitgesloten die eet ze niet.

Madelief7
Berichten: 40
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:08

Ik herken dat stemmetje wel waardoor je bang bent dat je paard te weinig vitaminen/mineralen binnen krijgt. Ik heb verschillende vitaminen/mineralen brokjes geprobeerd en bij allemaal kreeg ze problemen (huid/hoef/stofwisseling). Zij heeft het altijd goed gedaan op een kleine hoeveelheid biks. Ik heb nu dus besloten om het daar bij te houden en goed te kijken hoe het met haar gaat. Zolang het goed gaat, verander ik niks meer. Zij krijgt op vrije dagen maar 2x een handje biks en op werkdagen na het rijden/werken nog 2 handjes biks. Als ik haar meer geef dan krijgt ze teveel energie en wordt ze chagrijning op stal. Ze krijgt wel onbeperkt goed ruwvoer.

Marie111
Berichten: 4715
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Subli dieetmix of toch Vitalbix daily compleet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:40

Heb je al advies gevraagd bij Vitalbix?

Lindsey_99
Berichten: 2590
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:33

Je kunt diverse dingen mengen, en ook diverse merken voer, en overal een slobber van maken als ze dat lekker vindt. Als je paard er nu goed uitziet, dan hoef je je op zich geen zorgen te maken. Alleen kan vitamine e geven handig zijn als ze geen gras krijgt. In hooi neemt die vitamine af na een aantal maanden liggen, en in januari is het goed te kijken of die dosering nog voldoende in de brokjes zit om aan te vullen.
Die subli voegt nauwelijks wat toe trouwens.
Dan zou ik liever geweekte grasbrok, een mash van bijvoorbeeld Vitabix of Marstall oid geven ipv: zonnebloemzaadproducten (wat is dat? de schillen? ) luzerne, appelpulp, johannesbrood, vlokken van vlinderbloemigen (wat is dat?) lijnzaadschilfers, lijnzaadolie, magnesiumoxide, cichoreipulp, monocalciumfosfaat, natriumchloride en calciumcarbonaat.

Petrichor

Berichten: 10614
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Subli dieetmix of toch Vitalbix daily compleet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 14:46

Vergeten te zeggen maar na het rijden krijgt ze altijd de slobber van Vitalbix. :)

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:48

en als je nou gewoon wat meer geeft van de subli dieetmix?
dik word ze er niet van en je kunt gerust omhoog naar driekwart schep of een volle.
denk even kijken hoe dat gaat?
als je geen vitaminekorrel wil gaan geven dan zul je je huidige voer moeten ophogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:50

De dieetmix is niet genoeg voor alle mineralen en vitamines. Daily complete kan je voeren maar niet elk paard doet het daar goed op. Wat je veel hoort is dat paarden gaan zandlikken en een enkele wordt er heel ril op.

Je kunt je dieetmix opzich prima blijven voeren zo maar dan zou ik aanvullen met een vitaminebrokje. Dat kan daily complete zijn maar bijvoorbeeld pavo vital is ook een goed brokje en daar geef je ook veel minder van.

Als je geen vitaminekorrel geeft zal je meer dieetmix moeten gaan geven.