Help - paard eet geen brokjes

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 11:28

Wie kan mij helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer

Mijn 4jarige merrie is nogal een kieskeurige eter. We voeren onze paarden al jaren de Baileys High Fibre Mix, en hier zijn we altijd heel tevreden over.
Nu zitten hier kleine brokjes in, en die eet mevrouw niet. Ze vist alle muesli ertussenuit, en de brokjes blijven liggen. Uiteindelijk eet ze er wel iets van, maar haar voerbak is nooit echt leeg.

Ik ben dus op zoek naar iets vergelijkbaars, waar het liefst dus geen brokjes inzitten.

Even wat verdere info;
-Ze staat overdag op de wei, of in de paddock met hooi als de wei te nat is.
-Ze krijgt nu 3x daags 1/4 voerschep van de high fibre.
-De hele dag goed ruwvoer tot haar beschikking (min of meer onbeperkt, het is zelden op)
-Ze is qua gewicht perfect in conditie
-Glimt als een idioot
-Super fit en vrolijk, zoals een 4jarige hoort te zijn :+

Qua conditie e.d. is ander voer dus niet persé noodzakelijk, ze ziet er echt top uit, je kan bijna je haar kammen in d'r vacht zo glimt ze. Maar goed, als ze steeds de helft van haar voer niet op eet, kan natuurlijk ook niet goed zijn, en ik ben bang dat ze dus op termijn ergens in tekort komt.

Sowieso ga ik hier nog even contact over opnemen met mijn voerleverancier, dat is absoluut een man met kennis. Maar misschien kunnen jullie mij al een beetje op weg helpen!

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:35

Höveler heeft een balancer als muesli. De reformmusli is dat. Misschien is dat iets?

rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:31

Daihyo schreef:
Höveler heeft een balancer als muesli. De reformmusli is dat. Misschien is dat iets?


Als ik op de website kijk kan ik er weinig van vinden? Maar er zit ook haver in volgens mij? Dat is niet perse nodig.. ze is wakker zag :+

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:53

Beetje water door je voer zodat het een slobber wordt?

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:20

rozebadeend schreef:
Daihyo schreef:
Höveler heeft een balancer als muesli. De reformmusli is dat. Misschien is dat iets?


Als ik op de website kijk kan ik er weinig van vinden? Maar er zit ook haver in volgens mij? Dat is niet perse nodig.. ze is wakker zag :+

Nee hoor, deze is graanvrij.
https://www.equusvitalis.nl/hoeveler/reformin-muesli

rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 12:00

Rocamor schreef:
Beetje water door je voer zodat het een slobber wordt?


Dan vreet ze helemaal niks meer :+

rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 12:01

Daihyo schreef:
rozebadeend schreef:

Als ik op de website kijk kan ik er weinig van vinden? Maar er zit ook haver in volgens mij? Dat is niet perse nodig.. ze is wakker zag :+

Nee hoor, deze is graanvrij.
https://www.equusvitalis.nl/hoeveler/reformin-muesli


Tnx! Ga ik bekijken

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:31

rozebadeend schreef:
Rocamor schreef:
Beetje water door je voer zodat het een slobber wordt?


Dan vreet ze helemaal niks meer :+


Jij hebt een die-hard... :D

Maartje_M

Berichten: 9543
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:33

Eet ze geen enkel brokje, of gewoon deze brokjes niet?
Ik had ook zo'n extreem kieskeurige eter, ik weet hoe je je voelt. Die van mij was dan ook nog zo'n eikel die het 3 weken braaf at en dan volledig weigerde :+

Eilandje

Berichten: 2836
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:42

En als je nu een balancer voert die niet in brokvorm is, tezamen met een gehakselde ruwvoermix oid?
Zoals de Oerbalans van Vitastyle (is er zowel als brok- als in poedervorm), maar er zijn vast nog andere merken.

rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 16:49

Eilandje schreef:
En als je nu een balancer voert die niet in brokvorm is, tezamen met een gehakselde ruwvoermix oid?
Zoals de Oerbalans van Vitastyle (is er zowel als brok- als in poedervorm), maar er zijn vast nog andere merken.


Dat is wel het onderzoeken waard. Ik ga kijken!


Maartje_M schreef:
Eet ze geen enkel brokje, of gewoon deze brokjes niet?
Ik had ook zo'n extreem kieskeurige eter, ik weet hoe je je voelt. Die van mij was dan ook nog zo'n eikel die het 3 weken braaf at en dan volledig weigerde :+


Het is sowieso altijd al een heel lastige eter geweest, ze wilde in het begin ook geen snoepjes, appels of wortels aannemen, maar dat lukt nu. Slobber word ook nog niet echt gewaardeerd bijvoorbeeld.

Echt wat anders hebben we ook nog niet geprobeerd, maar gezien hoe ze is... ik wil dus inderdaad niet met allemaal nieuwe zakken voer zitten wat ze niet hebben wilt. Het is nog een beetje zoeken, maar wellicht als we de brokjes er helemaal uitfilteren dat het dan gelijk goed gaat ofzo :')
Laatst bijgewerkt door rozebadeend op 19-10-22 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

rozebadeend

Berichten: 354
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 16:49

Rocamor schreef:
rozebadeend schreef:

Dan vreet ze helemaal niks meer :+


Jij hebt een die-hard... :D


uhm tja... geloof niet dat we daar blij mee zijn :') :')

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:53

Ik voel met je mee, mijn eerste paard was ook zo.

Kendra

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:36

Op grote wedstrijden/evenementen hebben de voerfabrikanten vaak de mogelijkheid om proefmonsters mee naar huis te nemen van verschillende soorten voer. Misschien kun je je leverancier vragen of hij wat monsters los kan peuteren - want heel logisch dat je niet met 5 zakken voer wilt blijven zitten waar een schepje uit is.

Maartje_M

Berichten: 9543
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Help - paard eet geen brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:04

Er zijn ook wel merken waar je een proefzakje aan kan vragen, ik heb destijd ook wel eens rond gemaild en her en der een proefzakje gekregen. Of misschien mensen in de buurt waar ze wat van mag proeven? Ik weet niet in welke regio je zit?