Meeldauw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamponyBo

Berichten: 30
Geregistreerd: 16-06-17

Meeldauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 20:01

Ik heb dit jaar een kruidentuintje geplant met kruiden die ik aan mijn pony's kan geven, waaronder goudsbloemen. Aangezien mijn mini- appaloosa de goudsbloemen niet vers wilde eten besloot ik alles maar te drogen, misschien dat hij het dan wel wil. Maar nu zitten er witte vlekken op sommige stengels, ik vermoed dat dit meeldauw is. Weet iemand of dit schadelijk is voor paarden?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:22

Ik heb het aan een plantendeskundige/hovenier en paardeneigenaar gevraagd.

Hij zei:
Paarden zullen zelf geen planten eten met meeldauw, omdat het vies smaakt.
Of ze moeten geen keuze hebben dan eten ze het.

Maar iets wat eetbaar is waar meeldauw op zit zou hij niet bewust aan een dier/ paard voeren .

Hij zegt dat meeldauw giftig is voor katten en honden .

Het zijn schimmels en ook het inademen kan een allergische veroorzaken als je er gevoelig voor bent.

Meeldauw kom omdat de plant stress heeft gehad.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Re: Meeldauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:45

Meeldauw is een schimmel en kan ontstaan door een hoge luchtvochtigheid (nat) en zoals Monique zegt, stress (lage weerstand).
In de herfst komt meeldauw vaker voor door nat weer, en ook in kas-teelten is dat goed te merken.

Of het echt giftig giftig is weet ik niet, maar het is een schimmel en over het algemeen wil je dat niet opeten XD

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:07

Melyoramel schreef:
In de herfst komt meeldauw vaker voor door nat weer, en ook in kas-teelten is dat goed te merken.


Grinnik, ik las: en ook in kastelen is dat goed te merken. Ik denk huh?

TS, je kunt die plek ook met een product tegen meeldauw behandelen. Of maaien. Maar als het met het product is behandeld, mogen je paarden het ook niet eten.