Geen balancer meer, maar alleen nog ruwvoersoorten en kruiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ninx

Geen balancer meer, maar alleen nog ruwvoersoorten en kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-22 08:50

Ik was onlangs ergens op visite waar de paarden al jaren geen balancers of ander geconcentreerd voer meer krijgen, maar alleen een grote verscheidenheid aan ruwvoer (hooi/ stro/ esparcette/ luzerne/ timothee) en kruiden op maat zo'n 3 a 4 dagen per week.

Ik vond de redenatie wel interessant, en vond ook dat de paarden er goed uit zagen.

Ik zou dit best wel eens willen onderzoeken, en vraag me af of meer mensen een dergelijke beslissing hebben gemaakt?

myr_duif

Re: Geen balancer meer, maar alleen nog ruwvoersoorten en kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:52

Ik lees even mee!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:53

Ik geef momenteel even Oerbalans maar hierna stop ik weer een periode met een balancer.
Ik voer grasbrok, futter natur, kruiden, en af en toe vers lijnzaad en wat Vitalbix Nutrimash. Oh en zout.
Wellicht ga ik af en toe wat balancer geven, maar niet meer dagelijks.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:30

Kruiden op maat is in feite ook een „balancer“ maar daar zit meer maatwerk achter.
Voor een normaal paard dat normaal werk doet en er verder goed uitziet moet ik zeggen dat ik het makkelijker vind om gewoon maar 1 schepje uit een emmer te hoeven nemen, zeker ook in vakantie tijd.

Neemt niet weg dat het interessant is trouwens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:38

Ik ken meer mensen die dit doen en er heel tevreden over zijn. Zij gebruiken de seizoensboxen van PureHorse. Die zijn kant en klaar. En dan een verscheidenheid aan ruwvoer inderdaad.
Zelf heb ik er met mijn paarden geen ervaring mee.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:11

Tja, hartstikke leuk maar dan moet je er wel een studie van maken. Alles analyseren en op elkaar afstemmen. Zowel van de invoer kant (dus al het voer wat erin gaat) als aan de uitvoer kant (bloedtesten bij je paard om bij te houden waar de tekorten/ tevelen liggen).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:32

Ja en nee.
Weet jij ook exact elke dag wat je binnen krijgt?
En wat eruit gaat? En wat je waardes zijn?

Ik vind té krampachtig vasthouden aan balancers ook soms wat doorslaan. Niets bijvoeren is weer het andere uiterste trouwens.
Maar afwisselend voeren en, wat ik doe, met periodes wel een balancer bijvoeren dat voelt voor mij prima.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:35

Ik lees ook mee. Ik zal er aan te denken om een topic te openen hierover.

Ik geef mijn konijnen bijvoorbeeld ook kruiden bij en vroeg me dus af of ik dit ook bij de pony zou kunnen toepassen. Ik geef nu ook bijvoorbeeld glucobalance bij en vraag me dan af of dat ook nog zou uitmaken

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:55

Overigens wil ik wel zeggen dat mijn pony gezond is/ geen klachten heeft, ik niet zomaar weet ik hoeveel kruiden bij elkaar gooi en ook niet allerlei supplementen en kruiden met elkaar ga mixen.

SuusEquus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:08

ik heb het idee dat als je uitsluitend kruiden op maat wil geven dit best wel prijzig is?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:22

Het klinkt mooi en dat zou het ook moeten zijn, maar ik denk dat het toch echt heel lastig is om goed te doen.

Wij hebben in voer gezeten en heb echt jaren zelf samengesteld. Toch ben je vaak afhankelijk van de kwaliteit van je ruwvoer als je dat moet inkopen.

In principe is elke dag x aantal plakken van hetzelfde hooi geen goed dieet. Dus daar andere ruwvoeren naast aanbieden, zou al stap 1 zijn. Voor ene optimale opname en gezondheid, is de darm werking het belangrijkste. Dat houdt dus ook in dat paarden voldoende bewegen.

Kruiden aanbieden is echt een vak apart. Het is niet alleen wat op de verpakking staat. Kruiden hebben vaak meerdere werkingen en soms ook wisselwerkingen en dat moet je maar net weten of je echt heel goed in verdiepen.

Toen we in het voer zaten, kwamen mensen vaak pas als ze problemen hadden. Men zocht dan een quick fix, waar omschakelen tijd kost en ook gepaard kan gaan met een dip.
Dat lees je vaak ook op Bokt. Men wil een tovermiddel en niet echt het probleem aanpakken.

In de natuur zouden paarden anders eten. Maar ze zouden er dan ook anders uitzien en misschien niet altijd gelijk geschikt zijn voor wat wij willen als we ermee willen rijden.
Sowieso zou het meer seizoensgebonden zijn incl de voor-en nadelen daarvan.

Bij gebrek aan zelf voedsel zoeken en een gevarieerd aanbod, zullen paarden al snel alles eten wat je ze aanbiedt. Waar het beter zou zijn als alle planten, bomen en kruiden zelf te vinden zouden zijn. Niet dat ze dan goed maat kunnen houden, dat helaas niet.

Of paarden er dan goed uitzien en nog functioneren hangt van zoveel meer af. Ik heb 2x een doodziek paard gehad die er prima uit bleven zien en als je wilde ook nog wel bleven lopen.

Ik ken paarden die veel op stal staan, kort en alleen buiten, bergen hardvoer krijgen en er echt goed uitzien en goed presteren en ook paarden die zou oud zijn geworden.
En dan omgekeerd "natuurlijk" gehouden paarden die altijd problemen hebben en er niet goed uit zien.

Het is commercieel gezien wel iets wat mensen steeds meer aanspreekt, dus dan kom je het tegen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:23

Wat ik me afvraag: waar halen ze dan alle vitamine en mineralen uit?

Bij alleen op hooi staan moeten bij mijn paard eiwitten (aminozuren), selenium, vitamine E en zink (bleek per toeval na bloedonderzoek) aangevuld worden. Ook met alleen een balancer was ik er dan niet, laat staan dat hij geen balancer kreeg.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:28

Uit ruwvoer, uit hun eigen lichaam, uit aanvullend voer?

SuusEquus

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:43

Het idee is dat er in kruiden ook vitaminen en mineralen zitten, maar bij bijv de box van Pure Horse kun je ook aanvullen met een balancer.
Veel kunnen ze ook zelf maken, maar daar is wel al een basis gezondheid in de darmen voor nodig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:44

Slmt9 schreef:
Wat ik me afvraag: waar halen ze dan alle vitamine en mineralen uit?

Bij alleen op hooi staan moeten bij mijn paard eiwitten (aminozuren), selenium, vitamine E en zink (bleek per toeval na bloedonderzoek) aangevuld worden. Ook met alleen een balancer was ik er dan niet, laat staan dat hij geen balancer kreeg.

Hooi is enkel gras, en dan nog voornamelijk engelse raai.
De variatie aan planten die je dan voert hebben een andere samenstelling en kunnen zo de tekorten in het gras aanvullen.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 22:45

Interessant is het zeker, en het kan ook zeker goed gaan. Maar ook zeker fout. Je moet eigenlijk precies weten wat er in gaat en wat dit voor effect heeft op je paard, en welke tekorten er mogelijk zijn/ontstaan die je weer moet bijschaven. Het gevaar is dat iedereen in het wilde weg maar van alles koopt en plukt en doet zonder de benodigde kennis of alles in die mate ook gevoerd en gecombineerd kunnen worden. Je kan namelijk ook bepaalde elementen teveel voeren waardoor je als het ware je paard vergiftigd. Ik denk dus dat dit veel meer inhoud, en je ook veel meer op maat gemaakt advies moet krijgen om zoiets op een verantwoorde manier 'zelf' te kunnen doen voor je paarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie