Voer dilemma.

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Petrichor

Voer dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 08:50

Hoi,

Nou ik loop al een tijdje tegen een voer dilemma aan en krijg het gewoon niet graag zoals ik het zou willen.

Mijn paard is van zichzelf rank, maar ik weet dat ook zij gewoon wel vol kan zijn. Alleen hoe?

Mijn paard word recreatief bereden ongeveer 4 keer in de week, maar gaat dan wel op buitenrit van minimaal 2 uur. Voor de rest staat zo overdag op de wei (vrij kaal) maar krijgt wel onbeperkt hooi. Smorgens krijgt ze een halve schep dieetmix van subli gemengd met de ponybrok van subli dit word in de avond weer herhaald. De keuze van deze brokken heb ik gemaakt omdat mijn paard zeer gevoelig is voor suikers. Ik zou meer kunnen voeren van deze brokken, maar het zet gewoon niet echt aan om dikker van te worden plus het feit dat ze wel heter word wanneer ik meer voer en dat wil ik dus niet. Na het rijden krijgt ze bietenpulp en voor de smaak meng ik er de Nutrimash van Vitalbix doorheen. Helaas kan ik dit alleen voeren als ik zelf op stal ben, daar is verder niets aan te veranderen.

Toch heb ik het idee dat ik wellicht iets dagelijks bij moet voeren waar ze niet heter van word maar wat wel lekker aanzet. Misschien iets van Fiber-mix (Vitalbix) maar dan denk ik bij mijzelf, maar je voert al zoveel verschillende dingen. Ik zie dus door de bomen het bos even niet meer.. :+

Oja paard heeft geen wormen of iets dergelijks! Ook is het paard goed gezond en topfit.

Jullie hulp is welkom!

The smell of earth after rain!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:30

Dik worden ze van ruwvoer, niet van krachtvoer. Dus in die richting moet je het zoeken. En ik zou heel simpel grasmix van Hartog of Fibermix van Horsefood gaan voeren. Beide zijn niet extreem in de suikers en zetmeel, en zouden dus niet op de gevoeligheid moeten gaan. En wat krachtvoer aangaat, een musli of brok met meer inhoud zonder extra suiker en zetmeel zou wrs ook al helpen. Ik was altijd zeer te spreken over de happy summer mix van horsefood. Ik had Quarters en Paints, die moet je ook sober voeren.

Edit: en denk bij die grasmix/fibermix echt maar aan minstens een halve emmer (10 L.) per dag.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 09:33

rina schreef:
Dik worden ze van ruwvoer, niet van krachtvoer. Dus in die richting moet je het zoeken. En ik zou heel simpel grasmix van Hartog of Fibermix van Horsefood gaan voeren. Beide zijn niet extreem in de suikers en zetmeel, en zouden dus niet op de gevoeligheid moeten gaan. En wat krachtvoer aangaat, een musli of brok met meer inhoud zonder extra suiker en zetmeel zou wrs ook al helpen. Ik was altijd zeer te spreken over de happy summer mix van horsefood. Ik had Quarters en Paints, die moet je ook sober voeren.

Ik snap dat ze inderdaad dikker worden van ruwvoer. Maar het gekke is is dat ze dat dus onbeperkt krijgt. Ze heeft wel duidelijk voorkeur voor het korte gras, zou ze dan om die redenen eigenlijk toch te weinig hooi binnen krijgen? Als ik een grasmix bij ga voeren zou je dan iets anders laten vallen? Of gewoon een 5e voersoort erbij?

nowylover

Re: Voer dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:35

Als ze al onbeperkt ruwvoer krijgt en nog niet aanzet zou ik willen weten wat er in mijn ruwvoer zit. Het kan best zijn dat je een partij ruwvoer hebt waar nagenoeg niets in zit, dan kun je inderdaad voeren tot je een ons weegt.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:37

Olieen toevoegen aan je voer? evt een product zoals Subli Omega 369. Naast bij voeren met een ruwvoermix naast je brokken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:42

Petrichor schreef:
rina schreef:

Ik snap dat ze inderdaad dikker worden van ruwvoer. Maar het gekke is is dat ze dat dus onbeperkt krijgt. Ze heeft wel duidelijk voorkeur voor het korte gras, zou ze dan om die redenen eigenlijk toch te weinig hooi binnen krijgen? Als ik een grasmix bij ga voeren zou je dan iets anders laten vallen? Of gewoon een 5e voersoort erbij?

Nee gewoon meevoeren met het ochtend en avondvoer. Dus door het voer gooien.
Dat ze het korte hooi lekkerder vindt is normaal, dat hebben vrijwel alle paarden :D Daar zit idd ook meer in. Dus kans dat het onbeperkte hooi voor haar op dit moment te weinig is. Daarom ook dat ik in zulke gevallen dan grasmix/fibermix bij ga voeren.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:44

Ik vind de Ponybrok+ niet de meest logische keus bij een paard wat gevoelig is voor suikers.
Suiker en zetmeel samen is 22,4%...bij een paard/pony die gevoelig is voor suikers zou ik dat percentage op max 15% willen hebben en het liefst richting de 10%.
Persoonlijk zou ik de Ponybrok+ weg laten en eventueel aanvullen met een balancer en/of grasbrok.

Qua balancer en grasbrok is er heel veel keus, wat het lastig maakt om te zeggen wat het beste is.

Toos Onderschriftloos :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:58

Ik zou eerst eens kijken wat en hoeveel er in je hooi zit. Kan zijn dat dat niet genoeg is. Als je dat weet, kun je veel gerichter bijvoeren.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:02

Echt even je ruwvoer laten onderzoeken, en dan pas aanvullen.
Er is dit jaar veel ruwvoer met te weinig eiwit, dat heeft consequenties voor de spieropbouw.

Verder vraag ik me af wat je bedoelt met 'rank' en 'vol'?
De bouw, het ras en de basis-bespiering doen ook wat tenslotte.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 10:03

Nadia schreef:
Ik vind de Ponybrok+ niet de meest logische keus bij een paard wat gevoelig is voor suikers.
Suiker en zetmeel samen is 22,4%...bij een paard/pony die gevoelig is voor suikers zou ik dat percentage op max 15% willen hebben en het liefst richting de 10%.
Persoonlijk zou ik de Ponybrok+ weg laten en eventueel aanvullen met een balancer en/of grasbrok.

Qua balancer en grasbrok is er heel veel keus, wat het lastig maakt om te zeggen wat het beste is.

Ponybrok is idd wat rijker aan suiker daarom krijgt ze daar ook veel minder van dan de dieetmix van subli. Maar eerlijk is eerlijk ik zit sowieso al een tijdje te denken om te stoppen met deze brok als de zak op is. En dan idd ipv de pony brok een grasmix.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 10:05

Hooi laten controleren is lastig, ze staat op een pensionstal en er is elke keer ander hooi. Hooi ziet er zo van buiten af wel altijd super goed uit. Ze krijgen volgens mij op de wei ook weer ander hooi dan op stal.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:14

Hier ook een paardeneigenaar die moet opletten voor suikers en zetmeel. Het is wellicht interessant te kijken naar een seniormuesli of een merriebrok. Beiden zijn vaak hoog in eiwitten en daar halen ze dus evengoed heel veel energie/voedingswaarde uit. Ik voer Havens Ferto-LAC3 (merriebrok) in combinatie met Vitalbix Breed&Grow (mueslimix met korrel) en lijnzaadolie met vitamine E (Vitalbix). Ze serieuze zoden aan de dijk om mijn merrie weer op gewicht te helpen.

Wat altijd interessant is om te doen is om gewoon advies/informatie in te winnen bij een goede fourageur. Die kunnen daar heel goed bij helpen. Daarnaast is het zo dat als je de meer hoogwaardige merken gaat voeren, het gehalte suiker/zetmeel sowieso al terugloopt.

Het is beter een kaars te ontsteken dan te klagen over de duisternis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:15

Petrichor: Ja maar dat zegt niks. Ik heb momenteel prachtig hooi. Grof, uitgebloeid. Hoog in suikers en laag in eiwit. Zou je niet zeggen als je het ziet zeg maar. Op pension is inderdaad wel lastig, tenzij je weet dat het hooi van hetzelfde land komt en je dat langere tijd voert. Maar ga er maar vanuit dat het net als de rest van Nederland hoger in suikers en lager in eiwit zit.

Ik zou kiezen voor wat eiwitrijker voer. Ipv bietenpulp zou je dan kunnen kiezen voor fiberbeet of een grasbrok als Myo protein flakes. Ipv de Nutrimash zou je kunnen kiezen voor Marstall Bergwiesen mash. Dan voer je soortgelijk voer, maar door andere ingrediënten meer eiwitten.
Ponybrok zou ik weg laten. Suiker + zetmeel is vrij hoog. Je zou dan kunnen kiezen voor een balancer voor de vitamines en bijvoorbeeld esparcettebrokje als je meer volume wilt voeren, maar ook weer hoger in eiwit.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Veilig kruiden en planten plukken voor je paard: Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:27

Dik worden ze van ruwvoer? Ja, bolle buik zul je bedoelen.
Wil je het paard mooi in de bovenlijn gevuld hebben, zul je er echt wat anders bij moeten geven. Krachtvoer, een slobber of lucerne.

Dit paard moet best veel werken (4x per week minimaal 2 uren lopen). Wat ze krijgt naast het hooi is voor dat werk eigenlijk helemaal niet zo veel. Ik denk dat als je de porties een tijdje verdubbelt in grootte, je paard best voller zal raken. Kun je daarna weer afbouwen tot een mooie balans.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:32

Ze voeren wel als jij klaargezet? Dan gewoon als je weggaat een extra portie bietenpulp klaar zetten in water
En hun hoeven dan alleen de bak op de kop en klaar

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:50

Wanneer stallen 'onbeperkt' hooi voeren, dan is het vaak graszaad hooi.
En daar zit nagenoeg niks in, dus voer je eigenlijk lucht.

Wat ik zou doen is vragen of ze ander hooi kan krijgen.

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 12:13

Nee graszaad hooi is het absoluut niet. :)

Ze voeren inderdaad wat je klaar zet, maar slobber niet dat doen we zelf ivm de rotzooi die het achterlaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:23

anders ga kijken voor pavo inshape?

https://www.pavo.nl/paardenvoer/essenti ... o-inshape/

die is harstikke mooi laag in suiker en zetmeel,maar zit wel 23 % eiwit in.
ik kwam het gister toevallig tegen op zoek naar muesli met wat meer eiwit en denk dat het heel mooi voer is.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:25

Petrichor schreef:
Nee graszaad hooi is het absoluut niet. :)

Ze voeren inderdaad wat je klaar zet, maar slobber niet dat doen we zelf ivm de rotzooi die het achterlaat.

Euh je paard eet het toch op das toch gerotzooi dan emmer op de kop en weer voor de stal..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 20:38

Volgens mij ligt het aan het hooi. Eigenlijk zou een paard op onbeperkt hooi qua gewicht goed moeten staan. Ik moet 's winters ook gaan bijvoeren omdat mijn droge voordroog niet rijk genoeg is. Hier doen ze het prima op bieten + grasbrok. Is er geen mogelijkheid om emmers met geweekte pulp/grasbrok klaar te zetten op voorwaarde dat je zelf de emmers reinigt ? Is je paard recentelijk ontwormd ? Zou zelf niet voor extra krachtvoer gaan als haar energiepeil gewoon goed is. Kun je misschien verse bieten regelen ?

uva uvam vivendo varia fit

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 21:04

betadine schreef:
Volgens mij ligt het aan het hooi. Eigenlijk zou een paard op onbeperkt hooi qua gewicht goed moeten staan. Ik moet 's winters ook gaan bijvoeren omdat mijn droge voordroog niet rijk genoeg is. Hier doen ze het prima op bieten + grasbrok. Is er geen mogelijkheid om emmers met geweekte pulp/grasbrok klaar te zetten op voorwaarde dat je zelf de emmers reinigt ? Is je paard recentelijk ontwormd ? Zou zelf niet voor extra krachtvoer gaan als haar energiepeil gewoon goed is. Kun je misschien verse bieten regelen ?

Nee dat is geen mogelijkheid, ik ga sowieso niet elke dag naar stal ivm werk dus dan kan ik het niet klaar zetten. Slobber klaar laten zetten door iemand anders ga ik niet doen, te risicovol.
Paard is recentelijk gecontroleerd op wormen/zand en had niks. Ik denk dat ik maar ga starten met de grasmix. :)

Spenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 21:06

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-22 21:12

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:02

Is je paard arm in vet of bespiering?

Grasmix werd mijn paard niet dikker van toen hij te mager was. Onbeperkt hooi wel.
Sojaschroot werd en wordt hij wel mooi rond van in de spieren.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:21

Ons paard was vorig jaar erg afgevallen na opname in de kliniek. Toen advies gevraagd bij Vitalbix. En daar gaven ze het advies om Vitalbix Daily Complete+ te geven met Fibrebeet. En dat heeft goed geholpen.
Paard staat overigens 24/7 op de wei (vrij kaal), met 3 / 4 keer per dag bijgevoerd met hooi.
Daarom geven we ook geregeld een zandkuur.

Dus ik geef je het advies om eens contact op te nemen met Vitalbix.
En om Fibrebeet te geven.
Ook een psylliumkuur kan geen kwaad denk ik, vanwege het korte gras. Dan krijgen ze ongemerkt toch wel zand binnen.