Welke emmer om klaargemaakte slobber in te bewaren?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duran123

Welke emmer om klaargemaakte slobber in te bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 07:32

De vraag zegt het al. Wat zijn fijne emmers met deksel om slobber in te bewaren?
De slobber krijgt ze vervolgens gewoon in haar voerbak dus voor het voeren zelf hoeft deze niet geschikt te zijn.

Blue_flower

Re: Welke emmer om klaargemaakte slobber in te bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:43

Goedkoopste optie; rijd naar een patat zaak en vraag om een emmer waar bijvoorbeeld mayonaise in gezeten heeft met de deksel erbij.

Anders zijn er emmers met deksel, bijv van pavo.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 07:59

Ik heb er 1 van pavo, speciaal voor slobber.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 08:02

Kayley95 schreef:
Ik heb er 1 van pavo, speciaal voor slobber.

Oh heb je hier misschien een voorbeeld van?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:06

Afbeelding

Ik had 2 van deze gratis gekregen bij de voerhandel. Zijn erg fijn!

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:06

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:25

Ik heb bij de frituur een aantal grote mayo emmers gevraagd. Daar hebben ze emmertjes van 5 en 10 liter. Afhankelijk hoeveel slobber je wil voeren voldoen die prima.
Sluiten netjes luchtdicht af en kan je stapelen.

koffiemok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:29

Pas wel op met een deksel op warme slobber te doen. Misschien laat je het ook wel eerst helemaal afkoelen, maar dat je er wel rekening mee houdt dat dit de kwaliteit van je slobber niet perse ten goede komt. Net zoals je eigen avond eten. Korte tijd (20 -30 min) kan niet perse kwaad, maar langer gaat er ook een soort (hopelijk verwoord ik dit goed) gisting/bacterie opspelen. Maar misschien dat er een bokker is die dit beter kan benoemen.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 08:31

koffiemok schreef:
Pas wel op met een deksel op warme slobber te doen. Misschien laat je het ook wel eerst helemaal afkoelen, maar dat je er wel rekening mee houdt dat dit de kwaliteit van je slobber niet perse ten goede komt. Net zoals je eigen avond eten. Korte tijd (20 -30 min) kan niet perse kwaad, maar langer gaat er ook een soort (hopelijk verwoord ik dit goed) gisting/bacterie opspelen. Maar misschien dat er een bokker is die dit beter kan benoemen.

Goede tip. Dankjewel.

Ik maak de slobber altijd met koud water (en in de winter lauw)
Er gaat sowieso nooit een deksel op als het warm is.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 08:33

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:42

Bij de Welkoop staan dezelfde als de Pavo emmers met deksel ook te koop. Uiteraard dan in het kleurtje van de Welkoop (donkergroen) met hun logo er op.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 08:51

criollo_yess schreef:
Bij de Welkoop staan dezelfde als de Pavo emmers met deksel ook te koop. Uiteraard dan in het kleurtje van de Welkoop (donkergroen) met hun logo er op.

Thnx! Ik ga gelijk kijken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 09:19

koffiemok schreef:

In theorie zorgt een deksel voor langzamer afkoelen waardoor bacteriën, gisten en schimmels zich wat langer en beter kunnen vermenigvuldigen. Aan de andere kant kunnen in een open emmer juist extra bacteriën, gisten en schimmels uit de lucht/omgeving landen.

In de praktijk vermoed ik daarom dat het geen fluit uitmaakt zolang je de slobber binnen 24 uur voert.

Kramer paardensport verkoopt ook allerlei emmers met bijpassende deksels, maar een gewone huishoudwinkel zoals Blokker ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 18:56

een gewone bouwemmer.
ik leg er een losse deksel op,maar dat is tegen de vogels en muizen die er soms in gaan zitten

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 06:24

Door het af te sluiten met een deksel krijg je condensvorming, wat een ideale voedingsbodem voor bacteriën creëert. Bij temperaturen boven 10 graden vermenigvuldigen de bacteriën zich al sneller. De slobber sowieso met koud water maken of helemaal laten afkoelen, voordat je het afdekt. Bij hogere temperaturen zou ik sowieso voorzichtig zijn.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 11:33

Tessebes schreef:
Door het af te sluiten met een deksel krijg je condensvorming, wat een ideale voedingsbodem voor bacteriën creëert. Bij temperaturen boven 10 graden vermenigvuldigen de bacteriën zich al sneller. De slobber sowieso met koud water maken of helemaal laten afkoelen, voordat je het afdekt. Bij hogere temperaturen zou ik sowieso voorzichtig zijn.

Helaas mag ze alleen slobber en moeten we dit zelf van tevoren klaarzetten. Het staat dus wel even.
Vandaar dat ik op zoek ben naar goede afsluitbare emmers. Niet alleen voor het morsen maar ook om zo goed mogelijk (luchtdicht)af te sluiten.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:02

Ik maak thuis een bak mash klaar voor na het rijden.
Hiervoor heb ik een lage bak met deksel gekocht van Waldhausen.
Deze werkt prima voor mij.
Afbeelding
Afbeelding