Betaalbare slobber voor oud paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Horsepride

Betaalbare slobber voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-22 16:08

Mijn ouder paard die jammer genoeg geen snijtanden meer heeft en bijna geen kiezen meer heeft eet bijna geen hooi meer.
In de zomer is dit geen probleem want dan hebben we voldoende gras. Alleen in de winter niet. Om die reden geef ik hem nu Subli Seniores Priores gemengd met Merrie brok en dit samen geweekt. Hier doet hij het goed op behalve dat hij continue wat dunner mest heeft.

Nu zal het jullie vast ook niet ontgaan zijn dat het paardenvoer de laatste tijd erg duur is geworden. En met een oudje gauw 3 kg per dag nodig heeft wordt dit gauw prijzig. Vandaar dat ik opzoek ben naar een betaalbare alternatief.

Bij welkoop heb ik geinformeerd en daar is zak bietenpulp net zo duur of zelfs duurder dan Subli Seniores Priores, en de plaatselijk voer leverancier is hier ook niet goedkoper.
Ik ben bereid om ongeveer 300kg voer in 1 keer te bestellen. En ik woon in Vledder, dus is ook belangrijk dat het bedrijf hier kan leveren.

Wat ik zelf heb gevonden;
20kg bieten pulp 14,50 euro.
SUBLI SENIORES PRIORES 20 KG 15,05
BIETENPULP 6MM 20kg 12,11

Wat raden jullie aan?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:10

Ik gebruik als alternatief All in Soup van Aveve. Is ietsje goedkoper. Mijn oudje van 30 met ook weinig tanden krijgt hiervan ong. 2 kg ( onheweekt gewicht).

mystery3434

Re: Betaalbare slobber voor oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:16

Mijn paard krijgt dagelijks bietenpulp (10€/25 kg) en all in soup van de Aveve (iets van 16,…/20 kg)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:16

Ik zou best mensen hier in de buurt van Hellevoetsluis ofzo willen vinden die ook priores voeren zodat we gezamelijk een pallet zouden kunnen bestellen. Dan ben je een stuk goedkoper uit. Mijne eet ook smorgens drie scheppen ongeweekt en in de avond dus ook, dus 6 scheppen per dag, dat gaat best heel hard.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:47

Je spaart wel de kosten van het hooi uit, misschien verzacht dat de pijn in je portemonnee

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:08

Mijn merrie krijgt Hartog grasbrok met senior priores gemengd.
Verder krijgt ze pre alpin senior, dat is een hooi vervanger en knippen wij zelf hooi in stukken van 1cm, dit kan ze wel eten.

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[FA] 4 allround toppers verwacht in 2025

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:17

Ik geef mijn paarden in de winter altijd wat van Pavo fibrebeet.
Deze kost iets meer en kost iets meer tijd want je moet het laten weken, maar het zet erg uit dus met een halve schep heb je al een flinke bak.

Ook toen ik op stal werkte gebruikten we dit bij schrale paarden, ik zag ze per week gezonder eruit zien en meer glanzen.

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:42

Hartog grasbrok en zemelen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:33

pluisbeer schreef:
Je spaart wel de kosten van het hooi uit, misschien verzacht dat de pijn in je portemonnee

Ligt eraan. De mijne staat bij een pensionstal waar het hooi bij de stalprijs inbegrepen zit. Als je paard om wat voor een reden dan ook geen hooi eet dan zal je hier toch door moeten betalen. Stalgeld altijd inclusief hooi.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:07

En Master Senior Slobberbrok? Ongeveer half uur tot 3 kwartier weken in water. Is iets goedkoper dan Subli als ik het goed heb.

La Vie en Rose  KISS-Keep It Simple Stupid

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:22

En de bietenpulp uit het koeien vak bij de welkoop...en fiber nuggets gemengd en geweekt

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:39

ik zou ook zeggen fibrebeet erbij. En ja dat moet je weken, maar met warm water maar een kwartier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 00:01

Ik maakte een mengsel van bietenpulp van lokale coöperatie, grasbrok en zemelen en daar een vitaminebrok bij in.

In de winter kreeg hij soms wel 3x per dag een portie van 1 kg pulp, 0,5 kg grasbrok, zemelen en vitaminebrok, dat was destijds al niet goedkoop, maar op deze manier was het wel goedkoper dan seniores priores. Daarnaast vond ik de seniores niet lekker ruiken en mijn pony at dat ook veel minder graag dan mijn eigen gemaakte mengsel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:32

Belangrijk wel dat het een compleet voeder is. Bietenpulp zou ik afraden bij dagelijks echt 3 kilo of meer als je dat solo geeft. Ik weet niet hoe veel ze weegt maar 1 kilo per 100 kg is wel meestal een begin. Meestal meer. Masters Seniorenbrok is 1 van de goedkoopste en wordt goed gegeten. Of je mixt zoals Marije hier boven uitlegt.

Niet banketstaaf maar poetsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 02:49

Vraag anders hofman in ruinen voor wat ze kunnen bestellen voor je. Ze kunnen leveren, maar afstand moet je navragen, zal ook wel stukje met bestelbedrag te maken hebben.
Enkel bietenpulp zal idd problematisch worden als compleet dieet, je hebt er in elk geval een mineralen korrel en fosforbron bij nodig. Mixen met grasbrok helpt, wel is beide niet geschikt boven grofweg 2kg/dag, dan gaan er darmen, etc. nog wel eens in protest.
Qua voer is alles 30-50% omhoog lijkt het wel. Ook enkelvoudige voeders zijn flink gestegen, voer tegen de oude prijzen vinden kan je vergeten, al zal groot inkopen wel wat helpen of je moet de gok aandurven van merkloos ergens ophalen, er zijn wel wat aanbieders op mp te vinden. Alles wat 8-10 was is nu 12-15 en 15 is nu zeker 18-20, uitgaande van 1-3, 5 zakken tegelijk.
Als je niet al de veevoer merken gebruikte en verder weet wat en waar, kan je 1-2 euro de zak zeker wel besparen, maar de oude prijzen van 1-2 jaar terug zijn foetsie.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 05:51

Ik.wil je niet teleurstellen hoor maar ...
De prijzen die je noemt vind ik behoorlijk laag.
Ik betaal voor 20kg bietenpulp iets van 16,50 euro. Die van mij krijgt Master SeniorenSlobber en zo'n zakje gaat richting 18 euro.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gulfoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:18

ons overleden paardje doortje kon ook niet meer zo goed eten. wij gaven haar altijd grasbrokken met water best wel veel en 2 keer per dag want anders was ze broodmager

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 08:46

Ohja wat ik er ook onder durf mengen, kalverbrok. Kleinere hoeveelheid van te geven en toch voldoende eiwitten.

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[FA] 4 allround toppers verwacht in 2025

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-22 09:22

Dank reacties. Voor hooi hoef ik minder te betalen gezien hij er bijna niet van eet, maar ik had liever gehad dat hij het wel at.
De senior slobber van masters is iets duurder maar bevat wel meer energie dan die van subli.

Ik zal ook kijken wat het kost als ik zelf los bieten, gras en zemelen brok koop.
Ik wil best wel informeren wat het in Ruinen kost maar ik kreeg juist e tip om het online te bestellen omdat paar euro goedkoper is.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 09:35

Ik lees hier mensen die fibrebeet aanraden. Als iets duur is, is dat het wel. Dit paard eet het als ruwvoer vervanging, dan heb je grote hoeveelheden nodig. Ik zou kijken naar een mengsel van bietenpulp, zemelen en eventueel luzernebrok.
Havens heeft ook seniorcrumbs maar volgens mij is dat niet goedkoper.

Bismarck - Endurance klasse II + 6 winstpunten - klasse III startgerechtigd

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:32

je moet even kijken of je kunt gaan mengen met een grasbrok er door.

en bied wel hooi aan,liefst zo kort mogelijk,al sabbelen ze er wat op dan nog krijgen ze wel wat voedingsstof binnen…hartog heeft compacthooi, in de paardenkamp in soest word dat ook gegeven en de meeste oudjes krijgen dat nog wel weg.
je kunt hen trouwens ook bellen voor voeradvies,zij kunnen je ook heel goed helpen.
ik meng nu seniores met de fibernuggets van pavo,die zijn wat groffer, geven mooie vezels en dat zie je vaak terug in de mest.
maar het is allemaal zo duur!
ik heb net om te proberen een zak heucobs van st hippolyt gekocht.
die zijn per zak nog weer twee euro goedkoper.
deze
https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... cobs-20-kg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:51

Die tip wilde ik ook geven, De Paardenkamp in Soest. Ze zijn echt enorm behulpzaam en hebben enorm veel ervaring met het voeren van oude paarden.

*Burp*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 10:56

Wij gebruiken de senioren slobber van Action horse food. Zit hetzelfde in als Seniores priores maar is goedkoper per zak. Maar als je paard dunne mest heeft zou ik toch verder kijken. Want dat is niet normaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:09

heb jij daar een ingrediënten lijst van?
ik zit op hun site te kijken,maar volgens mij klopt het niet.
staat bij zetmeel al 0% dat is echt heel raar en er staat muesli bij.
maar kan geen ingrediënten vinden, en dat vind ik wel heel belangrijk.
ik kijk bij de seniore&fibermash

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 11:11

Ik zou even bij een veehouder in de buurt vragen. De meeste hebben een mengvoerwagen, waar kuil en maïs en nog het e&a in gemengd en gemalen wordt. Dit kunnen ze prima eten en kost stukken minder.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max