Wat voeren jullie je Spanjaard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Wat voeren jullie je Spanjaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 07:42

Mijn Spanjaard heb ik inmiddels al 11 jaar, hij is uit Spanje naar Nederland gekomen 11 jaar jaar geleden.

Ik heb het advies gekregen om hem weer zo spaans mogelijk te gaan voeren omdat ik eigenlijk al jaren tegen een aantal dingen aanloop.

Nu ben ik benieuwd wat en hoeveel jullie je Spanjaard geven?

Gitana

Re: Wat voeren jullie je Spanjaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 08:16

Mijn Spaanse merrie is vorig jaar uit Spanje verhuisd en was nog nergens aan gewend, zelfs nog niet aan gras.
Ze staat nu savonds en snachts op vrijwel onbeperkt hooi, krijgt ook weleens kuil. Ze loopt overdag in de wei.
Daarnaast krijgt ze per dag 1 kilo muesli en na werk krijgt ze 0,5 kg conditiebrok met wat ondersteunende supplementen.
Eigenlijk krijgt ze best veel voor een spanjaard :+ maar ze heeft ook een veulen gehad dit jaar en heeft zeker niet ingeleverd. Met de dracht en net na de dracht kreeg ze ook extra merriebrok.
Van het gras werd ze wel echt poofy maar dat is er nu door training alweer af. Nu ze niet meer lacterend is wordt het weer even zoeken naar de juiste balans, maar met dit voer heeft ze genoeg energie voor conditie en krachtopbouwend werk.

Ben wel benieuwd waar je tegenaan loopt met je paard? 11 jaar geleden is al een tijdje :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:01

Ik lees even mee. Mijne eet nu ze weer op de paddock staan 4x per dag hooi en een kwartje brok in de ochtend. Vrij simpel, maar ik ben al een tijdje benieuwd of het anders moet. Aan de andere kant ziet ze er super uit en doet ze het hier prima op.

In de zomer loopt ze wel op het gras, maar dat probeer ik wel te beperken zover dat kan. Anders kan ik haar rollen :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:12

Hier krijgen ze arm hooi van grove structuur als basis en daarnaast vitaminebrokje (in ons geval vitalbix Timothy) en florian ruwvoermix.
Bij arbeid voer ik ook muesli bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:23

Miin Spaanse dame van 7 jaar, en ook 7 jaar in Nederland kreeg afgelopen winter:

* ongeveer 18 kg voordroog
* 750 gram Vitalbix fibermix, eet ze veel beter dan luzerne (heb diverse merken geprobeerd)
* 100-150 gram lijnzaadbrok
* vlak na de zomer een halve , eind van de winter een hele voerschep, ik denk, 300-600 gram Equifyt green power
* 60 gram Marstall force
* handje basisbrok in de ochtend en bij het naar binnen gaan.Ik reken een kwart kilo per dag Dit is vooral makkelijk voor de staleigenaar en volgens mijn paard is die brok echt heel erg lekker

Olie ben ik bij haar voorzichtig mee omdat ze daar heel snel dunne mest van krijgt.

Slobber eet ze niet, ze heeft liever wat meer bite :D

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:50

Wow 18 kg voordroog :wow:

Mijn Spanjaard die inmiddels ook al weer 11 jaar in NL woont krijgt op dit moment:
3 kg onverpakt hooi
3 kg voordroog
0,5 kg havens draversbrok
1 kg hartog digest
0,3 kg speedibeet
0,25 kg je paard gezond en fit balancer
En nog wat suppletie voor zijn luchtwegen en gewrichten.
Hij kan onbeperkt stro eten in zijn stal. Is op dit moment heel mooi op gewicht. Hij heeft de neiging snel te vervetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:01

lianne125 schreef:

Klinkt bizar veel maar omgerekend naar droge stof kom ik dan op ongeveer 2% van haar lichaamsgewicht aan ruwvoer.
Heb haar overigens in de zomer ook 24/7 op de wei zonder dat ze veel te vet wordt zolang ze werkt gaat dat goed.

Ze is overigens 1.62 en weegt gezond gewicht, 575 kg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:25

24/7 buiten, overdag op gras, 's nachts op de paddock. Krijgen 3/4x per dag hooi bijgevoerd nu. En krijgt 's morgens een schep biks met gerst en 's avonds weer. Van mij krijgt hij nog slobber met magnesium, biks en gerst en een scheut zonnebloem olie.

Is een jonge hengst overigens.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:28

Ik heb een Nederlandse gefokte PRE-merrie van nu 21 maanden oud.
Ze staat ong. 8 uur per dag op de wei. Op stal krijgt ze zo goed als onbeperkt hooi (slowfeeder-net), en in totaal 1,2 kg Marstall Condicion + 40 gr Marstall Force. Ze groeit als kool (ruim 1.60 nu) en is heel mooi op gewicht.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:03

fransje23 schreef:
lianne125 schreef:

Klinkt bizar veel maar omgerekend naar droge stof kom ik dan op ongeveer 2% van haar lichaamsgewicht aan ruwvoer.
Heb haar overigens in de zomer ook 24/7 op de wei zonder dat ze veel te vet wordt zolang ze werkt gaat dat goed.

Ze is overigens 1.62 en weegt gezond gewicht, 575 kg.

De 1 wordt natuurlijk ook sneller vet dan de ander. Mijne is een ruin en die hebben ook weer een iets andere stofwisseling. Mijnes is 157cm en weegt 448 kg. Dus waarschijnlijk zijn het beide totaal verschillende types. Ik zit nu aan 1% droge stof want van meer wordt hij echt te royaal. Dan moet ik hem zeer arm hooi gaan voeren en dat gaat bij ons op stal helaas niet lukken. Hij loopt overigens zomerdag een aantal uurtjes op de wei (max 4) maar dan krijgt hij wel wat minder voordroog.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:13

Mijn big boy staat meestal 24/7 buiten (behalve bij slecht weer) in een grote paddock met schuilstal. Qua voer krijgt ie onbeperkt voordroog (algemeen) afgewisseld met hooi (speciaal paardenmengsel) en 2 keer per dag een kwartje basisbrok.

Zomers staan ze elke dag een dagdeel op de wei, ingezaaid met Horse Star paardenweide mengsel. Dit gras bevat minder suikers maar is wel structuurrijk en gevarieerd.

Verder krijgen ze wilgentakken, hazelaartakken en berkentakken. Ze kunnen dit ook zelf naar behoefte pakken, want ze staan langs de wei. ;)

En ik krijg elke maand een zogeheten paardensnackbox toegestuurd met allerlei verschillende kruiden.

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:26

lianne125 schreef:

Mijn Spanjaard die inmiddels ook al weer 11 jaar in NL woont krijgt op dit moment:
3 kg onverpakt hooi
3 kg voordroog
1 kg hartog digest
0,3 kg speedibeet
Hij kan onbeperkt stro eten in zijn stal. Is op dit moment heel mooi op gewicht. Hij heeft de neiging snel te vervetten.

Ik heb sinds een half jaar een Spanjaard. En nu hij met de nachten op stal moet, valt het op dat hij ook stro eet.
Kan dat geen kwaad???

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:44

Enkel balancerbrok, van al de rest schuurt hij zich een ongeluk.

Verder in de zomer in de dag 12h weidegang met masker en een goede 5kg hooi.
Nu krijgt hij 10kjg hooi per dag en geen weide, hij staat op een PP.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:47

ChristaPuk schreef:
lianne125 schreef:

3 kg onverpakt hooi
3 kg voordroog
1 kg hartog digest
0,3 kg speedibeet

Ik heb sinds een half jaar een Spanjaard. En nu hij met de nachten op stal moet, valt het op dat hij ook stro eet.
Kan dat geen kwaad???

Nee, maar hij moet natuurlijk niet zijn hele stal leeg eten. Maar wat stro eten is helemaal niet erg.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:15

Magnesium van Horseflex en ongeveer 1 kg brok (sereen van Voermeesters).
Bij intensieve arbeid nog mfit van naf.
Edit: en uiteraard hooi :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 17:22

Mijn Spaanse schone staat in de wei met vreetmasker.
Op stal hangt een slowfeeder voor het hooi (2x per dag het ding driekwart vullen, is plm een uur eten)
en verder stro.

Kortvoer: plm 60 gram pavo vital.

En ik ben inmiddels fan van de fb pagina equi biome, waar gesteld wordt dat gezond voer voor een gezond paard zo'n 25 verschillende kruiden, planten, struiken en boomtakken omvat.
(Deels uit de tuin, deels bij de drogist.)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 07:35

Mijn lusitano wordt heel snel dik, is suikergevoelig en heeft pssm.
Hij krijgt een zo suikerarm mogelijk dieet en ik weeg zijn hooi af.
Hij krijgt pure feed balance en een ruwvoermix van pure feed en extra supplementen voor zijn spieren.
In de wei staat hij met een graasmasker.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 06:41

Mijn Spanjaard is in Spanje geboren, maar staat al een paar jaar in NL. Overdag staat hij in de wei en heeft nu nog gras en straks krijgt hij hooi. In de nacht staat hij op stal en heeft dan 2 zakken met hooi. Wat uitkomt op ong. 7 kilo. Verder geef ik hem Vitalbixs Daily Complete aangevuld met Vitalbixs Fibremix en magnesium en lijnzaadolie. Op dit dieet doet hij het heel goed. Hij blijft mooi in conditie een hij is qua temperament precies goed. Soms kan hij heel heet worden als ik hem iets anders geef.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 11:06

Sorry ik was helemaal vergeten dat ik dit topic had gemaakt, ik kom er allemaal nog even op terug.

Ik heb mijn pre al 11 jaar, hij is nu 19, ik ben altijd op zoek geweest naar het juiste voer, ik heb van alles geprobeerd. Ik liep met verschillende voersoorten tegen verschillende dingen aan.

- Ril worden
- schrikkerig
- druk
- dun
- weinig bespiering
- sloom worden
- dikke benen

Vooral het dun worden en de bespiering is een doorlopend issue. In de jaren ook daarvoor van alles geprobeerd aan supplementen.

Waar ben ik achter:
Hij heeft het snel koud, andere verklaren me voor gek maar ik weet het inmiddels. Hij moet dik in de dekens en kan na 1 te koude dag al reageren in afvallen. Oftewel moeite zichzelf warm te houden.

Van voordroog krijgt hij dikke benen.

Gras kan hij niet zo goed tegen, wordt er erg druk van. Kan ook te maken hebben met een te natte ondergrond, komt namelijk ook het volgende issue, zijn hoeven… gevoelig voor rotstraal.

In de afgelopen is er veel veranderd in het aanbod qua voer.

De afgelopen jaren staan we op een stal waar we het voerbeleid zelf regelen. Toen we hier kwamen heb ik toen uitgezocht wat het beste aansloot. Ik kwam uit op vitalbix.
Ik heb een voer advies aangevraagd, hier kwam uit de daily complete, active +, lucerne en lijnzaadolie. Ook gaf ik hem slobber bij. Eerst van vitalbix en later van pavo (de suikerbom :7 )
Ik moest even zoeken naar de goede hoeveelheden maar het gjng hier redelijk goed op. Niet te mager meer, redelijk in energie, spieren werden in ieder geval niet minder.

Wat betreft de spieren, naast voeding hebben we natuurlijk alles bekeken, zijn trainingschema aangepast, zadel op maat laten maken, osteopaat enz.

Nu een paar weken terug merkte ik weer dikkere benen, minder energie, en bespiering matig. Ik kwam via via bij een voermeting uit. Deze heb ik laten doen en daar kwam interessante stof uit.

De lucerne en slobber zijn een no go, de daily complete en active plus voegen niet echt iets toe maar ook niks verkeerd.

Er kwam uit om over te stappen naar equifyt gold en agrobs Alpen gruhn mash. Dit ben ik gaan halen en we zijn hem nu 2 weken rustig aan hem omzetten. De slobber en lucerne ben ik meteen mee gestopt.

Als toelichting kwam er nog dat de meeste voer soorten niet geschikt zijn, hij haalt hier niet de juiste en voldoende energie uit om zich warm te houden, dit heeft weer het gevolg dat hier teveel energie in gaat zitten waardoor er niet voldoende energie overblijft voor spieren ed.

Of het gaat helpen gaan we meemaken, baat het niet dan schaadt het niet, ik houd hem goed in de gate. Hij wordt ongeveer 4 keer per week gereden, 2 keer gymmen en 2 keer aan het werk (hij loopt z2), 2 keer aan een halstertje gelongeerd en een dagje vrij.

Ik ben heel benieuwd wat het voor hem gaat doen. Hij krijgt hiernaast ook nog kruiden doe voor hem zijn samengesteld voor oa vochtafdrijving en voor zijn darmen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:12

Maar luzerne in de gold kan dan wel?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 11:20

Muze schreef:
Maar luzerne in de gold kan dan wel?

Blijkbaar, zit ook wel verschil in hoeveelheid en waar het vandaan komt.

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:42

Ik voer mijn merrie Pianissimo van Cavalor (1,5 schep) en vrijwel onbeperkt hooi. In de zomer strookbegrazing en de pianissimo. :) Ze doet het er ontzettend goed op, heel erg blij mee. Van ander brok of muesli werd ze snel druk.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 12:18

Wat fijn! De piamissimo heb ik ook wel eens gegeven geloof ik. Strook begrazing kan bij ons helaas niet, heb ik ook wel geprobeerd maar toen ook heeeel druk en onrustig.

Hij staat nu in de paddock met onbeperkt hooi.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:31

Hier onbeperkt hooi, en iedere dag nog een flinke strook gras.
In de avond luzerne een halve kilo muesli, Vitamine E, Magnesium en Whey-erwt.
Het is voor het eerst dat hij niet te veel kilo's verliest voor de winter!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:40

Om zich warm houden gebruikt een paard ruwvoer.

De Pavo slobber valt qua suiker best mee in vergelijking met veel andere soorten slobber en krachtvoer.