Paard met vuurwerkangst, supplement?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Def

Paard met vuurwerkangst, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-22 20:59

Mijn 19 jarige merrie, normaal gesproken nuchter type, laat zich niet gek maken, met wedstrijd carrière achter de rug en dus al heel wat gezien en mee gemaakt, heeft flinke vuurwerkangst.

Het is helaas begonnen op een stalling waar ze een paar jaar geleden stond waar het vuurwerk recht achter de stal werd afgestoken.

We staan al jaren niet meer op deze stal, maar de vuurwerkangst lijkt ieder jaar erger te worden. De ervaring leert dat mijn paard op stal staan tussen rustige paarden het fijnst vindt in de nacht van 31 december. Zij staat normaal 24/7 buiten, dus ik heb ook gewoon buiten geprobeerd natuurlijk, maar zij rent zich dan zo in het zweet in paniek dat dit echt niet fijn is voor haar.

De laatste drie jaar eet mijn paard de dagen voor en na oud en nieuw zo slecht dat ze ook echt af valt.

De afgelopen jaren heeft mijn paard Bach bloesems rescue gehad voor, tijdens en na oud en nieuw. Dit werkt voor haar niet voldoende.

Heeft iemand goede ervaring met andere supplementen? Of een combinatie van supplementen? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt!

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

jazzejam

Re: Paard met vuurwerkangst, supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:16

Geen tips maar lees wel even mee. Hier ook een merrie die normaal redelijk dapper en onverschrokken is. Maar vuurwerk en harde knallen is voor haar ook een probleem, super gespannen dat ik vorig jaar bang was dat ze koliek zou krijgen door de stress. Terwijl de twee paarden naast haar super rustig zijn.

Ik gebruik de chill pil van ecostyle vorig jaar wat laat mee begonnen.
Nu begin ik een paar dagen ervoor met geven.

1994****J.J. Jazz E Jam****
2008****D'Molga**** Levantos II x Voltaire
2018****Neila D'Molga**** El Salvador x Levantos II
2020****Phalco**** Il est Balou x Levantos II

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-22 21:19

Ik gebruik de chill pil van ecostyle vorig jaar wat laat mee begonnen.
Nu begin ik een paar dagen ervoor met geven.[/quote]

Wat balen dat jouw paard ook zo angstig is!
Had je het idee dat de chill pil wat verschil maakte?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:26

Ik lees mee. Nog niet het supplement gevonden. M'n grote heeft best angt en m'n shet is er de laatste jaren mee begonnen. Het is hier al paar weken terug begonnen, terwijl ik niet het idee heb dat er veel wordt afgestoken maar ik ben er snachts natuurlijk niet. Ze staan buiten de bebouwde kom.

Mn shet is al paar weken terug anders gaan gedragen en eet slecht. M'n grote valt nog mee, dat is met vlagen. Ik geeft ze nu een supplement tegen stress van horseflex en ze krijgen kamille, plus veel meer lekker hooi in de hoop dat ze beter blijven eten. Want minder eten en lege buiken = nog onrustiger = nog minder eten = neerwaartse spiraal.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 21:29

Moeilijk te zeggen dit was haar eerste jaar bij ons en ik was de dag ervoor begonnen met wat te geven. Bij mijn oude ruin gebruik ik het ook in sommige andere gevallen en daar helpt het wel maar heeft wel een paar dagen nodig voor het verschil begint op te vallen.

Hier schieten ze overdag ook nog carbid dichtbij daar heeft ze ook erg moeite mee.

Haley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 17:12

Ik zou vooral kijken naar een middel met detomidine er in. Dat remt de angst. Acepromazine sedert alleen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:47

Haley schreef:
Ik zou vooral kijken naar een middel met detomidine er in. Dat remt de angst. Acepromazine sedert alleen.

Dat zijn dus absoluut geen middelen die je dagenlang kan gebruiken :+

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:56

Ik heb vorig jaar de chill pil gegeven en erg tevreden erover! Dit jaar ga ik er weer mee beginnen. Wel iets eerder dan een week van te voren.

/3 Happy B+13 ' L1+9

http://www.creatieffoto.nl

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:00

Hoeveel gaf jij per dag Samy?

Haley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:06

Brainless schreef:
Haley schreef:

Dat zijn dus absoluut geen middelen die je dagenlang kan gebruiken :+

Dat is ook absoluut niet wat ik heb aangeraden om te doen. Ik probeer alleen maar mee te denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:25

Haley schreef:
Dat is ook absoluut niet wat ik heb aangeraden om te doen. Ik probeer alleen maar mee te denken.

Maar TS geeft aan dat haar paard dagenlang van slag is.. dan kun je niet met een (kortdurende) verdoving aan komen. Zij vraagt nadrukkelijk om supplementen die kunnen werken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Haley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 20:44

Brainless schreef:
Haley schreef:

Maar TS geeft aan dat haar paard dagenlang van slag is.. dan kun je niet met een (kortdurende) verdoving aan komen. Zij vraagt nadrukkelijk om supplementen die kunnen werken.

Ik zal er over heen lezen, maar ik zie niet staan dat het dagen lang moet worden toegediend. Vandaar mijn reactie. In dat geval kan ik ook alleen op de Chill Pil komen, maar of dat dan wel sterk genoeg is vraag ik mij af.

Gulfoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:38

Wij gebruiken Heltie Horse een supplementenmerk misschien kun je op hun website (askheltie) advies vragen ze helpen je erg goed.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:48

Ik vrees dat angst niet met een supplement te minderen is. Het is de dagen uitzitten en als het echt niet te doen is, de dierenarts vragen iets voor te schrijven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 21:52

Oornetje over de oren
met vette watten in de oren zal misschien ook iets helpen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 22:49

over de chillpil - heeft nogal een sterke smaak/reuk. Ons vorige paard at ze echt niet! Zelfs niet verstopt in een appel ofzo.
Maar ik heb wel paarden gezien die ze wel wilden eten en die werden er inderdaad rustiger van.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:14

Ik weet niet of dat wat is maar een camping die vuurwerkloos is zoeken met stalling? En dan voor een week. Ik weet niet of ik iets stoms zeg maar weet dat het er voor honden is en iets zegt mij dat de witte wieven dat voor honden had. Die hebben ook paardenstalling op de camping. Pin mij er niet op vast maar als het zo ernstig is met niet willen eten dan kan je supplementen geven tot je een ons weeg maar gaat niets doen..
Mijn eigen merrie heb ik verplaatst naar een pensionstal waar veel paarden stonden op de jaarwisseling zelf. 1 januari haalde ik haar en vriendje weer op. Kon ze thuis geen ongelukken maken in haar 24/7 buiten toko en had ze heel veel paarden omzichtig heen die niet bang waren. Mijn merrie is door snot kinderen die vuurwerk gooide op buitenrit tot trillend aan toe bang geworden toen der tijd. Dit leek voor haar het beste te werken.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:15

jazzejam schreef:
Hoeveel gaf jij per dag Samy?

De maximale hoeveelheid de laatste week. Ben toen wel langzaam gaan opbouwen. Ga nu vrijdag beginnen en dan ook opbouwen, maar wel sneller dan vorig jaar.

/3 Happy B+13 ' L1+9

Def

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-23 09:52

Bedankt allen voor de tips!
Uiteindelijk heb ik de chill pill gegeven. Twee weken van te voren begonnen en opgebouwd tot de maximale dosis. Daarnaast nog voor de avond zelf feromonen gel van primeval stressless. Die laatste vond mijn paard helemaal niets. Maar de chill pill lijkt wel echt zijn werk gedaan te hebben. Paard heeft tot aan het middaguur gegeten op oudejaarsdag en uiteindelijk ook na de jaarwisseling haar hooinet leeggegeten. Slobber en wortels bleven er goed in gaan.

Er was alsnog wel stress, maar daaraan kan ik wel zien dat het minder was dan normaal.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:46

Hier ondanks de chillpil die ik ook zeker door blijf geven, want tussen kerst en 29 was ze zo fijn te rijden ipv alleen maar willen vluchten. Wil natuurlijk afbouwen. Ik geef haar 4 pillen, eergisteren 5 gegeven en oudjaarsdag 6. En vandaag weer 5 en daarna weer naar 4. Hopelijk kunnen we later naar 0.

Ze had wel veel spanning nog, dus volgende jaar misschien langere tijd 6 geven.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:57

Hier ook redelijk gegaan met chill pil en ook zo'n gel voor op de neusvleugels. Nog steeds wel stress, maar lijkt nu sneller af te vloeien als het vuurwerk klaar is. Ben twee weken van te voren begonnen met 2 pillen per dag, laatste paar dagen 4 per dag.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:31

Donderdag voor kerst met 4 pillen begonnen. Maandag 5 pillen en donderdag naar 6. Op 4 minuten “paniek” na een hele rustige avond gehad en lag ze iets over 2e al heel even te slapen.
Paniek was te doen, was aanwezig op stal en een camera op haar gericht. Tot vorig jaar was de paniek veel heftiger

/3 Happy B+13 ' L1+9

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:46

Mosterd na de maaltijd, maar ik heb valeriaanwortel gekocht bij pit pit en heb dat een week of twee voor gisteren gevoerd aan mijn twee paarden.

In vergelijking met vorig jaar waren ze veel minder in paniek. Wel gespannen, maar toch echt minder stress. En dat terwijl hier de schade van twee jaar vuurwerk verbod ruimschoots werd ingehaald. Het was echt bizar.

Valeriaan meurt wel als een tierelier, maar ze eten het probleemloos op. En relatief goedkope oplossing.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:55

Klinkt goed.
Hoe en hoeveel heb je gegeven per paard? En wat weegt dat paard zo’n beetje?

Olympia96 schreef:
Mosterd na de maaltijd, maar ik heb valeriaanwortel gekocht bij pit pit en heb dat een week of twee voor gisteren gevoerd aan mijn twee paarden.

In vergelijking met vorig jaar waren ze veel minder in paniek. Wel gespannen, maar toch echt minder stress. En dat terwijl hier de schade van twee jaar vuurwerk verbod ruimschoots werd ingehaald. Het was echt bizar.

Valeriaan meurt wel als een tierelier, maar ze eten het probleemloos op. En relatief goedkope oplossing.

instagram: @dorien_66

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:06

Dorien66 schreef:
Klinkt goed.
Hoe en hoeveel heb je gegeven per paard? En wat weegt dat paard zo’n beetje?

Olympia96 schreef:

Beide zijn stevige paarden (Gelders en Haf x rijpaard), denk rond de 550? Heb ongeveer 15 gram per dag gegeven. Had even gespiekt bij de paarden leveranciers van Valeriaan wortel wat het advies was. Bij PitPit was het veel goedkoper toen ik het kocht.