Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:38

Ik weet niet of het hier goed staat, en anders mag het uiteraard verplaatst worden.
Mensen zitten in de stres om giftige planten ( ik ook hoor ) die hun paarden kunnen eten. Taxus is met een paar naalden al dodelijk wordt er gezegd. Ook andere planten kunnen met kleine hoeveelheden dodelijk zijn. Maar is dat als het daadwerkelijk gegeten wordt dan ook echt zo dodelijk?

Ik heb vroeger een shetlander gehad en een fjord. Beide pony's hebben tijden eens wandeling wel eens taxus gegeten ( op een ander moment ). Best een behoorlijke hap. Uiteraard dierenarts gebeld en bij beide pony's onderzoek gedaan. Raar maar waar, er is nooit ook maar iets gebeurd.

Ik ken een paard dat geregeld liguster vreet. Zo ontzettend giftig volgens google. Ook in kleine hoeveelheden dodelijk. Paard is nooit ziek geweest. ( mijn eigen paard heeft ook wel eens liguster op in zijn leven ).

De adelaarsvaren, ik heb er een paar weken geleden nog een topic over geopend, mijn vele veel vraatlinger dook meerdere ritten in de varens om ze uitgebreid op te vreten. ( meneer is erg sterk en kreeg hem er toen met geen mogelijkheid uit.) Deze dingen staan in het bos. Gelukkig na flink boos worden doet hij het niet meer en is een brul als hij het wel probeert voldoende.
ook na dit incident de dierenarts gebeld. Deze gaf aan slijmvliezen in de gaten houden en ander gedrag in de gaten houden. Wederom niks gebeurd.

Nu weet ik ook wel dat er paarden helaas dood zijn gegaan aan vergiftiging, maar hebben zij gewoon pech gehad, of de paarden uit mijn verhaal geluk?

Op fora en fb lees ik meer over aarden die o.a buxus of liguster hebben gegeten en ook jkk en er niets aan de hand is. Hoe zit dat nou? Maken wij ons iets te druk en kan een paard * soms * meer hebben dat wij denken?

lovelucydan

Berichten: 2075
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:50

Laatst precies hetzelfde gehad nachtschade een takje gegeten niks gebeurd gelukkig, was een shetlander

Daihyo

Berichten: 88281
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:52

Sommige planten zijn wel giftig, maar wanneer dat gegeten wordt over langere tijd.
Zo is JKK een sluipmoordenaar, omdat dit voor stapeling in de lever zorgt, waardoor de lever uiteindelijk minder functioneert en/of uitvalt, waardoor het lichaam vergiftigt. Maar hier gaat dus tijd overheen.
Er zijn ook planten die wel sneller giftig zijn, maar er dan wel een bepaalde hoeveelheid gegeten moet worden. Het lichaam kan dan kleinere hoeveelheden nog afbreken.
Andere planten kunnen wel acuut voor vergiftiging zorgen, zoals de esdoorn met de atypische myopathie.

Hoe en wat precies met welke planten weet ik ook niet, maar er zit wel degelijk verschil tussen de planten.

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:52

Hier kunnen ze ook nét bij de ligusterhaag als die te hard is gegroeid (en nog niet op tijd gesnoeid), ik kwam er pas later achter dat die (erg) giftig zou zijn... Gezien het feit dat alles nog gezond en wel rechtop loopt laat ik het maar wezen dat ze daar op sommige momenten in het jaar een hapje van kunnen snaaien

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 10:57

Ik krijg vaak het idee dat het vaker goed gaat dan fout ( gelukkig ). Maar misschien zit ik wel helemaal naast hoor. Maar ik lig wel eens wakker als mijn paard weer wat gevreten heeft, en er is dan niks aan de hand ( afkloppen ). Dan ga je soms toch afvragen hoe het werkelijk zit

SUSANNEx

Berichten: 853
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:59

Hier hetzelfde gevoel.. mijn paarden krijgen (al jaren) veel meer groene eikels en eiken bladeren binnen dan ik zou willen. Ze zijn er echt dol op en mij altijd voor. Maar nog nooit wat van gemerkt..

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:01

Ik vermoed dat giftige planten ook heel vies smaken waardoor ze er meestal niet veel van zullen eten.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:03

SUSANNEx schreef:
Hier hetzelfde gevoel.. mijn paarden krijgen (al jaren) veel meer groene eikels en eiken bladeren binnen dan ik zou willen. Ze zijn er echt dol op en mij altijd voor. Maar nog nooit wat van gemerkt..

Een vorige pony van mij was ook dol op eikenblad (Europese eik) wat veel in de bak lag waar hij wel eens losliep.Ook nooit gemerkt dat hij er ziek van zou worden.

prompter

Berichten: 11802
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:03

Een keer een wolfsmelk plantje, was de hele avond koliek. Ik ben dus erg voorzichtig met giftige planten.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 11:04

anjali schreef:
Ik vermoed dat giftige planten ook heel vies smaken waardoor ze er meestal niet veel van zullen eten.



Nouja dat paard dat ik ken eet geregeld liguster. Nou google er maar niet op, dan zou ie al dood en begraven zijn geweest. mijn eigen paard overigens ook met wat hij allemaal gevreten heeft zolang ik hem ken. Beest geeft mij soms kopzorgen, kom je het volgende tijdstip op stal, niks aan de hand...gelukkig

jowien
Berichten: 987
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:04

Het ligt soms ook aan de soort gif. Bijvoorbeeld het gif dat in Jacobs kruiskruid zit, stapelt zich op in de lever. Dan heb je nog geen effect bij een eerste hap, maar wel 'in ene' bij de hap die teveel is geweest. Er bestaan ook gifstoffen die het lichaam weer verlaten of (deels) afgebroken kan worden, al dan niet met (vage of duidelijkere) ziekteverschijnselen.
Dat zal per soort gif (en dus ook plantensoort) verschillen.
Vaak smaken giftige soorten vies, maar niet altijd, soms herkennen ze het niet (zoals gedroogd JKK, dat herkennen ze niet; vers herkennen ze het wel en eten ze het niet).

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:19

Cinnepin schreef:
anjali schreef:
Ik vermoed dat giftige planten ook heel vies smaken waardoor ze er meestal niet veel van zullen eten.



Nouja dat paard dat ik ken eet geregeld liguster. Nou google er maar niet op, dan zou ie al dood en begraven zijn geweest. mijn eigen paard overigens ook met wat hij allemaal gevreten heeft zolang ik hem ken. Beest geeft mij soms kopzorgen, kom je het volgende tijdstip op stal, niks aan de hand...gelukkig

Ik heb zelf wel eens liguster geproefd.Dat is zo afschuwelijk bitter dat je in het algemeen het niet eens zult doorslikken.Maar ja,smaken verschillen.Koala's eten enkel en alleen eucalyptusbladeren en die lijken me ook niet lekker.Overigens denk ik dat je met paarden beter geen risico's kunt nemen omdat ze een zeer gevoelig spijsverteringsstelsel hebben.Een pony die ik vroeger had was dol op planten die bespoten waren met een verdelgingsmiddel waardoor ze zo lang,slap en raar gevormd worden.Daar moest ik hem echt bij wegtrekken.Dat kan niet gezond zijn!!!

marleen_usar

Berichten: 24781
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:22

Hoe deden ze dat vroeger toen ze nog geen internet hadden en niks konden op zoeken?

smurffie

Berichten: 11142
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:25

Taxus lijkt ontzettend op andere dingen en het gif hier van werkt vooral goed bij verhitting.
Maar enkele naalden zijn inderdaad dodelijk.
Je hart stopt ermee, bij een paard zal het bij voldoende opname hetzelfde doen.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:28

Oh goeie vraag! Ik heb me dit inderdaad ook vaker afgevraagd. Ik zag laatst ergens op Insta dat de Reuze Berenklauw ook als giftig voor paarden geïdentificeerd wordt. Hier hebben de paarden laatst gemaaide berenklauw opgegeten en ze leven nog steeds, ook geen rare blaren o.i.d. te bekennen. Evenals Heermoes. En zo nog wat dingen. Ze leven nog steeds, allemaal :+ Zolang ze zelf de keuze maken en het niet gevoerd wordt door mensen, maak ik me er niet al te druk om.

Is het overigens sowieso niet zo dat Google alles dood verklaard? :') Zo'n dierenarts op insta ook... die maakt van alle muggen een olifant. Alles moet bekeken worden door een dierenarts. PANIEK.

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:28

Hier 1 die de afgelopen maanden:
-eikenblad (zomereik)
-groene eikels (zomereik)
-lijsterbes
-vlierbes
-Hulst
Heeft gegeten (staat rond de paddock) en was niet op tijd met snoeien. Mevrouw ziet er allesbehalve slecht uit en nergens last van. Heb wel een deel van de paddock afgesloten nu aangezien daar wel heel veel eikels liggen. Maar denk wel dat de paniek groter is dan wat een paard werkelijk aan kan

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:30

Gif bestaat niet.
Het is allemaal uitsluitend een kwestie van dosering.
Légio ´giftige´ elementen zijn heel vaak goed, zelfs essentieel, in lage dosis.

Met paarden is er het letterlijk grote voordeel van het formaat.

Paarden zijn van nature ´browsers´ onderweg. Etene van álles wat en als ze de keuze hebben nooit veel van weinig.
Wij beperken het voorttrekken en ´dwingen´ daardoor het mogelijk overeten, overdoseren van een seizoensplant. Hou dát in de gatten en maak je verder geen zorgen.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:32

MarjanB schreef:
Hier 1 die de afgelopen maanden:
-eikenblad (zomereik)
-groene eikels (zomereik)
-lijsterbes
-vlierbes
-Hulst
Heeft gegeten (staat rond de paddock) en was niet op tijd met snoeien. Mevrouw ziet er allesbehalve slecht uit en nergens last van. Heb wel een deel van de paddock afgesloten nu aangezien daar wel heel veel eikels liggen. Maar denk wel dat de paniek groter is dan wat een paard werkelijk aan kan

Is vlierbes schadelijk dan? Ik gebruik zelf wel vlierbessensap en-jam.

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 11:34

marleen_usar schreef:
Hoe deden ze dat vroeger toen ze nog geen internet hadden en niks konden op zoeken?



Toen wisten we niet wat allemaal giftig was denk ik, dus minder zorgen :D

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:35

Hier wel regelmatig gezien dat de veulens van de coniferen staan te vreten.. niet mijn veulens overigens, alles is wel goed gegaan. Ook staan er genoeg onkruidsplantjes hier en daar. Sommigen worden wel opgegeten door de paarden, anderen grazen ze omheen

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 11:36

Huertecilla schreef:
Gif bestaat niet.
Het is allemaal uitsluitend een kwestie van dosering.
Légio ´giftige´ elementen zijn heel vaak goed, zelfs essentieel, in lage dosis.

Met paarden is er het letterlijk grote voordeel van het formaat.

Paarden zijn van nature ´browsers´ onderweg. Etene van álles wat en als ze de keuze hebben nooit veel van weinig.
Wij beperken het voorttrekken en ´dwingen´ daardoor het mogelijk overeten, overdoseren van een seizoensplant. Hou dát in de gatten en maak je verder geen zorgen.


Dat hoor ik inderdaad vaker. Sommige giftige planten zijn goed voor geneeskrachtige werking enzo

Misty12

Berichten: 7068
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 11:52

Het gif in eikels en eikenbladeren zou ook pas over langere tijd effect hebben. Ook dat stapelt zich op in het lichaam. ( is mij ooit verteld).
JKK is pas giftig als het gedroogd in het hooi zit. Als je de planten zo in de wei hebt, zullen ze het niet eten. Tenzij er echt niks anders staat en ze heel veel honger hebben.....
Idem met boterbloemen. Die zouden ook heel slecht zijn voor paarden. Maar als de wei vol staat en er niks anders groeit eten ze de boterbloemen ook wel.

tamary

Berichten: 29438
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe giftig is het eigenlijk allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:00

Genoeg ander voedsel verstrekken helpt, voor de variatie een hapje is niet meteen een probleem, er van gaan vreten ivm honger want er is niks anders wel. Ook bv omdat er dan geen buffer veilig voedsel is om de boel te verdunnen en deels te binden tot iets wat gewoon weer exit gaat.

mysa

Berichten: 10719
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:06

Gif bestaat wel hoor, gelukkig valt het bijna altijd mee idd vanwege de dosering. Maar bijv. taxusbessen zijn echt wel dodelijk, ook in kleine hoeveelheden. Volgens mij is er zelfs een bokker geweest die daar twee paarden aan heeft verloren..

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:06

Sjah je kunt geluk hebben, maar vooral bij jkk en taxus kan een klein hapje al te veel zijn. Leverschade zie je niet, dat is ook zo gevaarlijk met gif, eer je symptomen krijgt is er vaak al een best aantal gif opgeslagen, dat aantal kan door de jaren heen oplopen, maar ook heel spontaan na een zware dosering. Alles en iedereen krijgt gif binnen, gelukkig sterven we er niet allemaal aan. Persoonlijk ken ik wel iemand waarvan 2 van de 3 paarden leverschade opliepen na het eten van eikels. De symptomen kwamen heel geleidelijk en gemakkelijk over het hoofd te zien. Ze werden opgemerkt door de algemene conditie die achteruitging en stonden in het werk. Kan me wel voorstellen dat bij een paard van bvb 18 die als grasmaaier dient zoiets niet word opgemerkt.