Tips voer gezocht meer energie tinker

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:10

Hoi hoi allemaal,

Mijn tinker meisje werd de laatste maanden steeds langzamer met rijden en op den duur kreeg/krijg ik haar bijna niet vooruit. Alsof ze energieloos is. Voor mij lichamelijk zieke lichaam niet meer te doen. En voor haar natuurlijk ook niet leuk, lijkt me. We rijden alleen buiten.

Ik heb daarom vorige week de dierenarts laten komen voor bloedonderzoek.

Blij blij blij. Vandaag uitslag van mijn meisje gehad. Bloeduitslag helemaal goed en genetisch onderzoek voor PSSM1 is ook negatief.

Energie moeten we nu aan gaan vullen met krachtvoer was het advies die dan wel laag in suikers zit natuurlijk. Ze is een tinker en ze heeft cpl.
Ben gisteren echt letterlijk ziek geweest van spanning. Nu zo blij.

Maar nu is mijn vraag, heeft iemand hier stips voor qua voeding? (Ze krijgt nu alleen metazoa thimothee, lymfe kruiden en onbeperkt hooi op een mega paardenpark) wat icm met cpl kan.

Liefs van ons

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:33

Das ingewikkeld! Meestal worden namelijk koolhydraatbronnen zoals haver gebruikt voor energie. Maar koolhydraat is een (complexe) suiker en niet heel handig bij cpl.

Hoe is het dier qua gewicht? Eerder te stevig of juist dun?

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:54

De simpelste manier om te zien of het voergerelateerd is is haver. Haver levert veel energie op weinig massa, het kost weinig, geen gekke toevoegingen en je ziet snel resultaat. Darmen moeten wennen aan voer dus soms duurt het een paar weken voor je effect voelt. Al verwacht ik dat met haver minimaal.

Mijn tinker werd van 2x daags een bodempje van een voerschep haver een heel ander paard. Ik kon precies voelen wanneer ze wel en geen haver had gekregen de dag ervoor.
Een fries kruising kreeg 2x daags een schep en werd daarop fijn, voorwaarts en licht te rijden ipv traag sloom en niet vooruit te branden. Dosering is dus even uitproberen.

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:57

Als je suikerarm zoekt zijn koolhydraten idd niet handig. Maar ook daarin kan dosering een rol spelen. Misschien reageert de cpl wel helemaal niet op 200 gram haver maar levert dat wel net de energie. Dat is uitproberen.

Als de cpl er wel op reageert zou ik een vetbron proberen. Die energie is geleidelijker. Lijnzaadbrok of olie kunnen dan goed werken. Wel de olie langzaam opbouwen anders gaat hij aan de schijt.

Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 23:19

troi schreef:
Das ingewikkeld! Meestal worden namelijk koolhydraatbronnen zoals haver gebruikt voor energie. Maar koolhydraat is een (complexe) suiker en niet heel handig bij cpl.

Hoe is het dier qua gewicht? Eerder te stevig of juist dun?


De dierenarts zei een klein beetje te dik. Was niet heel ernstig. Ribben zijn nog voelbaar.

ConnemaraP
Berichten: 131
Geregistreerd: 31-08-19

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:24

mijn connemara pony doet het heel erg goed op Pavo ease en excell. laag in suiker en zetmeel en hoog in energie.

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:29

Buiten voer om, wat doe je met haar?
Hoe staat ze gestald?

Een paard kan ook depri worden van haar saaie omgeving of geen aansluiting bij de andere paarden.
Of juist als ze moet rijden op een manier waar ze geen drol aan vind.
Dat ga je niet oplossen met voer. :)

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:30

Mijn Tinker heeft een keer per ongeluk Cavalor sportbrok gehad en veranderde plots in een sensibele druktemaker. Nu zou ik dat niet adviseren omdat er veel suiker in zit. Zou iets als vitalbix active + iets voor je Tinker zijn? Iets meer energie maar nog steeds laag in suiker.

Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:36

DuoPenotti schreef:
Buiten voer om, wat doe je met haar?
Hoe staat ze gestald?

Een paard kan ook depri worden van haar saaie omgeving of geen aansluiting bij de andere paarden.
Of juist als ze moet rijden op een manier waar ze geen drol aan vind.
Dat ga je niet oplossen met voer. :)


Ze staat 24/7 op een heel groot paddock paradise met ruim 25 paarden. Ze ligt heel goed in de kudde.
We rijden gemiddeld 3x per week buiten. Ik mankeer zelf wat en kan niet meer “normaal” trainen. Maar in de bak rijden heeft ze ook nooit geleerd bij alle vorige eigenaren en vind ze geen drol aan.
Eerst ging het rijden prima. Ze is heen racemonster maar dat hoeft ook niet. Maar gewoon doorstappen zou fijn zijn en niet dat amper vooruit komt.

Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:39

Plop1997 schreef:
Mijn Tinker heeft een keer per ongeluk Cavalor sportbrok gehad en veranderde plots in een sensibele druktemaker. Nu zou ik dat niet adviseren omdat er veel suiker in zit. Zou iets als vitalbix active + iets voor je Tinker zijn? Iets meer energie maar nog steeds laag in suiker.



Heb inderdaad die tip ook veel gehad. (Ken het verhaal met per ongeluk sportbrok geven, deed de eigenaresse van destijds mijn lease tinker ook, dat was niet zo best :D )
Vandaag toevallig ook goede tips gehad van mijn MLD therapeut. Ga die ook even nakijken.
(kijk eens naar Agrobs Kraftpaket, Metazoa NaturalFit Muesli of Equifirst Healthy Fibre Mix. Coolstance Copra (kokos) is zeker ook een aanrader.)

Plop1997

Berichten: 1423
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:40

Chelleke1981 schreef:
Plop1997 schreef:
Mijn Tinker heeft een keer per ongeluk Cavalor sportbrok gehad en veranderde plots in een sensibele druktemaker. Nu zou ik dat niet adviseren omdat er veel suiker in zit. Zou iets als vitalbix active + iets voor je Tinker zijn? Iets meer energie maar nog steeds laag in suiker.



Heb inderdaad die tip ook veel gehad. (Ken het verhaal met per ongeluk sportbrok geven, deed de eigenaresse van destijds mijn lease tinker ook, dat was niet zo best :D )
Vandaag toevallig ook goede tips gehad van mijn MLD therapeut. Ga die ook even nakijken.
(kijk eens naar Agrobs Kraftpaket, Metazoa NaturalFit Muesli of Equifirst Healthy Fibre Mix. Coolstance Copra (kokos) is zeker ook een aanrader.)


Agrobs heb ik ook goede ervaringen mee. Wij geven naast vitalbix daily complete het Amino Pur supplement aan onze Tinker en zijn hoeven zijn zo ontzettend veel verbeterd!

Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 15:44

Wat fijn :)

DuoPenotti

Berichten: 31750
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:54

Chelleke1981 schreef:
DuoPenotti schreef:
Buiten voer om, wat doe je met haar?
Hoe staat ze gestald?

Een paard kan ook depri worden van haar saaie omgeving of geen aansluiting bij de andere paarden.
Of juist als ze moet rijden op een manier waar ze geen drol aan vind.
Dat ga je niet oplossen met voer. :)


Ze staat 24/7 op een heel groot paddock paradise met ruim 25 paarden. Ze ligt heel goed in de kudde.
We rijden gemiddeld 3x per week buiten. Ik mankeer zelf wat en kan niet meer “normaal” trainen. Maar in de bak rijden heeft ze ook nooit geleerd bij alle vorige eigenaren en vind ze geen drol aan.
Eerst ging het rijden prima. Ze is heen racemonster maar dat hoeft ook niet. Maar gewoon doorstappen zou fijn zijn en niet dat amper vooruit komt.

kun je die iig wegstrepen :j

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Tips voer gezocht meer energie tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:02

Heel herkenbaar dit probleem. Ik dacht dat ik er goed aan deed om schraal te voeren. Weinig krachtvoer en heel arm hooi. Maar ik reed wel 5x per week. Voor mijn tinker was het echt te weinig en te schraal. Ik ben begonnen om een klein bekertje haver bij te voeren, ongeveer 150 gram per dag. Dat helpt al enorm goed en kost erg weinig, bij Boerenbond bestel je een grote zak voor €20. Ik ben nu overgestapt op hooi met wat hogere voedingswaarde ipv heel schraal hooi en mijn tinker heb ik in hele korte tijd enorm zien veranderen. Ze is nu veel fitter.

Chelleke1981

Berichten: 158
Geregistreerd: 07-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 10:34

SSDesign schreef:
Heel herkenbaar dit probleem. Ik dacht dat ik er goed aan deed om schraal te voeren. Weinig krachtvoer en heel arm hooi. Maar ik reed wel 5x per week. Voor mijn tinker was het echt te weinig en te schraal. Ik ben begonnen om een klein bekertje haver bij te voeren, ongeveer 150 gram per dag. Dat helpt al enorm goed en kost erg weinig, bij Boerenbond bestel je een grote zak voor €20. Ik ben nu overgestapt op hooi met wat hogere voedingswaarde ipv heel schraal hooi en mijn tinker heb ik in hele korte tijd enorm zien veranderen. Ze is nu veel fitter.


Bedankt voor je reactie :) Ik ben sinds gisteren begonnen met 150 gr krachtvoer. Hooi kan ik niks aan veranderen. Maar komt nu vast goed :j