All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 20:29

Hoi!

Ik geef mijn paard al jaar en dag dezelfde korrels, een mengeling van 2 korrels:
- Condition Mix
- Aveve Mix
2 x 75gr = 150gr in totaal. In de zomer krijgt ze 2 x 50gr.

Ze heeft dit niet "nodig', daar is het volgens mij ook veel te weinig voor haha. Maar ze wordt nu bijna 21 jaar, en heeft altijd korrels gekregen, ze is niet moddervet dus ik zie niet in waarom ik haar haar hapje zou ontnemen. Ze krijgt er dagelijks ook 2 koekjes bij, wortel/appel/witloof/watdanook, en tot voor kort een schepje Souplesse kruidenmix.

Twee weken geleden liep ze uit het niets erg kreupel. DA is er meteen bij geweest, we denken dat ze zich mistrapt zal hebben. Ze heeft een injectie gekregen en 12 dagen medicatie moeten nemen. De DA raadde me ook Artico+ aan. Die kwam vorige week al binnen, maar Daisy stond al met een pruillip boven haar voer met medicatie, dus had ik zoiets van "ik wacht nog even met de Artico+ tot ze van de medicijnen af is, straks wilt ze helemaal niet meer eten".

Goed, ze heeft haar laatste medicatie dinsdag gekregen en loopt ook weer normaal.

Vandaag ben ik met de Artico+ gestart, en ojee :')
Ze zou 2-3 schepjes moeten krijgen, maar de verhouding ten opzichte van de 150gr korrel is echt helemaal scheef haha. Laat staan van de zomer met 100gr. Na 2 schepjes poeder ben ik gestopt met scheppen, want toen ik haar bakje door elkaar schudde, zat er zowat evenveel korrel als poeder (2 schepjes = 60gr) in.
Ik heb er nog een gesneden wortel onder gemengd, maar had al zoiets van "dit gaat ze niet opeten", en ik heb qua voer eigenlijk helemaal geen moeilijk paard. Maar helaas, ik had gelijk - ze wilde niet eens proeven :')

Ik stond er al een aarbeienkwakje onder te mengen als noodoplossing, toen een weigenoot me een restje All in soup aanbood. Dat heb ik er ook nog bij gedaan. Daisy twijfelde eerst een beetje, maar vond het uiteindelijk wel lekker haha, ze heeft met een intens gelukkige blik haar bak helemaal leeg gelikt :')

Afbeelding

Ik hoop maar dat het niet aan de aardbeienprut lag, want dat is me iets te gesuikerd om het alle dagen te geven :')

Mijn plan is dus de All in soup van Aveve. Ik heb niets afgewogen (behalve de poeder natuurlijk), maar ik heb geen idee hoeveel Soup ik haar nu vandaag eigenlijk gegeven heb, het was een restje waar ik warm+koud water heb bij gedaan tot het mij (en mijn weigenoot) een aangenaam papje leek.

Onderweg naar huis ben ik langs de Aveve gereden, en heb ik de laatste zak All in soup kunnen scoren. Vanaf morgen is het dus "voor echt" :')
Nu vroeg ik me af: hoeveel moet ik nu eigenlijk geven?

Ze heeft krachtvoer niet "nodig", het is echt meer uit gewoonte - maar ze heeft wel "iets" nodig om de Artico+ onder te kunnen mengen, zodat ze het wel binnen krijgt.

Daisy wordt al jaar en dag niet meer gewerkt. Ze woont 24/7 op de wei met schuilstal, krijgt meer hooi in netten dan ze op kan en gaat overdag "naar de overkant" waar nog héél veel gras staat. Ze kan 's avonds en 's ochtends, indien ze daar zin in heeft, ook aan haar stro knabbelen.

Ik zoek dus een hoeveelheid die het mogelijk maakt er de Artico+ onder te mengen, zonder dat ze daar dik van wordt, en zou daarbij ook zeker willen weten hoeveel water ik dan in verhouding nodig heb. "Op gevoel" kan wel een keertje, maar ik weet het liever zeker :) Ik meen me te herinneren 2x zoveel water als korrel, klopt dit?

Edit: ik was ook wel van plan de Souplesse kruidenmix op te maken. Ik kan slecht schatten, maar gok dat ik toch nog voor een maand of 3 heb staan. Ik "moet" mijn korrels al gaan weggeven (want weggooien vind ik echt zonde) dus zou deze nog wel graag willen opmaken, ze vind ze ook wel lekker. Dat is 1 schepje per dag, mag dat gewoon mee onder de Soup gemengd worden?

Ik hoor jullie advies graag! *\o/*

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:05


LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 21:11

danamuts schreef:
1e hit op Google geeft je dit:

Daar staan de mengverhoudingen in, en een voeradvies. Ik moet wel zeggen dat ik over het algemeen minder voer dan aangegeven.

https://www.aveve.be/nl/p020052258-paar ... soup-20-kg


Ja, ik had er ook al wat over gevonden, maar vond de hoeveelheden ook nogal royaal voor wat ik normaal geef. Het moet genoeg zijn om de Artico+ te maskeren, maar veel meer hoeft eigenlijk niet :) Ik geef het meer als hapje dan als echt voer wat ze nodig heeft. Vandaar mijn vraag, ik hoopte bokkers te vinden die de Soup ook geven als lekker extraatje, en was benieuwd naar hoeveel dat dan is :)

The_Cat

Berichten: 7296
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 22:16

Ik geef het ook voor mijn oudje zijn medicijnenpapje. Dus zie het dan ook maar als extra, alhoewel hij het dagelijks krijgt.

over de hele dag verspreidt zal hij dan eigenlijk 3/4de schep krijgen, maar ik geef het 2x per dag. Naar mijn mening komt hij daar niet echt overdreven van bij. Ik heb het zelfs even moeten aanvullen omdat ik vond dat hij aan het begin van de winter wat inviel. Ik doe ongeveer het dubbel of 3 dubbel. Het zet nogal veel uit

LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-22 22:39

The_Cat schreef:
Ik geef het ook voor mijn oudje zijn medicijnenpapje. Dus zie het dan ook maar als extra, alhoewel hij het dagelijks krijgt.

over de hele dag verspreidt zal hij dan eigenlijk 3/4de schep krijgen, maar ik geef het 2x per dag. Naar mijn mening komt hij daar niet echt overdreven van bij. Ik heb het zelfs even moeten aanvullen omdat ik vond dat hij aan het begin van de winter wat inviel. Ik doe ongeveer het dubbel of 3 dubbel. Het zet nogal veel uit


Mijn stalgenoot zei ook dat het idd nogal uitzet haha.
Ik heb het vroeger ook wel gegeven, maar eerder sporadisch, als warm winter-hapje :j Maar ik heb de verhoudingen graag goed, en ik meende me "dubbel zo veel water" te herinneren :)

mystery3434
Berichten: 144
Geregistreerd: 22-10-21

Re: All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:18

Ik geef mijn oudje hiervan 2 scheppen droog, anders eet hij zijn andere eten niet meer

LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 17:20

mystery3434 schreef:
Ik geef mijn oudje hiervan 2 scheppen droog, anders eet hij zijn andere eten niet meer


Ik heb een aantal plastic bakjes liggen, heb het vandaag daarmee geprobeerd. Eén bakje Soup en 2 bakjes water (1 koud, 1 heet uit de waterkoker). Paardje vond het heerlijk :D

Ik heb een plastic bakje gebruikt in plaats van een schep omdat dat me makkelijker leek om de verhouding exact x2 te doen :)

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: All in soup - hoe lang trekken, verhoudingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:17

Waarom moet je je overige korrels weggeven? die kan je prima door de all in soep heen mengen.
Meestal is dit idd verhouding 1/2. Staat ook wel op de verpakking + de weektijd.
Qua hoeveelheid zou ik gewoon de hoeveelheid geven waarmee ze de poeder wel eet. Kwa voedingswaarden zal dat wel meevallen, daar je 2 delen water hebt. 100 gram voer geeft dus 300 gram geweekt in totaal. Dus dan heeft ze met weinig hoeveelheid alsnog een redelijke portie.

Idem voor bv bietenpulp, de pulp heeft evenveel energie als haver per droog gewogen gewicht, maar eenmaal geweekt geef je 500 gram geweekte bietenpulp die evenveel energie geeft als 100 gram haver.