Elisa2 schreef:Je paard klinkt als heel ril, het beste supplement is tijd denk ik...tijd bouwt vertrouwen. Maar, ik heb ook wel goede ervaringen met Bach resque remedy en Pavo nerv control. Dus wellicht heb je daar wat aan.
Soms doet ander voer ook wonderen, sommige paarden worden riller van bepaald voer.
Zamba schreef:Op stal is hij super braaf maar ook daar kan hij met momenten zo enorm sensitief reageren om helemaal niks.
Zamba schreef:Een klopje geven als beloning bv kan soms wel en soms schrikt hij zich helemaal kapot en denkt hij dat hij "een klap" krijgt.
Zamba schreef:Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een supplement in welke vorm maakt niet uit wat hem "meer in balans" brengt. Waar hij rustiger van word maar ook het in zijn hoofd beter kan verwerken.
Avalanche schreef:Zamba schreef:Op stal is hij super braaf maar ook daar kan hij met momenten zo enorm sensitief reageren om helemaal niks.
Hou er rekening mee dat het voor hem niet "niks" is maar een groot ding.
Dus ga op zoek naar waarom hij doet wat hij doet.Zamba schreef:Een klopje geven als beloning bv kan soms wel en soms schrikt hij zich helemaal kapot en denkt hij dat hij "een klap" krijgt.
Dit is een heel normale reactie. Het is voor een paard namelijk helemaal niet fijn om een klopje te krijgen, en zonder de context die wij eraan geven, namelijk beloning, interpreteren ze het idd als een klap.
Je zou ervoor kunnen kiezen om te aaien of te kriebelen.
Plus dat ik hierin iets lees van consequent zijn, blijkbaar is het voor het paard niet duidelijk wanneer iets goed is en wanneer niet, en daarvan alleen al kunnen paarden heel onzeker en angstig worden. Dus consequenter zijn in je beloningen, goed timen, en realiseer je dat de ontvanger de beloning bepaalt, niet de gever.Zamba schreef:Waar ik eigenlijk naar opzoek ben is een supplement in welke vorm maakt niet uit wat hem "meer in balans" brengt. Waar hij rustiger van word maar ook het in zijn hoofd beter kan verwerken.
In het hoofd verwerken zal geen supplement je bij kunnen helpen, dat heeft te maken met jouw frequentie van training en de intervallen daarvan.
Het verstijven en panikeren kun je enigzins minder heftig maken met magnesium, en olie als energiebron.
Het is bij elk paard echt wel zoeken naar de juiste voeding, maar belangrijk is wel juist ook dat ze voldoende energie binnenkrijgen zodat ze zich kunnen uiten.
Morganlefay schreef:Een paar stappen terug doen. Kijken, kijken, kijken. Wat geeft wat voor een reactie. Wees wat stabieler naar je paard dus meer "aarden".
Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Goed gedrag/reactie belonen. Verkeerde reactie negeren en op nieuw beginnen.
Vooral niet straffen, dat stukje kan pas als je paard door heeft dat boos zijn niet gelijk straf is.
eekhoornerik schreef:TS ik heb goede ervaringen met Paardendrogist Infocus bij een erg onzeker en nerveus paard.
Nu na bijna 2 jaar is hij inmiddels gegroeit naar een stoere bink, die af en toe nog wat steun nodig heeft.
Met name bosritten (eerst veel in bos gewandeld) en alle nieuwe indrukken die hij daarmee op heeft gedaan hebben hem echt doen groeien in zijn zelfvertrouwen.
Kookaburra schreef:Welk ras is je paard? Ik ken bijv. een tuiger welke heel rillerig is. Zit ook in zijn ouders/stamboom. Beestje is nu 6 en het wordt al wat beter. Dat is echt een kwestie van stap voor stap kilometers maken en heel veel geduld.
eekhoornerik schreef:Sommige paarden kunnen ook ril worden door luzerne heb ik eens gelezen. Zou je even kunnen weglaten.
En als hij iets goed doet, heel uitgebreid belonen. Ik zeg altijd “wow wat ben jij stoer zeg!” Of “ knap paard!”. Dan kouwt hij af en je ziet hem ‘groeien’ in zijn zelfvertrouwen. Erg mooi om te zien en te voelen.
PS de infocus gebruik ik nu al lang niet meer, was echt even voor het begin om hem wat rust in zijn koppie te geven en alles te kunnen verwerken.
eekhoornerik schreef:Sommige paarden kunnen ook ril worden door luzerne heb ik eens gelezen. Zou je even kunnen weglaten.
En als hij iets goed doet, heel uitgebreid belonen. Ik zeg altijd “wow wat ben jij stoer zeg!” Of “ knap paard!”. Dan kouwt hij af en je ziet hem ‘groeien’ in zijn zelfvertrouwen. Erg mooi om te zien en te voelen.
PS de infocus gebruik ik nu al lang niet meer, was echt even voor het begin om hem wat rust in zijn koppie te geven en alles te kunnen verwerken.
HorsePassion schreef:Stoppen met krachtvoer geven en zorg ervoor dat je paard een grote wei heeft en ook lang genoeg buiten kan staan met vriendjes. Mijn paard doet het prima op een grote wei met groen gras en krijgt daarbij ook onbeperkt onverpakt hooi. Ze krijgt af en toe wilgentakken maar ze krijgt geen krachtvoer. Misschien van de winter een klein beetje brok omdat er dan minder gras is.
Ik heb een heel ander paard dan eerst.
En wat ook helpt is dat als je paard onzeker is dat jij wel de leiding moet nemen. Als er 2 onzeker zijn komt het ook niet goed.
Gebruikers op dit forum: Kitty_ en 3 bezoekers