Maar waarmee? Ik heb begrepen dat luzerne een scheve fosfor-calcium verhouding heeft en dat als je daar veel van wil voeren, je dat op de een of andere manier moet compenseren. Maar hoe dan, een beetje betaalbaar en een beetje gemakkelijk?
Agrobs Myo Protein flakes spraken mij wel aan (ziet er natuurlijk uit, geen granen en geen luzerne) maar dat is moeilijk te verkrijgen (=hoge verzendkosten) en ze adviseren 300-500 gram per 100 kg lichaamsgewicht. Gezien ik hier meer dan 1100 kg paard heb rondlopen, ben ik dus met 4-6 dagen door zo'n 20kg zak heen en dat wordt me wel erg duur.
Meer van hetzelfde hooi geven wil ik eigenlijk ook niet vanwege het suiker. Al vind ik het nog steeds wel opmerkelijk dat suiker zo hoog kan zijn, terwijl energie zo laag is - suiker levert toch ook energie? Daar wordt hij toch dik van?
Naast het hooi krijgen ze nu Vitalbix Daily Complete en de tweejarige nog wat Breed & Grow. Omdat ze samen in de paddock staan gaat mijn voorkeur uit naar iets dat ze of gelijktijdig over langere tijd kunnen eten zonder ruzie (zoals hun hooi) of iets dat ik in 1x of desnoods 2x per dag kan voeren, omdat ik ze dan uit elkaar moet halen, omdat de oudste anders alles op eet...
Oh ja en ik wil wel fitte en gezonde paarden, maar zeker met de winter op komst geen hete want ik blijf graag boven